Golfbaner Danmark

Har du vært på reise, eller skal på en tur til utlandet? Ta turen innom dette forumet for å se andres erfaringer fra banene du skal besøke.
TinCup
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 410
Joined: 29 Mar 2010, 17:18
Hcp: 4,3

Golfbaner Danmark

Post by TinCup »

Odense Eventyr Golf

27 hulls anlegg beliggende 5 km fra Odense C. Pay & play er der også. Klubbhus med shop (for det meste bare Wilson og Backtee) og restaurant. Garderobe med dusjmuligheter.

Banen er bygd opp av tre 9-hullssløyfer: Vest, Nord, Syd. Ved større turneringer settes Vest-Nord som "Championship" bane.
Par 72, hver sløyfe er par 36. Spiller ca 6000 m lang fra gul tee uansett hvilke sløyfer som utgjør 18-hullsbanen.

Banen har flott driving range. Gressutslag, matteutslag, og overbygd lokale med lyskastere etter solnedgang. Man får lyst opp ca 130 meter, og er gull på høsten og vinter når det blir tidlig mørkt. Har selv prøvd det og ble overrasket over hvor bra det fungerer. Rangen har flere siktemerker, og gode avstandsmarkeringer.

To inspillsgreener hvor man kan slå fra ca 50 meter, hvor den ene av greenen har greenside bunker. Fairwaybunker skal være på plass i løpet av våren.
En green som brukes til kun putting, og en green hvor man kan både chippe og putte.

Banen som helhet er ikke så veldig utfordrende, men holder bra standard. Typisk dansk parkbane hvor utfordringene består av vann og diverse "mounds". ballen forsvinner sjelden og høyden på roughen er avgjørende.

3D baneguide finnes her: http: //www.eventyrgolf.dk/00013/00520/

Annet kan det nevnes at LET turnering ble arrangert på Eventyr Golf i 2006.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Golfbaner Danmark

Post by kevin »

Høres flott ut. Har aldri spillt i Danmark,men til sommeren skal vi leie feriehus i Bønnerup(litt nord for Ebeltoft). Kjenner du til noen baner i det området? Regner med å ha med bagen og spille en runde eller to
TinCup
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 410
Joined: 29 Mar 2010, 17:18
Hcp: 4,3

Re: Golfbaner Danmark

Post by TinCup »

Bosatt på Fyn og uten bil så har jeg bare spilt to golfbaner i Danmark. Odense Eventyr og Odense Golfklub.

Men, hvis du har planer om Ebeltoft i sommer er det ingen tvil om hvor du burde bruke litt danske kroner (du vet det sikkert selv allerede..), Lubker Golf Resort. Har ikke spilt der selv, men er ranket som beste bane i Danmark, og har fått flere nominasjoner fra nettsteder/magasiner rundt om.

Har selv store planer om å få spilt Lubker i løpet av våren... så lenge studentøkonomien holder.

Kan anbefale Teetime.dk som oppslagsverk hva angår kart over klubber ++

Håper det hjalp litt ihvertfall :)
TinCup
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 410
Joined: 29 Mar 2010, 17:18
Hcp: 4,3

Re: Golfbaner Danmark

Post by TinCup »

Glemte å si at hvis du skal bo på Bønnerup strand, eller nærliggende har du rundt 15-20 min til Lübker..
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Golfbaner Danmark

Post by kevin »

Ja,har fått med meg Lübker,og har definitivt lyst til å prøve den. Prisen er jo relativt høy,men det er det kanskje verdt. Vi får se om det blir den eller en annen. Skal titte litt på linken du la ved,gjøre meg litt kjent med hva som finnes. Takk for det
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Golfbaner Danmark

Post by kevin »

Har fått "innvilget" hjemme å spille på Lübker i ferien,hvis jeg får plass til golfbagen i en feriefull bil :D Hvis ikke,så leier jeg utstyr der,koster bare 100,- ser jeg:)

Er turnering der denne uka,stimpen på greenene er på ca.13.....I like them AFAP (as fast as possible) :lol:
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Golfbaner Danmark

Post by kevin »

Var og spillte Lübker på onsdag,for et mesterverk :D
Kommer utfyllende rapport når jeg kommer hjem lørdag kveld
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Golfbaner Danmark

Post by kevin »

Onsdag var jeg på Lübker golf resort i Danmark. Hadde vært innom der og titta noen dager før og fikk med meg at de hadde juli-tilbud på greenfee. Hvis man spiller 2 stk får man halv pris på greenfee 2,eller om man spiller etter kl.14 får man halv pris pr person. Normal pris på Sky/Sand banen er 550,- DK(ca.600,- NOK). Så halv pris på denne banen er et scoop :D

Anlegget består av 27 hull,3 ni-hullssløyfer navngitt "Sky", "Sand" og "Forest". Det finnes flere treningsgreener og en veldig flott driving range med gressutslag.
Banen er designet av Robert Trent Jones Jr,og er ranket som den 14.beste banen i Europa i 2009. Den ble kåret til en av verdens beste "rookies" av baner da den ble bygget ferdig i 2008. :!:

Det er bygget en hel Resort med over 200 boliger langs banen,skal visst bli 370 til slutt. Finnes en egen Lübker Village,og et Lübker Square med restaurant,bar,spa og tropisk bad som vi prøvde en annen dag. Perfekt for barnefamilier

Hadde ikke med golfbagen min pga manglende plass,men leide et sett der. Var et enkelt sett av merke Axis,til 100,- DK i leie.

For 2 uker siden ble det arrangert Ecco Tour her og greenene var oppe på over 13 på stimp,altså godt over normal Europatour standard. De var nok litt tregere da jeg var der,men fortsatt veldig raske,og noen anslo at de lå på mellom 11 og 12. Jeg tror ikke de tok i,heller tvertimot :lol:
Jeg testet treningsgreenen ved tee 1 på Sky,og slapp ned ballene på greenen.....de startet å rulle med en gang selv om det så flatt ut :!: Utrolig kult
Den var superrask,men synes selv jeg fant bra ut av lengdene. Men den hadde lumske onduleringer som ga en forsmak på hva som ventet der ute. Jeg skulle spille Sky/Sand som er regnet som den beste kombinasjonen,man kan faktisk velge fritt hvilke sløyfer man vil spille.

Tees: fantastisk bra,nydelig preparerte og lite oppslått
Fairways: nydelige tepper i fantastisk kondisjon. Sikkert like bra som endel norske baners greener :!:
Waste-Bunkere: det finnes svære "waste-bunkere" som ser ut som de har vært der naturlig,lett fin sand. Enormt store,sikkert opp mot 200m lange noen steder langs fairwayene. Finnes ingen raker der,er ikke nødvendig. Sandlaget er ikke så tjukt,flott å slå fra.
Bunkere: nydelige bunkere,typisk Trent Jones design a la Miklagard og Holtsmark. Flott sand
Greener: rosinen i pølsa. For noen greener,beste jeg har spillt noen gang. Veldig raske og helt jevne. Fantastiske onduleringer,store som ser flate ut. Her MÅ man legge innspillene på rett sted. En fryd å putte på.
Run-off areas: det finnes et utall run-off areas,hvor ballen ruller ned hvis man ikke treffer rett del av greenen. Der ruller det like godt som på en svært god norsk green :lol:
Det er ikke alle man ser heller fra tee eller fairway,som f.eks hull 7 som var et kort par 3 med en stor waste-bunker foran,de som landet til venstre for pinnen opplevde at ballen trillet av og ned i et sånt område. Fordelen er at det er så bra klippet at man kan putte der

Pinneplasseringer: tror ikke det var mange hull hvor det ikke var bunker som beskyttet hullene,pinnene var plassert vanskelig til på disse store ondulerte greenene.

Klubbhus(og leiligheter):
Image

Bunker og greenområde:
Image

Waste-bunker og tee-sted:
Image

Green og run-off:
Image

Greenområde hull 18:
Image

Greenområde et annet hull:
Image

Lübker golf resort er min nye favoritt,den må oppleves hvis man er i Danmark. Les mer på hjemmesiden
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Golfbaner Danmark

Post by Solaar »

Aargh, jeg blir så missunnelig når jeg leser om dine golfturer Kevin! :D
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Golfbaner Danmark

Post by Keyser »

Blokhus Klit

Spilte golf på Blokhus Klit i forrige uke, under familiens danmarksferie. En liten vurdering.

Klubbhus:
Svært bra, med proshop, kafe/restaurant og alle fasiliteter. Lite køller, men mye klær i shoppen. Tar kjeder og nettkjøp over i Danmark også?

Treningsfasiliteter:
To treningsgreener for putting, en for pitching/innspill. Range med matter, en del i overbygg. Mulighet for gressutslag på den ene siden av rangen

Baner:
3 baner, en 18 hulls, en 9-hulls pay-and-play, og en 9 hull par-3 bane.

18-hulls banen:
Spilte denne en tidlig morgen, det er mye folk som spiller her så man må booke tid, selv med tee-off 06:45. Fairways var ok, men tørre noen steder, ikke unaturlig i Danmark. Greenene var store og fine, men jeg synes det var klippet litt høyt, de kunne gjerne vært litt raskere. Layouten var litt kjedelig i mine øyne, mye flatt. Lite vann i spill, som oftest var de eneste farene fairway- og greenbunkre, pluss noen kryssende bekker. Litt smale utslag noen steder, med fare for påfølgende skogtur. Gratis og god baneguide var tilgjengelig. Spillet mitt var så-som-så, mye greenklipping foran meg og måtte gå gjennom et par flighter. Men er ikke direkte misfornøyd. Pris 390 DKK for å spille i høysesongen.

9-hulls pay-and-play banen:
Spilte denne fra rødt med ungene. Denne banen hadde mere ondulerte greener enn 18-hulls banen og var vel så spennende i layout. Samme kvalitet på greener og fairways som 18-hullsbanen. Men denne er selvsagt kortere, ca 1800 meter. Men denne banen var tross alt mye bedre enn 9-hulls banene på Vestlandet (unntatt Voss)

Ellers:
Banen driver også utleie av leiligheter som ligger på området. Anlegget vil derfor være supert for en golfere som vil spille og overnatte samme sted, men man er avhengig av bil for å komme til et sted med muligheter for utesteder/restauranter (Tja - man kan gå til Blokhus, er ikke lengre enn ca 12-13 golfhull)

<Keyser/>
</Keyser>
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Golfbaner Danmark

Post by AkE »

Noen som vet hvordan det ligger an med baner rundt København og Roskilde traktene nå?
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
TinCup
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 410
Joined: 29 Mar 2010, 17:18
Hcp: 4,3

Re: Golfbaner Danmark

Post by TinCup »

Ja...

Hvis du er ekstremt sugen på å spille så kan du nok få grønt-trøtt-slitent gress under skoa, men det er nok etter all sannsynlighet vintergreener.

Har vært plussgrader stabilt de to siste ukene, men såvidt over grensa. Er nok ikke bra å spille golf før i midten av mars.. håber ihvertfall det lugter nyklippet gress da :)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Golfbaner Danmark

Post by kevin »

Banene rundt Limfjorden(14 stk) går sammen om en pakke a la "Vänern rundt". 5 runder for 1000,- dk (eller en tusse som de sier :lol: )

Les mer her

Supertilbud spør du meg :D
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Golfbaner Danmark

Post by Kaffekannen »

fristende. 1700,- for tur/retur til Hirtshals for 2 personer med bil i april
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Golfbaner Danmark

Post by kevin »

Leserne til golf.dk har rangert de 10 beste banene og kåret Lübker til Danmarks beste bane.

Artikkelen og listen kan leses her

Burde fått til å spille noen flere runder i Danmark også... :)
heikkih
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 319
Joined: 22 Jun 2009, 10:15
Hcp: 17
Hjemmeklubb: Losby Golfklubb
Location: Oslo

Re: Golfbaner Danmark

Post by heikkih »

Er det noen som har vært i Himmerland i år? Vi er en større gruppe som skal nedover for 7 runder neste helg, og er litt bekymret for greenene (utifra tidligere erfaringer).
Titleist 910D2 10.5° Aldila RIP Phenom 60 S
Titleist 913F 17° Aldila RIP Phenom 60 S
Titleist 913H 21° Aldila RIP Phenom 65HYB
Titleist AP1 710 5-PW Nippon NS Pro 105T R
Titleist Vokey SM5 50°, 54°, 58°, KBS Hi-Rev
Scotty Cameron Big Sur S Long
jossi90
Rookie
Rookie
Posts: 22
Joined: 22 May 2011, 12:08
Hcp: 36
Hjemmeklubb: Solastranden GK

Re: Golfbaner Danmark

Post by jossi90 »

Hei.

Veldig glad for at jeg fant dette forumet, kommer nok til å bruke mye tid her inne. Vi er 4 kamerater som skal til Danmark første uken i Juli. Vi er enda usikre på hvor vi skal bo og hvilke baner vi skal spille på. Virket billig og greit den pakke løsningen til 1000kr for 5 runder. Men noen som vet hvilke av de baner som ligger rundt Aalborg som er å anbefale? Tenker da på Ørnehøj, Sebber Kloster, Hals, Øland. Var å spilte på Sæby og Dronninglund ifjor, og synes begge de var greie. Men nå tok vi grønt kort i fjor, så har ikke fått testet så voldsomt mange baner. Himmerland har blitt vurdert, men leste her inne at den var litt oppskrytt? Lübker ser vanvittig bra ut, men kanskje litt for vanskelig når vi ligger på hcp 30 i snitt?:-)
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Golfbaner Danmark

Post by veggiss »

Hvis du har muligheten bør du spille Lübker, det er en av Europas beste baner.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
TinCup
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 410
Joined: 29 Mar 2010, 17:18
Hcp: 4,3

Re: Golfbaner Danmark

Post by TinCup »

Greenene på Himmerland har de to siste sesongene vært håpløse! Finnes bedre alternativer.. har dog ikke spilt noen av de baner du nevner.
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Golfbaner Danmark

Post by Smilende Sam »

Jeg ville kjørt litt lenger sydover og spilt Århus og Silkeborg - hyggelige byer og baner som passer alle nivåer.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
Post Reply