hva slags wedger

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
heggiero
Rookie
Rookie
Posts: 35
Joined: 12 Mar 2011, 21:56
Hcp: 37
Hjemmeklubb: borregaard

hva slags wedger

Post by heggiero »

har tenkt å fylle opp baggen med manglende køller og kunne tenkt meg fler wedger, men lurer på hva jeg skal tenke på da, har lob w, og vanlig w, hva bør jeg fylle på med, og hva har liten og stor bounce og si for wedgene?
Drizzit
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 414
Joined: 03 Feb 2011, 19:14
Hcp: ~
Hjemmeklubb: Sandnes GK
Has thanked: 14 times
Been thanked: 5 times

Re: hva slags wedger

Post by Drizzit »

Her er en tråd som jeg tror kan fortelle deg litt om hvilke wedger som er greie å ha i bagen...

viewtopic.php?f=15&t=1933
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: hva slags wedger

Post by Golffreak »

Bounce har ganske mye å si. Høy bounce er fint i bunkere med mye (fluffy) sand. Lite bounce er bedre i mer "tighte" bunkere. Fra høy rough har ikke boucne så mye å si hvis ballen ligger litt oppe i gresset. Fra kortklipt fairway er lite bounce best (i teorien).

Er vanligst å ha litt bounce på gap wedge (ca. 52 grader), og mindre bounce på lob wedge (ca 60 grader). Har du plass til sand wedge (ca 56 grader) i tillegg, så er det vanlig at denne har mest bounce. Det er dog ingen fasit på dette, og går litt på personlig preferanse også. Prøv å ha jevn fordeling på loft mellom wedgene, slik at det ikke er 7 grader ned til en wedge og deretter 2 grader til neste. Ta utgangspunkt i loft på din PW (som gjerne er i jernsettet), og fyll på mellom der og lob wedgen din (60?). Bestem deg for hvor mange wedger du trenger og har de fleste nærspillslag med, og ikke gjør det for komplisert med å ha haugevis med køller. Husk at du skal trene inn feeling med de ulike slagene, og lønner seg å basere de fleste chip/ bunkerslag på 1-2 wedger. Noen liker derimot å bruke flere køller, men det krever uansett mer trening. 3 eller 4 wedger i bagen (inkl. PW) er vanlig, og min favoritt er definitivt min 53 grader.

lykke til :P
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
heggiero
Rookie
Rookie
Posts: 35
Joined: 12 Mar 2011, 21:56
Hcp: 37
Hjemmeklubb: borregaard

Re: hva slags wedger

Post by heggiero »

bare opplevd at lob wedgen jeg har (60) er verre å treffe rent i tykk rough eller våt rouch, og den køllen har lite bounce, så kanskje lurt av meg å tenke på bounce og ikke kun på gradene i wedgene jeg kjøper
Post Reply