European Tour 2012

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: European Tour 2012

Post by Snowman »

Arthur Ashe, Wimbledon-vinner i tennis, sa engang dette:

"You are never really playing an opponent. You are playing yourself, your own highest standards."

Godt sagt! Når man ikke spiller opp mot det man vet man kan, da er det ikke motstanderne man taper for, men seg selv.

Målestokken for Børsheim og Kofstad er derfor hvordan de spiller sammenlignet med egen kapasitet, inkl selvsagt hvor godt eller dårlig de putter.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: European Tour 2012

Post by Kaffekannen »

Ingen tvil om at dette blir tøft. Blir helt essensielt med en god start som gir selvtilliten tilbake på putteren for begge to. Espen er i gang igjen. Gjorde par på første
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: European Tour 2012

Post by CharlieB »

Blir helt klart beintøft. Ble litt oppmuntret av facebook siden til Børsheim i går, 5 stygge lip outs og virket som han helt klart hadde tenkt å trene putting i går ettermiddag. Fordelen er jo at de har alt å vinne, ingen grunn til å holde igjen på noe som helst.
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: European Tour 2012

Post by Kaffekannen »

jeg mailet litt med Knut i går og så tent som han er nå har han ikke vært siden siste dagen på Q-school. Jeg tror på ham i dag.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: European Tour 2012

Post by CharlieB »

Kaffekannen wrote:jeg mailet litt med Knut i går og så tent som han er nå har han ikke vært siden siste dagen på Q-school. Jeg tror på ham i dag.
Høres veldig bra ut! Vi får bare krysse fingrene og heie på begge gutta, Kofstad har to par og birdie på de tre første.
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: European Tour 2012

Post by Kaffekannen »

Nå har Espen -2 etter 6 hull. Har begynt å sette noen putter og er veldig rett mot flagget på alle innspill.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: European Tour 2012

Post by kevin »

:D
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: European Tour 2012

Post by Yorkie »

Kofstad må vel ned på en 65 runde i dag for å klare cut, men det er mulig på West course. Ferreira er ferdig med en 65 runde, og Branden Grace er -6 etter 15, så det er bare å kjøre på med flere røde tall
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: European Tour 2012

Post by kevin »

cut er allerede -3 og det scores lavt
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: European Tour 2012

Post by CharlieB »

Birdie, Birdie - Bogey start på Børsheim. Det er tydeligvis full gass fra start.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: European Tour 2012

Post by kevin »

spillestopp pga uvær nå. Kofstad er -4 etter 12
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: European Tour 2012

Post by Snowman »

Denne uka er det ikke de 65 beste, men de 70 beste. Tror det vil holde med -3, men det er jo noen slag ned dit.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: European Tour 2012

Post by CharlieB »

Veldig bra spill av Kofstad så langt. Grei start for Børsheim, synd med bogeyen men sånn er det. De har litt å gjøre for å komme i mål begge to, men vi krysser fortsatt fingrene
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: European Tour 2012

Post by Snowman »

Det er meldt 20 mm nedbør lørdag, regn hele dagen, men så oppholdsvær hele søndagen. Det blir vel bare å fullføre 2.runde i morgen, og så spille finalerunden søndag i noe som da blir en 54-hullsturnering.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: European Tour 2012

Post by kevin »

Knallrunde av Kofstad på -6 men det holder ikke. Børsheim er +2 etter 15 og langt unna noe helgespill. Skuffende uke...
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: European Tour 2012

Post by Snowman »

Synd for Kofstad, som jobbet seg opp og kom så nær grensen. Men det er noe med de to 3-puttene på første rundens hull 2 og 3, det skjer gjerne at "they'll come back and bite you".
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: European Tour 2012

Post by Snowman »

Jeg er møkk lei alle "stå med lua i hånda"-kommentarer om Børsheim og Kofstad, som at "det viktigste er å delta", og "de er der for å samle erfaring".

Sprøyt!! De er der for å prestere, og det kan de gjøre hvis de spiller sin beste golf! Se på disse 4 spillerne fra European Tour Qualifying School:

Nr.7: Knut Børsheim, Norge, 24 år, MC denne helgen.
Nr.11: Branden Grace, Sør-Afrika, 23 år, NR. 1 DENNE HELGEN !!!
Nr.32: Jamie Elson, England, 30 år, NR. 2 DENNE HELGEN !!!
Nr.46: Espen Kofstad, Norge, 24 år, MC denne helgen.

Spillerne, kommentatorene, det norske golfmiljøet, vi her inne; nå får man legge lista der den hører hjemme, og det er at Børsheim og Kofstad skal være frekke og freidige nok til å spille sin beste golf også på Europatouren, for da får også de resultater.

Kan Branden Grace og Jamie Elson, hvorfor ikke da Knut Børsheim og Espen Kofstad?? Men da kan de ikke spille dårligere under press og tenke "Unskyld meg, jeg er her bare for å lære!"

... og jeg vet jo at jeg setter ting på spissen, men det er det jeg tror man bør gjøre, særlig spillerne selv.

(Jeg blingset først på tallene slik at jeg trodde Elson var 20 år, men han er jo 30, men skitt au, jeg lot teksten være som den var likevel, hehe :-)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: European Tour 2012

Post by kevin »

Jeg er forsåvidt enig, men sammenligningen blir litt "gal". Grace ble proff i 07 (altså 5 år siden), han har spilt en drøss med CT og ET turneringer siden den gang og er relativt erfaren. En helt annen posisjon enn våre. Selv om han kvalet inn igjen i år.

Elson hadde topp plasseringer på CT allerede for 8 år siden, han vant sågar på CT i -03. Han har også en drøss med CT turneringer og en god del ET, også han i en helt annen posisjon enn våre.

En som er sammenlignbar er svenske Joakim Lagergren som er 20 år. Dominerende på Nordea Tour som tenåring. Dårlig sesong på CT i fjor som sin første sesong som proff. Kvalet greit inn til ET og ble nr.17 nå i Joburg Open. Det var en svært god debut på ET

Kofstad satser på CT i år og skal konsentrere seg om det, jeg tror han etablerer seg i toppen der. For han ble det nok litt annerledes i går. Han var i realiteten sjanseløs på helgespill og fullførte med stil. Hans 65 runde var det ingen som slo på den runden, selv om en håndfull gikk like lavt. Det var en kanonrunde av Kofstad. Mentalt sett hadde han det nok litt lettere enn Børsheim.

Børsheim hadde slag han skulle hente inn, helst 5-6 slag. Han visste at den banen var lettere og kanskje trodde han at det skulle gå greit av den grunnen. Istedenfor gikk han over par og havnet helt nede i sumpa.

Kofstad skal spille i India snart, mens Børsheim får vel ikke spille før ET kommer til samme land 1mnd senere. Deretter blir det 1mnd venting igjen. Det kan også bli tøft mentalt
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: European Tour 2012

Post by Snowman »

Helt greit, Kevin, for jeg satte det på spissen, og jeg er helt åpen for at sammenligningene ikke traff. Det er det mentale jeg er opptatt av, selve innstillingen til å prestere. Jeg er selv VM-deltaker fra en annen idrett på 80-tallet, og da vi dro dit, visste vi at vi kom til å møte konkurrenter som vi - over et visst antall kamper - ville tape for flere kamper enn vi ville vinne. Men samtidig visste vi at vårt eget bestenivå var høyere enn de aller fleste andre lands laveste nivå, dvs at vi kunne vinne mot hvem som helst. Vi møtte nye omgivelser med TV-dekning og flere tusen tilskuere, noe vår lille idrett aldri har i Norge, men jeg var med på å bryte barrierer ved at vi som første norske lag vant 2 kamper i et VM. Hva vi holdt på med? Dette:

http://www.youtube.com/watch?v=HQZUg2wH_vQ

... og jeg skal love deg at det også er en konsentrasjonskrevende sport med små marginer! Jeg påstår ikke av den grunn at jeg skjønner så mye av hva Børsheim og Kofstad møter, for ingen idretter er like, og jeg er selv en dårlig golfspiller som startet å spille da jeg var 48 år. Men man har tapt på forhånd hvis man ikke går til konkurransen med innstillingen at man kan vinne, såpass har jeg lært meg!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

European Tour 2012

Post by Smilende Sam »

Aaaaahhh det legendariske laget som vant 13-4 og 13-9 i Algerie!
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
Post Reply