Klubber i Oslo-området?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
heikkih
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 319
Joined: 22 Jun 2009, 10:15
Hcp: 17
Hjemmeklubb: Losby Golfklubb
Location: Oslo

Klubber i Oslo-området?

Post by heikkih »

Etter litt for mange år i trøndelag har jeg og madammen bestemt oss for å flytte sørover :)

I romjula avsluttet jeg medlemskapet jeg har hatt i Trondheim Golfkubb siden jeg etablert hcp høsten '09 og er nå på jakt etter ny klubb i Oslo-området. Første året blir det nok ikke aktuelt med aksje/fullt medlemskap noe sted ettersom jeg vil prøve flest mulig baner før jeg går inn i et lengre forhold ;)

Har undersøkt litt og foreløpig heller jeg mot "medlemskap uten spillerett" i Losby, med god mulighet for fullt medlemskap der også.

Noen som har andre forslag og gode argumenter for/imot?

Finnes det feks noen klubber hvor man får avskrevet "medlemskap uten spillerett" på årsavgiften dersom man kjøper aksje/blir fullt medlem i inneværende sesong?



ps. har en del kompiser i området som er medlemmer i både Holtsmark, Krokhol samt diverse fjernmedlemmer. Ettersom ingen av de svjv har fullt medlemskap, tviler jeg på at det vil påvirke avgjørelsen.
Titleist 910D2 10.5° Aldila RIP Phenom 60 S
Titleist 913F 17° Aldila RIP Phenom 60 S
Titleist 913H 21° Aldila RIP Phenom 65HYB
Titleist AP1 710 5-PW Nippon NS Pro 105T R
Titleist Vokey SM5 50°, 54°, 58°, KBS Hi-Rev
Scotty Cameron Big Sur S Long
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Klubber i Oslo-området?

Post by furu »

Er det en god ide å sjekke finn.no og Golfsiden for aksjer/andeler som gis bort eller har sterkt redusert pris? Dere som bor der borte vet sikkert mer om hvordan markedet er. Vet du aller helst ikke vil gå inn på aksje/andel men det kan jo være at det dukker opp gode tilbud.

Greenfeemedlemskap på Østmarka for 1.250,-?
Instagram @christianfuru
heikkih
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 319
Joined: 22 Jun 2009, 10:15
Hcp: 17
Hjemmeklubb: Losby Golfklubb
Location: Oslo

Re: Klubber i Oslo-området?

Post by heikkih »

furu wrote:Er det en god ide å sjekke finn.no og Golfsiden for aksjer/andeler som gis bort eller har sterkt redusert pris?
Har sjekket litt begge steder og er mulig jeg hopper på noe hvis årsavgift for et eller flere år også kommer med på kjøpet ;) Men vil ikke binde meg på noe før jeg vet hva jeg går til.

Er allerede for mange som har blitt sittende med akjser og tilhørende store årsavgifter de ikke får utnyttet. Den positive følgen av det, er at det heldigvis er kjøpers marked på golf-aksjer for tiden :)
Titleist 910D2 10.5° Aldila RIP Phenom 60 S
Titleist 913F 17° Aldila RIP Phenom 60 S
Titleist 913H 21° Aldila RIP Phenom 65HYB
Titleist AP1 710 5-PW Nippon NS Pro 105T R
Titleist Vokey SM5 50°, 54°, 58°, KBS Hi-Rev
Scotty Cameron Big Sur S Long
User avatar
Procli
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 355
Joined: 06 Sep 2010, 21:21
Hcp: 25,8
Hjemmeklubb: Tromsø Golfklubb

Re: Klubber i Oslo-området?

Post by Procli »

Mener å ha sett at noen gir bort aksjer.. hvorfor?
Følger det med ulemper når man kjøper aksje?

Ofte klubbene sør-på (sør for Tromsø :D ) har slike tilbud "betal 2000,- kr og spill så mye du vil hele sesongen"?
Min bag:
Nike Machspeed Black 10.5°
Callaway BB Diablo 5w 19° Draw
Nickent 4DX #3 hybrid 20°
Gigagolf PowerMax GX922 4-PW
Callaway V Forged 50° + 56° + SGS 60°
Odyssey White Hot XG #1
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Klubber i Oslo-området?

Post by kevin »

Hvis du er usikker på hvor du kommer til å like deg eller ende opp til slutt vil jeg anbefale å leie en spillerett for dette året. Du behøver da et billigmedlemskap først til 5-600,- og så leie en spillerett. Kommer litt an på hvor du kommer til å bo, men jeg ville hatt den nærmeste banen som prio 1 om mulig. Avstand er en av de viktigste faktorene for å få spillt endel, hvis målet er å spille mer enn 1 gang i mnd

Det har vært(og muligens er fortsatt) folk på Miklagard som gir bort aksjen sin, dvs at man slipper unna med bare årsavgiften. Det er jo egentlig knalltilbud men man forplikter seg gjennom årsavgiften. Så sjekk hva som skjer hvis du vil kvitte deg med den forpliktselsen igjen, reglene rundt det bør du ha klart for deg hvis du ser for deg at du kanskje ikke skal være medlem der resten av livet. Noen steder er man stuck og blir aldri kvitt den, andre steder kan man levere aksjen inn mot 1 års avgift

Kommer du til å spille lite er disse "greenfeemedlemskapene" kanskje det beste og de finnes det endel av.

Tror du må regne litt på det, hvor mange runder tror du at du skal spille og hvor mye er du villig til å betale. Hvor vil du være medlem over kort eller lang tid.

Ta et eksempel:
- du velger medlemskap på Holtsmark og betaler 1500,- i medlemskap
- du har/eller skaffer deg viasat golf kanalen og får viasat golf card gratis, noe som gir 40% på diverse baner
- du spiller 20 runder i perioden mai til oktober hvorav 10 av de er på Holtsmark til 250,- pr stk. Det er 2500,- og du har da brukt 4000,- totalt der
- så spiller du de resterende rundene på baner med Viasat golf card rabatt og har en snitt pris på 300,- pr runde etter rabatt. Det er da 3000,-
- total budsjettet ditt er da på 7000,- for året. Det er kanskje det du må bruke på å leie spillerett på en bra bane og da spiller du gratis så mye du vil

Det er mange spilleretter som selges til en symbolsk sum både på Hauger, Losby, Miklagard.

Hvis du skal kjøpe en spillerett sjekk hvor mye omkostningene er på og om du må betale de( noen opererer med opp til 3000,-). Sjekk også reglene rundt å salg/levere inn igjen/utleie igjen. Du kan ikke regne med at du får noe igjen for aksjen, så du må være forberedt på et tap hvis du kjøper. Samtidig er det kanskje ikke så ille å legge noen få tusen i en spillerett hvis man finner den rette klubben, banen og miljøet man vil være lenge i.
User avatar
Santa
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 142
Joined: 05 Jul 2010, 08:42
Hcp: 35,5
Hjemmeklubb: Losby

Re: Klubber i Oslo-området?

Post by Santa »

Jeg flyttet selv til Oslo-området på tampen av fjorårets sesong, besøkte da diverse klubber rundt om i området.

Jeg bor selv rett ved Losby, så jeg var der en hel del, men så fant jeg Aurskog golfklubb (http://www.afgk.no) som jeg regner med skal få meg som medlem i 2011. De opererer nemlig ikke med dette aksje tullet, de har medlemskap til 3000,- året, og da spiller man så mye man vil uten å måtte betale greenfee. De har valgt å gjøre slik som "vanlige" idrettsklubber gjør, man betaler medlemskap, og binder seg ikke til noe med aksjer eller sånt noe.

Jeg er svært skeptisk til dette aksje-opplegget siden jeg er redd for at jeg ikke vil klare å bli kvitt aksjen igjen, og derfor må drive å betale i dyre dommer for en spillerett som jeg ikke får brukt etc. Men mulig jeg bare er litt skeptisk siden jeg er ny i gamet, men jeg har hørt om folk som ikke klarer å kvitte seg med sin aksje, og derfor må betale den dyre årsavgiften lenge etter de har flyttet vekk fra klubben sin.

Aurskog har forresten nylig fått ny hjemmeside, så den er ikke helt oppdatert per dags dato ser det ut til, men jeg får sjekke den ut senere og se hva slags medlemskap opplegg de har planlagt for 2011.

Jeg synes personlig at golfsporten skulle begynne å se mer bort fra det opplegget de har med aksjer, og heller gjøre mer som i andre idretter når det gjelder medlemskap. Men det har jo fungert slik som nå i mange år, så det er vel kanskje vanskelig å begynne på en annen måte nå.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Klubber i Oslo-området?

Post by Golffreak »

Bor i Oslo og gjorde selv en vurdering før fjorårssesongen ettersom "gamleklubben" gikk konkurs. Av litt erfaring og personlige meninger så vil jeg si at:

- Miklagard, Haga og Losby har generelt de beste forholdene når de ikke har noe vært utsatt for noe spesielt, og har godt banedesign og fasiliteter. Tett fulgt følger Hauger, Hakadal (fantastiske greener ifjor) og Holtsmark (beste banedesign?, men aldri fått gresskvaliteten til de tre forannevnte). Oslo GK/Bogstad kan du glemme medlemskap i, de som meldte seg som passive medlemmer i 1988 fikk ifjor tilbud om å få lov til å bli medlem... Skal være bra etter ombyggingen riktignok. Videre har du flere klubber mer eller mindre i nærhet av Oslo som er i klassen etter (min mening), som f.eks. Østmarka, Oppegård, Mørk, Nes, Bærum, Asker etc etc. Du har også flust av baner i Vestfold og Østfold som er innenfor 1-1,5t fra Oslo, og vil anbefale mange av de (Evje, Borre, Vestfold, Nøtterøy etc etc).

- Viktigste som nevnt er at du finner en klubb i relativ nærhet til hjem og/eller jobben. Ta med ekstra kjøretid i rushtiden som en faktor hvis du planlegger å spille en del etter jobb (kan ta over dobbelt så lang tid i rushen).

- Aksje/spillerett gir jo fritt spill, men jeg er selv "greenfeemedlem" selv om jeg vurderer spillerett på Losby, Miklagard eller Haga. Det blir jo færre runder på de nevnte tre baner uten spillerett da greenfee kan være opptil 900 kr.. (bruk juli tilbudene godt der:-).

- Husk at medlemmer og aksjonærer får lengre bookingtid enn greenfeemedlemmer. I prime-time så kan det ofte være fullbooket, og har sittet oppe til kl.24 mang en gang for å være først ute når det åpner for greenfeebooking. Da har gjerne medlemmene valgt de beste tidene fra før. Dette gjelder først og fremst de "beste" og mest nærliggende banene.

Selv valgte jeg å melde meg inn i Holtsmark, da det kun koster 1500 kr og du "spiller inn" årsavgiften i rabatt på kun 6 runder (i tillegg et fordelskort som gir deg gratis runde hver 6-7 runde eller noe sånt). Vurderer å leie en spillerett på en de tre nevnte banene, men også å "kjøpe" en aksje der de har en exit-mulighet hvis du ikke skulle få solgt videre. Er også skeptisk til å være bundet til å betale en (ukjent) årsavgift i all evig tid hvis man skulle ønske å si opp.. Skal jeg legge noen myke verdier inn her, så vil jeg si at Losby har veldig flotte fasiliteter med hotellet etc så det er alltid en god opplevelse å dra dit. Miklagard har nok den tøffeste "mesterskapsbanen", fint klubbhus men enkelte mener at den ligger i litt "kjedelig landskap". Haga er et stort anlegg (27 hull + treningsanlegg), gode fasiliter med restaurant som har 1 stjerne i Michelinguiden etc. Banene er gode, men det er nok hakket vassere ift vanskelighetsgrad på Miklagard og Haga skal være en bane for "alle". Hauger har etter min mening et ganske rått design og er også kjent som en krevende bane. Når greenene der er kjappe i tillegg så vil jeg i mange tilfeller spille der fremfor noe annet sted. De har også litt utsikt på deler av banen og har nytt klubbhus etc. Hakadal har en noe enklere bane da et par hull er relativt korte, men alltid gøy å prøve på eagle ved å drive til greenen på par 4 etc. Hyggelig og litt mer jordnær atmosfære der oppe.

Som du skjønner så er det litt å velge i, og beklager til alle de klubbene jeg her har glemt/utelatt og dette er kun mine subjektive meninger. Er nok fornuftig å ta en sesong og se hvor du trives best:-).
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Klubber i Oslo-området?

Post by Kaffekannen »

berømmer svarene i denne tråden :) Litt bedre utvalg på baner enn vi har i Bergen.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Klubber i Oslo-området?

Post by JanB »

Synes du skal også ta med i din vurdering hvor du bor. Havner du vest/nord/øst for Oslo ville jeg også tatt dette med i vurderingen.
Bord f.eks i Asker (vest for Oslo) og du melder deg inn i en klubb på østsiden, hvor det er mange gode alternativer, bruker du masse tid og penger bare for å komme deg til banen.
Slike valg blir det også om du bor nord for Oslo eller øst. Det finnes mange klubber å velge mellom.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Klubber i Oslo-området?

Post by Golffreak »

Helt enig i at bosted evt. arbeidssted er viktig når en skal velge klubb. Bor du sentralt i Oslo så blir det jo litt hipp som happ om du velger å reise øst, nord eller vest forøvrig. Noen ligger dog nærmere byen enn andre samt at kjøretid i rushtiden kan variere litt. Det finner du raskt ut.

Mange bedrifter er sponsorer og har spilleretter for de ansatte, og litt "surt" å være medlem i samme klubb da. Sjekk med jobben din også.

Ellers vil jeg råde til å reise litt rundt og besøke noen nye klubber. Mange bra baner som jeg allerede har nevnt eller glemt å nevne..:-)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
heikkih
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 319
Joined: 22 Jun 2009, 10:15
Hcp: 17
Hjemmeklubb: Losby Golfklubb
Location: Oslo

Re: Klubber i Oslo-området?

Post by heikkih »

Takk for mange gode innspill :)

Har akkurat fått medlemsnummer som medlem uten spillerett i Losby Golfklubb. Det ble mange vurderinger opp mot hverandre før jeg gikk for dette:
- kommer til å bo og jobbe sentrum/øst
- både 9-hulls og en svært bra 18-hullsbane
- bra pro-shop og andre fasiliteter
- innendørs senter med simulatorer
- First Class-muligheter hvis (når) jeg kjøper aksje
Titleist 910D2 10.5° Aldila RIP Phenom 60 S
Titleist 913F 17° Aldila RIP Phenom 60 S
Titleist 913H 21° Aldila RIP Phenom 65HYB
Titleist AP1 710 5-PW Nippon NS Pro 105T R
Titleist Vokey SM5 50°, 54°, 58°, KBS Hi-Rev
Scotty Cameron Big Sur S Long
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Klubber i Oslo-området?

Post by Smilende Sam »

Losby er en ok klubb - hadde jeg vært innflytter med bo/arbeidssted nord/øst hadde jeg gått for den eller det nye introtilbudet til Miklagard. Hvis/når du får barn er korthullsbanen på Miklagard, som gjenåpnes i år, et funn.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Klubber i Oslo-området?

Post by Golffreak »

Veldig bra valg, og jeg vurderte medlemskap (uten spillerett) på Losby før jeg valgte Holtsmark av ulike grunner. Vurderer sterkt å leie spillerett på Losby eller Miklagard iår. Kanskje til og med "kjøpe" på Miklagard ettersom de tross alt har en exit-mulighet.

9-hullsbanen på Losby har noen steintøffe hull! Morsom å spille hvis en ikke har tid til 18 hull, og det er helt klart en fordel for Losby vs andre klubber.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Klubber i Oslo-området?

Post by stianm »

Velkommen til Losby GK heikkih

Har vært medlem der de siste 4 årene, og om jeg ikke flytter langt avgårde en dag kommer jeg nok til å forbli medlem på Losby.

Med Østmork(18 hulls banen) får du en bane å virkelig bryne deg på, trange skogshull, og åpne vannhull(!). En god score på denne banen tilsier ett stabilt spill med mange fairway treff(sistnevnte er alfa og omega på back9)

Vestmork er en veldig bra 9 hulls bane, med kanskje Losbys desidert beste hull, det lange hull 3 par4.

Ellers er miljøet veldig bra på Losby, og det er stor satsing på juniorer, såvel som etablerte "senior" spillere, så man ser til stadig Kofstad, Kaensche, ++ på rangen med Mark og trener.

Tror ikke du vil angre på valget, jeg har iallefall aldri sett meg tilbake :)
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
Boogieman
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 228
Joined: 29 Jul 2009, 12:05

Re: Klubber i Oslo-området?

Post by Boogieman »

Nå ser jeg at du allerede har tegnet medlemskap, men kan også nevne Nordhaug 9-hulls/Innesvingen som et rimelig alternativ hvis man vil se seg rundt et år. Kr. 2400 for fri spillerett, flott driving range og relativt rimelig protimer (kan ta halvtimer), samt meget nærme Oslo (16 km fra Oslo S).

http://www.innesvingen.no
Titleist AP-1 4i-PW
Yamato CPI-60 5w, 3w, SW
Taylormade Burner Superfast 2010
King Cobra TWS #5
Profound Dark Ace
Post Reply