Prøvesving!

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Prøvesving!

Post by Freud »

Denne uken spilte jeg med tre unge menn, som hadde hcp. bedre enn meg, litt under 20. Det har jeg gjort mange ganger, og det jeg opplevde har jeg også opplevd mange ganger, stort sett alltid med spillere godt under pensjonsalder. Disse tre brukte ca.90 slag hver. På hvert slag (inkl. putting) gjorde de i snitt tre prøveslag, fullt gjennomført i luften. Det betyr at hver av dem utførte ca. 270 prøveslag, totalt ca. 800 for alle tre. Jeg bruker ikke prøveslag, bare en kontrollert baksving på tee. Jeg måtte altså lide meg gjennom 800 prøvesvinger i løpet av runden, og den tok da naturligvis over fem timer.
Dersom hver prøvesving - inkl. forberedelser - tar i snitt 5 sekunder, så betyr det at tidsbruken blir totalt litt over en time!
Som sagt så er dette en ganske vanlig opplevelse i selskapsgolf, når man spiller med spillere som er under pensjonsalder. Fenomenet prøvesving er jo utbredt i proffgolfen, og der tar jo rundene vanligvis mer enn fem timer.

Hva skal man gjøre med dette? La det fortsette, eller innskrenke det, eller forby det helt? Lang tid på en runde er jo et problem som alle er opptatt av, og jeg er ikke i tvil om at et forbud mot prøvesving vil senke tidsforbruket pr. runde med 1 time. Dere som bruker prøveslag på hvert hull; hvor viktig er det for utførelsen av selve slaget? Kan dere klare dere uten?
Buster
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 140
Joined: 05 Mar 2014, 15:38
Hcp: 18.2
Hjemmeklubb: Fana
Has thanked: 25 times
Been thanked: 19 times

Re: Prøvesving!

Post by Buster »

Alle har vel spilt med noen som bruker lang tid på å få slått, men å få 3 stykker med seg kan nok bli frustrerende. Å forby prøvesvin er garantert ikke veien å gå. Men fortsatt fokus på raskt spill er viktig, Det er like viktig at jeg er klar til å slå når det er min tur.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Prøvesving!

Post by kevin »

3 prøvesvinger er i overkant mye, men det blir vanskelig å forby. At man bruker mye tid på en rutine, behøver heller ikke bety at man er treg totalt. Noen bruker også ganske lang tid ved å bare stå over ballen, kanskje like lang tid som en ekstra prøvesving. Man kan jo også stå litt unna og ta små prøvesvinger mens andre skal slå ut, så er man klar når det er ens egen tid til å slå ut.

Poenget med en prøvesving eller tre, er nok for å løse opp spenninger i kroppen. Kjenne på følelsen. Om det hjelper eller ikke er det vel få som kan dokumentere. Men folk gjør som oftest det de selv mener er best for de.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Prøvesving!

Post by Freud »

Dere har misset mitt hovedpoeng i saken. Det gjelder tidsforbruket! En ting er at medspillere som ikke bruker prøvesving må stå og se på mange hundre slike, og en annen ting er om prøvesving er helt nødvendig og noe jåleri. Men det viktigste er at alle disse prøveslagene summerer seg til ca. 1 time i tidsforbruk. Derfor tok jeg det opp, fordi det i årevis har vært fokusert og klaget på at en golfrunde tar for lang tid, og aldri bør være over 4 timer. Proffene bruker enda mer, fordi der bruker alle spillerne en eller flere prøvesvinger ved alle slag. Jeg er sikker på at om prøveslag ble forbudt, så ville hver runde fint kunne gås på 3 timer. Mange forslag til redusert tid har vært lansert, men jeg har aldri lest eller hørt om dette med prøveslag. Nå har jeg personlig tatt tiden det tar, og den er reell.

Jeg forstår ikke at et forbud mot prøveslag kan være så vanskelig. Golfspillere slår antagelig et parhundretusen golfslag i løpet av livet; inne, ute, trening, konkurranser og selskapsgolf. Hvorfor de likevel må ta en prøvesving eller flere ved hvert slag forstår jeg ikke. Jeg tror det gir en falsk trygghet. Det ser man på de ekte slagene som utføres dårlig etter 2-3 perfekte prøveslag. Still deg opp ved ballen, vær nøye med oppstillingen og slå. Svingen din er så innarbeidet at den ikke trenger å repeteres før slaget. Det kan faktisk ødelegge mer enn det gavner.
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Prøvesving!

Post by Keyser »

For en del kan prøvesvinger og rutine være like mye en uvane som god vane. For andre kan det være en nødvendig prosess for å komme i 100% fokus. I mine øyne er en av utfordringene i golf å gå fra 60% fokus og avslapningsmodus til 100% fokus 60-80 ganger i løpet av et par timer.

For min del har rutine og prøvesvinger endret seg gjennom golf-"karrieren". Fra 2 prøvesvinger og vipping med køllehode ala Kevin Na i starten, til nå: Et halvslag/rolig slagbevegelse før jeg går frem og slår til ballen.

Finn noe som funker for deg - men vær bevisst på hva du holder på med.
</Keyser>
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 84 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Prøvesving!

Post by stooy »

Skal spille i kveld. Skal prøve å droppe prøvesvinger.
User avatar
ShooterMacgavin
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 494
Joined: 05 Apr 2011, 12:43
Hjemmeklubb: Drammen GK
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Prøvesving!

Post by ShooterMacgavin »

Du ønsker å kutte 1t med prøvesvinger?
Det er jo ikke dette som tar tid på en golfrunde..
Folk som går tregt, ikke pukker opp når det er tid for det, ikke er klare når det er deres tur, og sist men ikke minst folk som leter etter ball i vannhinder/OB.
You're in big trouble though, pal. I eat pieces of shit like you for breakfast!
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Prøvesving!

Post by Freud »

Ja, når også dette rettes opp, så kan runden gås på 2 1/2 time!
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Prøvesving!

Post by GunnarBull »

Det er både kunnskapsløst og kategorisk å påstå at det "koster" mine medspillere 10 sekunder om jeg tar to raske prøvesvinger før hvert slag. Hva med alle de som står og ser på ballen i både 10 og 20 sekunder før de slår? Jeg er selvfølgelig enig i at man ikke skal bruke for lang tid på forberedelser, men som ShooterMacgavin sier, så er det mer enn nok av andre årsaker som kan forårsake trege golfrunder.

Dessuten: Golf dreier seg om å spille best mulig, innenfor et normalt tidsrom. Hvis det skulle bli forbudt å forberede seg til hvert slag, ville golfen trolig forsvinne som idrett i løpet av få år.

Her er mitt forslag. Hvis du har sånn jævlig hastverk, Freud, så anbefaler jeg at du rett og slett dropper golfkøllene og småjogger istedet. Da klarer du 7 km på en time, og har faktisk spart tre-fire.

Problemet løst!
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 84 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Prøvesving!

Post by stooy »

stooy wrote: 23 Jun 2020, 09:50 Skal spille i kveld. Skal prøve å droppe prøvesvinger.
Ingen prøvesvinger, og spilte like dårlig som vanlig. Så for min del, ser det ut som jeg godt kan droppe prøvesving.
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Prøvesving!

Post by GunnarBull »

Prøvesvinger dreier seg om å skape trygghet. Hvis man føler seg tryggest uten å ta prøvesving (jeg kjenner en 7-handikapper som gjør det), så dropper man selvfølgelig prøvesvingen. Men hvis vi ser på proffene, så tar omtrent alle mange prøvesvinger. Det er selvfølgelig en grunn til det.

Jeg mener selvfølgelig ikke at vi skal ta etter proffene og bruke like lang tid som dem på hvert slag.

Amatørgolf spilles på samme bane av alt fra plusshandikappere til nybegynnere. For at dette skal fungere, er det helt nødvendig å finne en gylden middelvei. Det blir ikke mye rekruttering av nye spillere hvis målsettingen er å gå 18 hull på 3 timer, og motsatt blir det mye frafall hvis en runde går på 5 timer (eller mer, huttetu).
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Prøvesving!

Post by Freud »

Usaklig og flåsete personangrep og avsporing fra GunnarBull. Dette dreier seg ikke om meg. Jeg har heller ikke skrevet at jeg har dårlig tid, hvilket jeg ikke hadde da eller har generelt. Jeg har bare konstatert at mine tre medspillere brukte ca. 1 time på sine 800 prøveslag. Dette er åpenbart en av flere årsaker til at golfrunder ofte tar 5 timer. Slikt tidsforbruk har vært og er en gjenganger i alle diskusjoner om golf, både i konkurranser og i selskapsgolf. Helt til topps i golfen er man bekymret for dette, og etterlyser forslag til å få redusert tidsbruken. Mitt innlegg var et bidrag til dette. Det er ingen grunn til å avspore med noe annet.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Prøvesving!

Post by kevin »

Men regnet du på hvor mye tid de brukte på de andre rutinene? Var det bare prøvesvingene som tok lang tid? Det behøver ikke fortelle hele historien, det var poenget mitt lengre opp og poenget GB nevner også. Jeg synes også det er unødvendig å ta for mange prøvesvinger, men å koble det direkte til at alle som gjør det skaper sakte spill, er noe enkelt.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Prøvesving!

Post by Freud »

De hadde ingen andre rutiner. Hva skulle det ha vært? Tatt en løpetur på tee, eller stått på hodet, bedt en bønn, eller tørket av køllene hver gang?
Jeg fastholder min teori: dersom ingen av spillerne tar prøvesvinger, så reduseres rundetiden med ca.1 time. Naturligvis finnes det andre faktorer som også sinker spillet, men det var kun dette jeg fokuserte på.
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Prøvesving!

Post by GunnarBull »

Freud wrote: 24 Jun 2020, 20:33 Jeg fastholder min teori: dersom ingen av spillerne tar prøvesvinger, så reduseres rundetiden med ca.1 time. Naturligvis finnes det andre faktorer som også sinker spillet, men det var kun dette jeg fokuserte på.
Og jeg fastholder min teori: Dersom alle spillerne slutter å slå og bare tar med seg ballen i lommen, reduseres rundetiden med to timer til.

Og kall meg gjerne flåsete, men mitt svar er ikke mer flåsete enn ditt forslag om å forby prøvesvinger. Golf dreier seg om å få ballen i koppen på færrest mulig slag, og da er forberedelsene til hvert eneste slag like vesentlig som selve slaget.

Regnestykket ditt er også helt på trynet, fordi:
1) Prøvesvinger er en del av forberedelsene til slaget, og uten prøvesving ville de fleste trolig spilt dårligere og brukt flere slag, og kanskje også måttet bruke mer tid på å lete etter baller i roughen.
2) Uten prøvesving ville mange istedet bruke lenger tid på andre ting i forberedelsene
3) Du har også tatt med prøvesvinger på chipping og putting, som i praksis utgjør halvparten av timen du mener man sparer.

På den annen side er jeg helt enig i at sakte spill kan være et problem. Men årsakene er mange og sammensatte. Fokus, gode rutiner, raskt tempo og unngå å bruke for mye tid på å lete etter baller i roughen tror jeg er de viktigste virkemidlene vi har.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Prøvesving!

Post by Freud »

Bull fortsetter å være flåsete (ta ballen i lommen etc...). Denne gang også med påstander som ikke kan dokumenteres. Hverken 1) eller 2) kan du dokumentere. 3) er en selvfølge, men også det er prøveslag. Jeg har ikke foreslått at prøvesving skal bli forbudt, men nevnt det som en av flere muligheter for å redusere rundetiden.
Dersom mine tre medspillere hadde latt være å ta prøvesvinger (800 i sum), så hadde vi redusert rundetiden med 1 time. Det er et faktum. Men det forutsetter naturligvis at flightene foran heller ikke tar prøvesvinger. I motsatt fall blir vi gående og stange mot dem hele runden.
Bogey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 346
Joined: 26 May 2014, 22:33
Hcp: mhmm
Hjemmeklubb: Vestfold Gk
Location: Tønsberg
Has thanked: 16 times
Been thanked: 9 times

Re: Prøvesving!

Post by Bogey »

Freud wrote: 19 Jun 2020, 18:57 Lang tid på en runde er jo et problem som alle er opptatt av, og jeg er ikke i tvil om at et forbud mot prøvesving vil senke tidsforbruket pr. runde med 1 time. Dere som bruker prøveslag på hvert hull; hvor viktig er det for utførelsen av selve slaget? Kan dere klare dere uten?
Skjønner ikke helt hva du mener med at du ikke vil ha forbud mot prøvesving? Ovendtående tekst er hentet fra første innlegget ditt. Du etterlyste også hbilke andre rutiner folk har..... det går vel på alt fra å gå til hver din ball og være klar til å slå når det er din tur. Viss spillerne ligger 50 m fra hverandre ser jeg ingen grunn til at spillerne ikke kan få unnagjort det meste av forberedelser før slaget til det er sin tur å slå. Ser mange spm bruker uhorvelig lang tid på Green. Skritte opp, lese putter i det uendelige, alle putter skal settes. Gi hverandre en 10 hm og vær litt grei da vel... Parker tralla på riktig side av Green så man slipper å gå tilbake å hente den, skriv på vei til neste Green! Ikke stå på green å tell slag. Ikke let etter baller som gikk 50m ut i skauen, slå en ny ball med en gang. Det er mange steder man kan spare tid på en golfrunde. Blir for lettvint å kun skylde på prøvesvinger. For min del så blir det en prøvesving og 2 for å kjenne litt på følelsen før slaget, kjenne at det kjennes riktig.
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Prøvesving!

Post by Lefthook »

Det er mange måter å spille golf i sneglefart på ... og det er et problem mange steder. I Stavanger går jeg stadig vekk på ca 3,5 timer. Lite Tough og medspillere som er klare til å slå når de har tur.

De flightene som tar lang tid er ofte preget av lav marsjfart og mye somling - og at ingen i flighten foretar seg noe som helst før det er deres tur.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Prøvesving!

Post by Freud »

Bogey siterer meg korrekt, men bruker stråmannsargumentasjon. Jeg foreslår ikke selv at prøvesving skal bli forbudt, bare at dersom det ble det, så ville spilletiden bli redusert.
Dersom du vil vite det, så synes jeg ikke at prøvesving skal forbys. Spillere må få ha de rutiner de føler er bra for spillet. Men alle må være oppmerksomme på akkurat den rutinen og det tidsforbruket det tar; noe jeg ikke har sett dokumentert av andre.

Ellers hadde det vært interessant å få foretatt en undersøkelse om prøvesvinger gjør selve slaget bedre, eller om det bare er tvangstanke eller voodoo.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Prøvesving!

Post by kevin »

Post Reply