regular eller stiff?

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Aemon
Rookie
Rookie
Posts: 4
Joined: 07 Apr 2011, 23:57
Hcp: 30,6
Hjemmeklubb: Soon GK

regular eller stiff?

Post by Aemon »

Hei,

Har tenkt å kjøpe meg en ny driver, da den jeg har er en draw driver med lukket hode. Hva bør man velge, stiff eller regular? Høy eller lav loft? Jeg er ganske ny innen spillet, så ganske usikker på alle forskjellene.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: regular eller stiff?

Post by veggiss »

Hvor langt slår du 7-jernet?
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Aemon
Rookie
Rookie
Posts: 4
Joined: 07 Apr 2011, 23:57
Hcp: 30,6
Hjemmeklubb: Soon GK

Re: regular eller stiff?

Post by Aemon »

omtrent 145 meter
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: regular eller stiff?

Post by furu »

Velkommen Aemon :D

Veggiss har rett i at litt mer info hadde vært greit. 145 meter med 7i? Er det maxen eller snittet?

Norske golfere standard er 10.5* og regular flex. For mange nybegynnere og faktisk også andre kan det lønne seg med mer loft.
Er det noen spesielle drivere du har sett på?
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: regular eller stiff?

Post by veggiss »

Da kan du nok mest sannsynlig bruke en driver med regular flex, den vil også gi deg litt mer lengde enn en med stiff. Når det gjelder loft så kommer det helt an på hvordan du angriper ballen, men rundt 12 grader skulle neppe være så langt unna.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: regular eller stiff?

Post by veggiss »

og kjøp for all del ikke en driver som er 46-47" lang, da gjørd du det bare vanskeligere for deg selv. ryker du alikevel på en slik driver så kapp den ned til 44,5" med en gang.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: regular eller stiff?

Post by furu »

Kanskje en brukt 1-2 år gammel driver kan være tingen? Finnes en del greie både her på forumet og finn.no.

Når det gjelder loften så er jeg enig med veggiss. Forfengelighet gjør at mange ikke vil velge noe høyere enn 10.5 men sannheten er som jeg nevnte at det kanskje passer dem best. Har du mulighet til å teste utstyr?
Instagram @christianfuru
Aemon
Rookie
Rookie
Posts: 4
Joined: 07 Apr 2011, 23:57
Hcp: 30,6
Hjemmeklubb: Soon GK

Re: regular eller stiff?

Post by Aemon »

Takk for velkomsten og svarene

Har sett på Callaway sin Diablo Octane Black. Har ikke mulighet til å teste desverre. Men takk for tipsene, om loft og lengde på skaft. Bør kanskje finne et sted der jeg kan teste køllene, men vet ikke hvor mye det har for seg siden jeg fortsatt er ganske "fersk", og dermed en ufulstendig swing.
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: regular eller stiff?

Post by AkE »

Ser du er medlem på soon gk, Moss og rygge skal ha stor demodag i begynnelsen av mai. Absolutt verdt å stikke innom hvis du vil teste litt.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
Aemon
Rookie
Rookie
Posts: 4
Joined: 07 Apr 2011, 23:57
Hcp: 30,6
Hjemmeklubb: Soon GK

Re: regular eller stiff?

Post by Aemon »

kult, takk for tipset
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: regular eller stiff?

Post by furu »

Octane Black er en ganske snill driver. Er ikke umulig at 10.5 er bra men de har også 11.5.

Jeg skjønner hva du mener med at svingen gjerne ikke er stabil nok til å gjentas og få sammenlignbare resultater. Hvis du vil kjøpe uprøvd så er Diablo-driverne bra valg og du må bare selv bestemme om du vil ha 10.5 eller 11.5. Det eneste som egentlig taler for 10.5 er at den er lettere å selge etterpå :D
Instagram @christianfuru
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: regular eller stiff?

Post by Long-Hit-Wonder »

Personlig ville jeg gått for 10,5 grader. 11,5 grader kan fort sende golfballene skyhigh.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: regular eller stiff?

Post by veggiss »

ikke hvis han slår ballen normalt, da bør 12-13 grader loft være optimalt.

Clubhead Speed Estimated Optimal Loft Category
130-150 4-7 degrees Men's driving champs
110-125 8-9 Men's touring pros
95-105 10-11 Strong men and women
85-90 12-13 Most men golfers
75-85 14-15 Senior men and most women
65-75 16+ Most women golfers

http://www.golfengineering.net/Driverloft.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: regular eller stiff?

Post by Golffreak »

Dette avhenger av hvordan du slår også. Husker ikke helt, men tror ikke jeg har over 110mph svinghastighet. Etter custom-fitting så endte jeg på 8,5 da jeg med min sving genererte litt mer spin enn "vanlig".. Mindre loft fikk spin-tallene ned til mer optimale tall.

Personlig så har jeg litt vanskelig for å se at 12-13 grader loft skal gagne "most men golfers", men nå har jeg ikke testet det selv så skal ikke være fordomsfull..;-).
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: regular eller stiff?

Post by mciljoy »

Man kan jo heller ikke se seg blind på lengden. En driver med mer loft vil jo også gå rettere enn en driver med mindre loft. Mer backspinn = Mindre sidespinn

Hvis du kun tenker lengde kan det være greit å kjøpe 8-9 grader, men det vil også føre til mer spredning.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: regular eller stiff?

Post by Golffreak »

I teorien kanskje, men er vel også slik at mer backspin i motvind kan få ballen til steile og bli tatt mer av vinden sideveis (ved sidevind)? Med mindre loft, mindre spin og lavere ballbane så får man en mer penetrerende ballbane "igjennom" vinden.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: regular eller stiff?

Post by mciljoy »

Det er jo sant; i vind så vil det jo alltid lønne seg å holde ballen lavt. Det er vel bare enda en faktor han bør vurdere når han velger driver.

Personlig slår jeg driven veldig høyt og vil ha så lite loft som mulig, men det spørs jo helt hvilken ballbane man har.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: regular eller stiff?

Post by veggiss »

Sitat Tom Wishon:

If your swing speed is under 100 mph and your driver loft angle is less than 11 degrees, 90 percent of you have more distance that you're leaving in the bag every time you play. If your swing speed is 80-85 mph, which is the average driver swing speed of a male golfer today, you're giving up real distance increases of at least 10 yards or more if you are not using a driver with a loft angle of at least 12-13 degrees. And if you have a swing speed under 80 mph and you're not using a driver with at least 14-15 degrees of loft, well, you've got a lot more distance sitting in your bag too.

The exact loft that optimizes your swing speed into your maximum distance with a driver is also based on your swing angle of attack -- whether the driver head is traveling on a downward, level or upward angle when it contacts the ball. So to really know your best loft for most distance, you should take the time to find a custom clubmaker with a launch monitor. With that wonderful piece of fitting equipment, it will be possible to know what loft delivers your best flight trajectory for most distance. And the next time you head out to play, you will have a much bigger smile on your face as a result.

Take it to the bank -- 90 percent of you do indeed have more distance off the tee if you will accept that fact that a driver with a 9, 10 or even 11 degrees just isn't gonna get it done.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: regular eller stiff?

Post by Golffreak »

Hvordan du slår ballen er av helt avgjørende betydning ja, og custom-fitting må til for å finne riktig loft m.m:-). Man kan jo føle og se at man slår med mye backspin også da, men jeg hadde aldri turt å gå for 8.5 hadde jeg ikke fått testet det grundig på simulator.

MEN, hadde jo vært gøy å teste 12-13 grader drivere :-). Har derimot ikke så stor tro på at mange proshoper har det inne, og er vel heller ikke så mange av de store OEMene som leverer det engang.. Er jo veldig rart hvis så og si ALLE OEMene ikke leverer optimale spesifikasjoner for den jevne golfer, så inntil det motsatte er bevist så velger jeg å tro at denne tabellen med optimal loft er litt unyansert iallefall. Jo, golfere kan være litt "forfengelige" med lav loft, lange/stive skaft, bladkøller etc, men hvis det hadde hatt så stor effekt å gå opp på loft så tror jeg OEMene hadde satt inn marketingapparatet på det budskapet faktisk.. Ihvertfall noe som gir MER lengde, som de alle skal selge.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
Zeph
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 169
Joined: 14 Mar 2011, 00:15
Hcp: 11

Re: regular eller stiff?

Post by Zeph »

Image

Image

Gå til ein proshop eller butikk og få den tilpassa.
Post Reply