Handicapjustering på korte baner

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
totenoid
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 126
Joined: 06 Apr 2011, 09:37
Hjemmeklubb: Gjøvik og Toten GK
Location: Oslo

Handicapjustering på korte baner

Post by totenoid »

Hva er folkets synspunkter når det kommer til justering av hcp etter spill på korte baner? Jeg tenker da på baner i kategorien til Ballerud og Groruddalen, med kun par 3-hull. Disse er jo slopet, så det er egentlig ikke noe i veien for å føre dem opp, men det er allikevel noe ved det som føles litt som "juks"...
User avatar
Hiks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 109
Joined: 19 Jul 2009, 00:33
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: Solastranden GK
Location: sola

Re: Handicapjustering på korte baner

Post by Hiks »

ser ikke noen god grunn til å ikke skulle justere på slike baner. kortere baner gir som regel mindre tildelte slag. som igjen betyr at en må spille på en lavere score.
par 3 hull skal vel i utgangspunktet være relativt enkle, men er ofte her mange mister slag lettest. par 5 hull er som regel lettere å score på enn ett par 3.

min hjemmeklubb er en kort bane med kun par 3 og par 4, med en morderisk rough og somregel alltid vind, men får så lite tildelte slag på denne banen pga lengden, at det er enklere å spille til hcp på andre lengre baner.

men uansett lengde og vanskelighetsgrad på banen må man jo faktisk spille god golf i forhold til sitt eget nivå for å få en god score.
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Handicapjustering på korte baner

Post by spiderboy »

+1 Hiks

Korte baner blir som regel slopet svært strengt pga lengden. Jeg har spilt noen slike baner, som f.eks. Klæbu eller Bamble golfklubb. I Bamble har jeg f.eks. 5 tildelte slag. Da skal man spille rimelig bra golf for å score noe særlig. Til sammenligning har jeg 10 på Byneset Nord, noe som tillater vesentlig flere fuck-ups før scoren blir dårlig.
Alt avhenger selvsagt av hva som er spillestyrken. Jeg slår langt nok, så har ingen problemer med lange baner. Det er verre når det blir trangt og roughen blir høy.... :)
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Handicapjustering på korte baner

Post by kevin »

Helt enig med de over her, ser ingenting galt i å registrere de rundene
User avatar
panserjohan
Forumvant
Forumvant
Posts: 63
Joined: 30 Jun 2011, 16:21
Hcp: 20,5
Hjemmeklubb: Klæbu GK
Location: Trondheim

Re: Handicapjustering på korte baner

Post by panserjohan »

Det er vel 100 meter og inn de fleste sliter. Har ingen kvaler med å regge en runde på Klæbu e.l.
Golf is a game in which you yell “fore,” shoot six, and write down five.
TeddyK
Rookie
Rookie
Posts: 14
Joined: 29 May 2011, 10:44
Hcp: 19,0
Hjemmeklubb: Land GK

Re: Handicapjustering på korte baner

Post by TeddyK »

Jeg har opplevd at på Groruddalen (kun par 3-hull), fikk jeg relativt mange tildelte slag. Men som skrevet av andre, det kommer an på spillerens styrker og svakheter. Jeg synes ofte det er lettere å få både par og bogey på par 3-hull, enn på par 4 og par 5. Flere muligheter til å rote seg bort på par 4- og par 5-hull. Når jeg da får 20 slag på Groruddalen, synes jeg det er lettere enn for eksempel 21 slag på Losby.
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Handicapjustering på korte baner

Post by spiderboy »

Joda, noen baner er nok rett og slett slopet feil. Men det merker man ganske fort. Hvis du selv synes du har spilt halvdårlig golf og får 40 poeng kan det jo lønne seg å tenke seg om før man skriver seg ned. Det virker som lengde er det viktigste kriteriet for sloperating, så for noen baner vil det slå merkelig ut.
Syd-banen på Byneset for eksempel er en skikkelig Mikke Mus-bane, med ganske mange tildelte slag. Jeg kjenner ingen som skriver seg ned etter en runde der.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
panserjohan
Forumvant
Forumvant
Posts: 63
Joined: 30 Jun 2011, 16:21
Hcp: 20,5
Hjemmeklubb: Klæbu GK
Location: Trondheim

Re: Handicapjustering på korte baner

Post by panserjohan »

Angående syd, mener jeg man må se an hvilket HCP man spiller på. f.eks dama med 54 kan gjerne komme seg ned på rundt 35-45 på syd før jeg "setter ned foten". Det er jo et ypperlig bane for nybegynnere samt for å motivere nye golfere til å spille mer golf.
Tar heller med henne dit enn på sommersætra/stjørdal/nord, dette for å sikre at motivasjonene hennes ikke detter som en stein, og settet hennes er å finne på finn.no til høsten.
Med gutta spiller jeg 18 på sætra, nord, stjørdal med bil, stiklestad osv, (t.o.m klæbu).
Selv skriver jeg meg ikke ned på syd, men det gjør meg ingenting om spillere med høyt HCP gjør det. De får fort nok kjenne en vanskeligere bane på kroppen.
Golf is a game in which you yell “fore,” shoot six, and write down five.
totenoid
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 126
Joined: 06 Apr 2011, 09:37
Hjemmeklubb: Gjøvik og Toten GK
Location: Oslo

Re: Handicapjustering på korte baner

Post by totenoid »

Ja, det er vel snakk om å ta det litt på skjønn også. Selv slår jeg ikke fryktelig langt, men er ganske grei fra hundre meter og inn (sett i forhold til hcp), og jeg har dermed gjerne en fordel når jeg spiller korte baner, og særlig de med mange par 3-hull.

Jeg har aldri spilt Groruddalen selv (har planer om å få gjort det i løpet av sommeren), men spilte et par-tre runder på Ballerud mot slutten av sesongen i fjor som gikk overraskende bra. Jeg har slått meg til ro med at banen var litt for enkel og at jeg derfor har droppet å dra dit etterpå, men det er jo godt mulig at jeg rett og slett bare hadde dagen(e)... :)
Post Reply