Golfmerkenes tilstedeværelse i Norge

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Golfmerkenes tilstedeværelse i Norge

Post by furu »

Jeg er som mange vet ganske misfornøyd med tilstanden i vårt lille land. Jeg ønsker meg et mer aktivt og "moderne" golfmarked. Jeg oppfatter flere av merkene som fullstendig fraværende på det norske markedet. Ja, de fleste merkene finnes i en eller annen butikk men det er jo litt stille og trist. Jeg vil ta en liten gjennomgang og diskutere hvor vi finner dem. Er de på twitter? Facebook? Egen nettside? Kom med innspill.

TaylorMade
Jeg har hatt store problemer med å kontakte dem. Har fått inntrykk av at de får nye ansatte, kanskje det blir bedre i løpet av 2011.
Tilstedeværelsen er så vidt jeg vet lik null. Tror de hadde en side på Facebook men finner den ikke nå. Ingen twitter. Ingen nettside. Ingenting.

Nike
Svært hyggelig og hjelpsom Marius men med ekstremt lite tid. Som alle de andre har han sikkert 2000 jern i ilden. Mener at Kracht under en sending sa at han var i Dubai med vinneren av P4 Golfen. De er ok på tilstedeværelse i og med at de ser ut til å jobbe litt med Golfnews, Viasat og P4. Ingen nettside, ingen twitter, ikke Facebook. Kunne vært bedre her.

Callaway
Også her en meget hyggelig og hjelpsom Marius. Jeg har fått veldig godt inntrykk av Callaway. Ingen nettside, ingen twitter men men men - Facebookside :D PÅ tide å "like" folkens, vi må støtte de som faktisk gjør noe.

Ping
Jeg er lettere sjokkert over hvordan Pings ansikt utad er. Null tilstedeværelse. Prøver de å holde merket hemmelig?

Adams
Aner ikke noe som helst om dem. Har de noen representant i Norge? Ingen twitter, ingen Facebook, ingen nettside. Nok en hemmelig organisasjon.

Cleveland/Srixon
TWT har en nettside som er fullstendig utdatert. Helt håpløs side, stjerneeksempel på hvordan man ikke skal drive en nettside. Ingen twitter, ingen Facebook. Svarer ikke på henvendelser fra potensielle kunder.

Titleist
SMD har en grei nettside. De har en side om Titleist Tour men det omhandler ikke produktene, kun turneringen. Ingen twitter.

Mizuno
Hvem? Hva? Hvor?

Puma-Cobra
Er de på gang med noe nytt? Leste jeg at det var en del svensker som representerte dem under den fantastisk golfmessen nylig?

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Er vi fornøyd?
Bør de være mer aktive ut mot kundene - altså oss?
Ønsker vi flere golfmesser og demodager?
Vil vi ha dem på twitter og facebook?

Jeg håper vi kan komme med en del meninger og tilbakemeldinger her og at noen av dem faktisk leser det. Hvis de ikke leser det så skal jeg sende det på mail til dem :D
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Golfmerkenes tilstedeværelse i Norge

Post by veggiss »

Han duden fra Nike er en veldig hyggelig fyr, og var veldig hjelpsom når jeg og madammen testa køller på Fornebu nå nylig. Cobra/Puma styres fra Sverige såvidt jeg vet.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Golfmerkenes tilstedeværelse i Norge

Post by Smilende Sam »

Ping leverer raskt og effektivt i Norge, det gjør Titleist og. Ihvertfall til min klubb.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: Golfmerkenes tilstedeværelse i Norge

Post by Friedman »

Helt ærlig, så lenge jeg får tak i køller/utstyr fra de ulike OEM'ene i proshopen/golfsenteret driter jeg litt i om de har facebook-side eller twitter konto. At representantene ikke svarer på mailer, telefoner eller er en annen sak. Det er helt håpløst.

Vi må vel desverre stikke fingern i jorda. Hvorfor skal merker som feks. Titleist, Mizuno, Srixon etc. bruke masse penger og tid på Norge? Markedet er for lite i forhold til andre land. Tydeligvis ligger pengene i å selge til de store kjedene, XXL, G-Sport osv, og la de markedsføre og selge spadene til Callaway og TaylorMade. Titleist, Mizuno, Srixon etc. kommer aldri til å selge i store kvanta i Norge uansett.

Men jeg skjønner frustrasjonen din furu. Tenk hvor fantastisk det hadde vært med en golfbutikk-kjede ala GolfGalaxy her i landet, med et bredt utvalg av alle merker. Tror det blir med drømmen for å si det slik.
No laying up
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golfmerkenes tilstedeværelse i Norge

Post by furu »

Er det unødvendig at de merkene også har twitter, facebook og/eller egen nettside? Egen nettside er kanskje litt drøyt, det er greit. En fb side der de gir oss det som er aktuelt for merket i Norge kan vel være en bra ting?
Instagram @christianfuru
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Golfmerkenes tilstedeværelse i Norge

Post by stianm »

Er det egentlig så ille i Norge ? Sverige er ikke overrepresentert på sosial medier de heller når det kommer til golf, og dette er fra et land som gror dyktige golfere og burde dermed være et solid marked.

Ser ikke helt problemet i dette uansett. Hadde først og fremst golfmerkene vurdert at mer tilstedeværelse i Norge ville økt salg, ville de nok gjort akkurat dette. De er ute etter å tjene penger, og jeg tror de har et godt grep på hvor det er marked og ikke.

Det holder i lange løp å følge med på de forskjellige merkenes internasjonale websider/twitter/fb/whatever. Det som er av interesse kan man høre med den lokale sjappa om.

Ping er godt representert på Ballerud forresten
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
Knut
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 237
Joined: 13 Apr 2010, 08:27

Re: Golfmerkenes tilstedeværelse i Norge

Post by Knut »

I utgangspunktet kan vel du, som forbruker, ha kontakt med din golfbutikk, og ikke leverandørene direkte.
Og der får du jo fabelaktig service :-)
Jeg vet at enkelte norske leverandører "rennes" ned med spørsmål fra spillere som skal ha alt av sponsing av køller til premier for internturneringer.
Jeg skjønner at de kanskje "gjemmer" seg litt av og til .

Norge er et lite marked og enkelte av leverandørene er jo nesten enkeltmannsforetaker der en mann gjør all jobben alene.

De største er meget flinke og det har jo du fått erfare.
TM er på jakt etter ny representant og det blir sikkert bra. Og jeg får info på Facebook og på mail (som privatperson)
Ping har hatt samme mann i Norge i haugevis med år. Han er faktisk veldig flink. Kanskje noe dårligere med epostkommunikasjon :-)
Minimerker, i norsk målestokk, som Cleveland, Srixon, Adams og Mizuno har vel folk som jobber "deltid" med å selge, så da blir nok dårlig med tilbakemeldinger derfra,dessverre.

Demodager var en "stor" greie for noen år siden. Alle kjørte det. Ping,Titleist,TM,Nike,Callaway,Cleveland. ALLE.
Men med tre besøkende på rangen på BJGK, syv på Meland pluss at Fana glemte å annonsere det, skjønner jeg godt at de ikke gidder å komme tilbake :(

Adams : Customgolf.
Puma/Cobra: Sammen med svenskene. Virker veldig lovende.
Mizuno: Golflink hvertfall

TO (2) dager siden du har oppdatert bloggen din, forresten. :D
Stå på videre.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golfmerkenes tilstedeværelse i Norge

Post by furu »

Svikter monumentalt på bloggen :D Litt mye å gjøre hjemme og ikke helt i toppform. Men takk for at du minner meg på det ;)

Jeg er vel enig i at vi kan kontakte butikkene og få hjelp der. Det er jo ikke akkurat så veldig mange å spørre da......... Skal vi gå på XXL og spørre om....glem det :D Skal vi spørre juniorene i proshopen på Fana?
Jeg kunne tenke meg litt info fra merkene om hva som kommer til Norge. Hvis de har en fb-side så kan de f.eks. skrive at "K15 kommer 4.januar. Kan kjøpes med Habanero eller RIP skaft." Eller "R11 Rescue er klar for salg 15.mars hos alle forhandlere. Project X, Blur, ahina eller kaili skaft". Dette er info som de trolig er flinkere på enn butikkene.

Demodager må bli en større happening. Litt bedre opplegg. Og ja, vi må bli flinkere til å møte opp. Men som du sier har ikke alltid beskjedene fra arrangør vært spesielt gode.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Golfmerkenes tilstedeværelse i Norge

Post by kevin »

"liker" Callaway Norge på FB fra i dag og vips så dukket det opp info om demo-dag på Follo Golfsenter i ettermiddag :) Ikke det at jeg har tid til å dra dit, men liker at de når sine kunder gjennom sosiale medier

Helt enig i det med å svare på mail eller henvendelser, det burde være et minimumskrav at man klarer det. Selv om de vil at proshopper og golfbutikker har ansvaret for salg
heggiero
Rookie
Rookie
Posts: 35
Joined: 12 Mar 2011, 21:56
Hcp: 37
Hjemmeklubb: borregaard

Re: Golfmerkenes tilstedeværelse i Norge

Post by heggiero »

skulle gjerne hatt ett større utvalg selv, hadde vært fint og gå for ett merke ikke alle andre har, synes det nesten bare er callaway i proshopene, kunne selv tenkt å kjøpe meg opp på ett merke som ping eller cleveland, men er ikke lett å finne en proshop som har ett bredt utvalg av de andre merkene. kan sikkert kjøpe det på nett men liker teste køllene før jeg kjøper de
heggiero
Rookie
Rookie
Posts: 35
Joined: 12 Mar 2011, 21:56
Hcp: 37
Hjemmeklubb: borregaard

Re: Golfmerkenes tilstedeværelse i Norge

Post by heggiero »

skulle gjerne hatt ett større utvalg selv, hadde vært fint og gå for ett merke ikke alle andre har, synes det nesten bare er callaway i proshopene, kunne selv tenkt å kjøpe meg opp på ett merke som ping eller cleveland, men er ikke lett å finne en proshop som har ett bredt utvalg av de andre merkene. kan sikkert kjøpe det på nett men liker teste køllene før jeg kjøper de
Ichbin
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 245
Joined: 13 Jan 2011, 21:32
Hcp: 4,7
Hjemmeklubb: Randaberg

Re: Golfmerkenes tilstedeværelse i Norge

Post by Ichbin »

@knut

Kundens kontakt skal foregå gjennom Proshop/butikk. Men ved kjøp av litt dyrere utstyr som feks golfkøller, ski, sofa og gjerne bil for den del, så begynner ofte jakten hjemmenfra i dagen internett samfunn. Proshopen/Butikken er kunden til Leverandøren, og har butikken gode salgstall, så er nok de største leverandørene også fornøyde :) Men dette har jeg forstått at du kan alt om :D Mitt poeng er at dess mere tilgjengelig en leverandør, dess bedre salgstall har nok leverandøren. Enkelt og greit handler det om markedsføring.

At en haug med folk spør om sponsing og premier, kan lett ordnes med en enkel standard mail som sier feks; Årets sponsormidler er brukt opp og det er ikke mulig å gi vekk noe i denne runden. At de i stedet "gjemmer" seg blir å grave sin egen grav. Hvordan hadde en kunde hos deg reagert, om man hadde snudd seg å gått vekk, visst man hadde spurt om tilsvarende? Tror ikke kunden hadde kommet tilbake for å si det sånn.

Leverandørene er faktisk ett hjelpemiddel for butikkene/proshopene, at de ikke har egne hjemmesider feks er for min del uforståeligt. Dette er ikke bare ett redskap for kunden, men også butikkene, da enn hjemmeside er som regel lettere å slå opp på enn katalogen du fikk i begynnelsen av sesongen som du ikke husker helt hvor du la.

Men kunden har også ett ansvar her! Som du nevner demodager som ikke har oppmøte, møt opp vis at man ønsker å ha synlige leverandører. Vi kan ikke sitte her å klage, og når noen prøver, så kommer ingen.
Vi som kunder kan heller ikke "utnytte" leverandører/butikker/proshoper. Skal vi faktisk ha noen som selger utstyr i norge, må dette kjøpes i Norge hos din lokale/favoritt kjøpmann.

Min opplevelse av dette er at får man god hjelp, kjøper man på stedet. Er utvalg og liten hjelpsomhet fra personale kjøper man ett annet sted/nettet. Internetthandel er ikke altid billigere enn det man får i butikk, og kun en viss prosentdel vet nok om utstyret til å kjøpe "riktig" på nett. Her tror jeg butikkene har utfordringen i fremtiden. Viss man ikke ønsker å være best på pris, så kan man fremdeles tjene gode penger på kunnskap.

Kansje noen burde begynt med å "kutte" momsen på golfutstyr :) å håpe regjeringen fulgte etter :D
Acer XF Leggera, GD Aura Red Stiff.
Ping G10, 18grader
Mizuno MP-60 3-pw
Ping Tour w 50,
Acer XB 56, 60
Ping Redwood ZB.
Fairway
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 297
Joined: 18 May 2010, 14:03

Re: Golfmerkenes tilstedeværelse i Norge

Post by Fairway »

Ichbin wrote:@knut


Kansje noen burde begynt med å "kutte" momsen på golfutstyr :) å håpe regjeringen fulgte etter :D
Been there. Done that:)
Post Reply