Klubbenes engasjement vedrørende banestatus

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
oddbjarne
Rookie
Rookie
Posts: 33
Joined: 30 Jun 2011, 15:40
Hcp: 14,3
Hjemmeklubb: Bærum GK
Location: Sandvika, Akershus

Klubbenes engasjement vedrørende banestatus

Post by oddbjarne »

En ting som er veldig synd for mange baner, er at de tar seg alt for liten tid til besøkende gjester som titter innom hjemmesiden for å sjekke forhold og andre småting. Jeg forventer ikke at det skal være oppdateringer 2 ganger daglig, men et par dager (mandag,torsdag) i uken er ihvertfall et sted å starte for noe klubber.

Om det er tilgangen til å gjøre endringer på egen hjemmeside eller latskap som er hovedfaktorene for dårlig rapportering, vet jeg ikke. Satser på latskap.
De siste månedene hvor det har regnet MYE, kan det være veldig greit med en oppdatering om hvordan forholdene er noen dager etter et regnskyll. Har banen klart seg? Er greenene slitt? Ruller ballen på fairway?

Selv skal jeg spille Nøtterøy nå på lørdag, og jeg måtte spørre noen her på forumet om hvordan forholdene er denne uken.

Siste oppdateringer:
Nøtterøy: 13.09.11
Bærum GK: Ingen informasjon
Holtsmark: "Banen er i meget god stand"
Hauger: 06.10.11 - "Banen er åpen med gode forhold"
Miklagard: Ingen banestatus uke for uke 40
Asker: Ingen info
Tyrifjorden: Temp og vindoppdatering. Ingenting om banen.
Haga: Lite info

Som man ser, 1 av 8 med oppdatering denne uken, så innbyr de ikke akkurat til at folk skal komme på besøk. Det tar dem 10-15 min på å skrive.

Hva synes dere? Er det ett fett for dere? Ringer dere klubbene? Er det noe vi kan gjøre? Nå har jo vi "Banestatus" her på golfsnakk, men ikke alle vet om denne siden.
TaylorMade R9 420
TaylorMade Burner Superfast 2.0 #3 Wood og #3 Hybrid
TaylorMade Burner #4 - Pw
Cleveland 588 50.08 og 56.14
Nike Method Core 3i
kevin
Guru
Guru
Posts: 17374
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Klubbenes engasjement vedrørende banestatus

Post by kevin »

Som nevnt i Nøtterøy tråden så er jeg helt enig med deg. En daglig oppdatering tar ikke mye tid. Noen er ganske flinke til tider, Miklagard synes jeg har vært dyktige i år selv om de ikke har oppdatert nå

Noen har aldri noe oppdatert annet enn "banen er åpen" og "banen er stengt", det er utrolig sløvt.

Jeg ringer aldri, sjekker hjemmeside og forum helst. Og finner jeg ikke noe så spør jeg her eller folk jeg kjenner

Som jeg har sagt tidligere også burde alle ha et kamera som viser aktuelt vær også
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Klubbenes engasjement vedrørende banestatus

Post by Keyser »

Siste melding fra Bjørnefjorden: Vi har nå åpen sommerbane :D
</Keyser>
Fairway
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 297
Joined: 18 May 2010, 14:03

Re: Klubbenes engasjement vedrørende banestatus

Post by Fairway »

Er det ikke greenkeeper som har best forutsetning for å gi beskjed om baneforhold? Han klipper greenene og fairway og kjører over banen ("hver dag") og burde få en god oversikt over baneforhold.. de kan gi gi informasjon om klippehøyde på greenene de hadde på morningen. Bløt, hard etc fairway... samme med bunkers.. og ellers andre små ting som arbeid på bane etc...

Tar dem maks 15 min å oppdatere dette hver dag, og kombinasjon med et webkamera og link til værforhold ( yr eller storm etc) så burde man få et godt bilde av baneforhold og vær. Webkamera burde vel ikke koste mye...og da kan man sammenligne værprognoser med bilde fra webcam...

Problemet er vel at mange greepkepere er innleid og ofte utenlandske med dårlig norsk kunnskaper og kanskje også dårlig engelsk....så det kan jo være en grunn..
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Klubbenes engasjement vedrørende banestatus

Post by Golffreak »

De fleste golfklubber av en noenlunde størrelse har en daglig leder, og mange har til og med en Markedssjef, sekretær i tillegg til folk i proshop, restaurant etc. En kort banestatus, som f.eks. "dessverre en del overvann pga regnet, men greenene er jevne og raske" tar omtrent 5min inkludert å helle i kaffekoppen samt login til web-redigeringsverktøyet. Dessverre tror jeg mange av disse menneskene har veldig liten IT-kunnskap, og det virker som noen klubber må finne igjen brukernavn/passord en gang i året for å skrive at banen er "stengt pga snø"...

Mikla har jo tidligere hatt noen veldig detaljerte og knallbra banerapporter fra greenkeeper, og det er knallbra! Jeg synes også at alle klubbene burde poste stimpmeter data minst 3 ganger i uken, og legge ut når ulike arbeider på banen gjøres. Medlemmene vil sikkert ha interesse av hva som gjøres av vedlikehold generelt på banen og ønske mer detaljert info.

De mindre klubbene kan jo holde seg til enkle beskjeder som "har ikke fått klippet rough denne uken pga regnet, men ellers fine forhold". Problemet er at ingen er ærlige hvis det ikke er spesielt bra..

NB! "Veldig fine forhold" er default på weben til Holtsmark. Det har vært veldig fine forhold der i hele år, men de kan jo godt nevne at det er bløtt på banen... Det er ingen som har tørre forhold nå så det "skader" uansett ikke. Har observert at klubber som Losby og Mikla er mer ærlige rundt forholdene, mens andre har mer eller mindre desperate "kom hit og spill" budskap når det gjelder banestatus.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Klubbenes engasjement vedrørende banestatus

Post by furu »

Dette er et tema vi har diskutert tidligere og alle her inne er enig i at klubbene ikke er flinke. De er faktisk ekstremt lite flinke.

Skjønner de ikke verdien i dette?
Kan vi på en eller annen måte gjøre dem oppmerksom på problemet?
Kan vi foreslå løsninger?

Jeg tror at det som nevnes med mangel på kunnskap om it og web er et problem. Hvis man må inn med noen koder for å fikse noe veldig enkelt som banestatus så blir det til at man dropper det. Flere norske klubber burde bruke sider som Wix, Snappages eller Wordpress. (De to første er flash og dermed litt begrenset).
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Klubbenes engasjement vedrørende banestatus

Post by veggiss »

Tipper de fleste klubbene har et enkelt webadminsystem, så noe stort problem er det neppe å få lagt inn 3-4 linjer om hvordan tilstanden på banen er. Det tar 5 minutter over morgenkaffen å knotte ned hva som gjøres den dagen og hvordan forholdene er.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Klubbenes engasjement vedrørende banestatus

Post by CharlieB »

De fleste klubber jeg har sett har ett eller annet publiseringsverktøy for web som de bruker som "motor" for websidene sine. Så i utgangspunktet så skal det ikke være store problemer forbundet med å få lagt ut noe på nett på egen side, eller på annet dertil egnet sted. Det må nødvendigvis stå på noens todo liste hver dag og det er vel gjerne der det strander litt. Jeg kan lett se for meg at todo listene rundt i golfklubbene kan være lange for de som jobber der - spesielt i sesongen.

Yr.no tilbyr greier du kan linke til så får du værvarselet opp på siden din, det er dette for eksempel Fana har gjort. - Såvidt jeg kan bedømme. Du kan gå lengre enn det men da krever det typisk en liten programeringsjobb.

Webkamera er vel heller ikke noe stort problem, utover at det må settes opp på ett dertil egnet sted. og hvis det er ute så bør det være ett robust kamera.

Så det er vel strengt tatt snakk om små resurser som skal til for å gjøre stor forskjell, problemet er vel prioriteringen av klubbens allerede små resurser ..
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Klubbenes engasjement vedrørende banestatus

Post by Golffreak »

Unnskyld meg, men dette står ikke på ressurser.. De har allerede en webside, de har allerede publiseringsverktøy og forhåpentligvis vet de hvor login'en sin er. Det handler om 5min for daglig leder e.l. Klart, for å vite hvordan forholdene er så må de 1)vite hva banemannskapet har gjort/ikke gjort og 2) ut på et par hull for å se selv hvordan det står til. Både 1 og 2 regner jeg med at de gjør iløpet av dagen uansett, så det handler om å kommunisere med medlemmer og gjester (les: kunder). Jeg har aldri jobbet som daglig leder i en golfklubb så kan ikke uttale meg om hvordan arbeidsdagen er, men ingen skal få meg til å tro at de ikke har tid til dette. Jeg tror det handler om manglende IT-kunnskap, litt latskap og at de kanskje ikke ønsker å fortelle hvordan forholdene egentlig er (tåkelegging). Når det gjelder det siste, så har jeg også opplevd at jeg ikke har funnet noe info men at det har vist seg at det var fantastiske forhold.. Da lurer jeg på grunnen til at de ikke kommuniserer dette ut!? Da faller det tilbake på IT-kunnskap og latskap, eller at de på en eller annen merkelig måte har kommet frem til at dette ikke har noen stor verdi...
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Klubbenes engasjement vedrørende banestatus

Post by CharlieB »

@golffreak klart det står på ressurser / prioritering, det handler neppe om it kompetanse for det kreves ingen, latskap har de ikke tid til. Det blir ikke vurdert viktig nok opp mot andre gjøremål.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Klubbenes engasjement vedrørende banestatus

Post by Golffreak »

Jeg vet det er litt flåsete, men jeg har sett daglig ledere bruke mer enn 5min på noe som er mindre viktig enn dette.. Tror mange er enige her om at kommunikasjon via web er viktig idag. Selv om man kjenner banen, så går man inn på websiden for å se etter informasjon om banestatus, hva proshopen selger, tjenester som protimer og køllemaker/custom-fitting, hva restauranten serverer (skal man spise der etter runden?), green-fee priser/tilbud, info om treningsfasiliteter, åpningstider, slopetabeller, scorekort, baneguide og bilder, turneringsinfo, kurs etc etc. En god del av dette mangler på websidene til norske golfklubber, og mye av dette er svært lite ressurskrevende å gjøre noe med.

At det ikke prioriteres er jo tydelig, men jeg tror de undervurderer viktigheten av dette samt det å være ærlig om forholdene. Tror de som sjekker websiden, leser "flotte forhold" og må spille på 3 vintergreener neppe kommer tilbake med det første..
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Klubbenes engasjement vedrørende banestatus

Post by CharlieB »

Golffreak wrote: At det ikke prioriteres er jo tydelig, men jeg tror de undervurderer viktigheten av dette samt det å være ærlig om forholdene. Tror de som sjekker websiden, leser "flotte forhold" og må spille på 3 vintergreener neppe kommer tilbake med det første..
Klart ikke, vi er nok helt enige om dette alle her inne. Ett fåtall klubber er flinke til dette, de fleste er ikke flinke NOK. Jeg tror også at de undervurderer viktigheten av dette. Jeg blir ikke veldig glad dersom jeg kommer til banen og finner ut at de lufter greenene, når jeg har kommet til greenen på hull en. Det er ting jeg gjerne vil vite før jeg kommer til banen. Spesielt dersom det ikke er hjemmebanen min og jeg har betalt 500 spenn for moroa.

Skal det prioriteres så er det vi som er medlemmer som må si fra og bruke de kanalene vi har for å få ting til å skje.
User avatar
kristianffs
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 266
Joined: 09 Oct 2010, 21:51
Hcp: 16,3
Hjemmeklubb: Miklagard
Location: Oslo

Re: Klubbenes engasjement vedrørende banestatus

Post by kristianffs »

Mulig jeg er helt på jorde, men jeg forstår at klubber ikke kommer med så mange banestatuser i disse dager. Det ville vært fryktelig dårlig markedsføring ettersom en del baner er som innsjøer å regne.

Kanskje de rett og slett ikke vil skremme bort potensielle green-fee gjester?
Golf.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17374
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Klubbenes engasjement vedrørende banestatus

Post by kevin »

isåfall tror jeg de mister kunder i lengden, som ikke kommer tilbake fordi de føler seg lurt. Bedre å være ærlig tror jeg
User avatar
kristianffs
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 266
Joined: 09 Oct 2010, 21:51
Hcp: 16,3
Hjemmeklubb: Miklagard
Location: Oslo

Re: Klubbenes engasjement vedrørende banestatus

Post by kristianffs »

Dersom baner kjører med full pris ved dårlige baneforhold kan du nok ha rett ja.
Golf.
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Klubbenes engasjement vedrørende banestatus

Post by Smilende Sam »

Enig med Kevin. Skuffa gjester er dårlig reklame!
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
Thkarlson
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 282
Joined: 15 Jun 2011, 18:04
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Nøtterøy Golfklubb

Re: Klubbenes engasjement vedrørende banestatus

Post by Thkarlson »

Dette føyer seg inn i min kritikk av proshoper tidligere
Det at de ikke gir deg status på banen er latterlig, iallefall når du står der og skal betale greenfee
De tar gjerne imot 500,- pr hode sier ikke ett pip og sender deg ut... der møter du kliss bløte hull, utbedring av div hull pga mye regn, områder ikke i spill, en eller annen stengt green...

Proshopene burde være smarte og informere, reduserer og gjøre det med ett smil... Nå blir de irritert av at du kommer og klager

Her i vestfold har 2 av de store banene etter min mening ekstreme dårlig forhold i proshoper,
den ene av disse har daglig leder som så vidt gidder og hjelpe deg, og selv om man er inne for og kjøpe en overpriset putter, hva skjer nei off må jeg reise meg, nei det gidder jeg ikke er inntrykket man sitter igjen med
Neste proshop har merkelig nok alltid de køllene du trenger inne, her tar man full tilpassning og selvsagt har de køllene inne, dette resulterer i at en venn av meg fikk stiff skaft uten og skulle ha disse skaftene, tror dere det ble oppstandelse når klagen kom, neste var da en annen tilpassning der selvsagt passet de køllene han hadde inne... personen slet derimot en hel sommer med disse køllene, la ned penger i protimer etc for så og finne ut at det var feil køller

Jeg tror at for disse proshopene/klubbene som fortsatt lever i verden der golf var fremadstormene, ikke fortjener og eksisterer...
Proshoper burde bli overtatt av personer/butikker som driver med golfprodukter,

Jeg kan vell trygt si at jeg er dritt lei av denne type proshoper/personer for meg er dette ett så stort problem at valget av ny klubb til neste år, da jeg skal over til 18hulls bane vil bli påvirket av dette
For min del seiler Borre opp som ett soleklart valg, der er de utrolig hyggeige Martin Grythe som er pro er den mest sympatiske fyren jeg har truffet

så for all del proshoper rundt omkring, stå på med sure miner, lite info og høye priser...
Vi vil alltid være her, vi vil alltid finne ett sted og spille men dere blir borte
In the bag
Taylormade SLDR mini driver 12'
Callaway XHot 4wood
Cleveland 588 Hybrid 20,5'
Titleist AP2 4-W
Titleist SM4 54' 58'
Scotty Cemeron newport 2.0
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Klubbenes engasjement vedrørende banestatus

Post by sirandrew214 »

Nå har de ikke lagd en egen på Mikla for denne uken, men hvis du leser den for uke 39, så står det også hva de kommer til å gjøre i uke 40. Når det nevnes pipelufting, sanding og ny drenering, så kan man vel selv tenke seg at forholdene ikke er helt perfekte, men fortsatt mulig å få seg en god golfrunde.
Jeg ser også at ikke alle baner er like flinke til å oppdatere, men ta får man ta en telefon og mase, og hvis mange nok gjør det, så kanskje de skjønner at noe burde gjøres??
Så, gå inn i vinteren med (altfor) sure miner, da blir det en lang vinter. ;) Minner om at det er 7 måneder til mai.. :/
oddbjarne
Rookie
Rookie
Posts: 33
Joined: 30 Jun 2011, 15:40
Hcp: 14,3
Hjemmeklubb: Bærum GK
Location: Sandvika, Akershus

Re: Klubbenes engasjement vedrørende banestatus

Post by oddbjarne »

Hehe, spot-on sirandrew :) Vi er jo eksperter på å være sure, men kanskje vi heller kan bruke vinteren til å hjelpe hjemmeklubben sin med å få på plass en ordentlig banestatus. Er sikkert mange her inne som har litt peiling på data og web, så hvorfor ikke hjelpe til litt.

Send en mail til din hjemmeklubb og spør hvorfor de ikke oppdaterer banestatusen sin ofte nok, hør om du kan hjelpe til med noe.
TaylorMade R9 420
TaylorMade Burner Superfast 2.0 #3 Wood og #3 Hybrid
TaylorMade Burner #4 - Pw
Cleveland 588 50.08 og 56.14
Nike Method Core 3i
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Klubbenes engasjement vedrørende banestatus

Post by sirandrew214 »

Det er faktisk et kontruktivt og godt forslag!
Post Reply