Utmeldinger - hva gjør klubbene?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Utmeldinger - hva gjør klubbene?

Post by furu »

Først vil jeg si at dette ikke er ment som kritikk mot min gamle klubb Bjørnefjorden.

Når jeg nå meldte meg ut slo det meg - hva gjør egentlig klubbene for å beholde medlemmer som vurderer å melde seg ut? Eller som har bestemt seg og sender mail med oppsigelse? Prøver de å overtale dem til å bli? Det er sikkert ikke alle som er mottagelig for "propaganda" fra en klubb der de har bestemt seg for å si opp medlemsskapet, men klubben og lederne kjenner sikker mange og vet hvem de kan prøve og overtale.

Det virker altfor lettvint for meg når jeg sier opp og bare får tilbakemeldingen; "Takk for medlemsskapet ditt. Lykke til videre". Ingen spørsmål om hvorfor? Hadde det ikke vært interessant for klubben å vite hvorfor folk slutter? Det er jo en svært god kilde til punkter klubben kan forbedre.

Hva med å prøve å vinne folk tilbake etter et år eller to?
Instagram @christianfuru
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Utmeldinger - hva gjør klubbene?

Post by Keyser »

furu wrote:Det virker altfor lettvint for meg når jeg sier opp og bare får tilbakemeldingen; "Takk for medlemsskapet ditt. Lykke til videre". Ingen spørsmål om hvorfor? Hadde det ikke vært interessant for klubben å vite hvorfor folk slutter? Det er jo en svært god kilde til punkter klubben kan forbedre.
Hmm - klubben har da hatt ringerunde og spurt de som ha sluttet de siste årene om årsak, så dette har vi tallmateriale på. Rart du ikke ble spurt nå. Den mest vanlige årsaken (for flerårige medlemmer) er rett og slett at man ikke spiller noe særlig, og da blir prisen for høy. For de som har tatt VTG, melder seg inn og ut igjen, viser det seg at det ofte at de føler at det er vanskelig/utrygt å komme seg ut på banen. Her starter vi opp fadderkomite, og skal prøve å få disse nye mere ut på banen.

Trist å miste deg som medlem furu, blir det Fana nå?

<Keyser/>
</Keyser>
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Utmeldinger - hva gjør klubbene?

Post by veggiss »

Når jeg meldte meg ut av Holtsmark fikk jeg en link til en undersøkelse etter et par måneder hvor jeg kunne fortelle hvorfor jeg meldte meg ut.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Utmeldinger - hva gjør klubbene?

Post by furu »

@ Keyser - Det var ikke ment som kritikk mot BJGK. Bra dere har et system for registrering av dette. Dere er flinke til å ta vare på nye medlemmer, ingen tvil om det. Jeg melder meg nok inn i Fana etter hvert.

Når det gjelder nye VTG som erstattet den gamle opplæringen så hadde det vært interessant å se noen tall for 2010. Økt antall på kursene? Spiller nye medlemmer flere runder? Sluttet/meldte mange seg ut når året gikk mot slutten?
Instagram @christianfuru
User avatar
Leijm
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 101
Joined: 23 Jul 2010, 23:02
Hcp: 28,5

Re: Utmeldinger - hva gjør klubbene?

Post by Leijm »

Jeg har nettopp gjennomført vtg, og må si at det som skremmer meg mest med sporten er kravet om at man må kjøpe en aksje for å få spilt. En fornuftig årsavgift har jeg ingen problemer med, men å hoste opp pengene til en aksje kan være skremmende for noen. (det dreier seg tross alt om mye penger for noen, spesielt hvis resten av familien har liten forståelse for kjøpet)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Utmeldinger - hva gjør klubbene?

Post by kevin »

Jeg vet for lite om hva klubbene gjør men vil bli overrasket om ikke dette er standard prosedyre. Det er et helt nødvendig for enhver "bedrift" å vite hvorfor kundene/medlemmene slutter synes jeg. Det er synd om klubbene ikke følger opp oppsigelsene de får. Kanskje burde de hatt et skjema/webside hvor du måtte fylle ut årsak etc når du sier opp. Da får man en viss pekepinn og lagrer man dataene på et bra sett kan det gi godt grunnlag for å si noe om trender, hva man skal jobbe med for å beholde medlemmene etc.

Tror nok endel som ikke har en spillerett og som ikke vet helt hvor mye de skal spille neste år, sier opp før årets slutt. Så melder de seg kanskje inn igjen når sesongen nærmer seg. Da vet man kanskje litt mer, og man slapp å betale medlemskapet rett etter en "økonomisk tøff jul og nyttår". Eller man finner en ny klubb
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Utmeldinger - hva gjør klubbene?

Post by Grønne greener »

Jeg vet egentlig ikke noe om akkurat dette men VTG ble nevnt. På dette området var jeg litt delaktig i fjor. Alle som tok kurs fikk mailer med "spørreundersøkelse" . Det var nesten ingen som gadd å svare. Jeg tror at det var snakk om en eller to av femti som svarte. Eller tre..?
Jeg vil tippe at svarprosenten ved utmelding vil bli noenlunde like liten?
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Utmeldinger - hva gjør klubbene?

Post by Long-Hit-Wonder »

furu wrote: Det virker altfor lettvint for meg når jeg sier opp og bare får tilbakemeldingen; "Takk for medlemsskapet ditt. Lykke til videre". Ingen spørsmål om hvorfor? Hadde det ikke vært interessant for klubben å vite hvorfor folk slutter? Det er jo en svært god kilde til punkter klubben kan forbedre.
Da jeg bestemte meg for å forlate min opprinnelige klubb til fordel for Bamble GK var det ikke lett. Min opprinnelige klubb ville liksom ikke gi slipp på meg, så jeg måtte mase flere ganger for å få dem til å fjerne mitt navn fra deres medlemsliste. Jeg stod oppført som medlem i klubben i nesten to år etter at jeg forlot den.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Utmeldinger - hva gjør klubbene?

Post by furu »

Leijm wrote:Jeg har nettopp gjennomført vtg, og må si at det som skremmer meg mest med sporten er kravet om at man må kjøpe en aksje for å få spilt. En fornuftig årsavgift har jeg ingen problemer med, men å hoste opp pengene til en aksje kan være skremmende for noen. (det dreier seg tross alt om mye penger for noen, spesielt hvis resten av familien har liten forståelse for kjøpet)
Aksje og andel er noe mange forbinder med golf. Jeg liker heller ikke dette systemet men heldigvis finnes det klubber som har alternative løsninger. Bjørnefjorden har kontingent+årskort greenfee, noe som er en svært god løsning. Dette med andelen på Fana var det store problemet mitt når jeg nå melder meg inn der. Heldigvis har de prøvemedlemsskap på ett år slik at jeg får spart opp litt penger. Selve aksjesystemet kunne vi diskutert grundig leeeeeenge :lol:

Kaffekannen hadde vel samme problemet som LHW. Noen spillere er så verdifulle at gamleklubben nekter å gi slipp på dem :D

@Grønner Greener - Var spørreskjemaet en evaluering av kurset? Eller for å finne ut om de hadde spilt golf etter at de var ferdig med VTG? En evaluering kan man med fordel ta siste dagen av kurset. Da alle svare før de får gå hjem :lol: Hvis det var en undersøkelse om evt. spill etter VTG så burde det være et system hos klubbene som fanger opp dette. Ved innmelding burde man spørre om man har tatt VTG, har Grønt Kort fra tidligere år e.l. og i tillegg hvor man tok dette.
Instagram @christianfuru
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Utmeldinger - hva gjør klubbene?

Post by Grønne greener »

Evaluering av kurset fikk de selvsagt siste dagen. :)
Men i ettertid prøvde klubben å få tak i flest mulig av de som hadde tatt kurset.
Det ble bl.a. satt av plasser i både herregruppen og damegruppen og klubben ønsket å samle deltakerne til en nybegynnerdag eller noe slikt. 8-)
Personlig tror jeg at grunnen til at folk ikke svarte eller møtte opp var at de ikke hadde til hensikt å melde seg inn i Fana. Og grunnen til det var nok for mange den høye inngangsbilletten.
Tror at jeg har husket sånn noenlunde riktig :roll:
Post Reply