ET-kvalet 2019

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: ET-kvalet 2019

Post by Snowman »

Jeg får bare innrømme at jeg ikke vil klare å glede meg over plasseringer fra 26 til 75, og jeg har ikke engang satt meg inn i hvem av de norske som eventuelt enten trenger det eller da vil få bedre kategori. For det er ikke CT jeg er opptatt av.

For meg handler dette kvalet om å få inn norske golfere på turneringer som vises på TV, og mulig TV-tid som «premie», det handler bare om topp-25 og ET.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: ET-kvalet 2019

Post by Freud »

Helt enig, Snowman. Om vi så skulle på seks mann på CT neste år, så er det ingenting dersom vi ikke får noen på ET.
Å jakte på kategorier på CT blir liksom litt flaut.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: ET-kvalet 2019

Post by Snowman »

Det er greit nok for spillerne selv at det er mer stas å spille på CT enn å spille NL, akkurat som det er bedre med 2.divisjon enn 3.divisjon i andre idretter. Men for det idrettsinteresserte publikum er det et avgjørende skille mellom TV-sendte nivåer og ikke-TV-sendte nivåer. Derfor er det en stor nedtur dersom vi eventuelt ikke får noen opp på topp-25 i dette kvalet.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: ET-kvalet 2019

Post by kevin »

Stas?

Om noen skal bli skuffet, må det ha vært en forventning om at de skulle klare det. Hva baserer du isåfall en sånn forventning på?
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 84 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: ET-kvalet 2019

Post by stooy »

Trippel på Arnøy på hull 2* (hull 11).

Tage åpner bogey - trippel bogey og er +4 etter 3.
Jumper
Legende
Legende
Posts: 595
Joined: 09 May 2011, 12:58
Hcp: single
Hjemmeklubb: Meland GK
Has thanked: 125 times
Been thanked: 156 times

Re: ET-kvalet 2019

Post by Jumper »

Arnøy gjør en trippel på hull to, banens hull 11. +3 etter tre hull og to slag bak cut :cry:
Jumper
Legende
Legende
Posts: 595
Joined: 09 May 2011, 12:58
Hcp: single
Hjemmeklubb: Meland GK
Has thanked: 125 times
Been thanked: 156 times

Re: ET-kvalet 2019

Post by Jumper »

Halla stooy :D
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: ET-kvalet 2019

Post by kevin »

Grusom start.

Cut grensa er foreløpig -2
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: ET-kvalet 2019

Post by kevin »

Reitan er -1 etter 6, mens Arnøy har gjort to birdies og er rett utenfor cut
Jumper
Legende
Legende
Posts: 595
Joined: 09 May 2011, 12:58
Hcp: single
Hjemmeklubb: Meland GK
Has thanked: 125 times
Been thanked: 156 times

Re: ET-kvalet 2019

Post by Jumper »

Cut ligger nå på -3 og Arnøy ligger på -2 og +1 for runden halvveis. Har trua nå! Reitan har et par par 5 fremfor seg nå, så håper han får inn et par birdies også.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: ET-kvalet 2019

Post by Freud »

Kevin sier at jeg bare bidrar med barnslige kommentarer her. Det er for det første feil, og for det andre så er hans egne pluss noen andres kommentarer her en blanding av klisjeer, selvfølgeligheter og banale "meninger". Analysene og de originale forklaringene mangler. Det blir for enkelt å bare ramse opp scoren.
Snowman har rett i det han skriver om forventninger, selv om Kevin og andre ikke hadde det. Og hadde de hatt det, så ville de ikke ha skrevet det. Selv jeg hadde forventinger, og det var primært at Reitan skulle klare top25. Men det kan han jo fremdeles....
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: ET-kvalet 2019

Post by kevin »

Reitan er -2 etter 9, men nå har cut gått til -4.

edit: -3 etter 12
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: ET-kvalet 2019

Post by Snowman »

Min forventning til at vi skal kunne få inn noe norsk på ET neste år via kvalet, der er at det skjedde i fjor. Når det skjedde i fjor, hvorfor skulle vi ikke da kunne ha forventninger at det skjer også i år?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: ET-kvalet 2019

Post by Freud »

Det må være feil totalscore for Arnøy. Han står oppført med +5, men det skal være +2, med tre hull igjen å spille. Men det hjelper jo ikke noe for å klare cuten. Arnøy må ha problemer med nervene i avgjørende runder?
-----------------------------
Edit: alle er nå ferdigspilt. Cuten går på -4, og 77 spillere klarer den. Av de 31 fra Norden som startet er det 11 som klarer cuten. Ingen av dem er norske.
Reitan ble nr. 78, ETJ nr. 114 og Arnøy (kollaps på sisterunden med +9) nr. 134. Tilbake til NL neste år. Reitans score som beste nordmann er -3, mens grensen for top25 er nå -8.

Er dette pinlig for Norge? Ja og nei, avhengig av forventningene og Norges posisjon i internasjonal toppgolf. Selv var jeg temmelig sikker på at Reitan ville klare både cut og top25.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: ET-kvalet 2019

Post by Snowman »

Da får vi vel bare ønske …

Benjamin Poke, Danmark
Sami Valimaki, Finland
Robin Petersson, Sverige
Nicolai Højgaard, Danmark
Rasmus Højgaard, Danmark
Jesper Sandborg, Sverige
Janne Kaske, Finland
Philip Eriksson, Sverige
Niklas Lemke, Sverige
Anton Karlsson, Sverige
Rikard Karlberg, Sverige

… lykke til med de to siste dagene av kvalet.

Så får vi andre, fra lilleputtnasjonene Norge og Island, heller være skikkelig misunnelige, slik vi nesten alltid har vært, på den type land som ikke bare har spillere på ET, men også diverse ET-seire i sin historie.

Men det er ikke pinlig for Norge, for det kommer ikke til å være noen som oppdager det. For det er ingen andre som bryr seg.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: ET-kvalet 2019

Post by Freud »

Du har helt rett, Snowman. Det er ingen som bryr seg. Ikke den jevne norske amatørgolfer, ikke de andre toppene, ikke NGF, ikke mediene, ikke klubbene og ikke golfnettstedene. Det var engang et prosjekt i NGF som het "Norsk Toppgolf" (eller noe sånt). Om det eksisterer ennå vet jeg ikke. Uansett vil all oppmerksomhet nå bli om våre to PGA-spillere, som et alibi for å glemme at vi ikke har noen på ET. I mine øyne er det mer attraktivt og mer naturlig for en norsk toppgolfer å spille på ET enn på PGA. Jeg har sluttet å se på PGA, bortsett fra de fire majors. Jeg har fulgt ET i hele år, og er blitt glad i spillerne der, banene og TV-oppsettet. Men når man kan tjene enda mer på PGA, så velger man så klart (?) den. Likevel er det bare dobbelt så mye i samlet premiesum på PGA som på ET, og da er de syv store fellesturneringer (majors + WGC) tellet begge steder. Uansett kan man bli meget rik på å spille på ET, dersom penger er målet. Jeg er faktisk så frekk at jeg synes Ventura og Hovland bør spille på ET noen år, før de bestemmer seg for hvor de vil være resten av karrieren. Jeg tror de begge vil få det svært vanskelig med å etablere seg på PGA. Men de har tydeligvis bestemt seg allerede, og bosetter seg i USA permanent. Fri adgang til ET får de uansett ikke.

NGF og golfnettstedene må nå analysere det som har skjedd i år, og hvorfor det gikk som det gikk. Vi er for lengst forbigått av Finland; hvorfor? Jeg tror at både Kofstad og ETJ nå vurderer om de skal legge opp. KKJ får en dårlig kategori på CT og må vel vurdere noe, han også. Går Olsen tilbake til NL, med samme runddansen om igjen? Gidder Arnøy å spille NL på nytt igjen? Antagelig. Hvor lenge orker Halvorsen å spille på Latino-touren, med svært små muligheter til å bli top5 og få et kort til KornFerry-touren?
Mange spørsmål av personlig karakter, som vi får svar på i løpet av vinteren.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: ET-kvalet 2019

Post by Snowman »

Kort innpå før jeg må sove her, Freud. Jeg setter ikke opp mot hverandre det å ha spillere på enten ET eller PGAtour, for begge de tourene har TV-dekning. Det enhver OK golfnasjon bør ha, det er spillere begge steder, slik at når man får lyst til å følge en turnering på TV, da er det egne spillere i feltet. Så jeg sier, ja takk, begge deler!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: ET-kvalet 2019

Post by kevin »

Jeg synes ikke det er noe godt argument å si at siden flere av de norske klarte kortet i fjor, så er det naturlig å forvente at de klarer det i år.

Ingen(satt på spissen) trodde at Reitan og Krogh skulle klare det i fjor. Reitan var amatør og hadde gode resultater å vise til, men at han skulle klare kortet da var en kjempeoverraskelse for de aller fleste. Han spilte nok under litt mindre press, og hadde alt å vinne. Det ble hans uke hvor mye stemte, selv om han rotet det litt til mot slutten, men klarte det til slutt.

Krogh kom fra en dårlig sesong på CT, og hadde vel enda lavere forventninger. Han spilte godt hele uka og leverte en av sine beste turneringer noensinne. Kanskje spilte han med litt lavere skuldre enn om han var der for å beholde kortet.

I år har noen av de norske hatt gode enkeltresultater, men det er lite som har tydet på at de hadde den stabiliteten til å gå gjennom dette kvalet og klare kortet igjen. Reitan har til tider vært veldig god, og er en av de som gjør flest birdies. Men han er også ustabil til tider og har ganske mange runder hvor han ryker på flere stygge scorer, eller veldig mange bogeys. Noe av det kan skyldes at han er ung og spiller i overkant aggressivt. Jeg har sett han flere runder i år, og det er litt vanskelig å sette fingeren på hva som går galt. Men jeg har sett eventyrlig gode slag og noen skikkelig dårlige. Det kan også skorte litt på course management og game plan. Han ser veldig fokusert og innbitt ut, kanskje ikke veldig sprudlende. Uten at det er noe kritikk, men det kan kanskje være noe mer at alvoret tynger litt mye på en ung kar. Det klassiske er når man ser at spiller og caddie har litt stor avstand og ikke snakker mye sammen, det er ofte et tegn på at det koker litt. Ihvertfall sett fra utsiden, kan selvsagt ikke si det 100%.

Det er litt det samme med Krogh, som til tider spiller fullt på høyde med de gode spillerne. Men gjør for ofte feil. Husker jeg syntes det var rart at han alltid kom opp litt kort på mange av innspillene i Sverige. Da var spørsmålene mine: var det feilberegning av vind/forhold, dårlig utført slag(så ikke sånn ut), eller endel av en plan hvor han ikke ville gå for langt? Vanskelig å få svar på, men det er klart man må ha et veldig godt nærspill om man skal henge med da. Han har ikke hatt noen god sesong, selv om høsten var bedre. Men liten grunn til å tro at han skulle gjøre samme som i fjor. Nå lå presset på om å beholde kortet i tillegg.

Tage har hatt en vanskelig sesong, og nesten ikke spilt turneringer. Antageligvis har treningsgrunnlaget vært mindre også. Men han har flere toppresultater på CT og kanskje lå det et håp om at han skulle flyte på rutinen sin og klare dette. Men høsten har ikke vært bra, og sånn sett var det liten sjanse. Har ikke sett han spille i år, men han har jo vunnet på CT og sikret seg vinnerkategori. Hva han gjør videre gjenstår og se, sikkert litt avhengig av de familiære forholdene med små barn osv.

Arnøy har hatt en bra sesong på NL og var nære ved å rykke opp til CT. Har vist bra form i kvalet og sånn sett skulle man tro at han kunne fortsette den trenden. Jeg tror uansett det hadde vært bra om han fikk et CT kort først. Men hadde selvsagt jublet om han rykket rett opp til ET.
3.runden var veldig bra, men jeg tror starten på 4.runden ødela for mye. Om det var nerver? Kanskje, men det kan også vært at han etter det begynte å spille rett aggressivt og dermed tok inn endel slag. Men så kom et dårlig hull igjen, og det er vel nærliggende å tro at lufta går litt ut av ballongen da.

Jeg håpet på at minst en skulle klare kortet, men klarer ikke bli skuffet. Ihvertfall ikke veldig, for jeg forventet det ikke. Men at de skulle score såpass dårlig til slutt, bortsett fra Reitan, det var litt skuffende. Reitan var svært nære ved å klare cut, og det var veldig lave scorer på Lakes på 4.runden. Det gjorde til at cut gikk til -4. Det var den laveste snittscore hele uka, og da holdt det akkurat ikke.

Gøy å se at mange nordiske henger med. Noen mer overraskende enn andre. Men det er også mange kjente navn, spillere som er vant med ET-spill.
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: ET-kvalet 2019

Post by eivaan »

kevin wrote: 19 Nov 2019, 10:54 Jeg synes ikke det er noe godt argument å si at siden flere av de norske klarte kortet i fjor, så er det naturlig å forvente at de klarer det i år.

Ingen(satt på spissen) trodde at Reitan og Krogh skulle klare det i fjor. Reitan var amatør og hadde gode resultater å vise til, men at han skulle klare kortet da var en kjempeoverraskelse for de aller fleste. Han spilte nok under litt mindre press, og hadde alt å vinne. Det ble hans uke hvor mye stemte, selv om han rotet det litt til mot slutten, men klarte det til slutt.

Krogh kom fra en dårlig sesong på CT, og hadde vel enda lavere forventninger. Han spilte godt hele uka og leverte en av sine beste turneringer noensinne. Kanskje spilte han med litt lavere skuldre enn om han var der for å beholde kortet.

I år har noen av de norske hatt gode enkeltresultater, men det er lite som har tydet på at de hadde den stabiliteten til å gå gjennom dette kvalet og klare kortet igjen. Reitan har til tider vært veldig god, og er en av de som gjør flest birdies. Men han er også ustabil til tider og har ganske mange runder hvor han ryker på flere stygge scorer, eller veldig mange bogeys. Noe av det kan skyldes at han er ung og spiller i overkant aggressivt. Jeg har sett han flere runder i år, og det er litt vanskelig å sette fingeren på hva som går galt. Men jeg har sett eventyrlig gode slag og noen skikkelig dårlige. Det kan også skorte litt på course management og game plan. Han ser veldig fokusert og innbitt ut, kanskje ikke veldig sprudlende. Uten at det er noe kritikk, men det kan kanskje være noe mer at alvoret tynger litt mye på en ung kar. Det klassiske er når man ser at spiller og caddie har litt stor avstand og ikke snakker mye sammen, det er ofte et tegn på at det koker litt. Ihvertfall sett fra utsiden, kan selvsagt ikke si det 100%.

Det er litt det samme med Krogh, som til tider spiller fullt på høyde med de gode spillerne. Men gjør for ofte feil. Husker jeg syntes det var rart at han alltid kom opp litt kort på mange av innspillene i Sverige. Da var spørsmålene mine: var det feilberegning av vind/forhold, dårlig utført slag(så ikke sånn ut), eller endel av en plan hvor han ikke ville gå for langt? Vanskelig å få svar på, men det er klart man må ha et veldig godt nærspill om man skal henge med da. Han har ikke hatt noen god sesong, selv om høsten var bedre. Men liten grunn til å tro at han skulle gjøre samme som i fjor. Nå lå presset på om å beholde kortet i tillegg.

Tage har hatt en vanskelig sesong, og nesten ikke spilt turneringer. Antageligvis har treningsgrunnlaget vært mindre også. Men han har flere toppresultater på CT og kanskje lå det et håp om at han skulle flyte på rutinen sin og klare dette. Men høsten har ikke vært bra, og sånn sett var det liten sjanse. Har ikke sett han spille i år, men han har jo vunnet på CT og sikret seg vinnerkategori. Hva han gjør videre gjenstår og se, sikkert litt avhengig av de familiære forholdene med små barn osv.

Arnøy har hatt en bra sesong på NL og var nære ved å rykke opp til CT. Har vist bra form i kvalet og sånn sett skulle man tro at han kunne fortsette den trenden. Jeg tror uansett det hadde vært bra om han fikk et CT kort først. Men hadde selvsagt jublet om han rykket rett opp til ET.
3.runden var veldig bra, men jeg tror starten på 4.runden ødela for mye. Om det var nerver? Kanskje, men det kan også vært at han etter det begynte å spille rett aggressivt og dermed tok inn endel slag. Men så kom et dårlig hull igjen, og det er vel nærliggende å tro at lufta går litt ut av ballongen da.

Jeg håpet på at minst en skulle klare kortet, men klarer ikke bli skuffet. Ihvertfall ikke veldig, for jeg forventet det ikke. Men at de skulle score såpass dårlig til slutt, bortsett fra Reitan, det var litt skuffende. Reitan var svært nære ved å klare cut, og det var veldig lave scorer på Lakes på 4.runden. Det gjorde til at cut gikk til -4. Det var den laveste snittscore hele uka, og da holdt det akkurat ikke.

Gøy å se at mange nordiske henger med. Noen mer overraskende enn andre. Men det er også mange kjente navn, spillere som er vant med ET-spill.

Veldig enig i den analysen Kevin!
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: ET-kvalet 2019

Post by Freud »

God analyse av Kevin. Men den er preget av etterpåklokskap. Hvorfor skrev du ikke dette før denne turneringen? Inkl. dine "forventninger".
Og hva tror du skjer fremover med disse spillerne? Og hvilke second strings har vi, om noen?
Post Reply