Marit Bjørgen!

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Marit Bjørgen!

Post by veggiss »

For en dame!! Grattiss med et 3 fantastiske gull:D

Image
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Marit Bjørgen!

Post by furu »

Det er imponerende ja. Var vel i konkurranse med 7 gode utøvere fra fire andre nasjoner ;) Aner vi i det hele tatt hvor minimal langrenn som sport er? Imponerende personlig prestasjon men konkurransenivået er jo høyere i KM i fotball i Hordaland.
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Marit Bjørgen!

Post by veggiss »

Ikke drit deg ut Furu...
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Marit Bjørgen!

Post by furu »

Jeg er bare lei av langrenn og vintersport generelt. Jeg mener alvorlig at det er litt KM-preg over langrenn. Astmamedisin, millioner på smøreteam, snott og snørr - det er ikke så utrolig artig. Men de er flinke på ski, det skal de ha.

Er det virkelig å drite seg ut å si at man ikke liker langrenn? At sporten er minimal? I Norge mener vi åpenbart det, et land der vi dyrker helter som slår de 9 andre som kan gå fort på ski. Det må da være lov å ikke orke "nasjonalsporten" vår?
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Marit Bjørgen!

Post by veggiss »

Da får du heller si at du ikke liker langrenn, og ikke komme med den søpla du skrev i første innlegget der. Liker ikke fotball jeg heller, men gidder da ikke oppsøke fotballtråder for å spre kvalm.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Marit Bjørgen!

Post by Smilende Sam »

La være å orke skiidretten furu, men å sammenligne nivået med lokale halvfeite fotballspillere fra Hordaland er, som veggiss påpeker, å drite seg ut. Nesten litt AR preg over deg her :-) Vi snakker om ekstremt gjennomtrente utøvere, med konkurranse fra 10-12 nasjoner der det satses hardt med heltidsutøvere. At det ikke er mange nasjoner er ganske klimatisk betinget. Blir litt som de som hevder at golf er en sport for rike mennesker fra den vestlige verden + noen rike koreanere, japanere og tidligere kolonier.

En god forumregel er forresten å ikke rakke ned i hyldningstråder, slik som veggiss startet her.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Marit Bjørgen!

Post by furu »

Ikke rakke ned på i en "hyldningstråd"? Jeg bare sier at prestasjonene rent fysisk er veldig gode men prøver å få fram at vi tar fullstendig av her i Norge når noen vinner et langrennsløp. Har heller aldri hørt om den uskrevne regelen du refererer til Sam. Voldsomt så beskyttende man skal være da Sam og veggiss.

Jeg skal ikke komme med flere kommentarer i denne tråden av ren respekt for........har ikke peiling hva det skal være i respekt for. Folk som går fort på ski i skogen? Ja, vi sier det.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Marit Bjørgen!

Post by kevin »

Dagens 10km var mer spennende enn på lenge i kvinneklassen. Alle de 7 første kunne vunnet,såpass jevnt var det. Utrolig prestasjon av Bjørgen, kjempeløp av Johaug også. Men mest overraskende var det nok med de 4 finnene som alle var innenfor topp-8. Stafetten kan bli langt mer spennende enn Norge og Sverige ønsker.

Grunnen til at man tar av er vel at langrenn er vel ganske nærme nasjonalsporten, VM foregår på hjemmebane, langrenn er en publikumsport og kan være utrolig spennende.
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Marit Bjørgen!

Post by Smilende Sam »

furu da, når noen lager en tråd bygget på konseptet "imponerende, fantastisk og stilig at Bjørgen vant gull nr. 3" - så er innlegget ditt om at:

"Jeg er bare lei av langrenn og vintersport generelt. Jeg mener alvorlig at det er litt KM-preg over langrenn. Astmamedisin, millioner på smøreteam, snott og snørr - det er ikke så utrolig artig."

litt surmaget. Enig?

Hvis du er lei av langrenn - hvorfor er du da så masochistisk at du oppsøker en langrennstråd? Hvorfor rakke ned på det og kalle det KM? Du vet det er VM? Ikke KM? Du vet at utøverne løper i sirkel rundt fotballspillerne du sammenligner med.... Petter Northug er jo for søren nesten like god som de lokale heltene dine der og, forresten....

Beskyttende? Nei. Men når noen jubler og er glade slik veggiss var i tråden her, så synes jeg at ditt innlegg var litt surt. Litt gledesdreper. Start en tråd med temaet "Langrenn er noe dritt" istedet....
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Marit Bjørgen!

Post by GunnarBull »

Det jeg setter aller høyest med hele vinteren er faktisk langrenn på TV. Jeg synes det er kjempespennende, spesielt stafetter og sprintrenn er helt rått. Selv om det er en sport som ikke utøves i mange land, så betyr ikke det at nivået er dårlig. Som Sam sier, så har disse folka langt bedre kondis enn de fleste proffe fotballspillere, og trener vel mer enn dobbelt så mye.

Selv har jeg kjøpt meg skøyteski i år, fordi jeg tilfeldigvis flyttet til et sted som ligger 10 minutter fra det preparerte løypenettverket til Eidsvoll Værk Skiklubb. Skøyting på ski er temmelig krevende både teknisk og fysisk, og det er fascinerende å merke hvordan en fokusendring fra på f.eks. stavtak til snøkontakt kan gi store utslag i form av raskere fart med mindre energibruk.

Jeg må dessverre også innrømme at jeg - ihvertfall for øyeblikket - er mye mer opptatt av langrenn enn jeg er av golf. Det er godt å være nybegynner igjen :-)
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: Marit Bjørgen!

Post by Friedman »

Jeg synes langrenn er spennende selv, men dette er et golfforum. Da får man tåle at noen påpeker at VM i langrenn egentlig er et nordisk mesterskap med enkelte mellomeuropeiske innslag.
No laying up
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Marit Bjørgen!

Post by veggiss »

Jeg tør påstå at Marit Bjørgen er den mest atletiske kvinnen i hele verden. At hun tar 170KG i knebøy er alene ikke så sykt imponerende, men når du legger til den enorme kondisjonen så blir det ganske utrolig av en jente på 64KG.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Marit Bjørgen!

Post by kevin »

At det er liten bredde i toppen og at sporten domineres ev maks 10 stk bør ikke undergrave den fantastiske prestasjonen og innsatsen de legger ned i det. Det synes iallefall ikke de ca.50 000 som møter opp på universitetsplassen hver kveld.
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Marit Bjørgen!

Post by Kaffekannen »

veggiss wrote:Jeg tør påstå at Marit Bjørgen er den mest atletiske kvinnen i hele verden. At hun tar 170KG i knebøy er alene ikke så sykt imponerende, men når du legger til den enorme kondisjonen så blir det ganske utrolig av en jente på 64KG.
Det var en drøy påstand, men man skal slettes ikke se bort fra at den stemmer. Man har vel noen av disse som løper triathlon og iron-woman etc som vil kunne konkurrere på styrke og utholdenhet?
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Marit Bjørgen!

Post by veggiss »

Kaffekannen wrote:
veggiss wrote:Jeg tør påstå at Marit Bjørgen er den mest atletiske kvinnen i hele verden. At hun tar 170KG i knebøy er alene ikke så sykt imponerende, men når du legger til den enorme kondisjonen så blir det ganske utrolig av en jente på 64KG.
Det var en drøy påstand, men man skal slettes ikke se bort fra at den stemmer. Man har vel noen av disse som løper triathlon og iron-woman etc som vil kunne konkurrere på styrke og utholdenhet?
Utholdenhet ja, men jeg tviler på styrken. De ser jo stort sett ut som maratonløpere hele gjengen.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Marit Bjørgen!

Post by Yorkie »

har jeg forvilla meg inn på http://www.skisnakk.no" onclick="window.open(this.href);return false;?
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Marit Bjørgen!

Post by Kaffekannen »

Nei Yorkie, du er på http://www.skitsnakk.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Post Reply