Juks med handicap

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Jumper
Legende
Legende
Posts: 595
Joined: 09 May 2011, 12:58
Hcp: single
Hjemmeklubb: Meland GK
Has thanked: 125 times
Been thanked: 156 times

Juks med handicap

Post by Jumper »

Ser en spiller er utestengt i ett år for å ha jukset med handicap, og derfor ha kvalifisert seg til turneringer han ikke burde. Er visst flere saker underveis. Snakket med en spiller rett før NM som var rimelig bitter på de nye reglene. Han sto på venteliste og mente mange hadde jukset til plasser. Kjedelig at det skal være slik. NM burde nok ha regler om at en må spille minst et visst antall konkurranserunder for å kvale seg.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Juks med handicap

Post by kevin »

Er veldig synd om det er/blir en trend. Samtidig kan jeg ikke helt se hva man tjener på det, resultatene vil jo vise at man ikke kan forsvare et evt for lavt hcp.

Når det gjelder NM og Norgescup, burde selvsagt ikke hcp alene avgjøre om man kommer med eller ikke. Kval turneringer, evt snittscore fra offisielle turneringer kunne gjort det til et tryggere system.
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Juks med handicap

Post by Lefthook »

Det er dessverre enkelt å manipulere hcp med de nye reglene. Kanskje det blir enda bedre scorer i Nordea Pairs og andre hcp-turneringer med fete premier.

De har jo hatt dette systemet i USA i mange år. Jeg deltok i en turnering i Texas for ca 10 år siden. Vinneren hadde 56 og 60 netto...
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Juks med handicap

Post by liverglimt »

Inntil det kreves 10-15 HCP tellende runder siste 12 måneder for å delta i turnering så vil vi alltid få sandbaggers og juksemakere.
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Juks med handicap

Post by Lefthook »

Hvis du logger 20 runder med dårlig score, så går handicapet til værs. Det kan være gjort på noen uker
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Juks med handicap

Post by kevin »

I disse omtalte sakene er problemet andre veien, altså at man jukser seg til et lavere hcp, for å kunne delta i større turneringer. Det vil man ikke hindre med å kreve flere hcp tellende runder, det er jo bare å legge inn. På høyere nivå burde ikke hcp være kriterie for å være med
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Juks med handicap

Post by liverglimt »

Største problemet jeg har sett til nå er de som ikke skriver i annet enn turneringer også spiller de kanskje bare klubbmesterskap og ett par andre i året. Det skaper ikke grunnlag for ett riktig hcp
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Juks med handicap

Post by Lefthook »

kevin wrote: 20 Aug 2020, 17:31 I disse omtalte sakene er problemet andre veien, altså at man jukser seg til et lavere hcp, for å kunne delta i større turneringer. Det vil man ikke hindre med å kreve flere hcp tellende runder, det er jo bare å legge inn. På høyere nivå burde ikke hcp være kriterie for å være med
Jeg er klar over det, men så har jeg sett hvordan det fungerer i USA, hvor de har hatt dette systemet lenge. Nettoturneringer med fete premier er en stor fristelse for enkelte...
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Juks med handicap

Post by Snowman »

Lefthook wrote: 20 Aug 2020, 17:04 Hvis du logger 20 runder med dårlig score, så går handicapet til værs. Det kan være gjort på noen uker
Jeg for min del spiller ofte dårligere i selskapsrunder enn i konkurranser, men det er ikke for å jukse, derimot en helt naturlig ting. Det har mest å gjøre med at jeg tar færre sjanser i konkurranser, dvs velger tryggere løsninger, mens jeg oftere tar sjansen på litt mer marginale slag når det bare er for gøy.

... men jeg legger likevel inn alle runder jeg spiller. Jeg ser ikke noe galt i dette.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Post Reply