Bytte ut 4 jern med hybrid.

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
KONGKAHL
Rookie
Rookie
Posts: 15
Joined: 29 Jun 2010, 01:28
Hcp: 5
Hjemmeklubb: Larvik GK
Location: Larvik

Bytte ut 4 jern med hybrid.

Post by KONGKAHL »

Hei.
Jeg skal snart kjøpe meg helt nytt golfutstyr.
Men i stede for et 4 jern skal jeg også ha en hybrid som er så tillnermet lik som en standar 4 jern med tanke på lengde.
Jeg ser at det står 3H,4H,5H. Uten at jeg forstår helt hva det betyr.
Er det slik at en 4H hybrid er det som er tilnermet lik et 4 jern ? med tanke på gradene osv
Jeg vil ikke kjøpe en hybrid som går like langt som en 5W eller like "kort" som et 5 jern. eliminere stor overlappinger når det gjelder lengde.
Jeg skal også ha en 5W. Så en hybrid som passer mellom en 5W og 5 jern.
Hva slags utstyer, merke det blir vet jeg jo ikke helt enda.

Håper dere kan hjelpe. Eller komme med innspill. :D


1W.
3W.
5W.
Hybrid (H?)
jern: 5-P (4).
Wedge: 52,56,60 grader.
Putter.

Takk.

Ken Andre Lysebo
radar1
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 263
Joined: 28 Apr 2011, 10:47

Re: Bytte ut 4 jern med hybrid.

Post by radar1 »

Jepp, 4H skal være tilnærmet det samme som et 4jern. Min erfaring er at en hybrid går noen meter lenger enn tilsvarende jern (4H/4jern) i carry, men jeg får mindre rull med hybriden da den går noe høyere. Anbefaler deg å finne riktig hybrid hos en proshop med launchmonitor.

Hvis du har muligheten så anbefaler jeg deg å se om du liker feks en 2Hybrid bedre enn 5wood, og om du liker en 7W bedre enn 4Hybriden. Anywho, en proshop med launchmonitor hjelper deg å finne den kombinasjonen som er best.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Bytte ut 4 jern med hybrid.

Post by veggiss »

Du må se på loften på 4-jernet ditt, og sammenligne med en hybrid. Hvis du ønsker ca samme lengde så bør hybriden ha et par grader svakere loft.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bytte ut 4 jern med hybrid.

Post by furu »

Helt enig med veggiss om at et par grader svakere loft er å anbefale. Det er godt mulig at du ender opp med både 4h og 4i. Jeg spilte en stund med både 5i og 5h siden hybriden gikk mye lenger enn jernet.

For å finne en som passer inn i en eksisterende bag med jern + fw så må det testing til. Hvis du kjøper et sett med hybrider - som f.eks. Adams A12 - så får du et oppsett som skal fungere i forhold til hverandre. Du kan også prøve Adams HITfit for å få noen tips.

Når det gjelder at du ikke helt forstår hva 3H, 4H og 5H står for så er det bare merkingen av køllen på samme måte som 5, 6, 7 osv. på jern. Ikke tenk så mye på tallene, bare finn det som går så langt som du trenger å slå :D
Instagram @christianfuru
User avatar
Yngvebol
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 176
Joined: 03 Oct 2010, 11:58
Hcp: 8,0

Re: Bytte ut 4 jern med hybrid.

Post by Yngvebol »

KONGKAHL wrote: 1W.
3W.
5W.
Hybrid (H?)
jern: 5-P (4).
Wedge: 52,56,60 grader.
Putter.
Oppsettet du foreslår vil sannsynligvis gi deg et "hull" i forhold til lengder, og spesiellt hvis du velger et spilleforbedrende sett, som har veldig sterke loft og lange skaft.. I et vanlig oppsett er hullet ofte rundt 160-180 meter og et rundt 100 meter. Det lengste spiller vanligvis ikke noe rolle men en manglende kølle rundt 100 meter er helt katastrofe.

Utfordringen er å finne avstander mellom køllene som er tydelige og på riktig sted i settet.

Et typisk sett bør være

1W.
4W.
7W.
4 Hybrid
jern: 5-P
Wedge: 52,56,60 grader.
Putter.

eller

1W
3W
3 Hybrid
5 Hybrid
jern: 6-A (en A wedge fra f.eks Taylormade er 50* og går sikkert like langt som en vanlig PW)
Wedge: 52-53, 56-57, 60 grader.
Putter.

Det er uansett lurt å velge vekk de lange jernene til fordel for hybrider og som antydet fra flere må køllene prøves for å finne køller som passer lengdemessig i forhold til hverandre. Det står forresten et Adams sett på bruktmarkedet til salgs, og Adams har solgt komplette sett med hybrider lenge hvor avstandene mellom køllene er tilpasset lengdeforskjellene mellom jern og hybrider
Last edited by Yngvebol on 09 Jan 2012, 20:40, edited 1 time in total.
I baggen: (Titleist FitDry)
Taylormade R7 460 9,5*
Taylormade V-steel 15*
Cobra Baffler 3H 20*/ 710 AP2 3j av og til
Titleist 710 AP2, 4-P,
Titleist Vokey SM 50*, 56* og 60*

Oddesey Sabertooth/ Ping Ally i etter dagsform.

Ball, Titleist NXT Tour
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Bytte ut 4 jern med hybrid.

Post by Golffreak »

Hvor mange wooder, hybrider og lange jern man trenger er jo ganske avhengig av hvor langt man slår da... Slår du >200m med hybrid så trenger du ikke både 3W og 5W som regel. Trenger du virkelig en kølle for 200, 210 og 220m? Da er en ekstra wedge et mye bedre alternativ, men det er jo litt smak og behag også selvsagt. Spesielt eldre som har lavere svinghastighet og lengde trenger jo flere wooder.

En 3W (bør) brukes mer fra tee enn fra fairway, og sjelden du (bør) gå for greenen hvis du har mer enn 220m inn uansett. Har du 210m inn så det innenfor variasjonene mellom hybrid og 3W, så slå en rolig 3W f.eks. Bommer du med +/- 5m fra 210m så er du som regel happy uansett..:-).

Hvor mange lange jern vs. hybrider du bør ha er helt avhengig av hvor godt balltreff du har. Ikke noe problem å spille med et 2-jern hvis du har balltreffet til det, men som regel så er det enklere å erstatte de lengste jernene med en eller to hybrider.

Det er helt umulig å svare på hva som er fornuftig sammensetting av bagen uten å vite hvor langt- og hvordan du slår... Slår du kortere enn f.eks. 160m med 5-jern, og du spiller som regel fra "gul" tee, så bør du vurdere en ekstra wood eller hybrid. Slår du langt nok så ville jeg valgt en wedge ekstra, men ikke alle liker å bruke ørten ulike wedger heller.

Det ble vel få "fasitsvar" her inne, men det avhenger som du sikkert forstår av sving, lengde, balltreff etc.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bytte ut 4 jern med hybrid.

Post by furu »

Vi har ikke fasiten nei :D Og kan sikkert forvirre mer enn vi hjelper fra tid til annen :lol:

Hvis vi tar som utgangspunkt at du skal ha helt nytt, fullt sett så starter vi vel med jern.
Da har du to valg;
1. Kjøpe jernsett med hybrider :arrow: teste fw som passer inn.
2. Kjøpe jernsett :arrow: teste hybrider som passer inn :arrow: teste fw som passer inn.

Husk også at hvis du kjøper sett som Adams Redline, Cobra S3 (veldig god pris på ebay nå for tiden, også inkl. hybrider) eller TaylorMade RBZ så slår du langt med alt fra PW til 5i/4i. Du må eller i hvert fall bør også tenke wedger. Kjøp gjerne et jernsett med GW/AW slik at du slipper et stort gap mellom PW og SW. Jeg syns dette gapet er viktigere å dekke enn det du eventuelt har på de lengste køllene. Jeg er uansett så ustabil på lengde med 4w og 2h/3h at jeg ikke tenker over om jeg i teorien har et gap på 9 meter eller 18 meter.
Instagram @christianfuru
KONGKAHL
Rookie
Rookie
Posts: 15
Joined: 29 Jun 2010, 01:28
Hcp: 5
Hjemmeklubb: Larvik GK
Location: Larvik

Re: Bytte ut 4 jern med hybrid.

Post by KONGKAHL »

Takk for gode innspill. Ja dette er ikke lett. :)
Jeg har tidligere brukt en 7W som jeg var fantastisk med tro det eller ei. (burde kaskje brukt den mer) Men jeg vil heller bli bedre på jernslagene mine.
Jeg vet jo ikke hvor rask svingen min er. Noe jeg sikkert finner ut når jeg skal tilpasse køllene etter kjøp. Men med et 5i slår jeg på en god dag 170 +/-
Wedgene mine vil bli 52,56,60 grader. Noe jeg spiller med i dag å er meget fornøyd med. (GW-SW-LW)
Men om jeg bytter ut 5W med en hybrid kan jo fort hende. :D



Ken-André Lysebo
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Bytte ut 4 jern med hybrid.

Post by veggiss »

Jeg bruker 7w i stedet for 3-jern/hybrid, har aldri blitt komfortabel med hybrider, og er ikke ballstriker nok til å slå bra med et 3-jern.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Bytte ut 4 jern med hybrid.

Post by Smilende Sam »

Bruker både hybrider og 7W.....
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Bytte ut 4 jern med hybrid.

Post by sirandrew214 »

Hvis du trenger noen hybrider (ping 18 og 21) som er skikkelig bra å snaphooke med, og som kan kastes relativt langt, send meg pm...
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Bytte ut 4 jern med hybrid.

Post by Smilende Sam »

Det var de du forsøkte å selge til meg ihøst? Da sa du ingenting om at de snaphooket. Godt jeg kjøpte noen andre......
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Bytte ut 4 jern med hybrid.

Post by sirandrew214 »

neeeei.....
Post Reply