Holtsmark GK

Her finner du oversikt over en rekke norske golfbaner, med oppdaterte innlegg om forholdene.
Post Reply
User avatar
BomBom
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 14 Sep 2011, 09:33
Hcp: Under 10
Hjemmeklubb: Bærum GK / Holtsmark GK

Re: Holtsmark GK

Post by BomBom »

Blir litt som disse investorene som kjøper opp alle mulige fotballklubber med tanke på å tjene penger.. Lykke til, sier jeg bare..
Hadde han godeste Skaaret hatt litt forretningsvett i huet, så hadde han skjønt at skal man kunne tjene penger på å selge et produkt, så må produktet være av bra kvalitet..
Generellt sett er HM av medium kvalitet, blir reddet av en god design, men er absolutt ikke "sannsynlifgvis norges beste bane".. Ler hver gang jeg ser den reklamen..

Økonomer har peiling på penger og sånt, men golf og baner kan de overlate til noen med lidenskap for sporten..

Men tilstanden nå er ikke så gæren altså, helt spillbart, men ikke i nærheten av hva en slik bane fortjener..
In the bag:
D: TM RBZ TP Tour 9' Matrix HD6 X
W:TM Burner 3W Stiff
J: Mizuno MX200 4-PW DG S300
W:TM TP 52/56/60
P: TM Ghost Tour
TM Penta baller
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Holtsmark GK

Post by Snowman »

Holtsmark var jo fantastisk i fjor helt fra åpningen i påseuka, men skuffende første tida i år - inkl svært skuffende seint åpen, men nå heldigvis absolutt ok igjen.

Det er en bane jeg elsker å spille når forholdene er OK eller bedre, så nå er tida kommet til å hygge seg der :)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Holtsmark GK

Post by Golffreak »

Råeste banedesign på østlandet påstår jeg at Kongsvinger og Holtsmark har, og begge banene fortjener bedre forhold. Grunnforholdene på begge baner er også bra og det er kun vedlikeholdet det står på. Er alltid trist å en fet villa hvor malingen flasser, ugresset gror vilt og den fete SUVen står bulkete og møkkete utenfor. Blir litt det samme når du har så råe baner uten at finishen er der... Jeg gir blanke i fine klubbhus om ikke forholdene er bra.

Godt å høre at det er spillbart og at det blir bedre iår, men ser du statistisk siden banen åpnet så har den hatt dårligere forhold enn sammenlignbare anlegg vil jeg hevde. Det burde absolutt være økonomisk rom til å heve kvaliteten generelt, noe jeg vil påstå er god forretning også som nevnt.. Hvis politikerne noensinne får bygget ny E18 og redusert køene fra Oslo ut dit, samt at det kommer klubbhus og noe å spise etc, så tror jeg anlegget også vil bli mer brukt i ukedagene i fremtiden. Er nesten så det ikke går an å spiller søndag ettermiddag der heller, for en blir sittende i kø på vei hjem og det er litt hemsko for banen.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
BomBom
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 14 Sep 2011, 09:33
Hcp: Under 10
Hjemmeklubb: Bærum GK / Holtsmark GK

Re: Holtsmark GK

Post by BomBom »

Ny runde på HM i dag, greenene var klipt, så de var bedre i dag enn på fredag. Litt våte forhold, men ikke sånn at det utgjorde noen ulempe.. Man må jo treffe ballen først uansett.. :)
De har ikke satt noen spesiellt lav klippehøyde på greenene, så enkelte steder var det litt rufsete, noen små flekker hvor gresset sto litt opp, og ga litt ujevn linje, men det var sjelden i spill..
Banen er friskmeldt for året, men ikke noe mer enn det..
In the bag:
D: TM RBZ TP Tour 9' Matrix HD6 X
W:TM Burner 3W Stiff
J: Mizuno MX200 4-PW DG S300
W:TM TP 52/56/60
P: TM Ghost Tour
TM Penta baller
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Holtsmark GK

Post by Snowman »

Spilte Holtsmark i går kveld, og nå er det bra forhold der! Gode greener gjorde at det ble satt diverse langputter i flighten.

Snowman
(som endelig for første gang fikk en birdie på hull 12, korthullet nedover hvor jeg vanligvis besøker bunkeren til høyre)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Holtsmark GK

Post by Golffreak »

Takk for rapport, da får jeg få med noen og ta meg en tur selv snart :) . Snart på tide kanskje ettersom det er "hjemmebanen"..

Er lov å håpe på ytterligere litt tørke nå fremover, var faktisk ikke søkkvått over hele fw på Hakadal på tirsdag heller så er håp om bra forhold nå! Vi har fått vår andel av møkkavær (igjen), og nå skal det bare nytes de beste forholdene for året.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
madde
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 113
Joined: 13 Oct 2011, 13:34
Hcp: 18,6
Hjemmeklubb: Tyrifjord GK
Location: Bærum

Re: Holtsmark GK

Post by madde »

Ser ut som det er to gresstyper som befinner seg på greenene på holtsmark... ikke bra nok... dessuten er greenspeeden forskjellig fra green til green. Østmarka har derimot strøkent teppe på greenene, hadde foretrukket de hvis de ikke hadde vært så sadistisk ondulert :P
In the bag:
Driver: Taylormade RBZ 10.5
3Wood:Taylormade RBZ
Rescue: Taylormade RBZ #4
Jern: Cobra AMP 4-P
Wedger: Titleist Vokey 50° 56° 60°
Putter: Odyssey Rossie 2
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Holtsmark GK

Post by Snowman »

madde wrote:Ser ut som det er to gresstyper som befinner seg på greenene på holtsmark... ikke bra nok... dessuten er greenspeeden forskjellig fra green til green. Østmarka har derimot strøkent teppe på greenene, hadde foretrukket de hvis de ikke hadde vært så sadistisk ondulert :P
Kresen kommentar, hehe :lol: Får vel bare kontre og si at vi på onsdag var 3 mann der, med hcp 14, 15 og 18, hvorav en er medlem på Bogstad og spiller sine fleste runder der. Til og meg den godt vante Oslo g.k.-mannen var veldig fornøyd med hvordan Holtsmark var nå :)

Nå er det slik med green-speed for min del også at jeg noen ganger putter litt for kort og andre ganger litt for langt, men det varierer nok om det er banens skyld eller min egen ;)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Holtsmark GK

Post by veggiss »

Er jo snart slutten av juli, så "sannsynligvis norges beste golfbane" burde vel ha klart å gro frem noe gress på greenene til nå.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
KingBen
Rookie
Rookie
Posts: 6
Joined: 30 Mar 2011, 15:02
Hcp: 4,8
Hjemmeklubb: Miklagard

Re: Holtsmark GK

Post by KingBen »

spilte HM på lørdag.
tees, rough, greenområder og bunkere er veldig, veldig bra...

på greenene så har kommet mye tunrapp. men så lenge det klippes og holdes nede så gjør det ingenting. det ruller helt greit.
FW er også helt greie. vi hadde ballplassering og null problem.

absolutt verdt et besøk..
User avatar
madde
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 113
Joined: 13 Oct 2011, 13:34
Hcp: 18,6
Hjemmeklubb: Tyrifjord GK
Location: Bærum

Re: Holtsmark GK

Post by madde »

Snowman wrote:
madde wrote:Ser ut som det er to gresstyper som befinner seg på greenene på holtsmark... ikke bra nok... dessuten er greenspeeden forskjellig fra green til green. Østmarka har derimot strøkent teppe på greenene, hadde foretrukket de hvis de ikke hadde vært så sadistisk ondulert :P
Kresen kommentar, hehe :lol: Får vel bare kontre og si at vi på onsdag var 3 mann der, med hcp 14, 15 og 18, hvorav en er medlem på Bogstad og spiller sine fleste runder der. Til og meg den godt vante Oslo g.k.-mannen var veldig fornøyd med hvordan Holtsmark var nå :)

Nå er det slik med green-speed for min del også at jeg noen ganger putter litt for kort og andre ganger litt for langt, men det varierer nok om det er banens skyld eller min egen ;)

Hehe viktig å være litt kresen da ;) nei det har bare med at jeg hørte så sykt mye skryt om holstmark før sesongen, og banenstandarden har ikke levd helt opp til forventingene. selve bane layupen er jo morsom og vanskelig (den banen eter baller) men greenene har jo ikke vært til pari mener nå jeg, men det skal legges til at jeg ikke har vært der på to uker nå.
In the bag:
Driver: Taylormade RBZ 10.5
3Wood:Taylormade RBZ
Rescue: Taylormade RBZ #4
Jern: Cobra AMP 4-P
Wedger: Titleist Vokey 50° 56° 60°
Putter: Odyssey Rossie 2
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Holtsmark GK

Post by veggiss »

Spilte en runde i dag.

Teesteder: Meget bra, spilte fra hvit og de er det knapt noe slitasje på.
Fairways: Ok. Spilte med ballplassering, men det var strengt tatt ikke nødvendig.
Rough: Røff
Bunkere: Meget bra
Greener: Middels. Greenene er trege, spesielt de partiene som har mye tunrapp. Noen ujevnheter her og der, men helt greit.

Første gang jeg har spilt den fra hvit, men ikke den siste. Utrolig mye tøffere bane der bak, spesielt par 3 hullene blir noe annet enn wedge/9-jern som de fleste er fra gul. Dagens høydepunkt kom på hull 9, 7-jern inn på green, og satte en laaang birdieputt :)
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Holtsmark GK

Post by sirandrew214 »

Stort sett enig, unntatt fw, og litt green. Det var absolutt nødvendig med ballplassering, pga langt, ujevnt gress på det gresset som var der. Ujevn vekst og hulling gjorde at det fortsatt er en del igjen. Men siden du ytterst sjelden var på fw skal jeg tilgi deg for det utsagnet! ;)
Greenene vokser bra, men når det er forskjellig gress kreves det mye av klipping og vedlikehold! For mye ujevnt til å si at det var bra. Kan bli bra, og med under to måneder igjen av sesongen bør det skje snart...

Puttene dine fra hull 7 og 8 var bra! Du fant tempo og retning ganske bra etterhvert.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Holtsmark GK

Post by veggiss »

Greit da...du misset vel bare to fairways i dag, så du skal få for den. Puttingen var stort sett grei i hele dag :)
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
BomBom
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 14 Sep 2011, 09:33
Hcp: Under 10
Hjemmeklubb: Bærum GK / Holtsmark GK

Re: Holtsmark GK

Post by BomBom »

Spilte Holtsmark i dag, og hadde gode forventninger om en bane i god stand, men.....
Fairways, tee-steder osv er i god stand, litt fuktig enkelte steder, men ikke noe problematisk.
Greenene derimot var ikke bra, lite gress og ujevne. Nylig dresset, men kan ikke se at det skal bli veldig bra for resten av sesongen.
Det er for lite gress på greenene, og det som er der er en salig blanding av forskjellige gressarter.. Litt skuffende må jeg innrømme..

Men huggorm har de, opptil flere, og godt voksne var de også.. Så hold øya åpne når du beveger deg i litt tjukkere gress...
In the bag:
D: TM RBZ TP Tour 9' Matrix HD6 X
W:TM Burner 3W Stiff
J: Mizuno MX200 4-PW DG S300
W:TM TP 52/56/60
P: TM Ghost Tour
TM Penta baller
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Holtsmark GK

Post by kevin »

Utrolig at de ikke har fått greenene med det været som har vært i sommer. Regn og sol om hverandre, burde spire og gro som aldri før...

Gidder ikke spille der i år, hadde tenkt å vente til banen ble bra. Og masse huggorm bidrar heller ikke til å reise dit....var cm unna å få en i leggen i fjor på hull 13
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Holtsmark GK

Post by Golffreak »

Spilte også HM idag og synes også at greenene ér stusselige, spesielt når vi ér i midten av august..Dessverre har dette ofte vært "Holtsmark standard" når det gjelder greenene. Ifjor var de nok bare litt mer heldige enn vanlig. Det ér for tynt med gress og for mye sand. Hakadal sleit også litt med greenene, men etter at de sådde om igjen med annen gresstype så ble det veldig bra. Noe for Holtsmark? Uansett burde de hyre inn ekspertise så de får skikk på det. Ellers ér forholdene greie nå.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Holtsmark GK

Post by veggiss »

Spilte i dag, og jeg gidder ikke være så diplomatisk som dere andre. Greenene er helt elendige, blant de verste jeg har spilt på i år faktisk. Det virker som om 50% av gresset har dødd på greenene siden jeg spilte der sist, så de er bare en trist ørken av sand og gresstuster av ymse slag. De er trege, ujevne, og ser i tillegg forferdelige ut. Ballen hopper hit og dit, og det er umulig å få noen særlig feeling for hastigheten da den er forskjellig fra green til green og også på den enkelte green.

Håper som de fleste andre at noen andre kunne tatt over den banen som hadde et snev av interesse for å drive en bra golfbane, men det skjer vel aldri. Når banen fortsetter å være slik den i dag så har de mistet meg, og sannsynligvis også de jeg spilte med som gjester.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
crunchyfrog
Rookie
Rookie
Posts: 3
Joined: 02 Jul 2009, 14:34
Hcp: 10,9
Hjemmeklubb: Miklagard
Location: Oslo

Re: Holtsmark GK

Post by crunchyfrog »

Veggis har dessverre helt rett - greenene er langt under pari. Holtsmark er en flott bane, og det er bare trist når den er i en slik forfatning. Det er nok lite håp om særlig bedre forhold denne sesongen, så jeg tenker neste runde blir juni/juli neste år. Om banen er heldig med overvintringen...
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Holtsmark GK

Post by veggiss »

crunchyfrog wrote:Om banen er heldig med overvintringen...
Det er nok alfa omega, for noe særlig arbeid virker det ikke som de legger i det, så alt handler om flaks...
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Post Reply