Medlemskap - dyrt

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Fairway
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 297
Joined: 18 May 2010, 14:03

Medlemskap - dyrt

Post by Fairway »

Hei..

Er nybegynner og har bare et såkalt fjernmedlemskap nå i begynnelsen for å finne ut hvor mye jeg kommer til å spille etc.

Sjekka derfor litt priser og kom over en av nærklubbene her i Rogaland.

Stavanger golfklubb har riktinok ventelister, der det koster 500 kr bare for å få stå på den listen(blir tilbakebetalt hvis man kommer inn). Sjekka deretter prisene for innmelding og billigste medlemskap med spillerettighet på banen var student medlemskap til 3500 kr. Så kom jeg over en ting til. De krever en innmeldingsavgift på hele 13.000 kr. Totalt for det første året man kommer inn så betaler man altså 500 kr som man evt får tilbake, deretter 3500 kr i året og hele 13000 kr bare for å melde seg inn i klubben. Da lurer jeg på om det kan stemme at alle må betale denne innmeldingsavgiften? Blir jo svindyrt for en student..
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Medlemskap - dyrt

Post by Grønne greener »

Vi har 20.000,- i innmelding...
Men pengene blir tilbakebetalt hvis/når vi melder oss ut. Forutsatt at et nytt medlem betaler seg inn.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Medlemskap - dyrt

Post by furu »

Det varierer voldsomt. Noen klubber har høye andeler. Noen har helt sinnsyke innmeldingsavgifter. Fana GK hadde vel 5-6.000,- i avgift. Det er jo latterlig.

Fjernmedlemsskap er ok det hvis man spiller baner med forholdsvis lav greenfee. Jeg liker å ha tilhørighet til en lokal klubb. Det spilles også mange lukkede turneringer for kun medlemmer. Jeg er ikke motstander av fjernmedlemsskap, de betaler tross alt greenfee og det er jo populært.

Hos oss her i Bergen har BJGK og Herdla ganske rimelig medlemsskap med fritt spill hele året.

Hvilke klubber er aktuelle for deg? Har du sjekket alle hjemmesidene?

Det har tidligere dukket opp tilbud når sommeren er over. Klubbene er litt desperate etter nye medlemmer og penger på konto. Man kan kanskje finne tilbud om rimelig spill resten av året, ingen innmeldingsavgift osv.
Instagram @christianfuru
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Medlemskap - dyrt

Post by Grønne greener »

Det er riktig som Furu sier. Fana hadde tidligere 7.000,- i innmeldingsavgift i tillegg til 20.000,- . Disse 7.000,- får man ikke tilbake.
Siste året med denne avgiften var det året som jeg meldte meg inn... :lol:
Men jeg har brukt banen såpass mye at det var vel anvendte penger. ;)
Fairway
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 297
Joined: 18 May 2010, 14:03

Re: Medlemskap - dyrt

Post by Fairway »

furu wrote:Det varierer voldsomt. Noen klubber har høye andeler. Noen har helt sinnsyke innmeldingsavgifter. Fana GK hadde vel 5-6.000,- i avgift. Det er jo latterlig.

Fjernmedlemsskap er ok det hvis man spiller baner med forholdsvis lav greenfee. Jeg liker å ha tilhørighet til en lokal klubb. Det spilles også mange lukkede turneringer for kun medlemmer. Jeg er ikke motstander av fjernmedlemsskap, de betaler tross alt greenfee og det er jo populært.

Hos oss her i Bergen har BJGK og Herdla ganske rimelig medlemsskap med fritt spill hele året.

Hvilke klubber er aktuelle for deg? Har du sjekket alle hjemmesidene?

Det har tidligere dukket opp tilbud når sommeren er over. Klubbene er litt desperate etter nye medlemmer og penger på konto. Man kan kanskje finne tilbud om rimelig spill resten av året, ingen innmeldingsavgift osv.
Alle klubber i rogalands området er aktuelle..

Vet at jæren golfklubb har rimelige priser... Men kommer uansett til å ha fjernmedlemskap ut året så ser jeg hva det blir til..
ville bare bekrefte først at det faktiskt var slike høye innmeldingsavgifter i diverse klubber, deriblant stavanger...
Er egentlig da en skjønner at folk med null kunnskap om golf omtaler det som "sosse" sport..:) ligger litt sannhet i det, samtidig så er det flere andre idretter som koster en del i utstyr..
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Medlemskap - dyrt

Post by furu »

Dyre medlemsskap skaper garantert et rykte ja. Og det forstår jeg godt. Så litt på Sotra GK sin hjemmeside.
En spillerett/medlemslån gjelder Hovedbanen og koster kr. 15.000,- + kr. 3.000,- i etablering.
I tillegg kommer den årlige kontingenten/årsavgiften.
Kontingenten er 3.250,- eller 1.250,- hvis du betaler greenfee. En strileklubb med 9 hull som tar 15.000,- i medlemslån :?
Instagram @christianfuru
Matshino
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 283
Joined: 10 Oct 2009, 00:22
Hcp: Ikke nok
Hjemmeklubb: Haga Golfklubb
Location: Oslo
Has thanked: 22 times
Been thanked: 11 times

Re: Medlemskap - dyrt

Post by Matshino »

På Arendal & Omegn Golfklubb koster det 1500 for junior å bli medlem, det er 1200 i årsavgift og 300 i innmeldingsavgift. Det blir billigere enn fotballen i hvertfall :)
Som senior koster det 3000 i innmeldingsavgift og 5000 i årsavgift, syns ikke dette er så alt for galt jeg.
Titleist 917D2 9,5*
Titleist Tsi2 15*
4-6 TM P790
7-9 TM P770
46 SM8 + 50 & 56 SM7
SC Newport 2.5
Titleist Players4
Boogieman
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 228
Joined: 29 Jul 2009, 12:05

Re: Medlemskap - dyrt

Post by Boogieman »

Synes det høres alt for drøyt ut for en nybegynner, personlig er jeg medlem av en klubb hvor man betaler 2300 for medlemskap + fri spillerett på 9-hullsbanen.
Etter min mening trenger man ikke de lengste og mest velfriserte banene de første par årene, brede fairways og lengder som åpner for mange jernslag uten å gå en million over par er tingen.

Er Preikestolen http://golf.no/article2517807.ece for langt vekk?
Titleist AP-1 4i-PW
Yamato CPI-60 5w, 3w, SW
Taylormade Burner Superfast 2010
King Cobra TWS #5
Profound Dark Ace
User avatar
Mr. Slice
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 119
Joined: 07 May 2009, 18:37
Hcp: 34,7
Hjemmeklubb: Sotra

Re: Medlemskap - dyrt

Post by Mr. Slice »

Da jeg begynte med golf, syntes jeg også disse medlemslånene/aksjene eller hva de nå kaller det hørtes vanvittig dyre ut - i tillegg til en årlig medlemsavgift som jammen også er høy nok. Men så begynte jeg å regne på det - allerede etter 7-8 runder per år begynner det å lønne seg med full medlemsavgift i stedet for "greenfee-medlemskap" + greenfee for hver runde. Spiller en mer enn dette, har en altså begynt å "bruke av" det en betalte i medlemslån. Hvis en da regner med å spille så noenlunde aktivt i en del år framover, tar det ikke særlig mange år før hele medlemslånet er "inntjent". Så nei - det er ikke så fryktelig dyrt (i forhold til greenfee). Men ja - det er mye penger å betale på en gang. Og for studenter og andre som har litt slunken eller uforutsigbar økonomi, er det urimelig mye penger. Her bør klubbene kunne komme opp med fleksible løsninger. En egen medlemskategori som gir full spillerett i ett år uten andel, f.eks.? Noen klubber har vel noe slikt?
Nickent 4DX 12,5°
Cobra Baffler TWS 3W 15°, Hybrid 23°
Wilson Fybrid 19,5°, 27°
Taylor Made Burner Plus 5-PW, AW
Taylor Made Burner XD SW, LW
Rife Barbados
(... som blir 15 køller. Tar oftest ut 3W-en)
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Medlemskap - dyrt

Post by Kaffekannen »

Mr. Slice wrote:Da jeg begynte med golf, syntes jeg også disse medlemslånene/aksjene eller hva de nå kaller det hørtes vanvittig dyre ut - i tillegg til en årlig medlemsavgift som jammen også er høy nok. Men så begynte jeg å regne på det - allerede etter 7-8 runder per år begynner det å lønne seg med full medlemsavgift i stedet for "greenfee-medlemskap" + greenfee for hver runde. Spiller en mer enn dette, har en altså begynt å "bruke av" det en betalte i medlemslån. Hvis en da regner med å spille så noenlunde aktivt i en del år framover, tar det ikke særlig mange år før hele medlemslånet er "inntjent". Så nei - det er ikke så fryktelig dyrt (i forhold til greenfee). Men ja - det er mye penger å betale på en gang.
Har ikke tenkt slik på det. Jeg spiller vel 50 runder i året på hjemmebanen og vil dermed med en greenfee til 400 betale hele andelen i løpet av ett år :P . Klubben min har 20 000 i andel og den svir litt. De har de to siste årene hatt en løsning med prøvemedlemskap hvor man kan betale for medlemsskap og spillerett i ett år uten å kjøpe andel. Jeg tviler på at jeg hadde blitt medlem uten den ordningen.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Medlemskap - dyrt

Post by Sticho »

Personlig synes jeg å betale medlemsinnskudd på 10-20.000 er grisebillig, for å si det litt flåsete.

Jeg er på ingen måte særlig bemidlet, og har kone og unge som stikker av med det meste fra lønningsposen. Det som blir igjen tar naturligvis banken.. :)

Grunnen til at jeg sier at det er billig er at jeg mener at man må se på det relativt til hva man må betale andre steder i verden. I tillegg må man se på hvordan golfanleggene er finansiert. Til sterk kontrast til de mange fotballbanene rundt om er det ikke mange offentlige kroner i budsjettet når man ser på mulige utbygginger av golfbaner. Dersom vi ønsker golfbaner i området vårt, så må vi betale de selv. Sånn sett mener jeg at vi ofte er heldig som har +/- 1000 andre "gærninger" som er villig til å være med på spleiselaget.

Andre steder i verden (da tenker jeg gjerne på Spania, USA etc) må man gjerne betale 100-150.000 for en medlemsandel, og i tillegg kommer rimelig dyr årsavgift. Greit nok at de gjerne får tilgang til et vesentlig bedre produkt, men i Norge må vi også hensynta at produksjonskostnadene er betydelig høyere enn i de nevnte landene.

Jeg ser det at en del kan oppleve inngangsbilletten som dyr når man ikke har noe spesielt forhold til golfen, men dersom man blir bitt av basillen, og dermed bruker et nærmest usunt antall timer på dette, så er det faktisk en ganske rimelig hobby.
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Medlemskap - dyrt

Post by Sticho »

Vet at mange snakker om at det burde finnes en avbetalingsordning på slike innskudd, slik at man slapp å betale alt på en gang.

Det man kan gjøre er jo å lage sin egen avbetalingsløsning (fungerer best dersom man har et rammelån på huset sitt og dermed slipper ytterligere etableringsutgifter).
Man tar dermed opp lån på de 20.000 man trenger til innskuddet. Dette vil ha en årlig kostnad på mellom 700-1400kr med et rentenivå på mellom 3,5-7,0%. Dette er med andre ord på linje med det som f.eks. Fana tilbyr i ekstrakostnad for årsavgiften på prøvemedlemskapet (altså diffen mellom ordinær årsavgift og prøvemedlemskapet). På denne måten kan man betale ned innskuddet over så lang tid man måtte ønske, eller rett og slett tenke at årsavgiften bare blir litt høyere på medlemskapet.

Som KK sier så spiller han 50 runder på hjemmebanen. Da snakker vi om en ekstrakostnad på 14kr per runde med dagens rentenivå.

Løp og kjøp! :)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Medlemskap - dyrt

Post by kevin »

Noen klubber har egne priser for studenter. Det finnes også en type prøvemedlemskap enkelte steder. Ellers så kan man evt leie en spillerett. Det behøver ikke bli så veldig dyrt.

Jeg betalte 18 000 for spillerett for 3 år siden,den er i dag ikke verd mer enn papiret den er skrevet på. Dvs man får ikke solgt den. Og årsavgiften er på 6250,- og stigende. Men jeg ser på det som mitt bidrag til klubben,og så spiller jeg jo for mye mer enn 6250,- på hjemmebanen i året. Det tilsvarer knapt 12 runder
Post Reply