Trene psyken?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
JensK
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 27 Feb 2011, 11:33
Hcp: 24.9
Hjemmeklubb: Vanylven GK

Trene psyken?

Post by JensK »

Eg er ein av dei som har store problemer med psyken på golfbana. Når eg går og tuslar for meg sjølv spelar eg som regel til hcp og vel så det, men når eg spelar saman med andre skal det ingenting til før eg mistar hovudet. Eit par dårlege slag er ofte nok til å ruinere heile runda. Er dette noko ein kan trene opp på eit eller anna vis? Psykolog? :D
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: Trene psyken?

Post by Friedman »

Hold hodet nede. Ikke bare når du slår, men også i overført betydning. Altså, ikke bry deg om hva de andre gjør eller tenker om spillet ditt. De du spiller med bryr seg egentlig ikke om hvordan du spiller. De har sikkert mer en nok med seg selv.

Forsøk også å komme inn i en god rytme i runden. Det kan selvfølgelig være vanskelig, spesielt hvis man spiller med folk som er treige, eller de som tror golf spilles på tid.

Men selvtillit på banen kommer ikke av seg selv. Jo bedre man er jo mer selvtillit, og jo mer trening jo bedre blir man. Ingen easy fix med andre ord :lol:
No laying up
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Trene psyken?

Post by Grønne greener »

Det hjelper å vite at det kommer x antall dårlige hull på en runde.
Noen ganger kommer de tidlig på runden og andre ganger kan det være de siste hullene som skjærer seg.
For å utelukke andre faktorer er det viktig å ha både mat og drikke med på turen.
En årsak til at noen spiller dårligere sammen med andre enn når de går alene er ofte at sammen med andre får du flere tanker i hodet. Du skal bl.a. ta hensyn som du ikke tar når du går alene. Her hjelper det å ha en innarbeidet rutine foran hvert slag.
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Trene psyken?

Post by JanB »

Ha fokus på akkurat det slaget du holder på med. Glem alt annet. Glem score. Glem det du har gjort.
Bruk din rutine.

Hensikten med å ha en rutine for hvert slag er å få underbevisstheten til å overta. Klarer du det blir slaget slik hjernen husker de gode slagene om du har progremmert hjernen til å gjøre det. Dette har jeg beskrevet på http://www.jasol.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Trene psyken?

Post by mciljoy »

JensK wrote:Eg er ein av dei som har store problemer med psyken på golfbana. Når eg går og tuslar for meg sjølv spelar eg som regel til hcp og vel så det, men når eg spelar saman med andre skal det ingenting til før eg mistar hovudet. Eit par dårlege slag er ofte nok til å ruinere heile runda. Er dette noko ein kan trene opp på eit eller anna vis? Psykolog? :D
Jeg spiller alltid dårligere med mine beste kompiser enn med ukjente (alene orker jeg aldri å spille mer...). Men det er ikke fordi jeg er nervøs, det er snarere fordi jeg ikke klarer å konsentrer meg på samme måte.

Jo mer man prater og tuller med kompiser, jo vanskeligere blir det å score bra. I stedet for å irritere meg over dette så har jeg innsett at kompisrunder er for gøy og tar det for det det er. Er jo ingen grunn til å bli for seriøs heller så kos deg med kompisene dine! Det er heller ikke sikkert du er nervøs som du sier, kanskje du bare ikke klarer å holde fokus?

Hvis du vil konsentrere deg om golfen så går du sammen med spillere du ikke kjenner slik at du kan fokusere på spillet og ikke det sosiale :-)
JensK
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 27 Feb 2011, 11:33
Hcp: 24.9
Hjemmeklubb: Vanylven GK

Re: Trene psyken?

Post by JensK »

Det er nok ein kombinasjon av nervar, dårlig fokus og temperament. Dei få gangane eg har opplevd å ligge godt ann i turneringar, har nervane ødelagt mykje for meg...
Post Reply