Course management

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Course management

Post by mciljoy »

Et område av golfen som - i hvertfall for min del - er for lite prioritert.

Tenker dere mye strategi ute på banen? Hva tenker dere mye/lite på?

Jeg tenker bl.a. på: Hvor man sikter, hvor du pegger opp på tee, køllevalg, legge seg opp/gå for gull, hvordan dere spiller når dere er litt i trøbbel osv.
User avatar
Zeph
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 169
Joined: 14 Mar 2011, 00:15
Hcp: 11

Re: Course management

Post by Zeph »

For min del går det mest på kvar eg vil bomme. Å velge riktig side av utslagsstedet samt sikting er sjølvsagt. Køllevalg går mest på kor godt du kjenner lengdene dine. Å legge seg opp vs. gå for greenen er ein vurdering av risiko vs gevinst.

Tenker lite på dette egentleg. På tee er det snakk om å finne fairway eller green, på fairway er det snakk om å finne greenen. Fornuftig management kan være å ikkje gå for flagget heile tida, slå seg sikkert inn på greenen og heller få ein lengre putt. Legg stort sett ein plan for holet før eg slår ut. Kva side av fairway eg vil legge meg på osv.
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Course management

Post by mciljoy »

Går du for flagget? Aldri/Av og til? Jeg må innrømme at jeg sikter på flagget alltid... barnslig, men sånn er det bare.

Har bestemt meg for å sikte midt på greenen litt oftere i år for å unngå så mange bogeys og det som verre er...

Så en video i går som sa at man alltid burde sikte bort fra problemene og det visste jeg vel egentlig fra før men der synder jeg også

Men når det gjelder å treffe fairway er jeg mer fornuftig. Sikter som oftest ned langs den siden der det er trøbbel og prøver å skru ballen motsatt vei :-)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Course management

Post by kevin »

Tror at det tingen jeg er mest bevisst på er antall slag. Har jeg slått ut på et langt par 4 men har 200m igjen så prøver jeg svært sjelden å nå inn for så å risikere alle mulige farer. Da legger jeg meg ofte opp på favorittdistansen og spiller inn derfra og forhåpentligvis har en brukbar par-mulighet eller en "sikker" bogey

Det kommer litt an på banen også, men prøver å tenke endel på hvor jeg vil at innspillene skal lande. Når jeg spillte en våt bane nylig var det om å tørre og slå innspillene helt opp til flaggene som ofte stod helt bak. Ellers stoppet de fort i fronten pga svært mykt underlag og da hadde man kanskje 20-30m lange putter å hanskes med.
Når jeg spiller Valdres på sommeren og det normalt sett er veldig tørt så er greenene harde og man vil gjerne lande rett foran green og rulle inn, eller lande akkurat innpå.

Har fryktet bunkerne tidligere men nå gjør jeg ikke noe spesiellt for å unngå de
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: Course management

Post by Friedman »

Ukens tråd! :)

Det å tenke seg rundt banen er mitt hovedfokus i år. Når svingen er ok og puttern er iskald som vanlig, føler jeg det er mange slag å hente på riktig course management.

Har hatt litt samme innstilling som deg mciljoy...go for broke! Det er håpløst i lengden med mindre man har nærspillet til Mickelson eller Harrington. Har ikke telling på hvor mange ganger jeg shortsidet meg selv i fjor. I år blir det å sikte center green. Spesielt når flagget står ut mot høyre del av greenen, da mitt standard slag er en liten fade.

I tillegg skal jeg forbedre draw-slagene. Liker ikke å slå ut på dogleg-venstre hull, spesielt med trøbbel på høyre side.
No laying up
Fairway
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 297
Joined: 18 May 2010, 14:03

Re: Course management

Post by Fairway »

Risiko er vel et godt nøkkelord her...Hvis man tenker igjennom hull for hull, så har man alltids mulighet for å korte ned antall slag inn til green. problemet er bare at det oftes er forbundet med høy risiko og bruk av de "vanskeligste" køllene..Da kan det være lurt å heller bruke køller med mindre risiko og heller spare slag ved puttingen.

En annen ting er vel å studere greenene på forhånd. Sikte der det kan puttes i oppover bakke hvis det er greener med en del slope...

Kom til å tenke på den golf-filmen Tincup, med kevin costner som har hovedrollen. Siste hullet er det vel ikke akkurat et prakteksempel på hvordan man alltid skal tenke ( en gang iblant skader ikke:) ).Tin cup
Last edited by Fairway on 26 Mar 2011, 13:03, edited 1 time in total.
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: Course management

Post by Friedman »

Hehe.

Course Management Lesson 1: Se på Jean Van de Velde. Gjør det motsatte.

No laying up
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Course management

Post by Grønne greener »

Jeg vil gi et lite tips som jeg oppdaget i fjor. Det overrasket meg ganske mye men statistikken fortalte at det var slik :!:
På par 3 hull når flagget står ut mot en av sidene så var det ganske utrolig å se hvor mange som misset greenen på samme side som flagget sto. Dette gjaldt alle kategorier av spillere. Gode som dårlige.
Dersom flagget står ut mot en av sidene, sikt litt inn mot midten slik at du oftere treffer greenen. Dette gjelder selvfølgelig også på innspill på par 4-5 hull.
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Course management

Post by mciljoy »

Må innrømme at jeg aldri har tenkt at jeg ikke må short-side meg selv. Men jeg skal begynne med det i år... På vårt nivå er jo short side = bogey+

Et annet tips er jo å utnytte tee boxen. Tee opp på den siden det er vann/OB/bunker slik at man slår fra problemene, mot fairwayen.

En ting jeg ble flinkere på i fjor - og som ga seg utslag på scorekortet - er å spille mer jern fra tee. Hvis det er store problemer på et par 4 og du kan slå jern og fortsatt ha igjen <160... da er det jo egentlig ikke noe å tenke på.

Er uansett noen slag å hente her for den som bruker hodet :-) Håper å bli en av de en dag..
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Course management

Post by furu »

Monty har sagt at han sikter mot midten, går sjelden for flaggene og tar de sjansene han får.
Instagram @christianfuru
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Course management

Post by AkE »

Jeg å skal prøve å tenke litt på course management i år jeg også, men det mannlige egoet har en lei tendens til å komme i veien. Man vil jo inn på par 5 hull på færrest mulig slag uansett, har man 210 meter igjen så er det jo absolutt fristende å slå 3wooden eller en hybrid for å komme inn. Og de gangene det går er det jo en vannvittig god følelse, og man glemmer alle de gangene man havner langt ute i skogen i stedet. Ett rolig jern og en wedge så er man mye nærmere par muligheten, må bare prøve å huske på det og at man ikke er proff, alle hull skal ikke gåes på par eller bedre når man er høy handicapper.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
User avatar
bentzen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 168
Joined: 26 Feb 2011, 20:54
Hcp: 8ish
Hjemmeklubb: Stiklestad GK

Re: Course management

Post by bentzen »

Det ligger noe i den siste setningen der, AkE, men det er vanskelig å styre seg!

Jeg spiller alle hullene på min hjemmebane som om jeg skulle vært scratch-spiller, dvs jeg spiller alle utslagene som om jeg var scratch-spiller... Slag 2 er ofte en påminnelse om at det er en grunn til at jeg har en dagjobb og spiller golf på ettermiddagene. Det er uansett bedre å ha den troen og selvtilitten, enn motsatt, syns nå jeg. Når det er sagt, så har jeg planer om å bruke innsiden av skallen mer aktivt denne sesongen. Det er begrenset hvor ofte det er gøy å spille 3.slaget fra tee.

@mciljoy: enig med deg ang. korte par4, men hvor ofte møter man slike? På Stiklestad er det 2 par4 jeg bruker jern på, men de har så kraftig dogleg at noe annet ville vært temmelig idiotisk. Nå vet jeg ikke hvor langt dere andre slår langjerna, men jeg tror ikke jeg får mitt 5-jern særlig over 180m (har ikke fått målt, slår ikke så mye 5jern egentlig), så disse par4 hullene må være av den korte typen for min del.
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Course management

Post by sumo »

AkE wrote:Jeg å skal prøve å tenke litt på course management i år jeg også, men det mannlige egoet har en lei tendens til å komme i veien. Man vil jo inn på par 5 hull på færrest mulig slag uansett, har man 210 meter igjen så er det jo absolutt fristende å slå 3wooden eller en hybrid for å komme inn. Og de gangene det går er det jo en vannvittig god følelse, og man glemmer alle de gangene man havner langt ute i skogen i stedet. Ett rolig jern og en wedge så er man mye nærmere par muligheten, må bare prøve å huske på det og at man ikke er proff, alle hull skal ikke gåes på par eller bedre når man er høy handicapper.

liker :D
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Course management

Post by Long-Hit-Wonder »

mciljoy wrote:Et område av golfen som - i hvertfall for min del - er for lite prioritert.

Tenker dere mye strategi ute på banen? Hva tenker dere mye/lite på?

Jeg tenker bl.a. på: Hvor man sikter, hvor du pegger opp på tee, køllevalg, legge seg opp/gå for gull, hvordan dere spiller når dere er litt i trøbbel osv.
Ja, jeg tenker alltid mye strategi når jeg spiller. I hvert fall når det er snakk om konkurranse. Ingenting er viktigere enn å holde ballen i spill, og en bogey er betydelig bedre enn en trippel.

Jeg forsøker å se for meg utfallet av diverse spillestrategier og veier disse mot hverandre. Som regel går jeg for det minst risikofyllte, selv om man tidvis blir litt for grådig.

Det burde vært avholdt flere kurs med fokus på spillestrategi.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Course management

Post by furu »

Jeg gikk mitt livs runde på Fana i fjor da jeg slo ut på par 4 og 5 med 5w og 5i. Gikk helt suverent bra. Da var jeg inne i en veldig god svingperiode og stolte på meg selv. Når jeg etter hvert begynte å slite med svingen så tok jeg fram driver på utslagene og klinte til hele tiden. Selvtillit på fairway og rundt green gir også selvtillit på tee.
Instagram @christianfuru
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Course management

Post by mciljoy »

@mciljoy: enig med deg ang. korte par4, men hvor ofte møter man slike? På Stiklestad er det 2 par4 jeg bruker jern på, men de har så kraftig dogleg at noe annet ville vært temmelig idiotisk. Nå vet jeg ikke hvor langt dere andre slår langjerna, men jeg tror ikke jeg får mitt 5-jern særlig over 180m (har ikke fått målt, slår ikke så mye 5jern egentlig), så disse par4 hullene må være av den korte typen for min del.
Jeg har bare spilt Stiklestad en gang og da spilte jeg patetisk dårlig, så der kan jeg ikke uttale meg så mye. Men på de banene jeg spiller (Byneset, Trondheim og Stjørdal) er det veldig mange par 4 man kan slå jern på. Jeg slår 4'er jern men kun på hull som er opptil ca 350. Stiklestad er kanskje lengre enn de banene jeg spiller? Mener å huske at den var ganske lang og vanskelig.

Har aldri vært noe tilhenger av å slå jern fra tee på par 4 før, men etter at jeg var å så NM forandret jeg mening. Fulgte et par av landslagsspillerne våre og de slo ofte jern på de hullene jeg pleide å slå driver på Byneset.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Course management

Post by veggiss »

Min beste runde på Miklagard spilte jeg fra 63 (hvit) med 5-jern som laveste kølle. 98 slag og 40 poeng mener jeg det var.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Course management

Post by mciljoy »

Regnet kjapt ut snittlengden på par 4 på Byneset (fjorårets NM-bane) og den er ca 330. På min hjemmebane (Trondheim GK) er den ca 315).

Sier seg vel egentlig selv at driveren ikke blir den viktigste kølla i baggen med de lengdene der...
User avatar
bentzen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 168
Joined: 26 Feb 2011, 20:54
Hcp: 8ish
Hjemmeklubb: Stiklestad GK

Re: Course management

Post by bentzen »

Tok et regnestykke på par 4 hullene på Stiklestad, der er snittlengden 344m. Hull 9 og 17 utmerker seg som spesielt vanskelige med sine 386 og 378m i motbakke.
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Course management

Post by mciljoy »

Såpass ja.., da blir det nok en litt annen strategi. Byneset er 5700 og Stiklestad 5900, ser jeg.

Husker Stiklestad som en meget vanskelig bane, men jeg skal ha revansje der i år. Mener å huske at jeg hadde 12 tilleggsslag der så det bør jo gå an å få snekret sammen en brukbar poengsum.
Post Reply