Nike SQ Sumo Driver

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
Tajkern
Forumvant
Forumvant
Posts: 56
Joined: 27 Apr 2010, 07:52
Hcp: 23,4
Location: Stavanger

Nike SQ Sumo Driver

Post by Tajkern »

Noen som kjenner til denne driveren?
Vurderer sterkt å gå til innkjøp av denne da jeg ser prisen bare er 40 pund :D

Jeg er forholdsvis nybegynner enda, så det med loft og slik har jeg ikke helt kontroll på enda. Denne driveren har en loft på 9,5. Kan det være en fordel for meg som nybegynner å ha f.eks 10,5 istedet?

Setter stor pris på svar.

Mvh
Tajkern
I bagen:
Driver: Nike SQ Driver
Jern: TaylorMade Burner
Putter: TaylorMade Rossa Monza Spider
Wood: Mangler


hcp 01.01.11: 25,3
hcp NÅ: 23,4
målsetning 2011: 22,5
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nike SQ Sumo Driver

Post by furu »

Her kommer garantert kaffekannen med noen meninger. Han har hatt en Sumo i bagen fram til i vår.

Er det forresten firkantdriveren det er snakk om? Har du nærmere modellbetegnelse på den?

9.5 er lavere enn de fleste velger men etter det jeg har sett og lest så får man høy ballbane med Sumo-drivere dersom man har regular flex skaft.
Instagram @christianfuru
Tajkern
Forumvant
Forumvant
Posts: 56
Joined: 27 Apr 2010, 07:52
Hcp: 23,4
Location: Stavanger

Re: Nike SQ Sumo Driver

Post by Tajkern »

Takk for quick respons :)

http://www.onlinegolf.co.uk/golf-clubs/ ... 408pog.asp
Her ser du driveren. Flex er Stiff. Er veldig usikker på om jeg skal ta den, men den vil koste meg 23 pund inkl. frakt og etter at bonuspoengene er trekt, så taper jo ikke all verden uansett...

Akkurat gått til innkjøpt av Nike SQ jernsett, og synes de køllene er knallgode. Derfor tenkte jeg det samme om Driveren ;)
I bagen:
Driver: Nike SQ Driver
Jern: TaylorMade Burner
Putter: TaylorMade Rossa Monza Spider
Wood: Mangler


hcp 01.01.11: 25,3
hcp NÅ: 23,4
målsetning 2011: 22,5
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nike SQ Sumo Driver

Post by furu »

Min første tanke er at kombinasjonen 9.5* og stiff flex ikke er riktig for deg. Vet du hvilken svinghastighet du har?
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Nike SQ Sumo Driver

Post by Kaffekannen »

Sumo er etterhvert ett vidt begrep. Jeg har hatt sumo firkant 5300. Bråkete driver som gir deg litt stabilitet i retur for litt manglende lengde. Lyden er rett og slett grusom. Har sett og hørt at 5900 versjonen er mye snillere og rett og slett en bedre driver. Tourversjonene har stort sett fått svært gode tilbakemeldinger over hele linjen.

Konklusjon. Ikke kjøp 5000/5300 hvis du ikke vil ha hørselsvern med på banen. 5900 har dempet lyd og er en god driver. $40 for en tourversjon er et røverkjøp!!

PS: pass forresten på at du kjøper ekte vare. Utrolig mange Sumokopier i rotasjon!

Edit: _Så hvilken kølle det var snakk om og det er nok et godt kjøp hvis du kan takle lyden. Leser i omtalen som er på samme siden at lyden er "a little tinny". Hvis det er en omskrivning av "lyden man får når man dreper en blikkboks" så er det samme lyden som i firkanten min:)
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nike SQ Sumo Driver

Post by furu »

Er du venstrehendt Tajkern? Den du linket til er "Left only".
Instagram @christianfuru
Tajkern
Forumvant
Forumvant
Posts: 56
Joined: 27 Apr 2010, 07:52
Hcp: 23,4
Location: Stavanger

Re: Nike SQ Sumo Driver

Post by Tajkern »

Ja, jeg frykter litt at Stiff ikke vil passe meg helt. Men den driveren jeg har nå er Regular, og der synes jeg det blir veldig mye flex i kølla. Men det kan ha noe med kvalitet og alder og gjøre. Den nærmer seg vel to år nå.
Har ingen formening om hastigheten på svingen min, men tror ikke den er noen sinke :P

Når det gjelder Nike Driveren så tror jeg ikke dette er noe kopiering. Onlinegolf.co.uk er en side jeg bare har gode erfaringer med. Har kjøpt både putter og jernsett der, så stoler på de. Ga 191 pund for Nike SQ jernsett (SW-4), tror det også var et veldig bra kjøp, og ikke fake :)

Tror jeg går for denne, og viser det seg at jeg har gjort et bomkjøp så er det ikke verre enn at jeg selger den. Får sikkert 200 kr for den vil jeg tro ;)

Tusen hjertelig for svar!
I bagen:
Driver: Nike SQ Driver
Jern: TaylorMade Burner
Putter: TaylorMade Rossa Monza Spider
Wood: Mangler


hcp 01.01.11: 25,3
hcp NÅ: 23,4
målsetning 2011: 22,5
Tajkern
Forumvant
Forumvant
Posts: 56
Joined: 27 Apr 2010, 07:52
Hcp: 23,4
Location: Stavanger

Re: Nike SQ Sumo Driver

Post by Tajkern »

Jepp, er venstrehendt :)
I bagen:
Driver: Nike SQ Driver
Jern: TaylorMade Burner
Putter: TaylorMade Rossa Monza Spider
Wood: Mangler


hcp 01.01.11: 25,3
hcp NÅ: 23,4
målsetning 2011: 22,5
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nike SQ Sumo Driver

Post by furu »

Denne butikken selger ekte varer ja. Ingen tvil om det.

Ser du har en Masters driver. Kjenner ikke til den. Rimelig sak? Hvilket merke er skaftet? Regular flex er egentlig et vidt begrep og jeg oppfattet ikke kaffekannens standard Nike skaft som mykt. Jeg tror også at Sumo driverne har litt kortere skaft enn f.eks. Burner og dette kan vel påvirke hvordan flex'en oppleves.

Et lite tips. Jeg tror Bergen Golfsenter/Onlinegolf har/hadde noen venstredrivere stående. Ta en telefon til dem. Mener de hadde bl.a. Sumo og Callaway Hyper X. Nedsatt, kanskje demo. Jeg prøver å huske men klarer det ikke :lol:
Instagram @christianfuru
Tajkern
Forumvant
Forumvant
Posts: 56
Joined: 27 Apr 2010, 07:52
Hcp: 23,4
Location: Stavanger

Re: Nike SQ Sumo Driver

Post by Tajkern »

Jepp, Masters er en billig-driver. Fulgte med et nybegynnersett som ikke kostet all verden.

Jeg skal ta en telefon til de i Bergen og høre om de har opplysninger om driveren. (Er vel kanskje ingen som tar telefonen i Bergen idag, hver dag er vel snart en offisiell sørgedag der borte ;))
I bagen:
Driver: Nike SQ Driver
Jern: TaylorMade Burner
Putter: TaylorMade Rossa Monza Spider
Wood: Mangler


hcp 01.01.11: 25,3
hcp NÅ: 23,4
målsetning 2011: 22,5
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Nike SQ Sumo Driver

Post by sumo »

jeg har også spilt med sq sumo 5000 en del. syntes egenltlig dette er en grei driver, men det finnes så mye bedre der ute.
det var denne jeg nærmest startet golfen med.min aller første skikkelige driver.
det har kommet to til i samlinga nå, så sumoen står og støver. hender jeg tar den fram noen ganger og drar den med meg på banen.
men det skal sies at den har hjulpet meg igang. den slår langt og rett om du treffer riktig. lyden av en forvrengt blikkboks derimot er noe du ikke slipper unna.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: Nike SQ Sumo Driver

Post by hanso87 »

2 viktige tips for driver:
Rett flex
Finn en driver du liker.
Alternativ to er ikke så lett å finne.

Ang flex, så er det veldig viktig å finne rett. Jeg er 22 år og kjøpte stiff uten å tenke, for jeg viste at når slagene og stabiliteten kom, ville og hastigheten komme. Så etter litt startvansker kom slagene og stiff var uten tvil rett.
Slått med en veldig myk regular driver og klarer ikke å få til ett rett slag med den.

Så tips til driver som er veldig viktig, hør med en pro ang stinghastighet, stiffness, anbefalte nybegynner drivere osv. (Callaway FT-i i sin tid var veldig bra til å starte med).
Og hørt enkel regel ang vinkel. Jo høyere vinkel, høyere ballbane, rettere slag
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
Post Reply