Legger opp - igjen

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Legger opp - igjen

Post by Smilende Sam »

I følge Golferen er Henrik nå ute av listene til Q-school. Det betyr vel at han legger opp igjen. Dårlig forvaltet talent, ingen ydmykhet som får ham til å spørre om hjelp og for mye sykkel. Kanskje like greit.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Legger opp - igjen

Post by furu »

Måtte sjekke listene og han er faktisk avmeldt.......

Det var akkurat dette jeg mente når jeg snakket om positiv opplevelse og brukbar sjekk i siste turnering. Greit nok at han ikke klarer topp 125 men en pen sjekk ville trolig vært nok til at han fikk lyst og selvtillit.
Instagram @christianfuru
TinCup
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 410
Joined: 29 Mar 2010, 17:18
Hcp: 4,3

Re: Legger opp - igjen

Post by TinCup »

Hva f... skjer. Gir opp/legger opp før kvalet. Ingen lyst, fair nok. Pause? Uholdbart. Det er så mange spillere som har grindet seg igjennom 5-15 år på PGA/Nationwide før det løsnet. Villegas er også sykkelinteressert, men har tross alt golftrener, og er nok ingen tvil om at han prioriterer golf før sykkel.....

Ingen tvil om at han er Norges beste golfspiller, to sesonger på PGA tour sier det, men fyren takler jo tydeligvis ikke nedturer.. Trist.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Legger opp - igjen

Post by furu »

Noen som kan få Fredrik Andersson Hed til å ringe Bjørnstad? Eller kanskje Ricky Barnes er et godt eksempel på at man står på og beholder troen?

Det er altfor tidlig å gi seg. Han er ung som golfspiller. Som jeg sa i en tråd på Golfsiden - og ingen selvsagt var enig i - så har han fremdeles sine beste år foran seg og jeg tror han er på topp om 3-5 år. Det står jeg fortsatt fast ved.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Legger opp - igjen

Post by kevin »

Har ikke fått fulgt med å så mye siste dagene, men ganske overraskende at han ikke spiller kvalet. Hvis han gir opp synes jeg han gjør det altfor tidlig som du sier Furu. Han er fortsatt ganske ung på tourene og ville hatt mange år igjen. Men det virker ikke helt som gløden er der, eller den rette holdningen til å ha golf-pro som yrke "ut livet". Synd for det ingen tvil om at han er veldig god på sitt beste. Men i år har det stort sett vært motgang
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Legger opp - igjen

Post by kevin »

Triste greier... her
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Legger opp - igjen

Post by furu »

Ikke bare en pause altså. Utrolig kjedelig at han velger dette men man kan jo ikke gjøre annet enn å respektere det. Det er umulig for oss å sette oss inn i hans situasjon. Siden han velger å flytte hjem til Norge så tror jeg han er helt ferdig som toppspiller. Hadde han blitt boende i USA så hadde han hatt treningsmuligheter året rundt og kanskje fått inspirasjon igjen.
Instagram @christianfuru
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Legger opp - igjen

Post by GunnarBull »

Dette beviser vel bare at talent ikke er nok til å komme helt til topps. Treningsviljen er sannsynligvis ikke stor nok i Henriks tilfelle. C'est la vie.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Legger opp - igjen

Post by furu »

Leste at han gjerne vil jobbe med golf. Er han rett person til å jobbe med f.eks. våre unge talenter?
Instagram @christianfuru
TinCup
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 410
Joined: 29 Mar 2010, 17:18
Hcp: 4,3

Re: Legger opp - igjen

Post by TinCup »

Får vel en bijobb som kommentator på viasat golf, samtidig som han representerer Taylor Made på assorterte driving ranger rundt om i landet.

Øynene rettes mot Thorp, Tage og JAL neste år.. virker som de tåler motgang.
User avatar
norrbaggen
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 462
Joined: 22 Jan 2009, 23:29
Has thanked: 20 times
Been thanked: 8 times

Re: Legger opp - igjen

Post by norrbaggen »

Väldigt många menar att Björnstad är en stor talent men saknar vilja att träna. Det kanske är riktigt att han inte har tränat rätt eller tillräckligt de senaste åren. Jag tror att det som fått HB att tappa sugen är livet på touren. Att spela på touren är faktiskt inte så kul som det verkar när man sitter och drömmer sig bort på Viasat Golf. Det är ett speciellt liv som inte passar alla. Långa resor, hotell, inspelsvarv, träna, sova, prestera osv.. För de allra bästa är det bra mycket lättare. De kan välja vilka (och hur många) tävlingar de vill spela. ta med familj och resa/bo bättre.
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: Legger opp - igjen

Post by Friedman »

Kan ikke si jeg er overasket. Nytter ikke å drive med proffgolf når man ikke satser 100%. Synd, men får mer vondt av å se på resultatlistene. Derfor synes jeg ikke det er passende å kritisere Bjørnstad for at han legger opp. Han velger å prioritere familien, noe det står respekt av.

Forresten, hva skjer med utstyret? Finn.no? Kjøper gjerne litt Tour Issue TM-utstyr hvis prisen er god :)

Lykke til videre Henrik!
No laying up
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Legger opp - igjen

Post by furu »

Friedman wrote:Kan ikke si jeg er overasket. Nytter ikke å drive med proffgolf når man ikke satser 100%. Synd, men får mer vondt av å se på resultatlistene. Derfor synes jeg ikke det er passende å kritisere Bjørnstad for at han legger opp. Han velger å prioritere familien, noe det står respekt av.

Forresten, hva skjer med utstyret? Finn.no? Kjøper gjerne litt Tour Issue TM-utstyr hvis prisen er god :)

Lykke til videre Henrik!
Hvis jeg var HB så hadde jeg signert alt og laget auksjon :D

Att spela på touren är faktiskt inte så kul som det verkar när man sitter och drömmer sig bort på Viasat Golf. Det är ett speciellt liv som inte passar alla. Långa resor, hotell, inspelsvarv, träna, sova, prestera osv..
Ikke for å direkte sammenligne men jeg vet litt hva du mener. Spilte fotball på college og vi reiste langt og mye. Lange turer, mye kjøring, dårlige hotell - og når jeg var hjemme i Norge på besøk spurte alle hvorfor jeg ikke hadde hatt tid til å besøke Disneyworld........ Eller ta en helgetur til Bahamas........

Dette livet er sikkert ikke for alle men jeg har alltid tenkt at HB har et stort talent i bunn og ville klare å etablere seg på sikt. Når han ikke tar steget opp fra talentfull til virkelig god så skjønner jeg at nok er nok. Det som er frustrerende er at jeg ser så mange muligheter for HB. Det er så mange andre valg underveis i karrieren - de siste par årene spesielt - som kunne betydd forskjellen på proff eller snekker. Hva om han faktisk hadde begynt å trene putting og bunkerslag for 3-4 år siden?
Instagram @christianfuru
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: Legger opp - igjen

Post by Friedman »

Hvis jeg var HB så hadde jeg signert alt og laget auksjon
NB! Sandwedgen kommer med brukket skaft :D


Tourlivet er tøft. Ingen tvil om det. Særlig når man ikke er stjernespiller. Man må elske å spille golf uke ut og uke inn. Var vel det som forsvant hos Bjørnstad. Da er det like greit og finne på noe annet.

Var fint å lese at han følte seg som et nytt menneske.
No laying up
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Legger opp - igjen

Post by furu »

Friedman wrote: Var fint å lese at han følte seg som et nytt menneske.
Han jo være positiv nå. Framstå som sikker, lykkelig, lettet - alt man forbinder med en mann som har tatt det rette valget.
Instagram @christianfuru
aron
Rookie
Rookie
Posts: 4
Joined: 22 Oct 2010, 12:40

Re: Legger opp - igjen

Post by aron »

Alle snakker om at han har så talent, har han egentlig hatt det? Har ikke også han trent noe vanvittig sykt mye tidligere, og dabbet av litt de siste åra?
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Legger opp - igjen

Post by Smilende Sam »

Jeg garanterer at jeg ikke ville kjøpt Henrik køller på auksjon. Fyren er bitteliten så jeg kunne ikke brukt dem selv og så legandarisk er han ikke at man henger køllene hans på veggen....

Tror ikke HB er rett mann for trenerjobb - han har vært for sær på slike ting til at det ville funke.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Legger opp - igjen

Post by furu »

Smilende Sam wrote:
Tror ikke HB er rett mann for trenerjobb - han har vært for sær på slike ting til at det ville funke.
Akkurat dette jeg tenker på. En spiller som har vist så tydelig at han liker å gjøre ting på egenhånd er kanskje ikke den beste å ta med i et fellesskap. Jeg tror han bør begynne litt "rolig" og bygge seg opp mot en jobb i forbundet. Det er ingen automatikk i at man blir en god trener fordi man har vært en god spiller. Det kan virke som om man tror det om fotballspillere men det er ikke slik der heller :lol:
Instagram @christianfuru
aron
Rookie
Rookie
Posts: 4
Joined: 22 Oct 2010, 12:40

Re: Legger opp - igjen

Post by aron »

furu wrote:
Smilende Sam wrote:Det er ingen automatikk i at man blir en god trener fordi man har vært en god spiller. Det kan virke som om man tror det om fotballspillere men det er ikke slik der heller :lol:
Med visse unntak vil jeg si...
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Legger opp - igjen

Post by kevin »

Smilende Sam wrote:Jeg garanterer at jeg ikke ville kjøpt Henrik køller på auksjon. Fyren er bitteliten så jeg kunne ikke brukt dem selv og så legandarisk er han ikke at man henger køllene hans på veggen....

Tror ikke HB er rett mann for trenerjobb - han har vært for sær på slike ting til at det ville funke.
Jeg heller også i den retningen selv om han har vært utrolig god tidlig og hatt svært gode resultater tidligere. Har litt vanskelig å se for meg at han vil være veldig god som trener med tanke på hvordan han selv "styrt de tingene". Uten tvil så har han mye erfaring og kan sikkert fortelle mye. Og kan helt sikkert lære bort sving og instruere på et visst nivå. Men det kreves endel andre treneregenskaper,holdninger etc som jeg er litt mer usikker på. Han har jo selv sagt mange ganger at han har følt at det å ha en trener har funket for han, at det blir for statisk, teknisk etc. Hans egne holdninger og utsagn biter han litt hvis han prøver seg som trener. At han har hatt spillestrategi for å unngå bunkere og ikke har giddet å bruke mye tid på puttetrening er vel ikke spesielt positivt.

Jeg tror vel ikke at han kommer til å ha noen ledende trenerrolle, men det kan hende jeg tar feil. Men blir isåfall ganske overrasket. Klubbpro kanskje med bi-jobb sammen med broren innenfor TM adidas systemet kanskje.

Men han skal mye kred for å ha betydd mye for norsk golf og interessen her hjemme. Da han kvalet inn etter sist pause så fikk golfen en skikkelig boost synes jeg. Er synd han gir seg men det er sikkert riktig for han.

Vi får finne andre helter som orker,vil,står på og som har en større drøm enn å bare klare å kvale til verdens beste tour. Noen som faktisk vil leve av golfen "resten av livet" slik man ser i mange andre land, folk som aldri gir opp.
Post Reply