Holtsmark GK

Her finner du oversikt over en rekke norske golfbaner, med oppdaterte innlegg om forholdene.
Post Reply
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Holtsmark GK

Post by Golffreak »

De har et litt annet driftsbudsjett ja, men hadde også vært morsomt å sammenligne inntektene ifjor på Mikla og HM.. Min påstand er at hvis HM hadde brukt forholdsvis like mye på vedlikehold som Mikla, så hadde den banen kanskje vært litt nærmere påstandene sine iallefall. Jeg har alltid ment at klubbene i beste fall er husmennene til grunn-/baneeier, og på HM så ER vel eier selve klubben?! Når det kanskje fokuseres mer på egen profitt enn "klubbens beste" (les: medlemmene/golferne), så blir det vel deretter.. Det er jo bare å håpe at markedet fungerer, foruten sen åpning så regner jeg med at det er relativt labert med folk på HM vs fjoråret? Noen vil kanskje innse at litt mer vedlikehold, både sommer og vinter, lønner seg på sikt?

Med forbehold om at jeg tar feil angående inntektsgrunnlaget, så fortjener banen bedre vedlikehold.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Holtsmark GK

Post by veggiss »

Vedlikeholdet på Holtsmark har jo vært underprioritert siden de åpnet. Der kjører de "så lite vedlikehold vi kan slippe unna med" i stedet for å presentere det beste mulige produktet til kundene.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
BomBom
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 14 Sep 2011, 09:33
Hcp: Under 10
Hjemmeklubb: Bærum GK / Holtsmark GK

Re: Holtsmark GK

Post by BomBom »

@Golffreak:
Inntektene var nok ikke dårlige på HM i fjor, med tanke på banens skikk spesielt mot slutten av sesongen. Men så var det denne forretningsmodellen de bruker da, og om jeg ikke har fått høre veldig feil, så har ikke HM som klubb noen andre inntekter enn medlemsavgift, proshop/kafeteria og kursvirksomhet. Resten går visstnok til driftsselskapet, som jeg tror er Skaaret Eiendom eller noe sånt.. Hvem som står ansvarlig for vedlikeholdet er uvisst.. At det er nok folk til å pleie banen er det liten tvil om da det er bortimot 20 polske banearbeidere der, som også jobber med gressproduksjonen.. Så grunnlaget bør være bra, så spørs det om prioriteringene er riktig gjort.. Der kan det vel stilles noen spørsmål kanskje.. At de selv om banen ikke er i god stand tar full greenfee, ligner litt på grådighet, og det er aldri positivt..

@Veggiss:
Liten tvil om at de hadde vært tjent med å legge mest mulig tid på vedlikehold av banen, jo bedre stand, jo flere besøkende. Banen er tross alt produktet man har og selge, og lever ikke produktet opp til forventningene, eller markedsføringen, så sitter man som spiller igjen med et mindre bra inntrykk, og man velger kanskje andre baner neste gang. Konkurransen om spillerne blir jo bare tøffere fremover, og de som leverer best produkt, til riktig pris, står igjen som vinnere til slutt.. Elsker å spille på HM, banen passer meg bra, og den er av de bedre når forholdene er gode, men "kjærligheten" har faktisk sine grenser den og.. :)
In the bag:
D: TM RBZ TP Tour 9' Matrix HD6 X
W:TM Burner 3W Stiff
J: Mizuno MX200 4-PW DG S300
W:TM TP 52/56/60
P: TM Ghost Tour
TM Penta baller
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Holtsmark GK

Post by veggiss »

Hadde Holtsmark hadde forholdene til f.eks. Asker så hadde det vært min favorittbane i Norge, uten tvil.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Holtsmark GK

Post by GunnarBull »

Riktignok bare rykter, men jeg har hørt mye rart om Skaaret fra den tiden han satt i styret på Miklagard. Visstnok kjent for å være langt mer opptatt av kostnader enn kvalitet, og det stemmer jo bra med måten Holtsmark drives på.

Tror ikke dere kan forvente noen forandring på driftsbudskjettet så lenge eierstrukturen er som den er.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Holtsmark GK

Post by Yorkie »

Man kan jo begynne å lure. At man er forsiktig med kostnader og ikke bruker penger man ikke har er ett sunt prinsipp. Men, jeg må innrømme det at jeg sliter med å forstå tallene ift til forbruk og faktisk kvalitet. HM har i 09 og 10 driftsinntekter på ca 16 mill PA, sammenligner man med f.eks Evje som i samme periode har driftsinntekter på ca 9 mill så kan man jo spørre seg hvorfor Evje jevnt over produserer (blant) de beste greenene i landet, og HM, vel, noe varierende. Selvsagt er det en porsjon med flaks ift overvintring, men dog.
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
BomBom
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 14 Sep 2011, 09:33
Hcp: Under 10
Hjemmeklubb: Bærum GK / Holtsmark GK

Re: Holtsmark GK

Post by BomBom »

@Gunnar Bull:
Har også hørt litt av hvert om dette selskapet, eller rettere sagt, om de som sitter i styre og stell der. Og det meste har vært negativt, og omhandlet et sugerør i klubbkassene osv osv.. Det har vel vært nevnt tidligere i denne tråden at om HM hadde hatt noen med peiling til å drive klubben, så hadde den nok vært en av norges beste baner. Er vel noe i det utsagnet.. Folka i shopen er jo greie hyggelige folk, og de har jeg kun gode erfaringer med.. Han som driver klubben derimot, vel, ikke fullt så positivt inntrykk..

Som Yorkie nevner, så har jo inntektene vært gode siste årene, men hvor pengene blir av, ja det kan man jo bare spekulere i.. De blir vel investert i Mercedes og BMW kanskje.. :)
In the bag:
D: TM RBZ TP Tour 9' Matrix HD6 X
W:TM Burner 3W Stiff
J: Mizuno MX200 4-PW DG S300
W:TM TP 52/56/60
P: TM Ghost Tour
TM Penta baller
Terikn
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 128
Joined: 12 Jun 2011, 16:55
Hjemmeklubb: Drammen

Re: Holtsmark GK

Post by Terikn »

Er jo litt og grave sin egen grav da! Når alle som skal spille der må betale så går man jo heller andre steder hvis man syntes banen lopper deg for penger! Ikke noe som er så ille som att de i shoppen og på nett lover en strøken bane og tar full pris også er banen ikke bra!
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Holtsmark GK

Post by Golffreak »

Terikn wrote:Er jo litt og grave sin egen grav da! Når alle som skal spille der må betale så går man jo heller andre steder hvis man syntes banen lopper deg for penger! Ikke noe som er så ille som att de i shoppen og på nett lover en strøken bane og tar full pris også er banen ikke bra!
Jeg er nå medlem, men er jo "greenfeespiller" ettersom årsavgiften bare er 1500 kr og at jeg liker å spille forskjellige baner. Når det er dårlig på HM så spiller jeg andre steder (så lenge). Blir sjelden mer enn 6-7 runder på HM uansett, litt flere ifjor. Lørdag er jo eneste dagen du unngår kø når du skal kjøre dit også (søndag ettermiddag har du helgetrafikken tilbake til Oslo..).

Jeg har jo "visst" og oppfattet at HM er mer enn bedrift hvor grunneier tar mesteparten av kronene, og for meg spiller det egentlig liten rolle så lenge pris/kvalitet er bra. HM var veldig bra ifjor, men ser du alle årene siden de åpnet så har det generelt vært for dårlig for en slik bane. Greenene har vært preget av for dårlig gressvekst, hvor det var tynt med gress og litt preg av sand/grus og tuster. Det er alltid et element av flaks når det gjelder overvintring, og tror fjoråret var en god dose griseflaks.. Alle kan få skader på banen, men etter min mening så er det tre ting som avslører hvor bra vedlikehold de har:

- Rydder de greener (og evt tees, fairways) for snø og is på vinterstid? Dette er helt essensielt å gjøre innimellom, da is som kan oppstå når som helst på vinteren vil effektivt drepe greenene..
- Når det er skader etter vinteren, hva gjør de for å reparere det og hvor raskt klarer de å få gressvekst og forbedringer?
- Hvilke tiltak gjør de for å forbedre banen på sikt? Hva med å re-så greener totalt, bytte gresstype, forbedre drenering, øke kompetansen på banemannskap/greenkeeper etc etc..

Jeg har mistanke om at det er stor forskjell på f.eks. HM og Mikla på disse områdene. Det som overrasker meg er at de ikke innser at litt bedre kvalitet lønner seg på sikt? F.eks så satser Hakadal knallhardt, og etter at de tok affære og resådde greenene der for noen år tilbake så har de vært kanonbra år etter år. De bygger bedre drenering på enkelte hull og har planer om å bygge nye hull for å erstatte noen litt kortere/enklere hull på back nine. Ikke alle har ressurser til det naturligvis, men for HM så burde det være mulig å øke innsatsen litt tror jeg....
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Holtsmark GK

Post by kevin »

En bekjent har spilt HM i dag og var ikke imponert, han var heller litt skuffa. De holdt visst på med noe arbeid på flere av greenene og de var ikke bra å putte på.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Holtsmark GK

Post by veggiss »

Noen som vet hva status på "Sannsynligvis Norges beste golfbane" er pr dags dato?
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
BomBom
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 14 Sep 2011, 09:33
Hcp: Under 10
Hjemmeklubb: Bærum GK / Holtsmark GK

Re: Holtsmark GK

Post by BomBom »

Spilte HM på fredag, i herlig vær, og veldig lite folk på banen..
Forholdene har blitt mye bedre, spesiellt fairways er nå så bra at ballplassering ikke er nødvendig lenger. Veldig "flush" å slå fra..
Greenene trenger fortsatt litt mer tid, men de er ganske jevne, dog noe trege, men de var heller ikke nyklipte da jeg spilte, så det spiller nok noe inn..
Bunkerne er som vanlig, deilig fluffy sand.. Prøvde bare 2 stk, men de er nok like overalt. Tee-stedene er også fine..

Jeg synes i alle fall ikke at det er grunn til å unngå HM pga forholdene lengre, den er i grei stand. Selvsagt ikke som i fjor, men helt ok..
In the bag:
D: TM RBZ TP Tour 9' Matrix HD6 X
W:TM Burner 3W Stiff
J: Mizuno MX200 4-PW DG S300
W:TM TP 52/56/60
P: TM Ghost Tour
TM Penta baller
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Holtsmark GK

Post by Snowman »

Det gjelder ikke å glemme de forskjellige banenes historie.

Mange baner har en opprinnelig aksjeverdi, fordelt etter innbetaling fra spillende medlemmer, som finansieringsgrunnlag da banen ble laget. Etter hvert som historien har gjort at aksjene mistet sin markedsverdi, har mange enkeltstående medlemmer i realiteten tapt sine innskudd, men tapet er i det minste fordelt på mange personer.

Holtsmark ble ikke bygget for slike aksjeinnskudd fra mange personer, så hvis den/de som satt med regninga etter at banen var bygd skal få igjen noen gang, da må de kunne ta ut igjen penger fra det spillerne betaler inn år for år. Jeg er selv medlem av Holtsmark, og jeg respekterer at det er finansiert en flott bane som må betales etter hvert

Det gjøres både riktige og mindre riktige ting på Holtsmark, som andre steder, så de får tåle kritikk - det er ikke det som er poenget mitt. Poenget mitt er bare at man må regne med at det tas ut penger ikke bare for driften, men også for at noen skal ha igjen for den investeringen banen opprinnelig var.

( Jeg vet egentlig lite om dette, så kanskje jeg skriver skikkelig i tåka, men det er slik jeg tror det må være.. ? )
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Holtsmark GK

Post by veggiss »

Snowman wrote:Det gjelder ikke å glemme de forskjellige banenes historie.

Mange baner har en opprinnelig aksjeverdi, fordelt etter innbetaling fra spillende medlemmer, som finansieringsgrunnlag da banen ble laget. Etter hvert som historien har gjort at aksjene mistet sin markedsverdi, har mange enkeltstående medlemmer i realiteten tapt sine innskudd, men tapet er i det minste fordelt på mange personer.

Holtsmark ble ikke bygget for slike aksjeinnskudd fra mange personer, så hvis den/de som satt med regninga etter at banen var bygd skal få igjen noen gang, da må de kunne ta ut igjen penger fra det spillerne betaler inn år for år. Jeg er selv medlem av Holtsmark, og jeg respekterer at det er finansiert en flott bane som må betales etter hvert

Det gjøres både riktige og mindre riktige ting på Holtsmark, som andre steder, så de får tåle kritikk - det er ikke det som er poenget mitt. Poenget mitt er bare at man må regne med at det tas ut penger ikke bare for driften, men også for at noen skal ha igjen for den investeringen banen opprinnelig var.

( Jeg vet egentlig lite om dette, så kanskje jeg skriver skikkelig i tåka, men det er slik jeg tror det må være.. ? )
Vel...du kan jo ringe de som betalte mesteparten av banen, nemlig de som gikk inn med penger før den gikk konkurs. Spør hvor mye penger de får av det som tas ut nå.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Holtsmark GK

Post by Snowman »

veggiss wrote:Vel...du kan jo ringe de som betalte mesteparten av banen, nemlig de som gikk inn med penger før den gikk konkurs. Spør hvor mye penger de får av det som tas ut nå.
... men kom ikke da Skaaret inn på eiersiden, uten at det hadde vært meningen, fordi han var den største kreditoren ved konkursen? Jeg kan, som sagt, ikke historien godt nok, men jeg har hørt fortalt at det var slik det var.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Holtsmark GK

Post by Golffreak »

BomBom wrote: Greenene trenger fortsatt litt mer tid, men de er ganske jevne, dog noe trege, men de var heller ikke nyklipte da jeg spilte, så det spiller nok noe inn..
What else is new....? Skulle tro at det satt noen som er veldig dårlige til å putte og bestemmer, og er livredde for å klippe dem.... Kanskje de i tillegg ser mer på pengene enn stimpen, men tror dessverre det er mindre lønnsomt å ikke satse på bedre kvalitet. Jeg har iallefall ikke spilt på min "hjemmebane" enda iår...

Hvordan var gresskvaliteten på greenene? Var det tett gress og uten sår/dårlige områder? At de ikke klipper lavere (eller oftere!) nesten midt i juli da i tilfellet blir jo nesten utrolig..

Snowman, jo jeg forstår jo at grunn- og baneeier må ha avkastning på investeringen og drift av golfbane i Norge er jo dyrt med tøffe vintre og kort sesong. Det er vel over 4000 medlemmer på HM etter hva jeg har hørt, og da har de over 5-5,5 millioner i inntekter på medlemskap. Flere golfklubber som ikke har det i budsjett totalt sett som har bedre greener enn HM. Alle betaler greenfee på HM, og det er jo der de større inntektene ligger for HM. Da nytter det ikke å nedprioritere kvalitet evt, for da kommer verken medlemmer eller ikke-medlemmer.

Bare litt bedre vær nå :cry: så skal jeg nok ta en tur til HM selv, men er nok litt skeptisk til om fairwayen blir så "flush" etter alt regnet idag...
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Holtsmark GK

Post by veggiss »

Snowman wrote:
veggiss wrote:Vel...du kan jo ringe de som betalte mesteparten av banen, nemlig de som gikk inn med penger før den gikk konkurs. Spør hvor mye penger de får av det som tas ut nå.
... men kom ikke da Skaaret inn på eiersiden, uten at det hadde vært meningen, fordi han var den største kreditoren ved konkursen? Jeg kan, som sagt, ikke historien godt nok, men jeg har hørt fortalt at det var slik det var.
Det aner jeg ikke, men jeg vet at det var mange som tapte veldig mange tusenlapper på den konkursen.

At eierne skal ha penger er uansett ingen unnskyldning for de bedritne forholdene der borte, men kanskje en forklaring. Jeg synes dog det er hårreisende at de slipper unna med å markedsføre seg som "Sannsynligvis Norges beste golfbane" når de sannsynligvis har de dårligste forholdene på Østlandet.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Holtsmark GK

Post by Golffreak »

For historikk (på bl.a. golfsiden) så kan man google "Holtsmark konkurs". Denne var jo litt interessant:

http://www.golfsiden.no/Perottarskaaret ... 80109.html

Sitat Skaaret:
"Lavere pris? Bullshit!
Det har vært et tema at folk ønsker lavere pris når banen ikke er i topp stand.
- Lavere pris? Bullshit. Det koster oss mye å rette opp skadene. Det må finansieres. Vil man ikke betale kr 200 for å spille en runde golf, får de gjøre noe annet. Man får være litt solidarisk i dårlige perioder"

Her tror jeg nok han dessverre tar litt feil, da folk spiller der det er best forhold/bane og "value for money". Har du rævva forhold skal du være glad i alle de kundene du klarer å få til å komme, og da MÅ du sette ned prisen iallefall for å gjøre det litt mer attraktivt... Er ikke så mange som tenker at "jaja, det var litt dyrt for dårlige forhold men jeg er glad for at jeg har betalt for vedlikeholdet for de som kommer om tre måneder da..." ;)

Rent markedsmessig så vil jeg hevde at de burde prioritert litt annerledes på HM. Selv om overvintring på golfbaner er litt tilfeldighetenes spill selvsagt, så må de jo se inntektene ifjor sammenlignet med tidligere år og ikke minst så langt iår. Uten at jeg vet tallene, så ville det ikke overraske meg om man ser en klar sammenheng mellom kvalitet og inntekter... Mer varierende prising som de har tatt ibruk på bl.a. Hauger tror jeg også er veien å gå i et relativt tøft golfmarked rundt Oslo. For all del, jeg er fornøyd med konseptet når forholdene er bra men har som sagt ikke brukt ei krone der når jeg vet at det ikke er så bra forhold..
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Holtsmark GK

Post by veggiss »

Den artikkelen bare bekrefter mine antakelser om at de som styrer showet på Holtsmark ikke kunne gitt mer faen i produktet de leverer så lenge de får inn noen kroner.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Holtsmark GK

Post by CharlieB »

Når det styres med resultat først og kvalitet etterpå så må det bli sånn. Tviler på at holdningen endres før det blir en massiv svikt i inntektene. Problemet er vel da at det vil være lettere å slå seg konk enn å endre holdning...
Post Reply