Problemer med pitching

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
rake
Rookie
Rookie
Posts: 36
Joined: 09 May 2010, 14:14

Problemer med pitching

Post by rake »

Jeg sliter veldig om dagen med at jeg treffer altfor tjukt med wedgene når jeg skal pitche.
Det som skjer er at jeg graver ned kølla og slår opp masse jord og gress og ballen triller noen få meter fremover.
Helt utrolig kjedelig å stryke på hull som jeg spiller veldig godt på frem til jeg skal pitche.

Noen som har tips til hva jeg kan gjøre for å bli bedre her? Tror kanskje jeg er litt for rask opp med hodet noen ganger...
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Problemer med pitching

Post by sumo »

sliter med akkurat det samme som deg rake. god gammeldags duffing. ikke bare på wedgene på innspill, men også på jern generellt. utrolig frustrerende.
er rimelig sikker på at det er fordi jeg legger for mye vekt på høyrefoten, og aldri klarer og komme meg ordentlig over til venstre i nedsvingen slik at kølla treffer bakken først. blir rett og slett hengende etter og høyre skulder dropper for mye ned. dette slet jeg litt med ifjor og, akkurat samme regla..
har mistanke om at det kan være fordi drivern sitter så bra at svingen følger den samme teknikken med jerna, som da blir helt feil. prøver og justere meg på banen, men fanden skal vite at det ikke er lett. får det til noen ganger, men i de fleste tilfellene så går det til h......
er også oppe med hodet litt for kjapt selv noen ganger.merker det ikke selv, men får høre det.
må lære meg og få inn skikkelig vekt overføring fra høyre til venstre, samt klarere hoftene slik at kølla svinger ned og igjennom istedet for ned og bak.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
rake
Rookie
Rookie
Posts: 36
Joined: 09 May 2010, 14:14

Re: Problemer med pitching

Post by rake »

Jeg tror du har helt rett med at det er lett å bli hengdende litt etter. Hendene kommer før hoftene og dermed kommer duffingen.
Når man da i tillegg skal opp å kikke før man har slått ballen så går det dårlig.

Jeg sliter rett og slett litt med selvtilliten når det gjelder innspill rundt 50-60 meter.
Pleier å gå fint på rangen, men kommer jeg ut på banen så har jeg ingen god følelse pga mange kjempe-duffer tidligere :(
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Problemer med pitching

Post by JanB »

Hei rake
Ser at du spør et helt relevant spørsmål og siden dette er jobben min skal jeg forsøke å sette deg litt på sporet av å rette på feilen

Duff, fat shot, er når du treffer den store ballen før den lille.

Det har vanligvis to hovedgrunner:

1.) Du har feil setup
a.) En feil positure. Hvordan kroppen din er. Balanse, vekt, rygg, høyde etc. Ofte sier man at du ser opp. Hva skjer. Jo du senker bakre skulder og du blir for lang i den armen. Prøv sakte film og senk den bakre skulderen din på vei ned så ser du at du treffer bakken 10 cm bak ballen.

Kurering: La skyggen bevise for deg at du står stille med hodet. Legg en ball på bakken og stå med sola i ryggen. La skyggen av hodet ditt tangere der ballen ligger. Gjør en baksving samtidig som du holder øye med skyggen og ballen. Den skal være akkurat på toppen av hodet ditt hele tiden i baksvingen. Kjør sakte ned og gjenta øvelsen.

b.) Ballplassering er for langt fram. Det er vanskelig å treffe ned på ballen om den ligger for langt fram.

Kurering: Plasser ballen lenger bak i standsen.

2.) Feil i svingplanet
a.) Feil i overføring av vekten fra bakre fot til framre. Du er altså for sein med vekten mot framre bein.

Kurering: Bruk øvelsen "Gary Player". Han som gikk framover etter slaget. Du slår altså et vanlig slag og istedet for å gå opp på tå med bakre fot, tar du istedet et skritt fram og forbi framre fot. Dette skal lære deg å få vekt fram i slaget.

b.) For tidlig release med bakre hånd (høyre). Dermed treffer du bakken tidligere enn forutsatt.

Kurering: Kjør en knekk i håndledd allrede ved addreseringen. Altså så er det aller første du gjør i baksvingen en knekk i håndleddet. Deretter gjør du en vanlig baksving.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
rake
Rookie
Rookie
Posts: 36
Joined: 09 May 2010, 14:14

Re: Problemer med pitching

Post by rake »

Veldig gode tips, takk :)
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Problemer med pitching

Post by sumo »

vært på ren trening idag hvor jeg har tatt for meg det meste av slag.
driver, jern, pitch, chip og putt. flop shot fikk jeg øvd en del på idag og den fikk jeg til overraskende bra. skikkelig åpent køllehode, ballen litt lenger fram i stancen, vekt på fremre fot og en rolig halv sving.

tok for meg råd og tips for og prøve og kurere min fæle duffing. det gikk faktisk veldig bra idag. la mer vekt på framre fot og ble ikke hengende bak. passet på og komme meg igjennom slaget og ikke senke høyre skulder. så utrolig deilig og få til jernslagene igjen.
lot bare armene falle ned igjen og ga på kraft i det armene var på vei ned mot ballen. fikk rotert hoftene og flyttet meg over til venstre. det gikk så det suste. alt satt. det er lenge siden. nå gjelder det og bare føre dette over på banen.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
Post Reply