Driver - Pegge opp høyt VS lavt

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Driver - Pegge opp høyt VS lavt

Post by Friedman »

Tee it high and let it fly har vært et velkjent begrep i alle år. Jeg har imidlertid begynt å pegge opp lavere og flytte ballen litt lenger bak i stancen med drivern og hatt stror suksess med dette. Jeg vil tro at det å pegge opp ballen halveis over krona stammer fra tiden med klassiske deep faced-drivere med skyhøy COG eller? Dagens utgaver kan man jo nesten slå fra bar bakke.

Spørmsålet er selvfølgelig hvor mye lengde man mister? Jeg prøver fremdeles å slå opp på ballen for å holde spinnen lav, men ikke i like stor grad som før. Svingtanken er mer "3-wood". Har noen prøvd ulike pegghøyder på Launchmonitor, Trackman etc?

"Tee it low and watch it go!"
No laying up
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Driver - Pegge opp høyt VS lavt

Post by Grønne greener »

Jeg pegget litt lavere enn de fleste for å treffe i sweetspot.
Nå har jeg lært, og sett selv på simulator, at jeg får mer lengde og mindre spinn ved å treffe litt OVER sweetspot. Ergo pegger jeg litt høyere enn før.
User avatar
Zeph
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 169
Joined: 14 Mar 2011, 00:15
Hcp: 11

Re: Driver - Pegge opp høyt VS lavt

Post by Zeph »

Det avhenger av angle of attack og ballposisjon. Du kan slå ballen lågt og få mykje trill, eller slå den høgare med meir carry og mindre trill. On du treff ballen rundt lågpunktet eller før kan det være lurt å pegge den opp litt lågare. Slår du derimot opp med eit par grader kan det være lurt å pegge den litt høgare. Pegg lågare for lågare slag og høgare for høgare slag. Facen på kølla er buet, difor vil ballen gå høgare jo høgare du treff.

Når det gjeld launch angle, spin og alt det der så finnes det tabeller som ganske nøyaktig viser optimale forhold for carry eller roll.

Med ein svinghastighet på 105mph bør du ha ein launch angle mellom 12-15 samt svinge 5º opp på ballen for å få mest carry.
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Driver - Pegge opp høyt VS lavt

Post by mciljoy »

Man leser jo over alt at man skal pegge driveren høyt, men jeg må rett og slett si meg uenig.

Eller; det kommer jo helt an på hva du ønsker av driven din. Vil du ha 10 meter ekstra så kan du prøve å pegge høyere. Men vil du treffe flere fairwayer og aldri mer skye en ball så pegger du ballen lavere. Jeg velger for min del det siste :-)
Fairway
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 297
Joined: 18 May 2010, 14:03

Re: Driver - Pegge opp høyt VS lavt

Post by Fairway »

Kan noen vise til en enkel instruksjonsvideo som kun tar for seg driver slaget. Det jeg ønsker å se i videoen er helst slow motion av hele svingen, samt forklaring av hver del, oppstilling, baksving, gjennomsving etc.

Gjerne også hva man bør gjøre forskjellig ifra jernslagene.

Det som er fint med golf er at det ikke er noen hemmeligheter. Det er det å gjennomføre basic tingene som er hemmeligheten....
Hagen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 26 Apr 2011, 19:40
Hcp: 24,6
Hjemmeklubb: Hvam

Re: Driver - Pegge opp høyt VS lavt

Post by Hagen »



Der har du litt forklaring og slowmo. Etter å ha sett en del filmer på youtube i dag, ser det som at tipset er å starte med hoftene, får teste det på rangen i dag.
Driver: Titleist 910 d3 10,5 og Nickent 4D 12,5
Wood: mizuno jpx 800 5w
Hybrid: Callaway BB Diablo 5h, Callaway razr x tour 3h
Jern: Cobra Amp
Putter: Never compremise sub 30
Wedger: Cleveland cg 14. 52, 56 og 60
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Driver - Pegge opp høyt VS lavt

Post by Grønne greener »

Jeg er helt enig. :D
Jeg har alltid hevdet at svingen og nedsvingen skal starte med underkroppen :D
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Driver - Pegge opp høyt VS lavt

Post by JanB »

Grønne greener wrote:Jeg pegget litt lavere enn de fleste for å treffe i sweetspot.
Nå har jeg lært, og sett selv på simulator, at jeg får mer lengde og mindre spinn ved å treffe litt OVER sweetspot. Ergo pegger jeg litt høyere enn før.
Derfor heter området OVER sweetspot for HOTSPOT
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Post Reply