Miklagard GK

Her finner du oversikt over en rekke norske golfbaner, med oppdaterte innlegg om forholdene.
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Miklagard GK

Post by Solaar »

Miklagard Gk- hjemmeside

Par 72
Baneverdi/Slope Herrer gul tee: 71,6/131
Baneverdi/Slope Damer rød tee: 71,3/127

Slopetabeller - legg merke til at man her har gått over til å merke utslagsstedene med tall i stedet for farge, gamle gul er nå tee 59. (59 x 100 = 5900 som er banens lengde fra dette utslaget. Jeg liker tanken fordi det gjør at man kanskje synes det er mindre pinlig å gå fra kortere tee, da man ikke lengre ser på tee som noe ekslkusivt for damer eller herrer. Mulig det er jeg som er litt rar her, men synes at det gir en viss psykologisk effekt.

Baneguide og Scorekort

Har spilt 4 runder på Miklagard hittil i sesongen og jeg synes banen har klart seg forholdsvis godt gjennom den tøffe vinteren på østlandet.

Nordgående fairways og 3-4 greener har fått relativt omfattende skader men Miklagard har i år sådd eget ferdiggress som setter seg raskere og anpasser seg bedre til gresset det kombineres med.

Det har vært provisorisk green på hull 17 frem til i går, og greenene på hull 9 og 18 har heller ikke vært spesielt fine. Men standarden på de fleste greener er bra til årstiden å være og de aller fleste fairways er fine, med unntak av hull 11, 14 og 18 som alle har fått tydelige frostskader.

Jeg er litt urolig for hvordan banen ser ut resten av sesongen, men regner med at litt sol etterfulgt av regn vil gjøre underverker for banen.

Her kan dere lese en detaljert banestatus pr 24. mai.

Klubbhus

Image

Innspill hull 16:- Banens signaturhull som er et langt dobbelt dogleg par5 hvor både utslag og innspill går over et stort vannhinder som følger hele hullet.

Image

Green hull 11:- Ganske vanskelig par-4 med mye vann og en veldig ondulert green. Den nedbrente låven i bakgrunnen har klubben søkt kommunen om å få rive, men har ikke fått svar ennå. Tror det har gått over tre år siden søknaden ble innlevert første gang (dette er bare et rykte jeg har hørt)

Image
Last edited by Solaar on 08 Jul 2009, 14:43, edited 4 times in total.
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: Miklagard GK

Post by kevin »

Andre klubber/baner burde lære av Miklagard,hvordan man informerer om banestatus og arbeid på banen. De sørger for jevnlig og meget detaljert info om hva som skjer på banen,imponerende bra.

Håper å få spillt Miklagard minst en gang i år,men venter nok til greenene er tipp topp. Da er det en nytelse å spille der,på noen av Europa`s beste og raskeste greener. Glemmer aldri hvor bra banen var da det ble arrangert Challenge tour der for et par år siden. Spillte der når greenene målte ca.11 på stimpen,ca. det samme som Europa tour banene ligger på. Så når de klarte å få hatigheten helt opp 13,5 den helgen det var CT der,da fikk de ikke trimme de mer,det ble rett og slett for raskt. Alle i Norge som drømmer om å spille perfekte greener,som ute på tourene,bør besøke Miklagard når den er tipp topp :)

Når jeg begynte med golf var jeg opptatt av natur,estetikk og omgivelser. Og syntes da at den lå litt "dumt" plassert på jordene ved E6 på Kløfta. Men etterhvert når jeg ble mer opptatt av kvalitet så er banen en av mine favoritter,når den er i topp stand. Den har nok fått ufortjent mye kritikk pga beliggenheten,spesielt når kvaliteten vanligvis er så utrolig bra.
Gleder meg til å spille den igjen :)
Mats
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 310
Joined: 28 May 2009, 17:36
Hcp: 12.6
Hjemmeklubb: Krokhol

Re: Miklagard GK

Post by Mats »

Har også lyst til å spille denne banen, men mtp. at den koster 900,- tror jeg at jeg venter til forholdene er optimale ;) .
I bagen:
Taylormade TP 4-PW
Taylormade Z TP 52gr
Titleist Vokey 56gr
Taylormade Burner 3w
Callaway Diablo 10n
TM Rossa monte carlo 7 putter
TaylorMade Burner rescue 22gr
Cobra Baffler TWS 20gr

hcp: 12,5
målsetning 2010: 9,9
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Miklagard GK

Post by Smilende Sam »

Miklagard har vel hatt redusert greenfee - og spiller du med medlem er det bare 450,-.

Jeg synes banen er i god stand - og den kommer til å bli helt kanon innen et par uker. Om den er verdt 800,- ? Tja. Er noen bane det? Men når Grønmo tar 275 for 9 hull - så er 800 for 18 på Mikla helt ok.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
Ted
Rookie
Rookie
Posts: 34
Joined: 30 Mar 2009, 10:05
Location: Kløfta

Re: Miklagard GK

Post by Ted »

Miklagard skall jeg spille på Mandag, gleder meg så mye, det er en totalopplevelse at komme dit. Det er ju en ganske så ny bane, men det oser av kvalitet og golfkotyme. Og det er ju ikke helt feil at banen ligger ca 2 min ifra hjemmet mitt, så det er der jeg skall bli medlem neste år.
chipp-duff er det verste jeg veit.
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Miklagard GK

Post by Solaar »

Banen er i ok standard så ikke ha for høye forventninger, da kan du fort bli skuffet etter å ha lest så mye positivt om den. Men for all del, man ser at banen kommer til å bli helt super i år. Desverre tror jeg det tar minst en måned til før vi ser konturene av hva som burde ha vært tidligere i sesongen. Synes banemannskapet har gjort en god jobb, men sitter alikevel med en magefølelse av at de som styrer klubben legger så mye sjel i at banen skal være i tipp-topp stand at de ikke har tålmodighet til å la banen hele seg selv. Er det virkelig nødvendig å skifte ut alt gresset på to greener?

Uansett, jeg er medlem selv og digger banen - det er en bane som belønner deg når du tar sjanser og spiller godt, men straffer deg hardt hvis sjansene du tar ikke går som du hadde tenkt. Det beste med dette er at du er fullt klar over hva du gjør og kan angre godt i ettertid, til forskjell fra mange andre baner der du tror at du slår et bra slag også kommer du frem og oppdager at resultatet er noe helt annet :)

Neste år skal jeg bytte klubb pga flytting så hvis du trenger en aksje kan vi sikkert bli enige ;)
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Miklagard GK

Post by Smilende Sam »

Etter å ha spilt både Drøbak og Miklagard i går så er det nesten nifst å konstatere at påstått dårlige greener på Mikla er sinnsykt mye bedre enn gode greener på Drøbak.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Miklagard GK

Post by Solaar »

Noen bilder fra Miklagard, tatt for ca en uke siden.

Green Hull 11

Image


Hull 16 sett fra green

Image


17 fra blå (55) tee

Image

Som dere ser på green på hull 16 så er det fortsatt noen vinterskader på enkelte greener. I tillegg er det skiftet ut gress på et sted mellom 75-90% av greenen på hull 17 og 18. Selv om greenene er bra så er de nok ikke i nærheten av å være landets beste så langt i sesongen (av de 6 banene jeg har spilt i år så vil jeg si at greenene på eksempelvis Hakadal var bedre).
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
Ted
Rookie
Rookie
Posts: 34
Joined: 30 Mar 2009, 10:05
Location: Kløfta

Re: Miklagard GK

Post by Ted »

Etter min dag på Miklagard igår så må jeg bare si at denne banen er fantastisk. Jeg kan skjønne at medlemmene som er vant med grenner av høyeste standard kansje ikke er helt fornøyde. Men for en som ikke er det, var dette en deilig opplevelse, det er bare litt brunt visse steder ikke noe problemer alls. Fairway og greener er ju helt fantastiske, maten i klubbhuset med han svenske sjefen er kalas bra :) . Kom dit ca kl 07 og trente putter i ca 1,5 timer, frukost og etter det protime på rangen. Kaffe på terassen innen det var dags at starte runden. Første 9 blev det 15p siste 9 blev det 20p totalt 35 poeng.

Må si at jeg elsket designen på denne banen , variasjoner og mange bunkrer som gjorde at man var nødt at tenke litt, det gjorde jeg ikke første 9 og resultatet blev deretter.

Hei hopp.

Ted
chipp-duff er det verste jeg veit.
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Miklagard GK

Post by Solaar »

Helt enig i at de som driver restauranten er flinke. Jeg vet at de får en utfordring i år fordi klubben har trukket tilbake støtten de har gitt tidligere år. Det var 500,- av årsavgiften som gikk rett til restauranten i form av forhåndsbetaling.

Spilte hjemmebanen min igjen i helga og må si at kvaliteten på banen har gått litt bakover i det siste. Det har selvsagt med været å gjøre men jeg må si at jeg er litt skuffet over den for tiden. Fairways er stort sett bra, men på hull 18 er den håpløs. Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke klarer å fikse den en gang for alle. Greenene er faktisk veldig skuffende for tiden, her forventer jeg at de skal være blandt de beste i landet og jeg må si at av de 6 banene jeg har spilt så var Hakadal klart bedre, mens noen av de andre er fullt på høyde med Miklagard. Nå er det snart Juli og greenene på noen hull ser ut som om det var April. Håper virkelig at dette tar seg opp snart.

Nå er det jo meldt fint og varmt vær i hele neste uke så jeg regner med at banen er i fin stand om en til to uker.
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: Miklagard GK

Post by kevin »

Spillte her i går og må si banen er meget bra for tiden. Teesteder er tipp topp,ligeså fairways er nydelige. Bunkere er meget bra,roughen er høy og tøff. Greenene var ikke så grønne estetisk sett som jeg har sett før eller på andre baner. Men de har vært dresset for ikke lenge siden så litt sand var fortsatt,men de var jevne(og raske) og nydelige å putte på stort sett. Noen medlemmer mente at greenene var bedre under KM. Men i går forberedte de til dagens Canon event der oppe så de klippet og trimmet midt på dagen i går også,så banen er veldig bra.

Fikk ikke tatt noen bilder da kameraet lå igjen hjemme
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Miklagard GK

Post by Solaar »

Ser ut som at det er litt under en måned til åpning av banen på Kløfta:

Informasjon fra administrasjonen 16.04.10

Banen
Det gode været har gitt synlige resultater på banen. Alle greenene er hullpipeluftet, vertikalskjært, resådd, gjødslet og dresset. De ligger nå under duk og venter på at jordtemperaturen øker slik at de nye frøene spirer. Dette sammen med at det gamle gresset vokser tilbake der vi hadde soppangrep, håper vi skal bidra til at greenene er bra til åpningstidpunktet. Hvordan resultatet vil være kommer helt an på været de kommende uker. Vi planlegger å reså dem en gang til for å være på den sikre siden om ca 2 uker.

Teene får nå samme behandling som greenene. Her var det ingen synlige tegn til skader og de hadde allerede fått grønnskjær tidlig i denne uken. Det arbeidet som nå utføres bør sikre oss gode teer fra sesongstart 2010.

Pr i dag er fairway nr 2, 3,4, 5, 6, 7, 8, 10, 12, 15, 16 og 17 snøfrie. Disse fairwayene ser bra ut og selv om det er tegn til sopp, så tror vi ikke dette vil vise seg når banen åpner. De fairwayene som ligger i sola begynner å bli grønne og vi regner med at de resterende fairwayene vil være snøfrie innen en uke. Så fort fairwayene er snøfrie vil vi starte arbeidet med gjødsling, vertikalskjæring og dressing.

I tillegg til dette arbeider greenkeeperne med veiene og bunkerne. Vi håper å få ferdigstillt veien fra hull 4 til hull 6 (via hull 5) innen banen åpner. Vi håper også å begynne arbeidet med å teste ny sand i bunkerne og 4-5 forskjellige sandblaninger kommer til oss i løpet av uke 16. Det blir spennende å se hvilken type som egner seg best i våre bunkere.

Baneåpning
Det er fortsatt for tidlig å si noe om baneåpning. Vi foretrekker å være på den sikre siden i år og vente til alt er bra. Dette på grunn av at vi ikke ønsker samme utvikling som i fjor da spesielt greenene ble dårligere utover mai og juni. Dette er også viktig med tanke på nematodeangrepet i fjor som svekket greenene ytterligere. Vi regner imidlertid med åpning mellom 5 og 15 mai. Vi holder dere løpende oppdatert om utviklingen.

Treningsfelt
Treningsfeltet er snart snøfritt og vi vil åpne driving rangen lørdag den 24.04. Fra denne datoen vil shopen være åpen fra 11.00 til 16.00. På hverdager kan man kjøpe poletter i administrasjonen inntil banen åpner.

Når det gjelder overbygget har vi startet prosjekteringen og vi håper å starte byggingen innen et par uker. Vi trenger helt sikkert litt dugnadshjelp til dette bygget så de som ønsker å bidra er hjertelig velkommen.
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Miklagard GK

Post by Solaar »

Da har jeg gjort unna årets første runde på Miklagard og er veldig skuffet. Riktignok tilbyr klubben kraftig redusert greenfee, men får vi som betaler fullt medlemskap noen kompensasjon? Nei.

Greenene var i elendig tilstand, resten av banen var helt grei men langt ifra bra nok for en bane med ambisjoner om å ha best kvalitet i Norge.
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Miklagard GK

Post by Solaar »

Rett skal være rett: Miklagard gir faktisk en kompensasjon i form av at vi får spille gratis på Hakadal og Nes til tredje uka i Juni. Det er bra.
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Miklagard GK

Post by Solaar »

Var en tur ute på banen igår og gresset har begnt å komme seg. Banekommiteen mener at banen skal være i akseptabel tilstand fra helga rundt den 20.juni. Tiden får vise...
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Miklagard GK

Post by Solaar »

En oppdatering på Miklagard, spilte noen hull der i helga og banen har tatt seg opp betraktelig. Alt bortsett fra greenene er i perfekt stand og det meste av hinder har fått en skikkelig bra ansiktsløfting. Når det gjelder greenene så er det noen av de som begynner å bli bra men desverre er det fortsatt mange flekker med ødelagt gress. Jeg tipper at banen er i tipp topp stand mot slutten av juli.
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Miklagard GK

Post by Solaar »

Fikk mail fra klubben idag om at nattens uvær har satt sine spor på Miklagard. Den store gamle låven (se bilde på første side i denne tråden) har endelig falt ned og man slipper derfor å vente på tillattelse fra byantikvaren for å rive den :D

Var for øvrig et satans tordenvær, selv jeg som vestlending reagerte over de voldsomme tordenbygene. I en halvtimesperiode midt om natta var det jo lysere enn på dagen.
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: Miklagard GK

Post by kevin »

Spillte her i går. For en herlig golfopplevelse. Det er synd de har hatt så mye problemer tidlig på sesongen,men nå er banen super.

Fairways: flotte og i veldig bra stand til tross for mye regn i lange perioder. Nå har det vært bra vær en stund,men temperaturen er ikke all verden.
Greener: supre,så ikke spor av forsommerens problemer. Jevne og raske. Noe jeg spesielt merket på chippinga,sleit med lengdekontrollen da
Bunkere: var vel et par stk som har fått "vannskader". Ellers var de veldig flotte og lett å slå fra. Jeg var i greenbunker 3 ganger,og endte opp med sandsave på 33%. Var og i et par fw-bunkere og de var også flotte å slå fra.
Roughen: er gradert i first og second cut,deretter blir det tøft med mye høyt og saftig gress og mest sannsynlig lost ball. Klarte meg unna sånt :lol:

Skulle gjerne ha spillt her oftere :D
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Miklagard GK

Post by sumo »

for en fantastisk flott bane dette er :D
herligste golf opplevelsen jeg har hatt noen gang. standaren er i en klasse for seg selv. fairways var kortklipt fløyel. har aldri sett maken.
greenene var stein harde og raskere enn noe jeg har puttet på tidligere. utrolig vanskelig og sette putter hvis du ikke er on target med riktig hastighet.
veldig varierende bane med mye onduleringer og utfordringer. scoren min ble nok dessverre dårligere enn hcp mitt, men det er tross alt første gangen her.
mye blindt spill fra både tees og fairways som til tider gjorde det veldig vanskelig og beregne slag og lengde.
skal definitivt komme tilbake hit ved en annen anledning :D
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
snaphook
Forumvant
Forumvant
Posts: 72
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Miklagard GK

Post by snaphook »

gikk der i går. må si banen er i temmelig bra stand =D konsekvente greener som oppfører seg likt fra hull til hull er ikke hverdagskost i norge. sykt digg! det enest jeg har å utsette på banen er bunkerne. hva slags sand er det de bruker ? og hvorfor er mange av de fulle av småstein....
Titleist 909D Comp 10.5 (Matrix Ozik X-Con 5)
Titleist 909F2 15.5 (Aldila Voodoo)
Titleist 909H 21 (Aldila Voodoo)
Adams IDEA Pro Black CB2 4-PW (KBS Tour 90)
Titleist Vokey Design (54/11)
Titleist Vokey Design (50/08)
Odyssey Black Tour Designs #2
Post Reply