Billigutstyr til en nybegynner.

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
Anvil
Rookie
Rookie
Posts: 7
Joined: 19 Mar 2021, 11:19

Billigutstyr til en nybegynner.

Post by Anvil »

Hei

Jeg startet å spille på sensommeren i fjor, og lånte da utstyr. Nå skal jeg gå til innkjøp av eget utstyr. Jeg er som sagt helt fersk, og føler da at jeg ikke vil dra noen nytte av dyrt utstyr?
Jeg ser at de selger billige sett på www.golfhandelen.no De har billige Royal sett https://www.golfhandelen.no/no/artiklar ... ag-17.html

Noen som har noen formening og/eller erfaring med dette?
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: Billigutstyr til en nybegynner.

Post by Golfspilleren »

Det har lik kvalitet som andre nybegynnersett. Trur eg ville kjøpt Olyo sine pakker som selges hos Golfshopen eller Onlinegolf før Royal, men det er smakssak.
Du burde også lest på Finn.no. Der kan du sikkert også finne noko.
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Billigutstyr til en nybegynner.

Post by halvorsen84 »

Hei og velkommen, både på forumet og til golfen! :)

Når det kommer til utstyr; ja prisen spiller faktisk inn på kvalitet! Det er enormt stor forskjell på Olyo, Royal osv, kontra de store merkene. Men det betyr ikke at Olyo/Royal er dårlig utstyr!
Men jeg ville allikevel valgt å gå for de litt større merkene, like greit først som sist! De fleste kommer nemlig til det punktet uansett! Selvfølgelig forutsatt at du velger å fortsette med golf i årene som kommer! :)

Anbefaler at du forhører deg med proen i hjemmeklubben din, eller annet kvalifisert personale, og får en "custom fitting", kølletilpasning på godt norsk, så du vet hva du skal se etter av køller, flex/stivhet i skaft, lengde på skaft, tykkelse på grep+++. Som nybegynner føler man kanskje at dette er litt "overkill", men tro meg, du får så utrolig mye bedre utbytte av tilpasset utstyr!

Som Golfspilleren skrev før meg, sjekk gjerne finn.no eller kjøp/salg-grupper på facebook. Det er masse å spare på litt eldre modeller, uten at man taper så mye på "teknologien" i køllene! Og hvis man trenger tilpasning, kan man fint få kappet skaft, byttet grep etc. i etterkant!

Men som sagt, forhør deg med noen som har peiling før du kjøper, anbefales sterkt!
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
Jumper
Legende
Legende
Posts: 595
Joined: 09 May 2011, 12:58
Hcp: single
Hjemmeklubb: Meland GK
Has thanked: 125 times
Been thanked: 156 times

Re: Billigutstyr til en nybegynner.

Post by Jumper »

Når trådstarter ber om tips på billigutstyr, så er vel ikke svaret Custom fitting. Det aller viktigste her er å komme seg ut og få spilt med noe som ikke er helt elendig. Med mindre du er 1,90 eller veldig kort, så trener du ikke bekymre deg voldsomt over tilpasning i starten ihvertfall. Jeg begynte med et halvsett Yamato, gikk over til en Dunlop-sett fra Svinesund, før jeg fikk meg et sett som var justert litt i lengde da jeg hadde hcp under 20. Første sett som virkelig var custom fikk jeg ikke før jeg var rundt 10 i hcp. Jeg er over 1,90, men kom meg greit ned uten tilpasninger de første årene.

Start med noe som er game improvement, evt super game improvement, som hjelper deg veldig med å få ballen opp i luften. Prøv denne siden: https://www.golfdigest.com/hot-list
Her ramser de opp årets beste køller i de forskjellige kategoriene. Søk gjerne opp eldre lister for å se hvor bruktsett ligger i omtale. Det kryr av utstyrsfanatikere der ute, som skifter køller hvert år, noe som gjør det mulig for gode kjøp på bruktmarkedet.
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Billigutstyr til en nybegynner.

Post by halvorsen84 »

Jeg er som sagt helt fersk, og føler da at jeg ikke vil dra noen nytte av dyrt utstyr?
Mulig du ikke fikk med deg denne setningen i innlegget hans, men det var denne jeg svarte på! Ja, Olyo, Royal, Orbiter, XXL-køller osv. fungerer nok "utmerket", men erfaringsmessig, så lenge man kommer til å fortsette med golf, så går man før eller senere for de litt dyrere merkene! Da kan man like gjerne legge litt mer innsats i det første kjøpet!

Custom-fitting inngår i prisen om man handler i butikk, og handler man brukt, kan man fortsatt få kappet skaft, byttet grep+++ i etterkant, for en rimelig penge, i de fleste klubber. :)
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Billigutstyr til en nybegynner.

Post by liverglimt »

Kjøp brukt.

Hvis du ønsker ett av de nybegynnersettene så er det stor sjanse for at noen i klubben eller venneflokken har det stående.

GÅr du for en bruktpakke, så fokuser på jernsett og putter. Start der og bygg videre. Hvis du ikke møter noen som kan selge deg en god bag med køller for en akseptabel pris.
Anvil
Rookie
Rookie
Posts: 7
Joined: 19 Mar 2021, 11:19

Re: Billigutstyr til en nybegynner.

Post by Anvil »

Takk for svar! Tror nok jeg går for tipset med å for brukt. Det er jo i tiden, og kan kanskje gjøre gode kjøp der!
Post Reply