Tips til baner på Mallorca?

Har du vært på reise, eller skal på en tur til utlandet? Ta turen innom dette forumet for å se andres erfaringer fra banene du skal besøke.
Post Reply
Jumper
Legende
Legende
Posts: 595
Joined: 09 May 2011, 12:58
Hcp: single
Hjemmeklubb: Meland GK
Has thanked: 125 times
Been thanked: 156 times

Tips til baner på Mallorca?

Post by Jumper »

Jeg skal en tur til Mallorca snart, og lurer litt på baner der nede. Generelt stive priser synes jeg, så da bør banene være bra når jeg først skal spille. Skal bo rett ved Alcanada, så den må testes. Skal vel være en av de beste banene i Spania, så den tror jeg er sikker. Noen som erfaring fra spill der nede og som kan anbefale baner?
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Tips til baner på Mallorca?

Post by Snowman »

Jeg bodde samme sted for noen år siden, og da spilte jeg 4 stk 18-hullsbaner i området der, og jeg syns alle sammen var verd besøket. Det var Alcanada, som hadde de beste spilleforholdene ved at ikke et gresstrå lå feil. Det var Pula Golf, banen til Olazabal, som er en mesterskapsbane brukt på ET. Og i tillegg Canyamel og Capdepera, i samme område som Pula. Jeg anbefaler deg gjerne å spille alle fire, med Alcanada og Pula som et hakk viktigere enn de to andre.

Banene der oppe i nord-øst er i hvert fall så bra at du ikke trenger å dra vekk fra den delen av øya der du skal bo. Du har det du trenger der i nærheten.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Tips til baner på Mallorca?

Post by JanB »

Var over på en snarvisitt til Canyamel i våres. Helt fantastisk bane. Vakker natur og spektakulære hull med store høydeforskjeller.
Faiway som gav helt vidunderlige divots.
Banen ligger nord-øst på øya. Flott restaurant også. Buggy har GPS med stor skjerm.
Dette er en bane som det tyske landslaget bruker som treningsleir.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Jumper
Legende
Legende
Posts: 595
Joined: 09 May 2011, 12:58
Hcp: single
Hjemmeklubb: Meland GK
Has thanked: 125 times
Been thanked: 156 times

Re: Tips til baner på Mallorca?

Post by Jumper »

Da har man vært og spilt litt på Mallorca. Spilte kun to runder. En på Pula Golf Resort og en på Club de golf Alcanada.

Pula er Mallorcas Europatourbane. Artig bane, med nivåforskjeller og en del vann. Fairwayene og greenene var gode, men særlig greenene bar preg av at banen blir besøkt mye. Spilte sammen med to hyggelige briter som kjente banen, noe som var til god hjelp for en som aldri hadde vært der før. Til å være Europatourbane så synes jeg klubbhuset var veldig slitent. Gammel garderobe, og ikke noe særlig å skru på krana for så å få vannspruten rett i skrittet :cry:
Rangematter, god puttinggreen, og chippegreen. Vel verdt en runde. Kostet 69 euro.

Alcanada er krembanen på øya. Beste banen jeg har spilt. Fairwayene er fløyelstepper, men til 130 euro synes jeg greenene var dårlige. Masse spikemarks og sår, men djevelsk rask. Blir fort en treputt eller to. Uansett så er banen absolutt å anbefale. Grassrange, puttingreener og chippeområder. Tok en tur kvelden før runden for å trene litt, og måtte ut med 13 euro i rangeavgift :shock: drøyt synes jeg, og ikke så rart jeg var helt alene. Fikk med 72 baller for prisen.
Forøvrig en vanskelig bane, og med to køller motvind blir f.eks par 5 569m ganske drøyt.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Tips til baner på Mallorca?

Post by Snowman »

Jumper wrote:Forøvrig en vanskelig bane, og med to køller motvind blir f.eks par 5 569m ganske drøyt.
Det der er vel hull 7, og følelsen av veldig langt da du var der, var vel mye vindretningen. For det er jo stor høydeforskjell nedover på det hullet, så det føles jo ikke som sine 569 meter. Jeg er ikke det man kaller langtslående, men jeg har likevel greid "green in regulation" en gang på det hullet.

For øvrig elsker jeg Alcanada, herlig opplevelse hver gang jeg har vært der. Samme banearkitekt som Holtsmark og Miklagard, og det er noen steder man får følelsen av plutselig å kjenne seg igjen. F.eks. når man nærmer seg green på hull 16 og møter en S-sving i fairway, med bunkere i svingene på S'en, da kjenner man seg jo plutselig som på veien inn mot green på Holtsmark hull 18.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Jumper
Legende
Legende
Posts: 595
Joined: 09 May 2011, 12:58
Hcp: single
Hjemmeklubb: Meland GK
Has thanked: 125 times
Been thanked: 156 times

Re: Tips til baner på Mallorca?

Post by Jumper »

Muttern har sponsa familietur til Mallorca, så da har det blitt et par runder. Bor ikke så langt unna Pula og Son Servera, så da ble det disse to banene denne gang.

Pula har investert litt penger i klubbhuset siden sist, og det er nå en skikkelig fin klubb. Forholdene var gode, og greenene jevne og fine. Spilte bra, og driveren våknet skikkelig utover runden. 80 er greit på en par 73 bane.

Son Servera ligger rett over veien fra Pula og var en veldig bra ny opplevelse. De første hullene kalles the Pine Trap, og ligger forståelig nok innimellom masse nåletrær. Smalt, og mye nivå forskjeller som gir en del blinde utslag. Spilte med to hyggelige tyskere som hadde spilt litt på banen tidligere. Gode forhold, og greener som var en del hakk raskere enn det jeg har spilt før i år. Banen åpnet seg mer opp siste ni. Spilte på 79 slag med +1 siste ti. Gir bort minst fem slag med putter, hvorav tre treputt. Anbefales absolutt en tur på denne banen!

Golf på Mallorca er dyrt, og 100 euro er minstepris. Begge nevnte baner tar Golfhäftet, så her sparer man ca 50 euro pr runde.
Post Reply