Tom Wishon om utvikling av drivere

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
User avatar
Zeph
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 169
Joined: 14 Mar 2011, 00:15
Hcp: 11

Re: Tom Wishon om utvikling av drivere

Post by Zeph »

Tom Wishon har mange gode poeng, men det er desverre vanskeleg å få sånt gjennom på markedet. Han har for øvrig laga ein Powerpoint-presentasjon rundt 12 golfmyter som er mykje i samme gate som det sitatet: http://www.twgolftech.com/12_myths.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Eg synest justerbare drivere er positivt. Du kan til dømes bli tilpassa med ein 12.5º driver når du har handicap 20. Når du kjem ned på 10 har svingen blitt hurtigare og du har sikkert endra dynamisk loft. Då vil ikkje nødvendigvis ein 12.5º driver passe deg. Enten kan du leve med mindre enn optimal lenge, tilpasse svingen til kølla, eller kjøpe ny. Med justerbar driver kan du kanskje justere ned 2º og få ein meir optimal launch angle.

Det med lenger på køllene er eg heilt enig i, dei er blitt for lange. Eg meiner det er ein tabell i 12 Myths artikkelen hans om kor langt spelarar med forskjellig handicap slo 44-46" drivere. Resultatet var omtrent neglisjerbart, men dei var mindre treffsikre med ein lengre driver. På PGA Touren meiner eg å ha lese at snittlengda på ein driver er 44.5-45". At me skal bruke noko lengre er jo søkt. For min egen del er det alltid like overraskande kor god kontroll eg har med køllene, spesielt driveren, om eg griper ned litt på grepet. Oppi det heile har ein jo og smash factor, så det er ikkje utenkeleg at ein kan få meir lengde i snitt med kortare skaft.

Det er dyrt å tilpasse for mykje, folk er ikkje villig til å betale, og butikkane har ofte ikkje kompetansen. Eg er sikker på at ein Burner med 46" skaft hadde solgt meir enn ein med 44" skaft.
User avatar
Hiks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 109
Joined: 19 Jul 2009, 00:33
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: Solastranden GK
Location: sola

Re: Tom Wishon om utvikling av drivere

Post by Hiks »

Zeph wrote:
Det er dyrt å tilpasse for mykje, folk er ikkje villig til å betale, og butikkane har ofte ikkje kompetansen. Eg er sikker på at ein Burner med 46" skaft hadde solgt meir enn ein med 44" skaft.

viss man kjøper ett jernsett til 5-7000,- eller ein driver til 3000,- så skulle det faktisk bare mangle at proen tar seg tid til å tilpasse kølla til spilleren. det koster proen lite tid og krefter å gjøre en slik tilpasning i forhold til hva han får igjen av rykte og kundetilfredshet.

hvem ville ikke gå tilbake og få sjekket utstyret eller handlet der igjen om man visste at proen gjorde det han kunne for å gi deg det rette utstyret når du legger i såpass mye penger?
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Tom Wishon om utvikling av drivere

Post by veggiss »

F.eks. gratis justering av loft og lie en gang i året (det tar ikke mange minuttene), ett gratis grepskifte der kunde kun betaler for selve grepet er også noe som vil ha stor merverdi for sluttkunde, men ikke ha rare kosten for selger. Justering av lie blir jo fort noen hundrelapper, og det er noe alle bør gjøre et par ganger i året, og det er essensielt hvis man har kjøpt køller på nettet.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Ichbin
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 245
Joined: 13 Jan 2011, 21:32
Hcp: 4,7
Hjemmeklubb: Randaberg

Re: Tom Wishon om utvikling av drivere

Post by Ichbin »

Jeg forstår ikke hvorfor proshopene annonsere mere det å justere lie og generell kølletilpassning.
Rett å slett av den grunn at feks lie justering er gjort på 15min på ett fullt sett, og de har ikke noen kostnader med dette. Ergo god profit.
Faktisk så tipper jeg at de tjener mere på å justere ett jernsett på 15min, enn de gjør på å selge ett sett til 2000,-.

Inntektspotenisialet er stort, men det blir ikke utnyttet.
Acer XF Leggera, GD Aura Red Stiff.
Ping G10, 18grader
Mizuno MP-60 3-pw
Ping Tour w 50,
Acer XB 56, 60
Ping Redwood ZB.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Tom Wishon om utvikling av drivere

Post by veggiss »

Det koster jo penger i form av at du må ha en ganske kostbar rigg for å gjøre det (5-6000 spenn for en solid sak), og 15 minutter arbeidstid er jo faktisk også en kostnad. Men jeg er helt enig med deg, tenk om proen etter timen tilbyr seg å sjekke og evt justere lie for deg på jernkøllene, mens du står og banker driver eller putter.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Ichbin
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 245
Joined: 13 Jan 2011, 21:32
Hcp: 4,7
Hjemmeklubb: Randaberg

Re: Tom Wishon om utvikling av drivere

Post by Ichbin »

Vel nå tror jeg de fleste proshoper som er etablerte har lie/loft maskin. De kan skifte grep og har en klemme, og de bør ha en swingvekt liggende.
Har de de ikke så ser jeg at kostnaden blir stor. For min del hadde vel ikke kompetansen på det stedet fristet meg til å gjøre noe der uansett :D
Acer XF Leggera, GD Aura Red Stiff.
Ping G10, 18grader
Mizuno MP-60 3-pw
Ping Tour w 50,
Acer XB 56, 60
Ping Redwood ZB.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Tom Wishon om utvikling av drivere

Post by furu »

Reklamasjoner og klager på arbeid kan være et problem for en liten proshop.
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Tom Wishon om utvikling av drivere

Post by veggiss »

Jeg tviler faktisk på at de har en loft-lie maskin. Hvis noen skal ha avvikende specs så bestilles det vel ferdig fra produsent...eller tar jeg feil nå? Du trenger ikke rare kompetansen til å justere lie på en køller, det holder at du kan lese og klarer å skru til en stikke.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Ichbin
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 245
Joined: 13 Jan 2011, 21:32
Hcp: 4,7
Hjemmeklubb: Randaberg

Re: Tom Wishon om utvikling av drivere

Post by Ichbin »

Vel jeg har i allefall kommet til det stadiet der jeg vurderer å gå til anskafelse av lie/loft maskin. Trenger ikke å være veldig dyrt, og jeg har fått helt dilla på tilpassning. Regner med at skulle jeg til innkjøp av noe slik, blir det i sammen med noen andre. Da snakker man faktisk ikke mere enn 2 justeringer selv, så har man tjent inn prisen på apparatet.

ett alternativ kan være denne.
http://www.golfsmith.com/cm/products/24 ... c=vc_cs_pp" onclick="window.open(this.href);return false;

For de som er redd for å få reklamasjoner og klager på arbeid, de burde strengt tatt ikke ha en proshop. 99 av 100 mennesker har innsett at slike ting skjer, det som det handler om er hvordan man hånterer det etterpå. God kundeservice er aldri negativt, selv ved en reklamasjon.

Man får også langt større kredibilitet med en gang man holder på med "verkstedsarbeid" på huset, gjelder ikke bare golf, men også sykkel og ski feks.
For min del ser jeg dette som vinn vinn for de som satser litt på dette.
Selvfølgelig det finnes untak, men tror ikke det er mange av disse i golfnorge.
Acer XF Leggera, GD Aura Red Stiff.
Ping G10, 18grader
Mizuno MP-60 3-pw
Ping Tour w 50,
Acer XB 56, 60
Ping Redwood ZB.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Tom Wishon om utvikling av drivere

Post by veggiss »

hadde vært kjekt å ha selv ja, synd jeg ikke har plass.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Tom Wishon om utvikling av drivere

Post by liverglimt »

veggiss wrote:F.eks. gratis justering av loft og lie en gang i året (det tar ikke mange minuttene), ett gratis grepskifte der kunde kun betaler for selve grepet er også noe som vil ha stor merverdi for sluttkunde, men ikke ha rare kosten for selger. Justering av lie blir jo fort noen hundrelapper, og det er noe alle bør gjøre et par ganger i året, og det er essensielt hvis man har kjøpt køller på nettet.
Drar fram en gammel tråd som jeg fant i ett søk.

Alle mine kunder får gratis sjekk av loft/lie på jernkøller en gang per år. Når jeg får råd til ny jigg så skal de få det på alle køllene. :)

Ny video med noen få justeringer fra Tom Wishon. Nå er det "fitting to the longest possible driver" som gjelder. Erfaringene som køllemakere har gjort gjennom mange år har ført til en endring fra TWGT angående lengder på drivere.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Tom Wishon om utvikling av drivere

Post by Franz »

Kommer det til å bli verksted på Ilstad i år også?
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Tom Wishon om utvikling av drivere

Post by liverglimt »

Det blir ihvertfall en "turne" i Norge. Så får vi se hva som blir hovedbasen.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Tom Wishon om utvikling av drivere

Post by Franz »

liverglimt wrote:Det blir ihvertfall en "turne" i Norge. Så får vi se hva som blir hovedbasen.
Husk å publisere ruta for turnéen her inne!

Hvorfor ikke på Myklebostad, forresten?
Er det ikke mer enn dobbelt så mange medlemmer der?
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: Tom Wishon om utvikling av drivere

Post by Golfspilleren »

Turne' i Norge? Som en demotour?
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Tom Wishon om utvikling av drivere

Post by liverglimt »

Franz wrote:Husk å publisere ruta for turnéen her inne!

Hvorfor ikke på Myklebostad, forresten?
Er det ikke mer enn dobbelt så mange medlemmer der?
Takk, jeg skal huske på å poste.

Myklebostad har proshop. På Ilstad fikk jeg en grei avtale siden de ikke ønsket å ha en egen proshop med golfkøller.
Golfspilleren wrote:Turne' i Norge? Som en demotour?
Jeg har vært på golfbaner i Nordland og nord-trøndelag de to siste årene. Skulle gjerne hatt en "landstour".
Post Reply