Hvilken ball spiller du med i år?

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Hvilken ball spiller du med i år?

Post by furu »

Har du funnet en ny favorittball? Eller er det en ball du drømmer om at du kunne spille med hele tiden?

Jeg er imponert over TM Penta. Til og med for meg med høyt hcp så er dette en god ball.

Før forrige runde kjøpte jeg en pakke Nike Crush. Jeg ble imponert. Skikkelig bra med driveren. Fikk faktisk mer lengde, jeg drivet tross alt green på #14 på Fana med den. Bra rundt green også. Crush er ment for spillere som ikke har så høy svinghastighet. Mener den koster 225,-/12stk. hos onlinegolf.no og det er grei pris å betale nå når jeg (stor sett) slår bort færre baller.

Penta til 425,-/12stk. er litt dyrt å slå i vannet i ny og ne........

Er ganske mange nyheter på markedet. Nevnte Crush og Penta, Nike ONE serien har tre nye modeller, Callaway har nye versjoner av HX og kom også med i(s) og i(z).

Det ser ut til at jeg kommer til å holde meg til Crush i år men som komplett utstyrsfreak så kan jeg ikke love noe :lol:
Instagram @christianfuru
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Hvilken ball spiller du med i år?

Post by AkE »

Har brukt Callaway Hx Hotbite nå og er ganske fornøyd med den i forhold til rimeligere og hardere baller.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Hvilken ball spiller du med i år?

Post by Grønne greener »

Har prøvd Pentaballen, som du vet.
Sørget for å slå den vekk et sted der ingen andre finner den. :)
...hvis de ikke er en fisk.. :lol:
Ballen er god men jeg har ikke turt å drive med den.
Eneste minuset med ballen var at den føltes litt gummiaktig ut på korte pitsch-slag (20-30 meter).
Men ballen er den beste jeg har spilt med.
Hvis noen har noen til overs vil jeg gjerne kjøpe noen 8-)

Min favoritt frem til nå har vært Titleist prov1. Denne ballen er kjempegod også i år.
TinCup
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 410
Joined: 29 Mar 2010, 17:18
Hcp: 4,3

Re: Hvilken ball spiller du med i år?

Post by TinCup »

Kjøpte meg et dusin Callaway Tour i(x) på salg for en måneds tid siden. Er jo sist års modell, men trives foreløpig godt med dem.. Ellers trives jeg meget godt med Noodle Long & Soft!
emerica
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 248
Joined: 22 Mar 2009, 00:06
Hcp: 5,9
Hjemmeklubb: Sunnfjord GK
Location: Førde
Has thanked: 1 time
Been thanked: 15 times

Re: Hvilken ball spiller du med i år?

Post by emerica »

Blir nok NXT Tour i år og, men Srixon har mange veldig bra alternativ. Skal nok kjøpe litt i St Andrews :)
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Hvilken ball spiller du med i år?

Post by Long-Hit-Wonder »

De har i grunn bare Wilson-baller på klubben, så da spiller jeg stort sett med Wilson. I det siste har jeg kjøpt noe som heter DX3. En soft ball med tre lag som gir en behagelig følelse i treffet.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Hvilken ball spiller du med i år?

Post by spiderboy »

Jeg har forelsket meg helt i Callaway Tour-i etter at jeg fikk et par baller av Furu på kjøpet på driveren. Har kjøpt en 3-pack Tour i(s) også og de er kanonbra. Mye spinn både med jern og med wedger, fin lyd og følelse med putteren, bra på korte chipper. Alt jeg er ute etter egentlig. Må vel innrømme at jeg ikke kjenner noen forskjell på disse og ProV, men alle spiller liksom med ProV og Mickelson spiller som kjent Callaway så....
Uansett sitter jeg nå på en bråte nxt tour som har blitt degradert til utslagsballer på treningsrunder....vel, vel. :lol:
Har enda ikke prøvd Penta, de er litt i overkant dyre synes jeg. Men det vanket en gavesjekk i proshopen etter turnering på søndag, så kanskje jeg skal bruke den på Penta-baller?
Jeg stoler etter hvert veldig på Furus anbefalinger, kjenner jeg. :D
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvilken ball spiller du med i år?

Post by furu »

Du kan ta kaffekannens ord på at Penta er en svært god ball. Kommer med en liten sak om den og Crush på nettsiden min om noen dager.
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Hvilken ball spiller du med i år?

Post by Kaffekannen »

Jeg slår bort myyye baller, spesielt i USA og foreløpig har jeg spilt på:

taylormade burner
Nike PD soft
Callaway HX hot
Precept laddie
Titleist NXt tour
Bridgestone E6
+ 2 stk penta som svømmer med fiskene på Fana :oops:

Hvis jeg ser vekk fra Penta er det Burner og Laddie som føles best. Callaway er steinharde og Bridgestone er litt følelsesløse. Nike og NXT er relativt like og er ok+ baller til gunstig pris. Penta er på et annet nivå. Det er første ballen jeg har forsøkt som faktisk gir meg ekstra lengde og som samtidig føles myk og fin rundt green. ProV1 gir mye den samme følelsen på kortspillet, men har ikke lengden til Penta-en. Skal se om jeg klarer å få tak i noen rimeligere Penta etterhvert slik at jeg tør å spille på dem. Nesten 40 kroner ballen er altfor mye.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvilken ball spiller du med i år?

Post by furu »

Long-Hit-Wonder wrote:De har i grunn bare Wilson-baller på klubben, så da spiller jeg stort sett med Wilson. I det siste har jeg kjøpt noe som heter DX3. En soft ball med tre lag som gir en behagelig følelse i treffet.
DX3 er en bra ball. Mitt problem med den var at jeg ikke helt likte utseendet. Helt merkelig sikkert, men jeg syns "dimplesdesignet" er litt for rart. Man skal jo ha en god følelse når man står over ballen.
Instagram @christianfuru
Covn
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 110
Joined: 23 Apr 2009, 23:04
Location: Porsgrunn

Re: Hvilken ball spiller du med i år?

Post by Covn »

Det som ligger i baggen. Som regel en eller annen Titleist variant, men ikke noe konsekvent. Til det spiller jeg ikke godt nok.
King Cobra Speed LD
Callaway X-18 4-pw i
Titleist Spin Milled Wedge Vokey Design (54, 60)
Cobra Baffler TWS 3,4
Knut
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 237
Joined: 13 Apr 2010, 08:27

Re: Hvilken ball spiller du med i år?

Post by Knut »

Jeg har spilt vanlig PRO V1 i alle år.
Prøvde for første gang Taylor Made TP Red / LDP i fjor og ble imponert.

I år har TM Penta vært fast ball på mine 3 runder og jeg liker den.
God lengde, stabil i vind og fin på nærspill.
Gleder meg dog til den nye PRO V1 kommer i 2011. Den nåværende får jeg litt Hubba Bubba-følelse av.
johbir
Forumvant
Forumvant
Posts: 55
Joined: 16 May 2010, 20:54
Hcp: 15
Location: Drammen, Buskerud

Re: Hvilken ball spiller du med i år?

Post by johbir »

Er vel lite nødvendig å spille på bestemte baller hvis handicap er over 7. Er selv handicap 20.0 og bryr meg lite om hvilken ball jeg spiller på. Så klart tar jeg den ballen som er softest hvis jeg har en soft og en hard og skal spille ut på et par 3 hull, men jeg tror personlig å ha de beste ballene eller et bestemt merke, og at det skal hjelpe deg er overtro. Mange har blitt bitt av utsyrskonge lusa.

Hva er din grunn til å spille på bestemte baller? har du føelse og er god nok til å kjenne forskjell? hva er ditt handicap? Gode spørsmål før du velger baller.
Mats
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 310
Joined: 28 May 2009, 17:36
Hcp: 12.6
Hjemmeklubb: Krokhol

Re: Hvilken ball spiller du med i år?

Post by Mats »

johbir wrote:Er vel lite nødvendig å spille på bestemte baller hvis handicap er over 7.
Akkurat det der må jeg si meg sterkt uenig i. Selvtillit har veldig mye å si i golf, og hvis en spesifikk ball føles bra og gir deg selvtillit med hcp 36 synes jeg man skal spille med den. Problemet er jo bare at sjansen for å slå baller til skogs og i vannet er positivt korrelert med handicappet :D .

Digger Callaway Tour i jeg, beste ballen jeg har spilt på noengang. Skal prøve å sikre meg noen fler før de forsvinner fra hyllene. Liker virkelig skallet på de ballene, føles veldig deilig selv om de kjapt blir oppspist av fulle wedge-slag. :? .

Ellers spiller jeg med ymse baller under treningsrunder og når jeg føler at svingen er ræva. Premierer meg selv ved å spille bra baller når svingen sitter :lol:
I bagen:
Taylormade TP 4-PW
Taylormade Z TP 52gr
Titleist Vokey 56gr
Taylormade Burner 3w
Callaway Diablo 10n
TM Rossa monte carlo 7 putter
TaylorMade Burner rescue 22gr
Cobra Baffler TWS 20gr

hcp: 12,5
målsetning 2010: 9,9
johbir
Forumvant
Forumvant
Posts: 55
Joined: 16 May 2010, 20:54
Hcp: 15
Location: Drammen, Buskerud

Re: Hvilken ball spiller du med i år?

Post by johbir »

Hmm, noen får vel et boost der og.
selv føler jeg at selvtigitten komme når jeg ligger der jeg kan slå slag jeg vet jeg mestrer. eksempel er å ligger 30m fra greenen og slå en sand-wedge inn. har trent mye på dette så her føler jeg at jeg er på hjemmebane.
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Hvilken ball spiller du med i år?

Post by spiderboy »

man trenger vel ikke være så skrekkelig god for å kjenne forskjellen på en god og en dårlig ball. Om man klarer å utnytte den gode ballens egenskaper fullt ut med et handicap på over 3-4 er vel heller tvilsomt.
Men at man får effekt av en bedre ball om svingen er noenlunde konsistent er vel helt sikkert. Jeg vil til og med påstå at jeg har like mye nytte av en god ball som en lav singelhandicapper. Jeg har ikke svinghastighet og balltreff godt nok til å spinne en hard to-lagsball så mye at jeg får tilstrekkelig stopp på greenen. Og lite er så frustrende som et godt innspill som stusser av green i bakkant....
Med en ProV, Callaway-i eller lignende får jeg derimot masse spinn i ballen og har mulighet til å gå for flagg på innspill og pitch-slag.
Om man ikke slår bort en haug med baller hver eneste runde, og har råd til det, synes jeg man skal spille den ballen man liker best. Golf er frustrende nok fra før om man ikke skal spille på harde klinkekuler også :lol:
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvilken ball spiller du med i år?

Post by furu »

Alle bør spille med den ballen de mener er best for dem. Med litt rettledning ender de opp med en ball som passer dem. Jeg har spilt med folk med hcp godt over 20 og en sinnsyk fart i svingen. Ingen tvil om at de får utbytte av en god, myk ball men de kliner dem ut i skogen noen ganger hver runde. Har man råd til å miste baller og har svinghastighet som passer så spill med toppmodellene. Ikke se på hcp.

Jeg likte ikke rådet i Norsk Golf, tror det var forrige nummer. De skrev noe om at når du mister mindre enn tre baller per runde kan du vurdere å gå over til neste trinn - de billige, nye ballene. Fram til det skulle man kjøpe brukte/lakeballs i proshopen. For noe tull. Bare fordi man slår i skogen noen ganger så skal man altså spille med baller som har lagt i gjørme i tre måneder før de ble vasket og lagt i en bøtte i proshopen.

Det er viktig å prøve seg fram litt og ikke minst høre på hva butikkene og produsentene sier. Titleist og Bridgestone har opplegg på nettsiden der man svarer på noen spørsmål og får vite hvilken ball som trolig passer best.

Kjøp den ballen som passer til spillet ditt - ikke velg etter handicap.
Instagram @christianfuru
User avatar
Hiks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 109
Joined: 19 Jul 2009, 00:33
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: Solastranden GK
Location: sola

Re: Hvilken ball spiller du med i år?

Post by Hiks »

blir bridgestone b-330 baller på meg i år også. :)
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Hvilken ball spiller du med i år?

Post by AkE »

Testet ut Nike pd soft i kveld og det er nok en ball jeg kommer til å fortsette å bruke. Billig, fikk den til å stoppe på green og den gikk vannvittig langt. Lå på rundt 230 meter på banen med drivern og 190 meter med 3 hybriden, det er jeg storfornøyd med på banen.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Hvilken ball spiller du med i år?

Post by Grønne greener »

Det viktigste med hvilken ball man spiller på er at man spiller på baller med nokså like egenskaper.
Kan gjerne spille forskjellige merker om hverandre men helst ikke bytte fra knallharde til myke om hverandre hele tiden.
På innspill til green f.eks. kan det være 10 meter i forskjell på ballene. :shock:
Hvis du blander om hverandre så kan det være vanskelig å bli stødig på slike slag.
Dette er min mening og slett ingen sannhet. ;)
Post Reply