Mgolf

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Mgolf

Post by veggiss »

furu wrote:Kan veggiss og Knut si noe som helst om hva som faktisk er forskjellen på Mgolf i dag og før?
Forskjellen er at nå er det ikke et orginal design. Det er nå et ferdig design fra et støperi i Kina, med en logo på. Det er ingen produktutvikling, testing eller forskning som gjøres her hjemme. De har ingen tour-spillere som bruker produktene, og som er med å utvikle de. De er ikke tilnyttet trenere og forskere i Norge og Sverige som hjelper med utvikling av produktene. Her har man kjøpt Mgolf varemerket for å sette det på Royal Golf-køller, for å kunne ta litt bedre betalt for de...

Merk at jeg ikke sier noe om hvor bra eller dårlige selve køllene er, det har jeg ingen formening om siden jeg hverken har testet Mgolf eller Royal Golf-køller.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Mgolf

Post by Smilende Sam »

Hvis det er sånn at Knut er en aktør i bransjen og har egne interesser som går på tvers av Mgolf sine så synes jeg at han burde være helt tydelig på hvem han er og hvilke interesser han har.

Jeg aner ikke om det veggiss sier er riktig eller galt. På generelt grunnlag er det mye riktig, men kjenner ikke detaljene. Produksjon og R&D i Kina må ikke være galt - selv om det finnes klare tilfeller som viser at det kan være opphav til svakheter. Uansett; det finnes spillere som ikke trenger eller har råd til, noe annet enn billige køller - og da er det fint at det finnes tilbud til dem og. Det mest spennende ville være å få feedback fra gode spillere som har testet køllene.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
Knut
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 237
Joined: 13 Apr 2010, 08:27

Re: Mgolf

Post by Knut »

Jeg har ikke noe generelt imot MGolf eller de som selger det.
Har poengtert at jeg også synes det er trist men andre "døde" merker som RAM og MacGregor.

Mener helt oppriktig at det er synd at MGolf som hadde noen av markedets fineste køller nå er et billigmerke.
MGolf sine smidde blades med et topp stålskaft eller med de fantastiske Swix-grafittskaftene var køller i absolutte toppsjiktet.


Nå føler jeg det er litt som å sette Porsche-logo på en Skoda.
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Mgolf

Post by Smilende Sam »

Men er det riktig at du driver/er involvert i onlinegolf, Knut?
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
Knut
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 237
Joined: 13 Apr 2010, 08:27

Re: Mgolf

Post by Knut »

Jepp. Det er riktig.
Kan se at dette gir en dobbeltrolle.
Skal passe meg fra nå av.

Men å si at jeg kun driver reklame her inne blir også feil....
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Mgolf

Post by Smilende Sam »

Jeg påsto ikke det - og har ikke det inntrykket heller :-) Det er bare greit å være klar over (og - ingen tung kritikk ment - du bør kanskje si noe om det der det kan være relevant).
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Mgolf

Post by furu »

Jeg får spillere i disse "hcpgruppene" til å teste for meg og gi tilbakemeldinger;
3-6
9-14
19-22
30-36

Har etter hvert mange kjente jeg kan spørre om en tjeneste eller to og det er veldig greit :D

Tilbakemeldingen fra meget gode spillere på wedgene fra Mgolf og RG var at de var overraskende bra, føltes veldig bra når man slår men at de ønsket mer spinn. De la ballen død med disse wedgene mens med f.eks. Vokey fikk de i samme situasjon 3-4 meter spinn. Deres mening er at de absolutt er gode nok for de aller fleste golfere men at de beste ikke vil være fornøyd med spinn. Jeg kommer mer tilbake til dette på bloggen min.

Et par ting jeg må nevne. Knut skriver om Mgolf supre blades og Swix grafittskaft. Markedet for blades er mest sannsynlig så lite at man må være forretningsmessig sløv for å satse på det. Jeg vet hva du mener men vi må innse at dette ikke er en type kølle man gidder å satse på. Hvordan er Swix grafittskaft i forhold til det man får i dag? Hvordan hadde prisen vært? Hadde folk vært villig til å betale mye mer for et skaft fordi det var utviklet og kanskje også produsert i Skandinavia? Når alt kommer til alt så er vi prisbevisste hele gjengen.

Produksjon i Kina er ingen ulempe. Cobra produserer i Vietnam. Callaway har flyttet stort sett alt til Mexico. Har vært skrevet en del om dette på amerikanske forum. Jeg tviler også på at Kina er et tilbakestående land når det kommer til utvikling. Er det usannsynlig at de faktisk jobber seriøst i golfindustrien i Kina?
Instagram @christianfuru
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Mgolf

Post by spiderboy »

Poenget med swix-skaftene den gangen var vel at de tilsvarte vår tids whiteboard eller Kai'li (dere som har mer peiling enn meg kan fylle inn navn på fete skaft). Det var virkelig eksepsjonelt gode og eksotiske skaft i forhold til hva man fikk den gangen.
Det er selvsagt riktig at produskjon i kina kutter prisen, køllene er gode nok for de fleste spillere osv. Men poenget mitt var at jeg har forsøkt de gamle m-golf køllene, og de var virkelig gode og så bra ut også. Da er det trist når noen kjøper navnet og spytter ut køller som, ihvertfall tilsynelatende, står for det motsatte av det m-golf en gang var. M-golf var dyre køller, bra bygd, med ekstremt bra skaft. Nye m-golf er billigkøller for middelgolferen. Og det er ikke noe galt i det, det er bare litt trist...
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Mgolf

Post by furu »

Hadde Mgolf solgt noe som helst i Norge hvis de var på samme prisnivå som Callaway, TM osv.? Hvis de skulle drevet slik som de gjorde før er det vel hevet over enhver tvil at prisnivået hadde vært mye høyere enn de nevnte konkurrentene. Mgolf gikk vel konkurs. Noen som vet hvorfor? Var det fordi de laget så gode køller og solgte i bøtter og spann? Eller var det fordi måten de drev ikke hadde livets rett? Her jeg sitter kan jeg ikke fatte og begripe at Mgolf gikk konkurs. Ifølge dere var det jo et genialt selskap med geniale produkter.

Er det slik å forstå at man skal mislike Mgolf anno 2011 fordi de har en fullstendig annerledes profil enn gamle Mgolf? Det er jo helt teit folkens.
Instagram @christianfuru
Knut
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 237
Joined: 13 Apr 2010, 08:27

Re: Mgolf

Post by Knut »

Det er lov å ha ulike meninger,Furu.

Føles litt kjipt med MGolf som billigmerke. Det synes hvertfall jeg. Og flere er enige med meg,tydeligvis.
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Mgolf

Post by stianm »

Har de gamle gode Mgolf jerna i boden. Det eneste som er likt med disse og de nye er navnet.

Alle selskaper kan gå konkurs helt uavhengig av kvaliteten på produktene de lager, det er ikke så enkelt som at gode produkter sikrer et selskaps rett til å leve, desverre.
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Mgolf

Post by Smilende Sam »

Furu, jeg kan litt om Kina og egen produktutvikling. Frem til for noen år siden var det mye kopiering og mye dårlig håndverk. I dag skjer det noe produktutvikling innen en rekke teknologisektorer, men det er lite nyvinning og det mange kommenterer er at de produktene de forskjellige fabrikkene kommer med alltid er low - mid-range og produktene er ofte helt like hverandre. En av grunnene er at de ikke vil investere i R&D fordi da går kostnadene/prisene opp. De lave kinesiske prisene er tuftet på billig arbeidskraft og med mye R&D stiger prisene både på arbeidskraften til det og til de som skal produsere. Et annet aspekt er at resultatene av utviklingen har dårlig vern i Kina og det gjør at de er forsiktige med å investere. Dette er i bedring nå, men det krever også en endring av forretningskulturen.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Mgolf

Post by veggiss »

At de produseres i Kina er helt likegyldig for meg, det gjør stort sett alt annet også. Det som er greia er jo at man her har satt ut all R&D til kineserne også, og bare kjøper ferdige modeller som man stempler Mgolf på. Det er ganske stor kontrast til hvordan det var da "gamle" Mgolf var i business. Blir litt som om Profound skulle solgt merkenavnet til f.eks. golfhandelen, slik at de kan bytte navn på Royal Golf-putterne til Profound.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Mgolf

Post by furu »

Profound er bygget på en bestemt filosofi og teknologi. Nå har jeg ikke nok kunnskap om Mgolf, men var det et firma med lik måte å tenke på? Eller hadde de forskjellige typer køller? Som du skjønner så ser jeg ikke helt at det er riktig å sammenligne på den måten, i hvert fall ikke i tilfellet Profound/RG. Syns det er riktigere å tenke på f.eks. Nickent som er kjøpt opp av Dicks. Ingen av menneskene bak Nickent er med videre.
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Mgolf

Post by veggiss »

Litt av greia med Mgolf var jo bruken av skandinaviske køllemakere i utviklingen, og tett samarbeid med flere skandinaviske proffer. Dessuten hadde de nære bånd til Swix, og produksjonen foregikk i skandinavia. "Nye" Mgolf har ingenting av dette, de deler kun navnet.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Mgolf

Post by furu »

Bare så det er klart så ser jeg at dere har noen poeng men jeg syns allikevel det positive i saken er viktigere. Det er mulig at de tilbyr kvalitetsutstyr til god pris og det er jeg sikker på at alle ønsker.
Instagram @christianfuru
Theplayer
Rookie
Rookie
Posts: 2
Joined: 16 May 2011, 20:05
Hcp: 10

Re: Mgolf

Post by Theplayer »

Mgolf leveres nå med True Temper stål skaft, Aldia Rip grafittskaft og New Decade MultiCompound til meget gode priser! dette er vel ikke billig komponeter som noen gir utrykk for ?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Mgolf

Post by furu »

Jeg har skrevet noen ord om driveren Speed. Den er rett og slett svært svært bra. Alle som har prøvd den liker den. Er det utenkelig at rimelig utstyr faktisk kan være veldig bra? Nei, absolutt ikke.

Satser på å ha et utstyrstreff i Bergen etter hvert. Der kan folk få prøve køllene fra Mgolf.
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Mgolf

Post by Kaffekannen »

ehm...du likte den altså ;)
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Mgolf

Post by furu »

Kaffekannen wrote:ehm...du likte den altså ;)
Likte den veldig veldig veldig godt. Småskadet fremdeles men klarte å kline ut noen driver på rangen i går. Slo faktisk over rørene i og helt bort mot land ved #15. For 1.299,- så må jeg si at det er ekstremt mye for pengene. Enkelt og greit. Jeg vet at det blir lett for at vi skal pushe de kjente merkene på alt hele tiden men det dukker opp gode ting fra de andre også. Mgolf og Royal Golf har gjerne ikke en full "kolleksjon" med kvalitetskøller slik som f.eks. Callaway men noen av produktene kan allikevel være helt i toppen.
Instagram @christianfuru
Post Reply