Planlegging av langhelg med fokus på golf

Har du vært på reise, eller skal på en tur til utlandet? Ta turen innom dette forumet for å se andres erfaringer fra banene du skal besøke.
Post Reply
azazel
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 228
Joined: 07 Jun 2018, 15:12
Hjemmeklubb: Fana
Has thanked: 8 times
Been thanked: 30 times

Planlegging av langhelg med fokus på golf

Post by azazel »

Hvordan pleier dere å planlegge golfturer? Finnes det noen bra nettsider som er til hjelp?

For meg er det aktuelt med to måter å golfe mens på ferie.
Min bedre halvdel er ikke interessert i golf. Så å velge en vanlig ferie pga det er i nærheten av golfbaner er helt uaktuelt. Vi velger et feriested og så kan jeg evt søke etter golfbaner i nærheten i etterkant hvis det passer. Dette er lett å gjøre på egenhånd med google etc.

Den andre måten vil være når man er en vennegjeng som er interessert i en langhelg hvor vi bare golfer. Feks to runder per dag i tre dager eller liknende. Sistnevnte sliter jeg med å finne gode søkemotorer som kan hjelpe. Spesielt når man ikke har bestemt seg om steder osv i forkant.

Feks yourgolftravel.com som bruker en del penger på markedsføring av golfreiser. Jeg var innom sidene nettopp og følte ikke det hjalp noe særlig. Virker som de kun har fokus på familieferie hvor man kan golfe i tillegg. Og jeg syntes det virker som om det er likt hos andre golf-reiseselskaper også. Alle priser er oppgitt som feks 7 dager hotell + 3 runder med golf, 5/3 osv... Og så må man kontakte dem hvis man vil ha andre prisforslag. Men da er det jo umulig å sammenligne priser etc uten svært mye tid og arbeid.
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Planlegging av langhelg med fokus på golf

Post by Lefthook »

Jeg er del av en firerbande som dear til Scotland hvert år. 2 runder per dag. Vi har vekslet mellom å bestille direkte per bane, og å bruke agent. Begge deler fungerer. Agent er noen ganger bedre for å komme inn på populære baner.

Det er alltid en avveining om msn skal booke de mest populære banene først, eller om man starter med flyreisen.

I Spania pleier jeg å shoppe på nettet for å finne rimelige greenfees.

Hvis du forteller mer om plan og ønsker, så har jeg kanskje mer konkrete tips.

Hvis fu googler «best courses in ...» så kommer det gjerne opp nok stoff til at man kan bestemme seg for hva man vil.
Jumper
Legende
Legende
Posts: 595
Joined: 09 May 2011, 12:58
Hcp: single
Hjemmeklubb: Meland GK
Has thanked: 125 times
Been thanked: 156 times

Re: Planlegging av langhelg med fokus på golf

Post by Jumper »

Det er stor forskjell på golftur og golf på familieferien. Nå er det sommerferie om noen dager, og i år er det kun lagt inn én runde på 14 dager. Det er en del mindre enn vanlig, der det stort sett har ligget på 4-5 på 2-3 uker. Stedene blir ofte valgt i samarbeid med fruen, slik at både golf og aktiviteter for ungene som basseng er ivaretatt.

Rene golfturer er litt annerledes. Der har jeg ofte reist til f.eks Skottland, og da har jeg sjekket hjemmesidene til aktuelle klubber om når det er lavsesong. Da har jeg gjerne dratt siste uka på våren, eller på høsten. Jeg har ikke budsjett til å betale £150-200 pr runde for grombaner, og i lavsesong får man gjerne halv pris, slik at baner som Carnoustie kan spilles til en fornuftig sum. Jeg bruker gjerne Golfbreak og andre tilsvarende sider som inspirasjonskilder. Klubbene har også ofte gode overnattingspakker som jeg har benyttet meg av.

Jeg har forøvrig utsatt fruen for så solide doser golf, at hun følger med på både PGA-tour og Hovland på mobilen. Hun er ikke interessert i å spille selv, men synes det er kjekt å gå tur mens jeg spiller. I våres tilbragte hun fredagen i restauranten på Murcar med jobbing på PC'en, mens jeg var ute og spilte. Samme opplegg er planlagt når vi skal til London i august. Jeg spiller fredag, mens hun må jobbe :D
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Planlegging av langhelg med fokus på golf

Post by Lefthook »

Du må prøve å få henne med ut å spille, Jumper! Ubetalelig lykke hvis du får det til.

Jeg drev intens rekruttering de første årene jeg spilte golf. Mange av de jeg tok med ut spiller golf i dag. Og nå som ungene nesten er helt ute!av redet, har kona fått tenning. Hun trener aldri, men flyter på det hun lærte for 25 år siden, og små praktiske tips jeg gir henne nå og da. Og så har hun den gudebenådede egenskapen at teknikken blir bedre jo mer hun spiller. Så nå er hun på full fart nedover i handicap mens gubben sliter med å gjenfinne gammel «mellomstorhet» 🤓. Men vi har mange gode stunder sammen på golfbanen nå.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Planlegging av langhelg med fokus på golf

Post by furu »

"Kona har fått tenning"

Der har du en frase man ikke hører ofte :D

Men helt seriøst - jeg ser en god del par hvor hun starter sent, men de nyter golfen sammen når de er godt voksne.
Instagram @christianfuru
Jumper
Legende
Legende
Posts: 595
Joined: 09 May 2011, 12:58
Hcp: single
Hjemmeklubb: Meland GK
Has thanked: 125 times
Been thanked: 156 times

Re: Planlegging av langhelg med fokus på golf

Post by Jumper »

Hun har vært gjennom to gk-kurs og har alt av utstyr, men hun har ikke tiden til å trene. Karriere... Det at ei 40 år eldre dame slo lenger enn henne på rangen tok knekken på lysta :D Det var tungt å svelge for en tidligere toppidrettsutøver. Får se om hun ikke begynner å spille når ungene er større. Nå er det veldig greit at hun passer de så jeg får spilt litt. Er så og si kun i ferier jeg spiller selv, pga allskens treneraktiviteter. Er bare glad hun er med og planlegger ferier så jeg får spilt noe.
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Planlegging av langhelg med fokus på golf

Post by eivaan »

...og jeg er sjeleglad for å ha golfen i fred!
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Planlegging av langhelg med fokus på golf

Post by kevin »

Det finnes ganske bra opplegg via norske golfreisebyråer også, men det kommer selvsagt an på hva man er ute etter. Ganske behagelig å spille en ferdig pakke med alt inkl. Kanskje litt dyrere enn å sy noe sammen selv, men da slipper du all jobben. Golf Plaisir er en av de som tilbyr sånt

Når vi har vært utenlands med familie, har jeg tilpasset meg og tatt golfen litt på sparket. Funnet baner som er i nærheten, bestilt tid når det passer inn i tidsskjemaet vårt, gjerne spilt tidlig om morgenen for å ha igjen mye av dagen med familien. Da blir det kanskje en runde i uka, evt to om det passer inn. Det blir sånn denne sommerferien også, vi har lagt opp alt utifra at det er en familieferie, men så er det aksept for å få til en runde i uka. Så da finner jeg noe som ikke er så langt unna der vi skal bo, går ut tidlig om morgenen.

Om kona og jeg skulle reist sammen på golfreise, hadde vi nok sydd sammen et opplegg selv.
Post Reply