"Løfte" ballen fra bunker istedenfor å slå

Golf er et spill man aldri blir helt klok på, hvordan kan det forventes at man skal huske alle regler i tillegg?
Post Reply
Freud
Guru
Guru
Posts: 2492
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Has thanked: 0
Been thanked: 18 times

"Løfte" ballen fra bunker istedenfor å slå

Post by Freud » 12 Oct 2020, 00:09

Mine bunkerslag er ofte slik at ballen liksom blir liggende på køllehodet i ettersvingen, slik at jeg har følelsen av at jeg løfter ballen ut av bunkeren istedenfor å slå den ut. Finnes det noen regel for hvordan et bunkerslag skal utføres? Hvis det var en dommer tilstede, ville et slikt "slag" blitt ilagt straff?

User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1065
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 6-7-8-9-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 9 times
Been thanked: 32 times

Re: "Løfte" ballen fra bunker istedenfor å slå

Post by Keyser » 12 Oct 2020, 07:47

Regel 10-1a gjelder vel alle slag
</Keyser>

Freud
Guru
Guru
Posts: 2492
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Has thanked: 0
Been thanked: 18 times

Re: "Løfte" ballen fra bunker istedenfor å slå

Post by Freud » 12 Oct 2020, 14:21

Takk for henvisning. Der står det ballen og køllehodet bare skal ha kortvarig kontakt. Det blir vel individuelt hvordan dette defineres fra bunker. Dommere er jo ikke tilstede overalt, og ihvertfall ikke i selskapsrunder. Har noen her opplevd eller sett/hørt om at "løfting" av ballen i et bunkerslag har medført straff fordi motspillere har klaget eller anmeldt vedkommende? Og hva slags straff er det blir ilagt da?

User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1065
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 6-7-8-9-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 9 times
Been thanked: 32 times

Re: "Løfte" ballen fra bunker istedenfor å slå

Post by Keyser » 13 Oct 2020, 08:38

Nei. Brudd på 10-1 er generell straff - to straffeslag. Står i regelen. Lese.

Uten å ha sett svingen din, vil jeg tro at så lenge du har en baksving, og utfører svingen i noe annen enn svært sakte kino, så er det greit. Du vet selv om du løfter den ut. Les decisions/tolkninger på 10-1a
</Keyser>

User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 909
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 34 times
Been thanked: 25 times

Re: "Løfte" ballen fra bunker istedenfor å slå

Post by GunnarBull » 13 Oct 2020, 14:49

Mener å ha lest at dobbeltslag har blitt lovlig, altså at de kun skal telles som et slag?
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.

User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1065
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 6-7-8-9-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 9 times
Been thanked: 32 times

Re: "Løfte" ballen fra bunker istedenfor å slå

Post by Keyser » 13 Oct 2020, 15:35

Dobbelslag ved "uhell" gir ikke straff, men du får straff om du gjør det bevisst (eller ved refleks)
</Keyser>

Post Reply