Endret mva regler fra UK nettbutikker?

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Endret mva regler fra UK nettbutikker?

Post by Golffreak »

Vet at det er flere tråder på netthandel, men tenkte det var best med egen tråd på et spørsmål jeg har.

Sjekket kjapt et par nettbutikker fra UK (onlinegolf.co.uk etc) ettersom jeg vurderer ny putter og hybrid, og tenkte at jeg kanskje skulle gjøre det billig og kjøpe fra UK og hente hos Posten i Sverige (poste restante).. Poenget med dette har jo vært at de trekker fra UK mva, og (hvis man har vært i Sverige i 24t) så kan man ta med varene tilbake til Norge uten å betale mva.. :) . Frakten har også vært litt billigere, og hvis man handler for noen lapper så kan det være verdt turen over hvis man samtidig handler litt andre "billige" varer. Nå ser det ut til at de kun trekker fra UK mva hvis man shipper til ikke-EU land (som Norge)? Hvis jeg velger Sverige som mottakerland så blir jo prisen på produktene høyere, noe som sikkert er momsen. Når jeg sjekket ifjor for noe annet, så var det ikke mva for å sende til Sverige tror jeg?!? Dette gjør det jo mindre aktuelt å shippe poste restante til Sverige iallefall.

Forstår jo at europeiske myndigheter sannsynligvis vil tette dette smutthullet, men tenkte jeg skulle spørre dere "golf-shopaholics" her inne;-). Er det ingen nettbutikker innenfor EU som trekker fra mva til Sverige lenger?

Vurderer jo å kjøpe køllene i Norge (m/"custom fit"), men alltid greit sjekke hva det koster fra det store utland.. Foreløpig så tenker jeg på Nike Pro VR hybrid og Nike Method 3 putter forresten:-). Ettersom custom-fit mulighetene der er begrensede (man får OEM skaftet med samme hva) så føler jeg det er greit å bestille på nett og heller betale for evt. lie justering her hjemme. Har 6.0 i mine PX skaft på jerna så regner med at 6.0 i grafittutgaven på hybriden er rikitg også. Nike VR Pro er blant de få hybridene hvor lie kan bøyes også, de fleste andre OEMer har ikke hosel hvor de tør å garantere for at de kan bøyes.. Har testet noen hybrider på golfmessene I mars/April, så har litt info om hvilke som gikk lengst og jeg likte best.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Leben
Rookie
Rookie
Posts: 48
Joined: 29 May 2011, 16:42
Hcp: 8'ish
Hjemmeklubb: Evje Golfpark -Moss

Re: Endret mva regler fra UK nettbutikker?

Post by Leben »

Hei,

Nå har ikke jeg handlet fra UK til Sverige noen ganger. Men innad i EU så skal det være slik at en betaler MVA i det landet du kjøper fra. Om nettbutikker har sendt til Sverige så er vel det brudd på interne regler i EU, og derfor kanskje ikke så rart at noen har slått ned på.

Dog om det er noen som vet om butikker som ikke bryr seg om dette så er det vel ca 16 % å spare på å slippe momsen.

Vet også at det var et Smutthull i Sverige tidligere som gjorde det mulig å bestille post restenate til Sverige og slippe MVA i både statene og Sverige, men mener dette også er tettet. (en liten kuriositet) :P


-Leben-
Titleist 910 D2
910 13,5 FD
910 19 F
910 19 FH
Mizuno MP-650, Fujikura 17'
Mizuno MP FLI-HI 2'er jern/hybrid
Mizuno MP-59 4-P
Mizuno R12 52 og 58
Nike Drone belly
SC Studio Select2 (reserve)
Nike consept, limited masters edition (pynt på kontoret :-D)
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Endret mva regler fra UK nettbutikker?

Post by veggiss »

Jeg handlet fra Scottsdalegolf og de refunderte meg britisk mva i etterkant når de sendte til sverige.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Post Reply