Fana

Her finner du oversikt over en rekke norske golfbaner, med oppdaterte innlegg om forholdene.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Dette er ikke personlig ment mot deg CB - men jeg har inntrykk av mange av dem som ikke vil endre på ting bare vil la det være slik det alltid har vært. Det er ikke det at de bare har problemer med en foreslått endring, men at de faktisk er mot alt av endringer. De er mot alt og kommer ikke med forslag selv heller.

Kan ting fortsette slik det er i dag?
Instagram @christianfuru
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Fana

Post by CharlieB »

@furu, du har helt klart ett poeng i at enkelte ikke ønsker endring fordi de vil beholde ting slik de er. Den gruppen spillere jeg hører hjemme i er ikke så veldig opptatt av det, vi er veldig opptatt av at når vi endelig har tid til å spille golf så skal det ikke være for mye "red tape" for å få det til.

Nå tror jeg ikke at jeg blir oppfattet som en ultrakonservativ, reaksjonær gærning i mine innlegg, hvis jeg mot formodning blir det av noen så kan jeg herved legge den død. Jeg er overhodet ikke i mot endringer og jeg er *veldig* for en god, saklig og konstruktiv diskusjon rundt både dette og alt annet.

Nei, jeg tror ikke ting kan fortsette slik de er i dag, på mange områder så tror jeg man er på rett vei. På andre områder så er det mye å hente. Men hvilket problem er det vi forsøker å fikse? Og hvordan vil de foreslåtte løsningene bidra til å løse problemet?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Ville dere som ikke vil endre rekkefølgen være for at man snur banen permanent? At 10-18 blir 1-9? Det var dette jeg trodde at de egentlig ville gjøre og ble som tidligere nevnt veldig overrasket over at banekomiteen hadde gjort denne jobben med å lage ny rekkefølge.
Instagram @christianfuru
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Fana

Post by CharlieB »

@furu, meningen er delte, det er det nærmeste jeg kan komme ut fra de diskusjonene jeg har hatt.

Ut fra de ryktene jeg har hørt her og andre steder så ble jeg også veldig overrasket. For egen del så vil jeg si at å snu banen permanent kanskje er det minste av to onder, men samtidig så synes jeg dagens ordning med 9 og 18 hulls runder fungerer utmerket. Kun en gang jeg har vært borti problemer med kø ved fletting på hull 10.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Det har vært større problemer med flettingen enn du aner. Har hørt om mange kjedelige episoder. Noen av oss takler det sikkert fint, andre er store i kjeften og driter ut både seg selv og klubben sin.
Instagram @christianfuru
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Fana

Post by CharlieB »

Jeg og har hørt mye om flettingen på hull 10, det var vel også ett leserinnlegg i Norsk Golf i sin tid. Det er egentlig ikke så overraskende, hele opplegget baserer seg på at det tar 2,5 timer å gå front nine. Noen går fortere, andre saktere, dermed blir det problemer. Det jeg er overrasket over er hvor lite problemer dette har medført for meg i forhold til hvor mye jeg har hørt om det. Selv om jeg ofte opplever at tempoet på back nine blir lavere - det er ofte flere folk på banen der.

Det er to løsninger som vil fungere, enten droppe ni hulls runder eller starte alle fra samme sted. Det siste vil føre til at kapasiteten på banen ikke bli utnyttet, men du får ikke i pose og sekk.
Fana trenger egentlig å ta noen tøffe beslutninger om hva de vil være, å få alle 18 hullene på samme side av veien er i beste fall ett veldig langsiktig prosjekt. 20 år eller mer ..
User avatar
Yngvebol
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 176
Joined: 03 Oct 2010, 11:58
Hcp: 8,0

Re: Fana

Post by Yngvebol »

Endringen av spillerekkefølge er noe som jeg tror er positivt for størstedelen av medlemsmassen til Fana. Hovedgruppen av medlemmer har tid å spille 9-12 hull i ukedagene og 18 i helgene.
Hullene på sørsiden er som mange har nevnt de mest attraktive og ved å la både 9,12 og 18 hulls rundene starte fra samme utslagssted unngår man flettingen som har oppstått tidligere med de som har startet på 10.

12 hulls alternativet er spesielt gunstig tidlig og sein sesong hvor hullene på nordsiden har dårlige vekstforhold. Hvis 12 og 18 hull spilles slik at spillere kommer samtidig til utslag hull 18 må det gjøres noe med fletting. Jeg tror at dette løser seg på sikt.

MEd den nye ordningen blir det oppgitt 2 startider når du booker, hull 10 blir 2t15min etter utslag hull 1. Går du seint blir det ikke tid til besøk på klubbhuset, går du raskt har du muligheten og er det ingen foran deg blir du neppe "arrestert" for å starte litt tidligere på hull 10.

Foreløbig har jeg bare hørt om 1 som synes at endringen er negativ. Den nye broen over flyplassveien kommer uansett siden veivesenet har "store" planer for området.
I baggen: (Titleist FitDry)
Taylormade R7 460 9,5*
Taylormade V-steel 15*
Cobra Baffler 3H 20*/ 710 AP2 3j av og til
Titleist 710 AP2, 4-P,
Titleist Vokey SM 50*, 56* og 60*

Oddesey Sabertooth/ Ping Ally i etter dagsform.

Ball, Titleist NXT Tour
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Fana

Post by CharlieB »

Jeg er enig i at 12 hulls alternativet er en god greie tidlig og seint på sesongen. Alternativet er at banen åpner seinere og stenger tidligere.

Som småbarns pappa så er ikke golf i helgene noe alternativ, følgelig så spiller jeg nesten all min golf på ukedager. Fana tilbyr sånn sett noe unikt i det at en runde sjelden tar mer enn 4 1/2 time, i prime time en tilfeldig valgt tirsdag eller torsdag. Så fra midten av april så kan jeg stå på første tee klokken 17:00 og rekke greit rundt med ett par kompiser. Det kan jeg fortsette med frem til slutten av august, før jeg eventuellt må begynne å gå tidligere på jobb for å kunne gå til banen tidligere.

At noen synes 12 hull er bedre enn 9 hull er ikke ett argument for å gjøre 18 hulls runder vanskeligere tilgjengelig - hvis det er problemer med fletting på hull 10 i dag, så vil det komme problemer med fletting mellom 12 og 18 hulls runder i fremtiden.
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Fana

Post by Keyser »

CharlieB wrote:At noen synes 12 hull er bedre enn 9 hull er ikke ett argument for å gjøre 18 hulls runder vanskeligere tilgjengelig - hvis det er problemer med fletting på hull 10 i dag, så vil det komme problemer med fletting mellom 12 og 18 hulls runder i fremtiden.
Jeg hadde egentlig å holde meg unna debatten, siden jeg ikke er Fana-medlem, og har spilt nokså lite der de siste årene, men jeg forstår ikke argumentet mot ny layout? Slik jeg forstår det, har dagens layout på Fana to utfordringer:

1) Mange liker ikke å spille hull 2-7, dette gjelder spesielt eldre og damer. De har derfor "presset" frem booking av 9 hull, dagens #10-#18
2) Medlemmer som bare ønsker å spille noen raske hull på kveldstids har dårlige muligheter dersom de ikke ønsker å legge ut på 2..7. Bortimot hver gang jeg har spilt Fana på ettermiddag de de siste årene, har det dukket opp "nye" spillere på hull 10 og utover. Har også hørt at en del kjører #1, #8, ++, og dermed kutter inn foran de som har vært ute på #2..#7

Med den nye layouten kan
- man spille 18 hull uten å kræsje inn dagens 10-18 booking. De siste 9 eller 6 hullene kan gå raskt, dersom det er noen flighter som spiller 9/12
- man spille 9 hull (de 9 første) på den "gode" siden
- man spille 12 hull (de 11 første + #18) på den "gode" siden av veien
- medlemmer som ønsker å spille noen få kjappe kveldshull, legge ut fra hull 1, *uten* å forstyrre bookede spillere

Ulempene vil være:
- Sikkerhet ved overgangene mellom dagens #9, #10, #15, her blir det ett litt kinkig gangmønster
- Fletting på #18 (gammel #14) for 12/18 hulls runder. Men dette er et ganske raskspilt hull, der en gruppe kan slå ut, mens gruppen foran går gjennom skogen til fairway.

Med alle mulig forbehold om at jeg fått med den nye layouten riktig, og andre eventuelle "regler" rundt nytt spillemønster...
</Keyser>
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Fana

Post by CharlieB »

Neida, du har nok oppfattet forslaget til ny layout riktig.

Når jeg er negativ så er det i all hovedsak fordi banen blir lengre å gå og man får et upraktisk gangmønster og dermed også tar lengre tid. Jeg ser for meg at fletting på dagens Hull 14 kommer til å bli utfordrende, som du sier så *kan* det være ett raskt spilt hull. I praksis så har jeg vel aldri vært med i en ball på #14 hvor ikke i alle fall en spiller forsøker å drive green, så det er ganske vanlig å bli stående og vente litt der siden hullet da i praksis må være ledig hele veien. Jeg ser ikke fordeler ved å øke antallet spillere som skal gjennom der..

Nå blir jeg overrasket dersom forslaget blir nedstemt i morgen, det virker til å være flere som er for enn mot. Så tiden vil vise hvor store problemer det faktisk blir.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Jeg kom meg ikke på årsmøtet i dag.........samboeren min skulle i "klubb" med noen venninner som hun ellers aldri prater med :) Setter pris på om dere som eventuelt har vært der kommer med litt info etter møtet. Takk :D
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Fana

Post by Kaffekannen »

Sitter på møtet nå. Det blir seint i år også

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Fana

Post by furu »

Jeg stikker innom når hun kommer hjem rundt midnatt :)


iPad Tap
Instagram @christianfuru
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Fana

Post by CharlieB »

furu wrote:Jeg kom meg ikke på årsmøtet i dag.........Setter pris på om dere som eventuelt har vært der kommer med litt info etter møtet. Takk :D
Samme her, grunnet sykdom dog. Ville sette pris på litt info hvis noen har energien til det, regner med det blir seint. Var uvanlig mange forslag så debattere i år .. På forhånd takk :-)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Jeg frykter at stillheten betyr at alle på møtet måtte undertegne en taushetserklæring :)
Instagram @christianfuru
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Fana

Post by Keyser »

Litt usikker på om de har kommet hjem ennå :-)
Årsmøtene på Fana har ord på seg for å være svært lange, med mange talere som må få sagt sitt...
</Keyser>
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Fana

Post by furu »

De er der fremdeles! Reagerte da jeg så fem biler fra Peppes på vei opp til klubbhuset. Er jo verre enn jurytjeneste i USA.


iPad Tap
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Fana

Post by Kaffekannen »

Stillheten skyldes at det var et dørgende kjedelig møte der enkelte brukte tre timer av folks verdifulle tid til å pirke på ubetydelige detaljer. Omtrent halvparten av deltagerne gikk i protest under møtet på grunn av denne gnagingen.

Det eneste interessante var den nye hullrekkefølgen som gikk gjennom med veldig klar margin. Det ble stilt spørsmål om 12 var nødvendig hele tiden eller kun på tider hvor det er spesielt gunstig(tidlig og sent på året og ved sponsorturneringer f.eks.), men man gikk foreløpig for forslaget slik det var lagt frem og så fikk man ta eventuelle justeringer underveis.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
Yngvebol
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 176
Joined: 03 Oct 2010, 11:58
Hcp: 8,0

Re: Fana

Post by Yngvebol »

Det var mange som måtte kommentere eller legge til eller fra hva de syntes om både forslag og rapporter.
Jeg synes det er helt supert at deltagere spør for å få oppklart detaljer, men det gikk veldig mye tid på enkelte av punktene.

Er usikker på medisinen, kanskje litt på møtekultur og litt på møteledelse. En ting som var flaut var regnefeil i regnskap og budsjett. Der gikk det vekk alt for lang tid
I baggen: (Titleist FitDry)
Taylormade R7 460 9,5*
Taylormade V-steel 15*
Cobra Baffler 3H 20*/ 710 AP2 3j av og til
Titleist 710 AP2, 4-P,
Titleist Vokey SM 50*, 56* og 60*

Oddesey Sabertooth/ Ping Ally i etter dagsform.

Ball, Titleist NXT Tour
User avatar
Yngvebol
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 176
Joined: 03 Oct 2010, 11:58
Hcp: 8,0

Re: Fana

Post by Yngvebol »

Kaffekannen wrote: Det eneste interessante var den nye hullrekkefølgen som gikk gjennom med veldig klar margin. Det ble stilt spørsmål om 12 var nødvendig hele tiden eller kun på tider hvor det er spesielt gunstig(tidlig og sent på året og ved sponsorturneringer f.eks.), men man gikk foreløpig for forslaget slik det var lagt frem og så fikk man ta eventuelle justeringer underveis.
Jeg tror at 12 hull kan være "redningen" for mange med tidsknipe, men håper ikke at dette fører til at alle kun vil spille 12 hull for å unngå nordsiden.

Hva mener du med interessant?
I baggen: (Titleist FitDry)
Taylormade R7 460 9,5*
Taylormade V-steel 15*
Cobra Baffler 3H 20*/ 710 AP2 3j av og til
Titleist 710 AP2, 4-P,
Titleist Vokey SM 50*, 56* og 60*

Oddesey Sabertooth/ Ping Ally i etter dagsform.

Ball, Titleist NXT Tour
Post Reply