Skjeberg Gk

Her finner du oversikt over en rekke norske golfbaner, med oppdaterte innlegg om forholdene.
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Skjeberg Gk

Post by AkE »

Tenkte å legge inn noen ord om statusen på Skjeberg Gk siden jeg ikke har funnet noe her om det fra før.

Forholdene på banen begynner å bli veldig bra. Greenene har blitt fyldige, fine og mye raskere siden sist jeg var der. Fairwayene er grønne, fine og tette. Roughen er veldig tjukk og straffer deg hardt om du ikke er treffsikker. Banen er generelt ganske trang og du har store muligheter for å bruke en del baller i løpet av en runde vis man slurver litt.
Personlig har jeg problemer med de to første hullene, det første hullet er ikke spesielt vanskelig men har out of bounds ganske nærme på høyresiden de første 100 meterne og det gjør noe med hodet mitt iallefall. Det andre hullet er også ganske trangt til å starte med og har out of bounds langs hele høyresiden. Her er det også lagt inn ett stort vannhinder føre green, man spiller også oppover mot slutten så man ser ikke vannhinderet fra der man slår ut andre slaget.

http://skjeberggk.iblad.no/flash/?catid=1
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Skjeberg Gk

Post by Grønne greener »

Hull 2 på Skjeberg er et par 5 hull og bør spilles deretter. Det er alt for snevert landingsområde for en drive. Spill hullet slik at du ligger på wedgeavstand på tredjeslaget. Ut fra tee kan du slå f.eks. 6-jern og deretter legge deg opp med 7-jern. Da har du et greit innspill og har unngått de fleste farene. Det er ikke nødvendig å slå drive-wedge-wedge.
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Skjeberg Gk

Post by AkE »

Det har jeg ikke tenkt på engang på det hullet, kommer garantert til å prøve det neste gang. Har heller tenkt motsatt at her må jeg dra på litt på utslaget for da åpner det seg litt mer, og det har sjeldent gitt noe uttelling.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Skjeberg Gk

Post by Grønne greener »

Jeg er fra Bergen men har spilt banen to ganger i mitt liv.
Husker at hull to var alt for mye trøbbel til at det var verdt å ta risker.
Ellers husker jeg at banen var ganske trang og at jeg mistet et par baller...
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Skjeberg Gk

Post by AkE »

Banen er vannvittig trang stedvis, åpner seg opp noe på siste 9. Hadde ny rekord der i går hvor jeg bare mistet 5 baller.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
Mats
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 310
Joined: 28 May 2009, 17:36
Hcp: 12.6
Hjemmeklubb: Krokhol

Re: Skjeberg Gk

Post by Mats »

Course management er stikkord(ene) her for høyhandicappere og alle andre :). Ikke ta masse unødvendig risiko for par og birdie hvis du er usikker på slagene. Bogeygolf holder til massevis av poeng og lavere hcp. Å lande på green på 3 slag på et par4 hull er bedre enn å slå førsteslaget OB eller rett i skauen :).
I bagen:
Taylormade TP 4-PW
Taylormade Z TP 52gr
Titleist Vokey 56gr
Taylormade Burner 3w
Callaway Diablo 10n
TM Rossa monte carlo 7 putter
TaylorMade Burner rescue 22gr
Cobra Baffler TWS 20gr

hcp: 12,5
målsetning 2010: 9,9
User avatar
Fredrikkm
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 154
Joined: 04 May 2010, 18:20
Hcp: 20.8
Hjemmeklubb: Holtsmark GK/Bærum GK
Location: Asker

Re: Skjeberg Gk

Post by Fredrikkm »

Mats wrote:Å lande på green på 3 slag på et par4 hull er bedre enn å slå førsteslaget OB eller rett i skauen :).
Hadde man bare vært så fornuftig :lol:
Driver - TM Burner Superfast
Hybrider - TM Burner 3h & 4h
Jern - TM Tour Burner 5-PW
Wedger - Adams 52*, 56* & 60*
Putter - Cleveland Classic BRZ 4.5/ProFound Dark Ace
Mats
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 310
Joined: 28 May 2009, 17:36
Hcp: 12.6
Hjemmeklubb: Krokhol

Re: Skjeberg Gk

Post by Mats »

Ja..hehe. Husker selv den tiden da jeg bare øste på med driver på alle tenkelige hull. Nå går det vanligvis mer nøkternt for seg med 3-wood, femmerjern og annet på trange par4 hull. Hvis driveren er i godhumøret hender det allikevel at jeg prøver meg for å få et litt enklere innspill :D.
I bagen:
Taylormade TP 4-PW
Taylormade Z TP 52gr
Titleist Vokey 56gr
Taylormade Burner 3w
Callaway Diablo 10n
TM Rossa monte carlo 7 putter
TaylorMade Burner rescue 22gr
Cobra Baffler TWS 20gr

hcp: 12,5
målsetning 2010: 9,9
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Skjeberg Gk

Post by JanB »

jeg pleier å spøke litt på utslaget og si: "Jeg tar noe annet enn driver for at det skal bli noe igjen til slag 2".
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Skjeberg Gk

Post by kevin »

Var her for første gang nylig.

Slo en bøtte baller på rangen før vi gikk ut. Var veldig mange dårlige rangeballer, tilogmed noen som var helt sprukne. Tok meg friheten til å kaste et par stykker i søpla, de var nesten delt i to :!:

Tees:
Gjennomgående tett fint gress, noe oppslått enkelte steder

Fairways:
Litt forskjellig tilstand. Noen ganske bra, noen litt dårligere. Jevnt over bra med gress, men noe ugrass og manglende jevn flate på endel. Men med ballplassering spilte det ingen rolle.

Greener:
I proshoppen ble det nevnt at de var dresset lett i går. Vi merket ikke noe til det. De var jevne, bra med gress og bra rull. Iflg hjemmesiden var de målt til 8.5" på stimp 1.august.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Skjeberg Gk

Post by kevin »

Var her nylig og spilte. Det skjer mye på Skjeberg for tiden. De holder på med å utvide treningsområdet og har i den forbindelse laget en ny sti fra parkeringsplassen, inn mot klubbhusområdet. De bygger et svingstudio på drivingen rangen også. Og har gått til innkjøp av en greenrulle. Økonomien er visst ganske bra nå, det har gjort at de kan gjøre endel investeringer. De har også økt vedlikeholdsbudsjettet og skal jobbe mye med å få opp kvaliteten på fairwayene i år.

Fairwayene er helt greie, men ikke mer. Greenene var ganske bra, spesielt med tanke på at det er så tidlig. Noen små skjønnhetsflekker her og der, men stort sett fine og bra å putte på. Var litt trege på morgenen, men det får litt dugg ta litt av skylden for.

Image
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Skjeberg Gk

Post by sirandrew214 »

Var på Skjeberg og spilte en Midam runde i dag. Har ikke spilt der på noen år nå, og jeg kan jo ikke si at jeg gledet meg, med tanke på hvordan forholdene var der sist gang. MEN, jeg ble gledelig overrasket. Forholdene var utmerket. Fint tett gress på greener, ikke superraskt, men helt jevne og fine og putte på. Fairways var bra, noe rusk her og der, men ikke ille i det hele tatt.
Som Kevin nevnte så ordner de litt rundt klubbhuset, det var ikke ferdig ennå, men det skjer ting der.
De har også snudd om rekkefølgen på hullene, så det som var hull 7 når jeg spilte sist var nå hull 1. Det er visstnok slik den opprinnelig var satt opp.
Noen av hullene er fortsatt rare, men med litt taktisk spill så ble det en helt grei runde, noen få over par og nedskriving faktisk. :)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Skjeberg Gk

Post by kevin »

Grattis
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Skjeberg Gk

Post by kevin »

Spilte her nylig

Fairways er helt ok, kortklippet og bra med gress. Men litt mye kløver og ugress på flere av de. Greenene er fine og med bra hastighet. Litt mange nedslagsmerker. Greenene er litt vel myke og burde vært dresset for å få de litt fastere. Blir store og dype merker.

Fine teesteder også.

Innspill hull 9

Image
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Skjeberg Gk

Post by kevin »

Ganske bløtt på Skjeberg i går, som på de fleste baner på østlandet for tiden. Mye tilfeldig vann, gjørmete kjørespor og utrolig seig rough.

Fine greener, men de er fortsatt fryktelig myke. Blir store krater når man en sjelden gang treffer green ;)

Image
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Skjeberg Gk

Post by liverglimt »

Det er sånn jeg liker merkene :D FLOTT!
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Skjeberg Gk

Post by kevin »

Selv etter massivt regn i natt var banen er bra stand i dag. Ikke noe særlig overvann noen steder.

Fairways har noen litt tørre/brune områder. Greenene er stort sett fine de og. Grei rull

Image
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Skjeberg Gk

Post by kevin »

Var her i dag og testet ut forholdene. Det har blitt ganske grønt og fint på området.

Endel av teestedene er ennå ikke i bruk, så det er matter i bruk. Et par hull har de satt teeklossene enten foran teestedet også. Litt usikker på hvorfor de ikke har tatt alle i bruk, de så greie ut.

Fairways er tørre og fine, man får bra med rull. Bunkerne er velpreparerte. Greenene er ganske bra. Noen av de har soppflekker og noe spor etter lufting. Men de er relativt jevne, men litt trege foreløpig. Vi reparerte også mange nedslagsmerker

Tidligere har de brukt de hvite hullkoppene og satt de opp, men i dag hadde de en annen variant hvor ballen går ned noen mm i hullet. MEN, det gjør også at ballen ofte spretter ut igjen når den egentlig hadde gått nedi hullet. Ingen optimal løsning.

Image
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Skjeberg Gk

Post by kevin »

Fine greener på Skjeberg

Fairways har en del ugress og begynner å bli ganske tørre og harde. Vil nok bedre seg når det kommer nedbør til uka. Teestedene hadde veldig mye oppslått torv.

Image
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Skjeberg Gk

Post by kevin »

Mye frost på morgenene for tiden, men når den først slipper, viser Skjeberg seg som en bane i god stand. Veldig fine fairways og bra greener.

Image
Post Reply