TaylorMade R9 TP Irons

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
golferen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 146
Joined: 10 Feb 2010, 23:24
Hcp: 9.9

TaylorMade R9 TP Irons

Post by golferen »

Noen som spiller med disse?

Skal kjøpe nye jern og det er disse jeg heller i mot. Er det bra køller til 6400kr, eller betaler jeg for mye i forhold til det jeg får igjen?
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: TaylorMade R9 TP Irons

Post by Kaffekannen »

Jeg har testet disse litt og det er ok+ jern. De falt gjennom ift. titeleist, mizuno og adams av de jeg testet. Synes 6400 er veeeldig mye i forhold til hva du får igjen.

PS: Jeg er veldig glad i baller, woods og hybrider fra Taylormade!
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Tajkern
Forumvant
Forumvant
Posts: 56
Joined: 27 Apr 2010, 07:52
Hcp: 23,4
Location: Stavanger

Re: TaylorMade R9 TP Irons

Post by Tajkern »

Til opplysning hvis du har tenkt å kjøpe dette settet så selger de nettopp dette settet til 5400 kr på www.onlinegolf.co.uk inkl frakt.
Bare et lite stall tips ;)

Bruk tusenlappen du sparer på annet snadder på samme side, masse godis der :-)
I bagen:
Driver: Nike SQ Driver
Jern: TaylorMade Burner
Putter: TaylorMade Rossa Monza Spider
Wood: Mangler


hcp 01.01.11: 25,3
hcp NÅ: 23,4
målsetning 2011: 22,5
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: TaylorMade R9 TP Irons

Post by furu »

Du er oppe på et prisnivå der utvalget er stort. Ta deg tid til å teste litt dersom du har mulighet til det.
Instagram @christianfuru
golferen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 146
Joined: 10 Feb 2010, 23:24
Hcp: 9.9

Re: TaylorMade R9 TP Irons

Post by golferen »

Var på Bergen Golfsenter i dag og prøvde 3 type køller i den prisklassen, nike, callaway og tailormade. BGS satt av over en time til meg slik at vi fant ut hvilken lengde og vinkel jeg skulle ha. Målet er å få jern som jeg kan ha lenge (altså nedover i HCP), og vil derfor legge ett par ekstra tusenlapper i det. Problemet er at jeg ikke kjenner noe stor forskjell på køllene i den prisklassen, så det naturlige blir bare å høre på anbefaling fra selger (som jeg mener er til å stole på).
Det var en helt annen verden å slå med nike og tailormade sine køller enn de callaway x22 køllene jeg bruker i dag.

Er det noen som har en anbefaling på hvilke køller jeg bør teste? Regner med at Bergen Golfsenter ikke har alt da.

Om jeg kan spare en tusenlapp på å kjøpe på nettet så synes jeg ikke det er verdt det da Bergen Golfsenter har lagt ned tid i å hjelpe meg. Dessuten må en vel betale toll når en kjøper i utlandet?
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: TaylorMade R9 TP Irons

Post by Kaffekannen »

golferen wrote:Om jeg kan spare en tusenlapp på å kjøpe på nettet så synes jeg ikke det er verdt det da Bergen Golfsenter har lagt ned tid i å hjelpe meg. Dessuten må en vel betale toll når en kjøper i utlandet?
Jeg er helt enig med deg i dette utsagnet. Hvis vi benytter oss av den servicen, men ikke betaler så forsvinner servicen. Prøvde du ikke Titleist AP1? Fantastiske køller til omtrent samme pris. Pass bare på å få riktig skaft til deg :!: Jeg trodde også at golfsenteret hadde fått inn Mizuno? Vil absolutt anbefale deg å test MX300 hvis det er tilgjengelig. Kan tenke meg de vil ligge på rundt samme pris.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Tajkern
Forumvant
Forumvant
Posts: 56
Joined: 27 Apr 2010, 07:52
Hcp: 23,4
Location: Stavanger

Re: TaylorMade R9 TP Irons

Post by Tajkern »

Ja, helt enig at det er en fordel å prøve først før man kjøper, derfor en ulempe å kjøpe køller på nettet uprøvd.

Ser at hvis man får god hjelp i proshopen så er det naturlig å støtte disse ved et golfkjøp. Men dette er jobben deres, og derfor ser jeg ikke på det som ufint å få hjelp i proshop og så gå videre og kjøpe det et annet sted. Blir som mye annet man kjøper. Er det flinke folk, kompiser, god service osv som jobber der så hadde jeg ikke kjøpt varen der hvis den var mye dyrere enn andre plasser.. Blir kanskje litt feil å sammenligne, men man skjønner tegninga håper jeg.

Håper jeg ikke får mange sinte folk her på nakken nå, men for de som må tenke på pengene så er det kanskje litt enklere å forstå ;)
Man støtter som regel klubben sin og proshopen på mange andre områder enn bare køllekjøp.

jeg kommer alltid til å handle over nettet tror jeg, så lenge prisene er så sinnsykt mye lavere enn her.

Money talks for min del...

Når det gjelder å kjøpe golfutstyr fra utlandet så er dette tollfritt, som også gjelder alt annet sportsutstyr :)
I bagen:
Driver: Nike SQ Driver
Jern: TaylorMade Burner
Putter: TaylorMade Rossa Monza Spider
Wood: Mangler


hcp 01.01.11: 25,3
hcp NÅ: 23,4
målsetning 2011: 22,5
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: TaylorMade R9 TP Irons

Post by Kaffekannen »

Tajkern wrote: Håper jeg ikke får mange sinte folk her på nakken nå, men for de som må tenke på pengene så er det kanskje litt enklere å forstå ;)
Jeg må definitivt tenke på pengene og kjøper utstyr over nett og gjerne når jeg er i utlandet. Jeg prøver å støtte lokale folk når jeg kan, men jeg sparte ca 11000 når jeg kjøpte utstyr i vår ved å kjøpe det i Usa kontra i Norge. Det er mer enn alt utstyret kostet :shock:
Ser at hvis man får god hjelp i proshopen så er det naturlig å støtte disse ved et golfkjøp. Men dette er jobben deres, og derfor ser jeg ikke på det som ufint å få hjelp i proshop og så gå videre og kjøpe det et annet sted.
Dette er jeg uenig i. Det viktige er at man får inn folk med kunnskap. Folk med kunnskap som samtidig er veldig gode selgere er dessverre vanskelig å få til en butikk eller en proshop. Det er dessverre slik at en virkelig dyktig selger vil oppnå bedre resultater enn en med kunnskap. Dermed dreier over tid butikkens fokus til mer selger og mindre kunnskap. Nå har jeg flere tanker om dette enn jeg gidder å skrive men det jeg mener er at jobben deres ikke å hjelpe deg å teste utstyr. Det er å selge utstyr. Hvis du kommer inn i butikken kun for å teste med den hensikt å kjøpe fra andre, som ikke har kostnaden ved testmuligheter, så bør man du i alle fall ha anstendighet til å opplyse de i butikken om din hensikt. Tid er penger. I alle fall hvis din testing kommer i veien for noen som har intensjon om å kjøpe.
Last edited by Kaffekannen on 02 Jun 2010, 16:45, edited 1 time in total.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
golferen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 146
Joined: 10 Feb 2010, 23:24
Hcp: 9.9

Re: TaylorMade R9 TP Irons

Post by golferen »

Moms må en vel betale uansett. En slipper vel kun toll?
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: TaylorMade R9 TP Irons

Post by Kaffekannen »

golferen wrote:Moms må en vel betale uansett. En slipper vel kun toll?
Det er riktig. +25% på det du kjøper(inkl. frakt)
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: TaylorMade R9 TP Irons

Post by Long-Hit-Wonder »

Å kjøpe fra utlandet er billig og greit, men man sitter og er litt smånervøs for at klubbene man betalte kommer til deg med skade etter turbulent transport.

Jeg prøvde R9 jerna på en demodag, og de var ganske gode å slå med. En litt annen følelse enn jeg er vant med, men likevel en følelse jeg godt kan bli bedre kjent med også.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: TaylorMade R9 TP Irons

Post by furu »

Hvis du har testet hos BGS og fått anbefalt R9 TP så er det garantert et godt valg.

Inklusiv moms og fortollingsgebyr så vil R9 TP komme på ca. 5.900,- etter dagens kurs. Da sparer du litt men får ingen forbrukerkjøpslov på kjøpet.

Jeg handler mye på ebay og nettbutikker men de siste ukene har kursen steget så mye at det i mange tilfeller er minimale forskjeller.
Norsk forbrukerkjøpslov vs. 4-500,- spart........det er et valg man må ta. Som du også sier så legger de litt tid å hjelpe deg. Ikke at de skal ha betalt for det, men litt betyr det da for oss kunder.
Med på kjøpes får man også et godt forhold til Bergens beste golfbutikk. Det er faktisk verd en del.

Må presisere at når jeg sa du skulle teste litt så tenkte jeg at du skulle gå på f.eks. BGS og slå forskjellige merker og typer køller.
Det har du gjort så da er jeg kjempefornøyd :D
Instagram @christianfuru
golferen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 146
Joined: 10 Feb 2010, 23:24
Hcp: 9.9

Re: TaylorMade R9 TP Irons

Post by golferen »

Ja, jeg setter stor pris på hjelpen jeg får av Bergen Golfsenter (ikke bare nå, men igjennom hele året) og da spesielt XXXX (husker ikke navnet, tror det er sjefen), så jeg har aldri vært i tvil om å kjøpe golfkøller der..

Tar nok en tur nedenom i morgen og prøver mizuno mx300 og titleist ap1 (ap2?), hvis de har dem, så er jeg på den sikre siden. :)

Andre golfkøller som har fått gode skussmål, som jeg burde prøve?
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: TaylorMade R9 TP Irons

Post by Kaffekannen »

XXXX eller leser nok det som skrives her :lol: og han leker i alle fall sjef ;)

De tar jo ikke inn Adams så de mangler de beste, menmen....
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
golferen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 146
Joined: 10 Feb 2010, 23:24
Hcp: 9.9

Re: TaylorMade R9 TP Irons

Post by golferen »

Kaffekannen wrote:XXXX eller leser nok det som skrives her :lol: og han leker i alle fall sjef ;)

De tar jo ikke inn Adams så de mangler de beste, menmen....
Er nok ikke han jeg tenker på denne gang, hehe. Men alle er hjelpsomme der. :)

Hvorfor er Adams så bra?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: TaylorMade R9 TP Irons

Post by furu »

kaffekannen sier det fordi både jeg og han spiller med Adams A4 :D

Han som tror han er sjef heter Knut :lol: Jan og Erik er de som faktisk hjelper deg 8-)

Jeg har ikke helt oversikt over hva de har i butikken. Har de Ping i15? Kan være verd å prøve.
Mizuno er spennende. God ide å prøve dem.
Nike Split Cavity?
Instagram @christianfuru
golferen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 146
Joined: 10 Feb 2010, 23:24
Hcp: 9.9

Re: TaylorMade R9 TP Irons

Post by golferen »

Erik er vel daglig leder. Og han som ble omtalt som sjef. Så var den saken løst, hehe. :)

Hvis ikke det var den Niken jeg prøvde så kan jeg sikkert prøve den også. Men har på følelsen av at jeg ender opp med Taylormade. :) Faktisk første gang jeg merker et snev av kjøpeglede.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: TaylorMade R9 TP Irons

Post by furu »

R9 og R9 TP har fått bra med skryt. Mange var negative med en gang de så bilder av køllene men de er faktisk veldig fine i virkeligheten.

Det er også sagt at de har mer følelse enn tidligere jern fra TM. Litt mykere og gir bedre feedback på treffene.

Hvis du trenger et siste argument for å kjøpe så er det at de har verdens sureste spiller i stallen - Sergio Garcia :lol:
Instagram @christianfuru
Tajkern
Forumvant
Forumvant
Posts: 56
Joined: 27 Apr 2010, 07:52
Hcp: 23,4
Location: Stavanger

Re: TaylorMade R9 TP Irons

Post by Tajkern »

Når det gjelder det med moms. Jeg kan ikke se at jeg har betalt dette på varer jeg har kjøpt fra utlandet. Men hvis man må betale moms så trekkes det fra den lokale momsen og plusser på 25%? Får man vanligvis en giro på dette beløpet?

Noen her skriver at det er fortollingsgebyr, men dette stemmer ikke.
Alt av sportsutsyr er tollfritt.
I bagen:
Driver: Nike SQ Driver
Jern: TaylorMade Burner
Putter: TaylorMade Rossa Monza Spider
Wood: Mangler


hcp 01.01.11: 25,3
hcp NÅ: 23,4
målsetning 2011: 22,5
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: TaylorMade R9 TP Irons

Post by furu »

Jo, det heter fortollingsgebyr når de momsbehandler den. Det stemmer at det ikke er toll men jeg mener at gebyret heter fortollingsgebyr.
For deg som mottar sendinger fra utlandet

Sendinger med vareverdi inntil NOK 200,- og private gaver inntil NOK 1000,- (Toll- og avgiftsfrie sendinger)
Sendinger med vareverdi mellom NOK 200,- og NOK 1000,- (Forenklet tollbehandling)
Sendinger med vareverdi over NOK 1000,- (Ordinær fortolling )

Priser er inklusive merverdiavgift

Kr 217,- Fortolling per oppdrag når Posten fortoller for deg.
Kr 109,- Ekspedisjon egenfortolling og tollagerkostnad*.
Kr 108,- Forenklet tollbehandling per oppdrag.
Kr 441,- Tollrefusjon (per søknad).

* Prisen dekker kostnadene knyttet til lovpålagte oppgaver som Posten må utføre: Ankomstbehandling, registrering av sendingen og pliktig tollagerregnskap overfor Tollvesenet.
Spesielt engelske nettbutikker er flinke til å trekke fra engelsk VAT. Amerikanske stater har knapt skatter og avgifter og man blir bare avkrevd dette ved kjøp/salg innen staten butikken holder til i.
Instagram @christianfuru
Post Reply