Bjørnefjorden

Her finner du oversikt over en rekke norske golfbaner, med oppdaterte innlegg om forholdene.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bjørnefjorden

Post by furu »

De har klippet og fikset banen før helgen. Det er vesentlig bedre nå. Mye bedre på fairway hull 8.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bjørnefjorden

Post by furu »

Gikk 2 x 9 hull i dag med litt uvanlig fordelig. 9 hull med min far kl.12 og 9 med kaffekannen kl.17. Meningen var å spille Fana kl.17 men de stengte på kort varsel.

Uansett, Bjørnefjorden er åpen men de driver med forberedelser til "vinterbane". Snakket med greenkeeper om hvordan de skal gjøre dette. Alle nye greener skal spares. Her er et kort sammendrag slik jeg forstod planene. Korriger meg gjerne dersom jeg skriver feil.

#1 - Vintergreen som før.
#2 - Går tilbake til gammel green og blir vel da par 4/3.
#3 - Stenges.
#4 - Stenges.
#5 - Blir #3 som før ombygging.
#6 - Blir #4.
#7 - Blir #5.
#8 - Blir #6.
#9 - Tilbake til gammel green.

Gamle #8 og #9 rundt rangen åpnes igjen for vinteren.

Ellers var banen helt grei men det er ikke enkelt å spille bra her nå for tiden. #6, 7 og 8 har frosne greener og vanskelig forhold rundt green. Fairwayer har naturligvis litt høyt gress. Jeg er ikke negativ, det må jeg presisere. Flott at de holder åpent. Bare nevner de få negative punktene som er.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bjørnefjorden

Post by furu »

Gikk nesten full runde i dag. Skulle ta litt bilder men kameraet fungerte ikke :evil: Ble mobilbilder, skal legge dem inn etter hvert.

Så var det banen. Jeg har sett den bedre i midten av mai. Er ikke helt fornøyd. Bjørnefjorden kan være skikkelig fin og har noen bra hull, men i dag var den ikke så veldig bra. De nye greenene er bra, blir sikkert veldig veldig bra når de får vokst litt og kan klippes mer. De gamle er ikke på et helt annet nivå. Vet ikke hva som har skjedd på #6 men der var det i hvert fall en liten GUR midt på green 8-)

De har hatt soppangrep på de stedene der snøen forsvant først. Dette bekymrer dem litt.

Bjørnefjorden får godkjent i dag men ikke mer. Håper og tror at forholdene bedrer seg etter hvert.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bjørnefjorden

Post by furu »

Forholdene er betraktelig bedre nå enn tidligere i år. Sliter fremdeles med litt dårlige greener men ser fremgang. De jobber med dem så forhåpentligvis får vi en fin sensommer.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bjørnefjorden

Post by furu »

Spilte 9 hull søndag 19/9. Da var det veldig bløtt på banen. De nye fairwayene er stort sett fine men noen av de gamle er rett og slett ekstremt bløte. Greenene er ikke fine men de ruller overraskende jevnt og bra. Jeg senket flere langputter rett og slett fordi det var mulig å lese fart og linje.

Utslaget på #7 er flyttet inn i skogen til venstre. Dette er gjort for å unngå slag mot huset på venstresiden. Helt greit egentlig, jeg har full forståelse for det. #7 er nå 270 meter langt og det er absolutt mulig å legge seg opp over bekken i stedet for før. Et problem jeg ser kan oppstå nå er at mange langtslående vil ta fram driver, gå for green og treffe tee på #8. Vi får se hvordan det går, forhåpentligvis blir det ikke et problem.

Hvis vi får en høst med litt lite nedbør så blir det forhåpentligvis vinterspill på banen. Klubben trenger litt besøk fra greenfeespillere så ta turen til Os når de andre banene stenger :D
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bjørnefjorden

Post by furu »

Bjørnebanen har fått ny greenkeeper. Han har mange gode ideer og tenker absolutt i de rette baner. Svært lovende.

De begynner nå å bruke matteutslag på ukedagene og gress i helgene. Håper dere golfere i Bergen og omegn tar turen en gang eller tre i vinter. BJGK arrangerer også åpne proshopturneringer med helt greie premier. Ikke forvent samme premienivå som f.eks Tims Pairs.

Jobbet dugnad i dag og fikk vite litt om planene framover. På #8 skal det sprenges og åpnes opp i det smaleste området på fairway (ved 100 meter). Det skal også bygges ny green her. Den kommer på flaten før dagens green. Massen fra arbeidet på fairway skal brukes til dette. Hullet blir selvsagt litt kortere men det er absolutt ikke noe problem for min del. I dag er det vel 320 meter fra bakerste plassering på tee. Eller tar jeg feil? Hvis de kutter 30-40 meter så er det fremdeles grei lengde. Litt strategisk plassering av hindere langs fairway og før green så blir det bra.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bjørnefjorden

Post by furu »

BJGK har nå endelig startet med oppdateringer på banestatus.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bjørnefjorden

Post by furu »

Bjørnebanen er åpen med matteutslag og vintergreener :D Og det er meldt 50mm regn i morgen..... Jeg tar en runde så snart været blir litt lettere. Hvis banen er åpen torsdag eller fredag så kommer jeg med noen bilder og en liten rapport.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bjørnefjorden

Post by furu »

Ifølge nettsiden deres så har all isen på banen smeltet :D De skal ha proshopturnering lørdag 13/11, regner med at banen ellers er åpen. Golfere i Bergen er velkommen til å invadere Bjørnefjorden.
Instagram @christianfuru
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Bjørnefjorden

Post by Grønne greener »

Åh, søren. Det skulle jeg visst litt tidligere så ville jeg vært med. Ser at neste proshopturnering er 27/11. Da skal jeg være med. :D Påmelding i golfbox.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bjørnefjorden

Post by furu »

Noen som vet om vinterbanen åpner nå når snø og is er borte?
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bjørnefjorden

Post by furu »

Fra hjemmesiden;
Det grønnes, men det er desverre ennå store områder med svært glatt is på veier og fairwayer, så det går IKKE an å spille golf ute på banen denne helgen.

Driving range er imidlertid åpen, husk kr 20 i mynt for en bøtte baller.

Følg med på hjemmesiden, da vi vurderer åpning av vinterbanen så snart det er praktisk mulig.

Det blir proshopturnering på første spillbare lørdag etter åpningen, så følg med!
Mener at Sotra også har åpen range. Er altså to muligheter til å nyte det fine været og slå noen baller samtidig 8-)
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bjørnefjorden

Post by furu »

Oppdatert status;
Etter grundig befaring på banen i dag, er det desverre ennå en del is på fairway og tele på greenene.

Vinterbanen vil da ikke kunne åpnes før om ca en uke.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bjørnefjorden

Post by furu »

Fra nettsiden i dag.
Status fredag 11.2.11.

Det er nå gode forhold på treningsfeltet. Driving Range og nærspillsområdene er åpen for trening.

Golfbanen er imidlertid stengt pga is og frost i topplaget.
Frister faktisk å avlegge treningsfeltet et besøk. Skal være fint vær i helgen.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bjørnefjorden

Post by furu »

BJGK har frisket opp hjemmesiden. Bra det, men jeg syns at den fremdeles har veldig 1995-preg. Håper de klarer å få på plass en skikkelig baneguide til sommeren. Da er det to - 2 - år siden den gamle ble fjernet ved åpningen av de nye hullene.

En ting må jeg berømme dem for - at de selger plass til 18 hullsponsorer vitner om optimisme når man kun har 9 hull :D De skal ha for at de prøver hardt der oppe. Håper de får en fin sesong.
Instagram @christianfuru
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Bjørnefjorden

Post by Keyser »

Da har Bjørnefjorden åpnet vinterbanen
</Keyser>
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Bjørnefjorden

Post by Keyser »

Bjørnefjorden åpnet i dag. Litt vanskelig å komme med en dekkende status da "bra" i april, ikke er det det samme som "bra" i juni...men får prøve

Alle gressutslag var åpne, noen var svært bra (hull 3,4), andre trenger en del mere tid. Men ingen katastrofer.
De "nye" greenene (hull 2,3,4 og 9) var bra, men noe trege ennå. Lite/ingen vinterskader på disse
De andre greenene var det noen skader på, disse skadene er sandet og sådd. Ballen ruller noenlunde greit over disse, men noe tregt er det.
Fairways er tynne, men slik er det i april. På hull 6/8 er det store vinterskader etter is, men det ser ut som om det gror under. Disse områdene er hullet.

Alt i alt synes jeg at banen fremstår bedre nå enn ved tidligere åpninger. Dersom vær og nedbør er snille fremover, tror jeg banen går mot sin beste sesong på flere år.
</Keyser>
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bjørnefjorden

Post by furu »

Håper jeg får tid til en runde i påsken. Bjørnefjorden er en grei bane og utrolig mye mer spennende enn Sotra og Herdla.

Leste på nettsiden at de ikke skal ansette ny daglig leder men fordele oppgavene på "sekretær", greenkeeper, styret og komiteene. Jeg håper dette er gjennomtenkt, førsteinntrykket mitt er at det er et feilgrep. Greenkeeper skal i tillegg til å være nettopp greenkeeper også jobbe med sponsorene og altså ta oppgaver som daglig leder har hatt. Jeg håper han får tid til å ta seg av banen for han er en veldig dyktig kar med klare planer. Ikke meningen å virke negativ men jeg kan bare ikke se at det er riktig å ikke ansette ny daglig leder. Slik jeg ser det er det bare to årsaker til å droppe det;
1. Daglig leder var overflødig og hadde få arbeidsoppgaver som enkelt kan fordeles.
2. De som skal overta oppgavene hadde mye tid til overs og kan enkelt gjøre ekstra arbeid.
Jeg kan vel fastslå at alt.2 ikke er helt riktig siden det på nettsiden også ble skrevet at en av dem som skal overta noen oppgaver nesten unnskylder seg for å ha til tider låst seg inne for å få unna jobben....

Jeg ønsker BJGK alt godt og håper og tror at det blir en veldig bra sesong.
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Bjørnefjorden

Post by Kaffekannen »

Spilte BJGK i dag og forholdene var gode for å være i april. Greenene var mye mer spillbar enn de på Sotra i alle fall. Litt lite gress på noen av fairwayene men så lenge det er så tørt som det var i dag er ikke det noe problem.
Bjørnefjorden er en grei bane og utrolig mye mer spennende enn Sotra og Herdla.
Det er veldig sant. Dessuten kostet greenfee 300,- og det synes jeg er en ok pris.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Jumper
Legende
Legende
Posts: 595
Joined: 09 May 2011, 12:58
Hcp: single
Hjemmeklubb: Meland GK
Has thanked: 125 times
Been thanked: 156 times

Re: Bjørnefjorden

Post by Jumper »

Spilte en liten runde i går kveld. Forholdene begynner å komme seg litt, men banen sliter kraftig etter vinteren. Det positive er at de har fått ny matte på nr 7, slik at man nå slipper å bruke fem minutter på å få peggen til å bli stående.
Post Reply