Grønne Greener`s spillblogg

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
golferen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 146
Joined: 10 Feb 2010, 23:24
Hcp: 9.9

Re: Grønne Greener`s spillblogg

Post by golferen »

+11 med en trippel og en firpel må da sies å være bra. Må luke bort det tullet der så blir det å jage banens par. :D Utrolig med hole in one da!! Hvor langt er hullet?
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Grønne Greener`s spillblogg

Post by Grønne greener »

Det er et kort hull på 128 meter. Tee er høyt over green.
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Grønne Greener`s spillblogg

Post by Grønne greener »

Hadde en runde på Fana på onsdag, tror jeg det var og den gikk visst ikke helt bra.
Jernene mine går alt for mye til venstre.

På torsdag var det Meland som skulle overvinnes. Igjen var det jernslagene som ødela da de gikk enda mer til venstre. Et par lyspunkt var det jo.
På hull 8 lå jeg godt plugget helt innerst i bunkeren. Såvidt vi så ballen men jeg fikk den opp på greenen og senket putten. Det sies at det er de fire - fem siste hullene på Meland som er vanskelige men de fem siste hullene gikk jeg på en over par.

I dag, søndag, var det Nordea Pairs.
Det gikk ganske bra og vi kom på fjerdeplass med 42 poeng. Selv hadde jeg 36 og min spillepartner hadde 38, tror jeg.
Vi startet på hull 16.

Hull 1 Par 4. Par
Utslag midt i fairway. Innspill fra 95 meter la seg halvannen meter fra hullet. To putter..

Hull 2 Par 5. Bogey
Førsteslaget med driver slicet lett ut til høyre og i vannhinder. Droppet og slo meg frem til 120 meter. Sikter midt på greenen i tilfelle en trekk til venstre på innspillet. Hullet var i venstre hjørne.
Fikk til et godt slag som gikk rett frem. Putten fra fem meter gikk nesten i hullet.

Hull 3 Par 4. Par
Litt dårøig treff med driver og har ca 125 meter igjen. Slår 9i litt kort på greenen og har en lang putt som er i nærheten men det blir en tap-in-par.

Hull 4. Birdie
Godt utslag som går ca en meter forbi hullet.. God putt midt i koppen. :D

Hull 5. Par
Flagget er plassert på øverste nivå. Velger å gå for greenen på utslaget og velger 3w. Treffer bakken og blir derfor litt for kort men i banen. Grei pitch der hovedmålet er å unngå å slå kort og havne i bunker. Klarer dette veldig bra og ligger i greenkant. To putter er helt greit.

Hull 6 Par 4. STRYK
Utslaget er nesten schenk og havner i skogen. Finner aldri ballen men makkeren min er på fairway så jeg stoler på henne.

Hull 7 Par 3. Bogey
Dårlig utslag som går høyre og alt for kort og havner derfor i røffen. Får slått den noen meter frem og inn på banen. God pitch og enkel putt for bogey.

Hull 8 Par 3. Par
Litt mye motvind her og vinden får litt tak i drawen min og ligger derfor i greenkant på venstresiden litt kort av hullet. Putten er i nærheten og tap-in-par.

Hull 9 Par 4. Par
Her har vi medvind og jeg slår ut med rescue. Har 110 meter igjen og velger gap pga medvinden. Lander fint på greenen men triller av i bakkant. Chipen stryker hullkanten og tap-in-par.

Hull 10 Par 4. Dobbelbogey
Dårlig utslag med 3w som slicer og plugger seg i vannhinder. Må derfor droppe. Drar innspillet med 6i til venstre og ligger utenfor greenen. Duffer chipen og to putter.

Hull 11 Par 5. Par
God medvind og vil langt men får det ikke helt til. Ligger i bunkerkant men på banesiden av bunker. Velger å gå for green med rescue. Ganske bra slag men den hooker litt og jeg går i vannhinder igjen. Dropp og veldig god pitch som jeg trodde ville gå i hullet men den stopper på kanten.

Hull 12 Par 4. Dobbelbogey
Veldig ogd treff men driveren men ballen går dessverre litt for mye til venstre og OB. Smeller til en ny drive og har 150 meter til hullet. Velger 7i i motvinden og kommer selvfølgelig for kort. God chip og enkel putt.

Hull 13 Par 3. Par
Lander på greenen men har litt for langt til hullet og trenger to putter.

Hull 14 Par 4. Par
Prøver å nå grenen på ett slag med 3w. Slår dessverre nedi matten før ballen og blir litt for kort. Godt innspill og en god birdiemulighet men putten stopper på hullkanten.

Hull 15 Par 3. Birdie
Godt utslag med 9i. To- tre meter fra hullet. Senker putten.

Hull 16 Par 4. Par
Dagens første hull og vi har medvind. Slår ut med rescue og ligger ved 150 metersmerket. Innspillet legger seg utenfor green nede i venstre hjørne. Chipen stryker hullkant og går en god meter forbi hullet men jeg senker putten for par.

Hull 17 Par 5. Par
Slår ut med 3w. Litt dårlig treff men likevel ganske lang. Har 200 meter igjen men velger å spille safe med rescue. Går nesten galt da jeg treffer veldig dårlig og slicer nesten OB. Godt innspill mot green som jeg er sikker på vil være en klar birdiemulighet. jeg tok feil. Ballen er alt for kort og jeg har derfor en lang birdieputt som blir en meter for kort. Senker for par.

Hull 18 Par 4. Par
Grei drive og har 130 meter til hullet. Velger 9i som lander litt kort og litt venstre men et greit slag. Chiper inn til hullet og senker parputten.
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Grønne Greener`s spillblogg

Post by Grønne greener »

Golfligamatch i går som gikk min vei. :)

Hull 1
Godt utslag midt i fairway. 90 m inn.
Valgte sw og slo et bra slag som la seg noen meter til venstre for hullet.
Motstanderen min hadde dårlig utslag og 2,slaget hans havnet i røffen kort av green. Han bommet en putt for dobbel og jeg fikk hullet.

Hull 2
Drive som går litt venstre og spretter ut i vannhinder. Men ballen ligger egentlig bra og jeg slår den frem til 110 m fra hullet.
Motstander slår OB og ender til slått på trippel.
Jeg ligger midt på greenen i 3 og trenger en treputt for å vinne hullet. Treputter og er to opp.

Hull 3.
OK drive. 125 m igjen til hullet. Treffer greenen men har en lang putt og setter den en meter kort.
Motstander har ok utslag men går i røffen på andreslaget og må droppe. Han får til slutt trippel og jeg har igjen tre putter for å vinne hullet. 3 opp

Hull 4
Flagget er plassert kort og langt til høyre nær bekken.
Jeg går for hullet og ballen blir våt..
Motstander har et godt utslag og har en god birdiesjanse. Han får par og jeg er 2 opp.

Hull 5
Flagget er plassert på øverste nivå oppe til venstre.
På dette hullet slår de aller fleste seg ned på fairway med et høyt jern og har 70-100 m igjen. Våre motstandere kjenner ikke banen like godt og så muligheten for å nå greenen på ett slag. Det er stor risk & reward på dette hullet.
Motstader slår et godt utslag og er 10-20 m kort av green.
Jeg tar 3i (medvind og vi står høyt) og slår et nesten perfekt slag men ruller av greenen på venstre side. Vi får begge par men motstander har slag på meg og stillingen er plutselig kun 1 opp.

Hull 6
OK utslag med 8i ned på fw. Motst. slår ut i skogen til venstre men finner ballen på banen. Innspillet hans går over green og i røffen. Jeg ser sjansen men ballen sklir litt ut til høyre og triller ned i bunker. Bunkeren er ganske flat og jeg velger å slå et chipslag ut av bunker men tar med meg litt sand og havner på fribgen. Vinner hullet og er 2 opp.

Hull 7.
Dårlig utslag med 6i som går høyre og i røff. Finner ballen på veien/stien.
Motstander slår et dårlig førsteslag ned i røffen til venstre fpr rød tee. Han slår en god prov.ball som ser ut til å være veldig god. Han velger merkelig nok å finne første ballen og må droppe. Han er i trøbbel og roter det enda mer til og jeg vinner hullet på en veldig god par. 3 opp.

Hull 8
Bra utslag men litt mye draw og ligger rett utenfor fringen. Motspiller havner i bunker og jeg vinner hullet med en par. 4 opp.

Hull 9
Vi har begge to gode utslag og jeg slår først inn mot green. Slår 20-30 cm kort og har en tap-in birdie. Dette blir for vanskelig for motstander og jeg er 5 opp.

Hull 10.
Slår ut med jern og blir veldig kort. Har ca 200 m til green og må satse med 3w fordi motspiller har slag. Får en slice på innspillet og havner i røffen.
Furu har sett hvor ballen min gikk og den ligger bra til i røffen. Slår meg inn på green og toputter. Taper hullet og er 4 opp.

Hull 11
Er fornøyd med utslaget men havner i bunker. Tar 5i og prøver å nå greenen men topper ballen og har 100 m igjen. Ballen ligger ok men jeg må stå nede i et hull og slå og kommer derfor ikke opp til green. Har en brukbar pitch men bommer putten. Før siste putt ligger vi helt likt i slag og bare en cm i forskjell på lengden. Jeg tilbyr derfor å dele hullet men det vil ikke motspiller. Jeg senker og han bommer. 5 opp.

Hull 12.
Drar driven til venstre og er OB. Ny ball midt i banen. Innspillet går laaangt til venstre og jeg er i vannhinder. Gir opp hullet. 4 opp.

Hull 13
Treffer ikke greenen og ligger i røffen til høyre. Her havnet også motspiller. Han slår først og treffer litt tynt og havner i bunker. Går fra bunker nesten tilbake til utgangspunktet før han får ballen inn på greenen.
Jeg slår andreslaget fint inn på green og har ca 2 m for par. Jeg får hullet. 5 opp.

Hull 14
Går for greenen med 3w. Får ikke draw på ballen og går i vannhinder. Må droppe og slår et godt slag inn på greenen. Senker putten og får par. Motspiller har ikke slag her og vi deler hullet på par. Dermed seier med 5 opp og 4 hull igjen.

Hull 15.
Vi valgte å spille ferdig alle 18 hullene.
Slår i bakken og havner i vannet. Neste ball er god og jeg har mulighet for bogey men får dobbel.

Hull 16.
Har funnet en rosa ball som jeg velger å spille videre på og tar derfor driver. Treffer litt på tåen men ligger i banen inntil en mur som gir fri dropp. Velger å ikke droppe men slå meg fremover med et keivhendt slag. Får ballen 10-15 m fremover og slår deretter et godt innspill og har 2 m for par. Får bogey.

Hull 17. Grei drive men litt mye til høyre. Slår videre med 9i og har 105 m igjen. Greit innspill men litt kort og litt til høyre. Jeg er veldig fornøyd for jeg har endelig funnet ut hvorfor jeg trekker så mange baller til venstre. Jeg har åpnet venstresiden min for mye, spesielt hoften. treputter og bogey.

Hull 18.
Har en kjempedrive men blir likevel slått på lengden av Furu. :evil:
Slår bevisst innspillet litt til høyre for flagget men av en eller annen grunn spretter ballen høyre og ikke venstre slik som den skal. Alt heller til venstre og innspillet bør spilles litt til høyre her. Ligger på fringen. Chip og 1 putt.
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Grønne Greener`s spillblogg

Post by Grønne greener »

Herredag på Fana i kveld. Da spiller vi fra hvit tee. Irriterer meg litt over alle puttene som jeg bommet på. Kveldens runde var også kvalifisering for å være med på laget til lag-NM i ÅLESUND. Endte på 83 slag og 34 poeng.

Hull 1 Par
Godt utslag med 4i. ca 80 m til hullet. Setter innspillet med sw ca to m forbi hullet. 2 putter.

Hull 2 Bogey
Dårlig treff med driver og spretter ut i rødt hinder på venstre side. Ballen er spillbar og jeg slår den frem til ca 115 m fra hullet. Drar den godt til venstre pga stivt gress i hinderet men er i spill. Innspillet havner like utenfor green på høyre side. OK for det er her flagget står. Prøver å sl¨å flopp med sw men er for kort og ligger såvidt inne på green. Ca 2 m til hullet. 2 putter.

Hull 3 Bogey
Nesten god drive men en liten fade fører ballen inn blandt trærne og jeg kan ikke gå for greenen. Velger 6i for å komme under grenene på trærne. Fint slag som triller langt. Pitcher inn på greenen og har en lang putt og en tap-in.

Hull 4 Par
Godt utslag som stopper litt over en meter fra hullet. Bommer selvfølgelig birdieputten.

Hull 5 Par
Utslag med pw. 100 m igjen. Tar feil wedge og havner i bunker. Skikkelig speilegg. Ballen ligger dypt men får den fint inn på green og senker putten fra under 2 meter.

Hull 6 Bogey
Fint utslag med 8i. Innspillet er litt for langt til høyre og har en putt på 5-6 meter. Må putte over en kul og feilberegner litt og går kort. Har heldigvis oppover putt på returen og den er kun fra en meter men jeg bommer!

Hull 7 Bogey
Litt for tynt treff med 5i og jeg ligger kort av green. Pitchen er også litt for kort og jeg toputter fra 2 meter. Dette var dagens 5. putt fra 2 meter eller kortere som jeg misset.

Hull 8 Bogey
Hvit tee er trukket helt tilbake og jeg velger 8i for å komme under grenene på treet like foran tee. Kommer likevel opp i grenene og ballen blir alt for kort. Helt idiotisk å ha et slikt utslag at man må ned en kølle eller to for ikke å treffe et tre 10 meter fra teestedet. Pitchen er litt for lang og går over greenen. Chiper fra fringen og har tap-in for bogey.

Hull 9 Bogey
Flott utslag med rescue. Har 140 m igjen og velger 8i. Lander 5 m kort av hullet og blir liggende. Putten blir for kort og jeg har halvannen meter igjen. Bommer selvfølgelig denne.

Hull 10 Dobbelbogey
Utslaget slicer alt for mye og havner i vannhinder. Slår meg ut på fw og har 150 m igjen. Velger 6i men treffer litt for tykt og har 20 m til green. Pitchen er litt for lang og må chippe inn til hullet. Tap-in-putt.

Hull 11. Par
Driven er litt for langt til venstre og jeg ligger i gur. Dropper ut og tar 3w for å nå greenen. Liten fade og litt for kort slag. Chipen blir for kort og neste putt for lang. Senker returen fra ca 2 meter ! Hurra!!

Hull 12 Par
Drittdrive og har 150 meter igjen. Tar 6i og slår et fint slag som spretter litt skjevt og jeg er på fringen. Putten er god og jeg kan pirke ballen i hullet for par.

Hull 13 Bogey
Greit utslag modt på green. Putten går en meter forbi og jeg bommer returen.

Hull 14 Bogey
Grei drive midt i fw. Har trær i veien på innspillet og velger å prøve å legge meg til høyre på greenen/fringen. Innspillet er litt for hardt og jeg triller over hele greenen. Bra chip men jeg bommer igjen en kort putt.

Hull 15 Par
Trekker utslaget litt til venstre men er på greenen. Har en lang putt men mestrer oppgaven bra og har tap-in for par.

Hull 16 Par
Slår ut med rescue. Går litt høyt og derfor litt for kort men midt i fw. Tenker og vurderer hvilken kølle jeg skal bruke. Flagget står kort og jeg ønsker ikke en lang putt i nedoverbakke. Velger derfor 5i foran 4i og ligger 5 m kort av green. God chip og tap-in for par.

Hull 17 Par
Slår ut med 3w. Ikke perfekt men mer enn langt nok. Slår 7i videre og har 95 m igjen. Velger riktig wedge denne gangen men går litt til høyre. Flagget står helt til høyre på greenen så jeg har en kort chip og tap-in for par.

Hull 18. Trippel
Det er langt over vannet så sent på kvelden og jeg sikter derfor litt høyre for å sikre meg. Får dessverre en draw på slutten og er i tvil om ballen er over eller ikke. Slår to provisoriske utslag. Begge er i banen og ligger 3 m fra hverandre. Har ca 170 m igjen for flagget er plassert helt bak på greenen. Velger 4i men treffer ikke godt nok og er kort av greenen. Dårlig pitch som er for kort. Har en grei putt og senker fra nesten en meter!
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Grønne Greener`s spillblogg

Post by Grønne greener »

Det har blitt mye golf i helgen.
27 hull på Bergen på lørdag. Det var en klubb-turnering for lag.
9 hull foursome + 9 hull annethver slag + 9 hull singel. Det var mye vind som innimellom kom i kast gjorde det veldig vanskelig å velge riktig kølle.

Første ni gikk vi på par og var fornøyde med det da vi ikke hadde noen birdies. Makkeren min tok seg av par 3 hullene og jeg tok alle par 4 + par 5.
Neste runde bommet vi litt. Tror at det ville gått mye bedre dersom vi hadde byttet utslag. vi endte 7 over par, tror jeg. Singelrunden begynte med birdie og så kom det et par doble... Endte 5 over par og var fornøyd. Gledet meg til en tur på byn og noen øl men før jeg skulle ut sjekket jeg litt på nettet og oppdaget at jeg skulle spille en turnering på Sotra søndag morgen. Droppet derfor byturen og tok kun et par rolige øl hjemme.

Turneringen på Sotra begynte forferdelig dårlig. Puttet helt forferdelig. Mange treputter og til og med en fireputt! Jeg fant ut av greenene etterhvert og de 11 siste hullene ga 9 par, 1 bogey (treputt) og en dobbel (lostball).

Snakket med Kaffekannen på lørdag og avtalte at vi skulle ta en runde søndagen så da var det bare å avtale tid for enda en runde. Rakk såvidt hjem for å hive innpå litt mat før det bar avgårde igjen. Furu ble også med. Vi spilte Fana:

Hull 1 Bogey
Motvind og velger 4i fra tee. Trekker ballen til venstre (for n`te gang på dette hullet) men lå ihvertfall på banen denne gang. Slo meg ut på fairway og hadde en bra pitch inn på greenen. 2 putter.

Hull 2 Par
God drive i fw. Andreslaget var kun et transportslag fremover men den ble litt for lang og la seg litt for nær et tre i fw. Treet forstyrret meg litt i baksvingen og gjode at innspillet ble litt tynt. Ballen gikk over green og landet i vannhinder. Valgte å slå ballen som den lå men måtte slå bort fra hullet. La meg like utenfor greenen og chippet elegant i koppen for par. Flaks :)

Hull 3. Dobbel
Spiller nå med en Topflite Gamer. Vinden tok litt tak i faden (eller var det en slice?) og førte ballen langt til høyre inn på banen til hull 4 :oops: Fikk fridropp pga vei men måtte droppe i skråbakke og sto mye lavere enn ballen. Slo litt kortere enn planlagt men en hook gjorde at jeg lå midt i fw. Pitchet inn på greenen 5-6 meter fra hullet. Brukte visstnok 3 putter. :evil:

Hull 4 Par
Godt utslag ca 3 m fra hullet. 2 putter.

Hull 5 Par
Får låne7 prøve en ny 3wood av Furu. Køllen passer meg godt og jeg slår et bra slag. Litt for lite fade og triller ut i vannhinder på venstre side av green. Må droppe og pitcher inn på greenen. 1 putt og par. :)

Hull 6 Par
Dårlig utslag som slicer elegant ut i det nye vannhinderet som en eller annen tulling fikk laget før sesongen. :twisted: Dropper og slår et godt slag inn mot greenen. Kommer meg såvidt innpå og senker putten for par. Nok en save fra vannhinder. :D

Hull 7 Dobbelbogey
Slår det beste utslaget jeg har slått på dette hullet på lang tid. Det betyr ikke at det var godt... Ballen er i spill til venstre for greenen. Duffer chipen og må chippe igjen og to putter gir dobbel.

Hull 8 Bogey
Utslaget går til venstre for greenen og jeg må chippe igjen. To putter og bogey.

Hull 9 Par
Her har jeg skrevet 6 på scorekortet men slik jeg husker hullet så fikk jeg 4 og par???
Lånte Furu sin 3wood igjen og slo nok et godt slag. Innsoillet gikk litt for langt og til høyre. Trillet av grenen. Chipen endte ca en meter fra hullet og 1 putt skulle tilsi par. Må ha hatt en lostball men kan ikke huske det. :?

Hull 10. Dobbelbogey
Godt utslag med 3wood. Ballen ligger litt dårlig og jeg må slå ned på den. Slår litt for mye ned og ballen når bare halvveis frem til hullet. Pitchen blir for kort og ligger utenfor greenen. Chip og to putter. Er litt sliten nå.

Hull 11 Par
God drive og har 140 m til hullet. Ligger imidlertid litt for nære treet og velger å ta en kølle ekstra og slice rundt treet. Har ikke gress under ballen og treffer litt for dårlig. Slicen er godt utført men slaget er for kort. Pitchen inn er for dårlig og går over hele greenen. To putter og par.

Hull 12 Bogey
Dårlig drive men ligger fint på fw til hull 11. Innspillet går litt for langt til venstre og jeg må chippe inn på greenen. Når så vidt frem til greenen og trenger to putter.

Hull 13 Bogey
Litt vind gjør valget mellom W eller 9i vanskelig. Velger W og treffer greenen men litt kort og litt for langt mot høyre. Bruker tre putter.

Hull 14 Birdie
Slår ut med 3w og treffer ganske godt men når ikke frem til greenen. God chip og 1 putt gir birdie. :D

Hull 15 Birdie
Veldig godt utslag som gir meg en metersputt for birdie og den sitter! :D

Hull 16 Par
Slår ut med hybrid og går litt for langt til venstre. Liger i skråbakken og har 160 m til hullet. Står høyere enn ballen og kompenserer litt for mye slik at ballen havner i bunker til venstre for greenen. Bra slag ut av bunker og kun 1 putt. :D

Hull 17 Bogey
God drive. Andreslaget velger jeg å spille på nedsiden av greenen og har ca 80 meter til pinnen. Dårlig innspill med sw som ligger seg på fringen på høyre side. Bruker 3 putter herfra.

Hull 18 Par
Litt for dårlig drive men ligger i banen på høyresiden. Har 160 m til hullet. Er trøtt og sliten og velger 6i selv om jeg vet at jeg ikke vil nå helt frem. Alternativet med 5i og godt treff KAN resultere i bunker. Velger derfor sikkerhet. Når nesten frem til greenen. Tror den lå på fringen. og får par. :D

Meget godt fornøyd med runden og endte på 35 poeng med en dobbel på hull 9.?. Par her ville gitt 37 poeng.
Spilte på TopFlite Gamer fra hull 3 til og med hull 9.
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Grønne Greener`s spillblogg

Post by Kaffekannen »

Backnine var bra for deg i går. To fine fugler på rad hjelper på scoren. Angående #9 så husker jeg et par fra deg. Jeg fikk bogey og du hadde honnøren på hull 10. Du slo 3w ut som gikk like over kanten. pitch inn over green til rough i bakkant. god chip og 1 meters putt for par. Det eneste måtte være hvis du ikke fant ballen fra utslaget eller ga deg selv straffeslag?
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Grønne Greener`s spillblogg

Post by Grønne greener »

Da var det nok en par.
Straffeslag skulle jeg antagelig hatt på hull 10.
Har en mistanke om at Furu og jeg slo hverandres baller på fairwayen der. Syns utslaget mitt var merkelig kort og på greenen spilte jeg plutselig ikke på gamer-ballen mer men på en crush. Vet ikke hva som skjedde. Husker heller ikke hvor Furu slo inn fra på hull 10. Kanskje vi byttet etter at vi hullet ut på ni? Men det er tvilsomt. Det var dette vi snakket om på 11. tee. :)
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Grønne Greener`s spillblogg

Post by Grønne greener »

Spilte en treningsrunde fra hvit tee på Fana i dag, tirsdag.
Ettersom det var en treningsrunde og jeg spilte alene så prøvde jeg ut noen alternative ruter frem til greenen på noen av hullene. Jeg spilte alltid ut en førsteball med den "vanlige" køllen som jeg regnet som tellende.
Litt juks på hull 16 der jeg skulle spille igjennom to sjarmerende damer og egentlig slo OB men valgte å spille fra droppesonen i stedet for å slå ny ball. Dette var selvfølgelig for å spare tid og komme meg fort forbi.

Hull 1 Bogey
Utslag med 4i som for en gangs skyld endte midt i banen på dette hullet. Alternativ med rescue fungerte også bra men 3i var ikke riktig kølle her.
Innspill med sw til green fra ca 80 m. traff litt tynt og gikk forbi flagget men lå greit like utenfor fringen. Chipper for kort og trenger to putter.

Hull 2 Bogey
Litt kort drive pga dårlig balltreff men midt i banen. Flaks :) Har 240 m til flagget og velger å legge meg opp ved 100 m. Slår 7i pga litt trekk i mot og har nøyaktig 100 m til flagget. Etter andreslaget går jeg 20m frem til omtrent der hvor jeg vanligvis ligger og slår noen baller med 3wood for å se om det er noe risk eller reward her. jeg skal ihvertfall fortsette å spille dette hullet slik som jeg pleier for alle forsøkene med 3w gikk åt skogen.
3.slaget legger seg pent på greenen litt til høyre. Ca 3 m fra hullet. Tre putter herfra gir gobey. :oops:

Hull 3 Bogey
Slår tre gode driver og fortsetter på den første. Godt innspill men ballen ruller av greenen. Grei chip men bommer metersputten for par.

Hull 4 Par
Slår to gode utslag med 9i og har halvannen meter for birdie. Det blir par på første ballen.

Hull 5 Par
Det har gått greit med 3i fra tee på dette hullet noen ganger i medvind så jeg satser på 3i i dag også. Godt slag. God treff. Ballen har riktig lengde men legger seg til venstre for greenen. Chip til greenkant og to putter.

Hull 6 Birdie
Slår først ut med 8i som vanlig og ligger fint midt i banen. Prøver også 6i og 7i men dette blir feil. Schenk med 7i og 6i blir såpass lang at jeg risikerer å få trær i veien på innspillet. 8i er derfor riktig kølle. Supert innspill med sw og litt medvind gir meg en birdiputt på ca halvmeteren.

Hull 7. Bogey
På dette hullet har jeg prøvd meg frem tidligere og vet at det er enten 6i eller 5i. Rescue blir for langt. Hvit tee og flagget midt på green gjør valget enkelt. 5i. Ettersom jeg de siste gangen har fått draw eller hook her gjør jeg noen grep for å forhindre draw. Slaget er bra men en fade på slutten fører ballen litt for langt til høyre. Innspillet må enten floppes eller slås lavt og hardt i kanten opp til fringen. Ballen ligger litt tykt så jeg velger hardt og flatt. Blir litt for feig og slår for løst. Ballen stopper derfor i greenkant. To putter gir bogey.

Hull 8. Par
Teeklossene er heldigvis plassert til venstre på tee slik at jeg ikke trenger å bekymre meg for å slå opp i et tre 15 m fra tee. Litt trekk i mot og 9i synes å være riktig kølle men jeg syns det ser litt langt ut likevel og velger 8i. Treffer litt tynt men ballen går likevel dit den skal og jeg har tre m til hullet. To putter gir par.

Hull 9. Bogey
Her pleier jeg å slå ut med rescue men den går egentlig noen meter for kort. I dag velger jeg derfor 3i. Fint slag som lander midt i fairway. Blir likevel litt kort i mine øyne men lenger enn vanlig rescue. 125 m til flagget og ballen ligger i oppoverbakke. Jeg velger 9i og må kompensere for en naturlig hook pga bakken. Blir litt for mye kompensering og ballen lander til høyre på feil platå på greenen. 3 putter gir bogey.

Hull 10. Bogey
Driven får en fade og motvinden forsterker denne til en elegeant slice. Ballen lander nesten på greenen til hull 14. Her er det bare å legge seg opp og jeg slår en wedge frem til 100m. Laseren måler at flagget står i bakkant og innspillet mitt er akkurat for langt. To putter fra fringen gir en bogey.

Hull 11. Birdie
God drive som legger seg litt til venstre i banen. Dette gjør at treet ikke er i spill. :) Legger ballen på greenen med en rescue. Lengden er god men dessverre 5 m til venstre for hullet. To putter gir birdie :)

Hull 12 Par
Fin drive og 130m til flagget som er plassert i bakkant. Fire meter til hullet tilsier to putter og det stemmer. :)

Hull 13 Par
God retning på utslaget men litt for langt. Er godt fornøyd med å kun bruke to putter nedover.

Hull 14. Bogey
egentlig en god drive men får litt draw og ballen ender i vannhinderet. God pw fra droppesonen. To meter til hullet men vanskelig brake her og trenger to putter.

Hull 15 Bogey
Tar litt for hardt i med 9i og trekker ballen til venstre for greenen og ut i vannet. Må droppe og chipper nesten i hullet.

Hull 16. Bogey.
Skal skynde meg for å gå igjennom en toerball med to hyggelige kvinner som likevel skal ut i røffen og lete etter baller.. dropper planen om rescue og 3i og tar frem 3w for å komme godt forbi damene. Dropper også preshot rutinen for å spare tid og får en liten hook som antagelig er OB. Dropper i droppesonen og slår meg nesten inn på greenen med 3wood. God chip og tap in gir bogey.

Hull 17. Par
Dårlig treff med driver. Treffer på hælen men ballen flyr langt nok til at jeg kan legge meg opp på nedsiden av greenen med 9i. Innspillet med sw blir for langt og jeg har en laaang nedoverputt. Putter bra og har tap in par.

Hull 18. Par
Veldig bra drive. Sikter til høyre i fw for å sikre. har 150 m til hullet. Det er motvind så jeg velger et rolig 6i. En liten draw påslutten men jeg finner venstre hjørne av greenen. God putt og tap in par.

Veldig fornøyd med runden og føler at ting er i ferd med å løsne. Trenger imidlertid å fokusere en del på småspillet og spesielt putting. Hadde vært litt kjekt dersom metersputtene hadde vært bankers og tometerne av og til hadde tatt en tur direkte ned i koppen.
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Grønne Greener`s spillblogg

Post by JanB »

Svært bra runde om vi ser på hull 16 som et arbeidsuhell. +7 er langt bedre enn du skal være normalt. Som du sier er det flere slag å hente på småspillet.
Jeg gjorde noen små notater:
Hull 1: chip ødlegger, kort
Hull 2: fin course man. 3 putt ødelegger
Hull 3: putt som ødelegger
Hull 4: birdiput på 1,5 meter (5 fot) burde satt
Hull 5: Dårlig chip som ødelegger
Hull 6: bra
Hull 7: sikkert riktig valg (lavt). men som du sier; feiger tilslaget
Hull 8: greit
Hull 9: hvordan kompenserer du? Husk at du skal stå 90 grader på bakken og ikke loddrett. Dermed slipper du å tenke på å kompensere. Sett i forhold til deg har du gjort bakken helt flat og "vannrett".
Hull 10: Helt grei opphenting av den skaden
Hull 11: Glitrende
Hull 12: Helt grei
Hull 13: Bra
Hull 14: Kontrollerer du draw eller ble det en hook. Siden du beskrev riktig at en fade gikk lenger over til høyre som da ble en slice, tenkte jeg du visste at den draw er på din mållinje. Den starter ut til høyre og kurver inn til din mållinje. Går den forbi denne og videre til venstre er det en hook. Det er nå mine begreper. Noen sier andre ting.
Hull 15: Du sier du tar i for mye og får en hook igjen. Trolig er du for aktiv med høyre hånd. Om du absolutt vil ta i mer og forsøke på en raskere rotasjon, så tving høyre hånd mere over mot midten (svak høyrehånd).
Hull 16: Helt enig i at mangel på preshotrutinen ødelegger alt.
Hull 17: Bra put
Hull 18: Dette viser at rolig sving er løsningen. (ref hull 15)

Slik jeg ser taper du 4 slag på chip og put på denne runden. Det er ikke mye trening som skal til for å få dette til å sitte.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Grønne Greener`s spillblogg

Post by Grønne greener »

Takk for svar JanB.
Det kan være vanskelig med korte chipper på Fana fordi det er semirøff helt inn til fringen på de fleste hullene. Noen steder tett og fin andre steder lang med mye gress rundt ballen.
På hull 1 lå jeg 20 cm fra fringen men hadde 10 cm høyt gress rundt ballen i tillegg til at bakken var ujevn. Dette gjorde at jeg får gress mellom ball og kølle og må være veldig nøyaktig med balltreffet. Jeg bommet her men disse er vanskelige. Hullet var også plassert slik at det var skummelt å gå for langt for da ville ballen trille nedoverbakke. Dette var nok med på at jeg ble litt for forsiktig og bommet.
Hull 5 var en dårlig chip.
På hull 7 var det egentlig en ganske bra chip. Bommet kun med noen få cm fra ca 10m.
Bakken på hull ni hellet to veier. Både oppover og jeg sto litt høyere enn ballen. Derfor kompenseringen. Jeg åpner stancen og har ballen litt lenger bak men passer på at skuldrene peker mot målet. Mulig jeg sto litt for mye vannrett. Har sikkert en tendens til å gjøre det.
På drawen tar jeg først ut et siktepunkt til høyre for der hvor jeg ønsker at ballen skal ende opp. Deretter finner jeg et nytt siktepunkt like langt til høyre for det første punktet. Har altså et siktepunkt midt mellom "oppstillingspunktet" og målpunktet. Håper at du forsto denne dårlige forklaringen. På hull 14 fungerer dette veldig ofte for meg.
Når det gjelder puttene mine så er de aller fleste veldig nære. Men veldig få går i hullet. Kanskje leser jeg linjene litt feil men det er rart at jeg alltid leser litt feil. Noen ganger til høyre og andre ganger til venstre. Jeg har begynt å lure på om jeg ikke heller skal konsentrere meg om avstand og prøve å gå like langt forbi hullet på hver putt. Slik jeg putter nå er det mye feeling for hvor hardt jeg skal slå puttene. Noen ganger skal de bare såvidt falle ned i koppen mens på andre putter ønsker jeg å slå dem litt hardt. Noe gjør jeg ihvertfall galt og min tanke er at hvis jeg slår alle puttene like hardt inn mot koppen så vil det bli enklere å innarbeide en teknikk. Slik det er nå så må jeg strengt tatt bruke flere ulike teknikker. Jeg har nettopp begynt å gruble på dette så det er ikke gjennomtenkt, utprøvd eller diskutert med andre.
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Grønne Greener`s spillblogg

Post by JanB »

Når det gjelder det der med draw tror jeg du sa noe feil med høyre (to ganger). Forstod i alle fall ikke.
Tips på put: Når du skriver score på kortet, så anbefaler jeg at du skriver lengden på siste put. Er det mindre enn 1 fot skriver du 0. Regn putter i fot.
Det finnes to typer mennesker når vi snakker om putting.
1.) De som er retningsorientert
2.) De som ser en billedlig puttelinje.

Dersom du liker å lage en strek på ballen og peke den i din puttelinje er du nr 1.
Dersom du faktisk kan se/føle hvordan ballen kommer til å gå i slaget er du nr 2.

Dersom du er nr 2 skal du IKKE legge ballen med streken mot målet etter markering. Det vil forstyrre hjernen din. Da jeg oppdaget at det var dette jeg var, gikk det mye bedre.

På korte putter (spesielt i nedoverbakke) og hvor det er brake på kurven, er det definitivt riktig og kjøre ballen hardere. Små putter med liten fart vil oppleve en relativt større avdrift enn lengre putter. Putter på 3 fot eller mindre; "Hardt i bakkant".

Selvsagt kjenner jeg ikke banen din og det høres ut som noe dårlig greenkeeperjobb.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Grønne Greener`s spillblogg

Post by furu »

Du setter stort sett alle putter veldig nært men har rett i at svært få av dem for tiden faller i. Syns du var bedre på det for noen uker siden, da falt det i noen lange både her og der. Kanskje det bare er tilfeldigheter og at det kommer tilbake? Du har jo ikke endret noe i det siste?

Når det gjelder chip rundt green på Fana så er ikke det så enkelt som man skulle tro. Mye dårlige grunnforhold. Det er ikke akkurat jevnt gress, heller stedvis grønt med hull i bakken. Det er mye tilfeldigheter, ballen ligger veldig ofte utrolig dårlig.
Instagram @christianfuru
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Grønne Greener`s spillblogg

Post by Grønne greener »

JanB: Jeg mente med draw at jeg stiller meg opp lukket. Når det gjelder putting er jeg helt klart en som ser en billedlig puttelinje. Har aldri skjønt hvordan noen klarer å slå etter streken på ballen. Ballen må jo legges så pinlig nøyaktig ned etter streken. 1 mm feil vil jo få ganske stort utslag på en 5 meters putt?

Furu: Takk for at du sier at jeg var en bedre putter for noen uker siden. Det gikk et lys opp for meg nå for det er en stund siden jeg har tatt en ordentlig økt på puttegreenen. Litt småputting før en runde for å få feeling med farten på greenene er ikke nok. Putting skal helt sikkert proriteres i dag. Min en halv time før jeg går ut i dag.

Noen bøtter med chipping bør jeg vel også klare å få med meg. I mitt hode var jeg mye flinkere på chipping i fjor enn det jeg er i år.

Har jo ferie så en runde golf skal det bli tid til i dag også. :)
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Grønne Greener`s spillblogg

Post by Kaffekannen »

først: Hva f... gjør du oppe så tidlig når du har ferie? ;)

Angående det Furu sier så har vel du en statistikk du kan se på?
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Grønne Greener`s spillblogg

Post by Grønne greener »

Tidlig??? Klokken er snart ni. Nei, den er over ni :!:
Statistikken på scangolf viser bare antall putter. For å få det reelt så bør det være putter + småchipper. En dag med mye greenbom bør gi bra puttestatistikk pga alle chippene som da må til. Derfor lyver puttestatistikken. :(
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Grønne Greener`s spillblogg

Post by Kaffekannen »

putter pr. Gir og putter totalt gir noenlunde samme bildet egentlig. Ser gobogey.no har lagt inn chipper+putter i sin statistikk. Blir spennende når jeg får litt større statistisk grunnlag
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Grønne Greener`s spillblogg

Post by Grønne greener »

Ny dag på Fana.
Startet med puttetrening og mens jeg holdt på kom de for å klippe og tromle greenen. Nye kniver på klipperne og den nye valsemaskinen gjør greenene herlig glatte. :)
Fant også tid til litt chipping før jeg gikk ut.
Valgte hvit tee i dag også.

Hull 1. Par
Har taket på utslaget her nå og valgte å gå for høyresiden uten å være redd for slice eller fade. Fint slag med 4i akkurat der hvor jeg siktet. 50 m til hullet. Pitchen ser fin ut men ballen ruller veldig godt på den nyklipte greenen og jeg ligger helt i greenkanten. Tap in par.

Hull 2 Bogey
Okei drive men litt for mye høyre og ballen triller nesten i bekken. Holder seg heldigvis i spill. Transportslag frem til 100 m merket. Føler meg mye tryggere på innspill med wedge nå og velger å gå for flagget som er plassert langt til venstre. Tabbe! Får til den gode gamle trekkballen og havner på veien. Tar fridropp og må sikre at jeg kommer over bekken og har derfor en lang parputt. Bedre med en lang putt enn risikere å havne i vannet. God putt innenfor en halvmeter fra hullet.

Hull 3 Birdie
God drive midt i banen. Innspillet fra 150 m legger seg midt på greenen og jeg har 10 meter til hullet. Ballen sitter midt i koppen og birdie. :)

Hull 4 Bogey
Pga av medvind velger jeg å slå ut med pw. Syns slaget ser bra ut men litt venstre. Venstre var også planen slik at ballen kan rulle ned til hullet på den glatte greenen. Dessverre stopper ballen like utenfor green og jeg får en nedoverbakkechip. Pirker forsiktig borti ballen og den triller 2-3 meter forbi hullet. Bommer parputten.

Hull 5. Par
Slår ut med 3i. Flagget står på nedre nivå og jeg må slå en fade. Slår et godt slag men bunkeren er litt i veien. Det er en flat bunker og jeg prøver på et chipslag ut. Kommer ut men det er såvidt. En god chip gir en tap in par.

Hull 6. Par
Fint utslag fra matte! Slår sw fra ca 90 m. Går litt høyre og har en litt vanskelig birdieputt. Hullkant og retur på en meter som jeg setter.

Hull 7 Par
Meget fornøyd med utslaget med 5i. Ser så bra ut at jeg lurer på om det er nødvendig å ta putteren med opp til greenen. Skal jo bare hente ballen i hullet...
Ballen landet ca en halv meter fra hullet men den har trillet et stykke forbi. 5-6 m. God putt i slak nedoverbakke som stopper en kort meter forbi hullet. Senker returen.

Hull 8 Par
Pent utslag som lander midt på greenen. Flagget er imidlertid plassert til høyre på greenen og setter dermed bunkeren i spill. Denne vil jeg unngå og går derfor for midten av greenen. Veldig god putt som nesten faller nedi. Tap in par.

Hull 9 Par
Slår ut med 3i i dag også og ligger på omtrent samme stedet som i går. I dag er innspillet bedre og jeg har en birdiesjanse fra 3 meter.

Hull 10. Bogey
Veldig fornøyd med driven midt i fw. Har 145 m til flagget. Velger 6i pga litt motvind og oppoverbakke. Blir et par meter kort og litt skjev. Til venstre selvfølgelig. Slår en god chip men "glemmer" at greenene er lynraske i dag og slår den litt for hardt. Retningen er fin og ballen treffer flagget men spretter 2 meter unna. Trenger 2 putter.

Hull 11 Birdie
Fin drive og har 170 m til flagget. Velger rescue. Flagget er plassert på venstre halvdel av green og direkte innspill her er dermed vernet av en bunker. Sikter derfor til høyre for bunker og treffer godt. Lander på green men ruller opp i fringen. En god putt og tap in birdie.

Hull 12. Par
Nok en god drive til venstre for de skotske ryggene. Har 110 meter til hullet. Velger pw og går minst 10 m for langt men er på greenen. Nesten birdie og 20 cm for par.

Hull 13. Par
Flagget står langt bak og jeg lander midt på greenen. Har 5 m til hullet. Tap in par.

Hull 14. Par
Drive som fader litt og jeg er på fw men ligger for tett inntil trærne til å gå over og må derfor prøve å finne en rute mellom trærne. Det ser trangt ut. Sikter på treet som er lengst borte og ballen ser ut bra ut men den er dessverre litt for høy og sneier borti en gren. Jeg kommer meg forbi trærne men ikke inn på greenen. En god chip/pitch sørger for en enkel par.

Mer enn dette rakk jeg dessverre ikke i dag fordi det skulle være turnering med shotgun start og de skulle selvfølgelig starte på alle hullene på backnine.
I dag var det en fornøyelse å putte på veldig gode greener og jeg tok derfor en halvtime med puttetrening. Brukte 5 baller og puttet fra hull til hull. Avstanden mellom hullene er 6+6+8 meter. Gjorde følgende: Hvis en putt gikk i koppen ble den liggende. Alle returer som var mer enn en halv meter måtte puttes og hvis det ble treputt skulle en ball opp av hullet igjen. Ble selvfølgelig ingen treputter i dag. :) Klarte de fire første ballene på 40 putter og da den siste satt i koppen hadde jeg brukt 46 putter. Dette var en fin og morsom øvelse.
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Grønne Greener`s spillblogg

Post by Grønne greener »

Synd at de supre greenene skal hullpipes i morgen. Sukk
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Grønne Greener`s spillblogg

Post by JanB »

Grønne greener wrote: Gjorde følgende: Hvis en putt gikk i koppen ble den liggende. Alle returer som var mer enn en halv meter måtte puttes og hvis det ble treputt skulle en ball opp av hullet igjen. Ble selvfølgelig ingen treputter i dag. :) Klarte de fire første ballene på 40 putter og da den siste satt i koppen hadde jeg brukt 46 putter. Dette var en fin og morsom øvelse.
Dette vil jeg høre mer om. Forstår jeg det riktig at:
I denne øvelsen er det mulig å gjøre det hele på 5 slag.
Dersom du puttet på førsteslaget hadde du en ball mindre. (Det stod ingen ting om hva som skjedde med de puttene som var mellom 0 og 50 cm. Slik jeg tolker deg var disse "gitt".)
Dersom du fikk en treputt, måtte du ta tilbake en ball som var tatt ut av spillet.
Den eneste måten å få en ball ut av spillet på er å sette putten på førsteslaget slik jeg forstår.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Post Reply