Oppvarming

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Oppvarming

Post by furu »

Veldig mange sier at man begynne med wedgene og jobbe seg videre til man slutter med driver. Jeg liker å begynne med helt andre køller og varierer gjerne etter dagsformen. Jeg svinger vanligvis mye roligere med en hybrid enn en wedge. Høres merkelig ut? Kanskje, men f.eks. Cleveland Mashie er en hybrid som liker rolig sving. Jeg har lest at Fred Couples ofte startet med lengre køller under oppvarmingen fordi han fikk bedre tempo av det.

Det er vel ingen automatikk i at god oppvarming starter med wedger? Kan det ikke tenkes at noen faktisk svinger raskere og tar mer i med wedger?

Jeg tviler på at det kan bevises at oppvarming med wedge først er best. Det er en regel, en myte, som for min del gjerne kan avlives :D
Instagram @christianfuru
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Oppvarming

Post by mciljoy »

Jeg starter alltid med wedgene. Først noen chipper, så noen korte pitcher, deretter 60-meters slag og så til slutt 100 meter.

Føler bare det er en naturlig progresjon fordi du tar musklene mer og mer i bruk. Tror sjansen for å strekke noe er mindre hvis du begynner med halvsvinger..., men jeg vet ikke.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Oppvarming

Post by furu »

Det jeg er opptatt av er at man tar det man føler er riktig og at det ikke nødvendigvis er en wedge. En kølle med langt skaft, som driver og 2h, vil vel kanskje være bedre å øve inn rolig tempo med?

Om en halvsving nødvendigvis er roligere vet jeg ikke. En full sving i rolig tempo kan vel være vel så bra?
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Oppvarming

Post by kevin »

Mener å huske at Vijay Singh hadde rutine med å starte med putteren, så rangen en stund for så å gå tilbake til putteren. Begynne rolig, avslutte rolig.

Så gå og kline ut driver fra tee 1 :)
TinCup
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 410
Joined: 29 Mar 2010, 17:18
Hcp: 4,3

Re: Oppvarming

Post by TinCup »

Tom Watson starter alltid med 3jern, fordi da vet han at han får en god dag hvis 3jernet sitter... mange forskjellige måter å gjøre ting på :)

Starter selv med 52 grader 8jern, 7jern, 5jern, 3jern, driver.. går så tilbake til wedgene.
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Oppvarming

Post by AkE »

Ble slått med 20 sekunder på denne kommentaren!
Last edited by AkE on 28 Mar 2011, 19:12, edited 1 time in total.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Oppvarming

Post by AkE »

Ooops...
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Oppvarming

Post by furu »

Der har du en annen ting som spiller inn - begynne med noe som gir selvtillit. Hvis man begynner oppvarmingen dårlig så kan man sikkert svinge så rolig man vil med en wedge, man blir ganske raskt anspent hvis ting ikke sitter som det skal.
Instagram @christianfuru
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Oppvarming

Post by Long-Hit-Wonder »

Litt lett bøying og tøying før jeg slår en halv bøte med 6-jern, og det er som regel min oppvarming. Ut over dette slår jeg noen få slag med SW og 9-jern.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Oppvarming

Post by spiderboy »

Min oppvarming er dessverre som oftest å løpe fra parkeringsplassen til 1.tee for å rekke utslag. Fungerer som regel dårlig. De gangene jeg klarer å varme opp skikkelig bruker jeg mest tid på og rundt greenen. Og innspill fra <70 meter. Det har kanskje en sammenheng med at nærspillsområdet på Trondheim golfklubb er strålende og at rangen suger skikkelig. :-D
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Oppvarming

Post by Sticho »

Jeg begynner alltid med 8-jern. Slår stort sett noen halvduffer i starten, så trenger noen slag på å "kalibrere".
Så går jeg videre på 6-jern og deretter på driver. Når jeg skriver dette så merker jeg at det ser litt merkelig ut, men det fungerer.. :)
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Oppvarming

Post by AkE »

Begynner som regel med 6`er jernet for å få i gang svingen, så driver for å se hvordan den ligger an. Deretter pw og noen wedger, så putter de resterende minuttene til jeg skal ut på banen.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Oppvarming

Post by furu »

Er det noen andre som har blitt fortalt av golftrenere at oppvarming og en økt på rangen alltid skal starte med wedgene?
Instagram @christianfuru
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Oppvarming

Post by spiderboy »

Jepp, det sier min pro. Og på treningene i klubben er det alltid slik vi starter.
Han mener man skal jobb inn en rutine der man alltid starter rangeøkter med å slå to valgte korte distanser med wedge. F.eks. 30 og 50 meter. 5 eller 10 slag på hver distanse.
For det første får du startet rollig, for det andre vil du etter hvert bli veldig trygg på disse 2 viktige distansene. Så to fluer i en smekk egentlig.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Oppvarming

Post by Sticho »

Nei, men har lest det i diverse blader at det kan være en god ide.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Oppvarming

Post by veggiss »

Det viktigste med oppvarmingen fra et rent fysisk ståsted er nettopp...å bli varm. Om man gjør det med å svinge en hybrid veldig rolig, eller slår rolige wedger spiller ingen rolle. Selv tøyer jeg, og varmer opp skuldre og korsrygg, før jeg starter med LW og jobber meg nedover. Jeg har en historie med ryggproblemer og har skadet meg før pga sløv oppvarming (ikke i golf), så jeg har en mental sperre som sier at jeg ikke skal dra til før jeg er varm.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Pan
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 131
Joined: 23 Nov 2010, 19:59
Hcp: 22,1
Hjemmeklubb: Meland GK
Location: Nordhordaland

Re: Oppvarming

Post by Pan »

Er helt enig med Veggis
Syns at når eg har slurvet med oppvarmingen så blir svingen og resten ikke bra
Oppvarming er jo noe man starter med i alle idretter først roligt og så øke etter hvert
For min del så starter eg med wedgene syns det det er lettere å få til svingen (etter oppvarming)
HC start 2012 35,5 nå 22,5 Målseting 2012 HC 21 endte på 22,1
Callaway Razr Fit
Titleist AP1 712 PW-4
Taylor Made RBZ 5 W
Ping G20 5 hybrid + 5 Callaway Razr 5HL hybrid
Titleist Vokey 50 + 56+60 Scotty Cameron Studio Select
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Oppvarming

Post by sumo »

jeg varmer også opp med bøying og tøying for og unngå strekk i ryggen. viktig og bli varm i kroppen før du begynner og svinge, så jeg er helt enig med veggiss her.
starter så med wedger og jobber meg nedover. er vel ingen gylden regel på dette med rekkefølge på køller. man starter med det man føler for, kjører sitt eget system - egen rutine.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Oppvarming

Post by Grønne greener »

Jeg tror at det viktigste med oppvarming er å få strukket ut kroppen. Myke opp de musklene som skal brukes. Altså er uttøying viktigere enn å slå baller.
En god og kjapp øvelse som jeg bruker er å stå oppreist med armen vinkelrett ut fra kroppen og så strekke armen så langt bakover som jeg klarer. Se etter hvor armen peker.
Bytt arm og gjenta noen ganger. Du vil oppdage at du kommer lenger og lenger bakover med armen hvilket burde bety at du får strukket ut de musklene du skal bruke og kroppen er klar for golfspill.
User avatar
Yngvebol
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 176
Joined: 03 Oct 2010, 11:58
Hcp: 8,0

Re: Oppvarming

Post by Yngvebol »

Jeg gjør det samme hver gang ved oppvarming, litt tøy og bøy, svinger et minutt eller så med to køller, 3-4 slag med en SW (ca 50 meter), så en 3-4 slag med 8 jern (ca 100 meters slag) og 3-4 slag med 4-jern (130 meters slag). Så tar jeg noen 80-90% slag med fairway wooden. Dette tar 8-10 minutter inkl prøvesvinger. De siste ballene er med køllen jeg skal bruke på første utslag.
På vei til utslaget putter jeg noen "lag-putter" for å bli kjent med hastigheten på greenene før jeg avslutter med noen putter som jeg IKKE kan misse :)

Jeg tenker ALDRI teknikk under oppvarmingen, kun rytme, takeaway og at jeg fullfører slaget. Funker for meg
I baggen: (Titleist FitDry)
Taylormade R7 460 9,5*
Taylormade V-steel 15*
Cobra Baffler 3H 20*/ 710 AP2 3j av og til
Titleist 710 AP2, 4-P,
Titleist Vokey SM 50*, 56* og 60*

Oddesey Sabertooth/ Ping Ally i etter dagsform.

Ball, Titleist NXT Tour
Post Reply