Fascinasjonen mot Amerika - hva med Europa?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Fascinasjonen mot Amerika - hva med Europa?

Post by Snowman »

OWGR er nådeløs når det gjelder å definere hvilke turneringer som har sterkest startfelt, det er tallenes tale, uten diskriminering! Styrken i feltet vises jo gjennom hvor mange rankingpoeng vinneren får.

http://www.owgr.com/events/events_history.sps

Siste helg fikk vinneren i Dubai 48 poeng mot "bare" 38 poeng til vinneren på Pebble Beach. Men kommentarene fra mange her i Norge er som om det viktigste skjedde der borte på PGA.

Hvorfor skal europeere piske seg selv med den type mindreverdighetskomplekser som det er å definere amerikanerne som viktigere enn våre egne beste? Hva med litt selvbevissthet, om at nå er det Europa som har de beste golferne, ikke så mye bedre enn amerikanerne, ganske jevnt, men tross alt fordel Europa!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Fascinasjonen mot Amerika - hva med Europa?

Post by stianm »

Først og fremst tror jeg det er fordi det er USA. Som med så masse annet så ser vi alltid til USA, om det gjelder musikk, film, presidentvalg eller hva det måtte være så er det ett eller annet som fenger oss med USA.

Når det gjelder golf, og de fleste andre sporter i USA, kan vi legge til at PGA Touren har et helt annen nivå på promotering. De er utrolig flinke til å skape engasjement over there. Dette er noe jeg føler ET mangler litt av. Utover det så er jeg enig, tallenes tale er klare når det gjelder dybde på felt. Men igjen, det virker ikke helt som det holder. Og jeg tror litt av årsaken ligger i det jeg har skrevet over.

Dette er hvordan jeg selv opplever PGA Tour VS ET.
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Fascinasjonen mot Amerika - hva med Europa?

Post by kevin »

På årets 6 første turneringer i USA har alle turneringene blitt vunnet av amerikanere. Det er første gang på mer enn 10 år siden det har skjedd. At amerikanerne er så mye dårligere enn europeerne tror jeg ikke selv om verdensrankingen viser at det har vært slik en stund nå.

Som Stian nevner så er amerikanerne utrolig gode på promotering, kommersiell drift og til å skape engasjement. En viss sjåvinisme finnes på "begge sider". Det er liten tvil om hvem som blir favorisert under The Open og når Ryder cup går i Europa. Og amerikanerne verner om sine egne.

Når det gjelder poengfordelingen synes jeg det var helt normalt, feltet i Dubai var sterkere. Men ingenting slår en match mellom Phil og Tiger interessemessig.....ingenting. Ikke ennå iallefall.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: Fascinasjonen mot Amerika - hva med Europa?

Post by Snowman »

Phil er stor i USA, men han er milevis unna Tiger i resten av verden, for han vinner jo bare i USA! Han har ikke en eneste seier i Europa, selv om han har prøvd ca 60 ganger. Og det at han aldri har vært nr.1 i verden, vel, ikke skyld bare på at Tiger sperret, for både Els, Duval og Singh var innom som verdensenere etter at Tiger hadde vært det første gang, og Phil hadde mange turneringer med sjanse til å bli nr.1 etter at Tiger tok pause, så han kunne godt tatt førsteplassen lenge før Westwood gjorde det.

Men jeg liker ham, for han virker kjempesympatisk, og er en venn av verdensgolfen, og den ydmyke innstillingen hans til å jobbe seg opp mot å kunne vinne i links golf, er flott i et golfhistorisk perspektiv. Jeg likte i fjor da han sa til ESPN at The Open var den turneringen han mest av alt ville vinne, og at han følte det var en seier på linksbane som ville gjøre ham til en komplett golfer karrieremessig.

En annen amerikaner jeg synes viser en flott respekt for verdensgolfen utenfor USA, er Peter Uihlein, inspirert av holdninger fra sin far, så jeg håper han får suksess og fin utvikling ved å spille på Europatour og Challenge Tour!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: Fascinasjonen mot Amerika - hva med Europa?

Post by Snowman »

... og se på denne her; finn feilen !

http://www.par72.no/2012/02/beste-duellene-i-historien/

Han fikk dette svaret på facebook:

<... Interessant, takk for det, men hvorfor nevner du konsekvent bare amerikanere? Det er flere som spiller golf i verden enn dem! Hva med f.eks. Nick Faldo versus Greg Norman, for å nevne noe helt selvsagt som hører med fra min egen levetid, som handlet om både flere majors og verdensrankingen? Har du oversatt teksten fra et amerikansk nettsted siden du overser alle ikke-amerikanere? ...>
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fascinasjonen mot Amerika - hva med Europa?

Post by furu »

Stianm sier veldig mye bra i sitt innlegg. De pakker inn PGA på en pen måte og presenterer det vesentlig bedre enn det gjøres på ET.

Jeg foretrekker ET. Enorm bredde og fantastisk toppnivå.

Noe av kritikken jeg har hørt om ET er at de beste spiller litt for sjelden. Men slik er det jo også i USA, de beste dropper til stadighet turneringer og feltene får et b-preg. Men der er amerikanerne så mye flinkere - de hyper opp dette b-laget og lager et show ut av hele greien. Det klarer de ikke her i Europa.

Jeg liker disse kule videoklippene fra ET med leirdueskyting osv. De må vise fram de litt anonyme spillerne som sikkert faktisk er ganske kule typer. Og de er jo ekstremt flinke også.
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: Fascinasjonen mot Amerika - hva med Europa?

Post by Snowman »

furu wrote: De pakker inn PGA på en pen måte og presenterer det vesentlig bedre enn det gjøres på ET.

Men nå er faktisk TV-produksjonene fra ET bedre enn fra PGA, med mye mer golf i bildet.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Fascinasjonen mot Amerika - hva med Europa?

Post by furu »

Produksjonen er bedre ja. Jeg har vel ikke sagt noe annet noen gang her inne. Amerikanerne på golfwrx og andre forum elsker sendingene på Sky. Men - helheten Snowman. Alt som skjer i media. Måten spillerne presenteres på. Forholdet man får til Faldo, McCord, Feherty og de andre. Der er PGA mye bedre.


iPad Tap
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: Fascinasjonen mot Amerika - hva med Europa?

Post by Snowman »

Ja, de har jo studioverter og intervjuere som går ut til alle som har sendinga, og de har mer stats som dukker opp i ruta, en god del interessante ting. Så selv om ET er best på selve golfbildene, har jo PGA også ting de gjør bedre.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Drizzit
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 414
Joined: 03 Feb 2011, 19:14
Hcp: ~
Hjemmeklubb: Sandnes GK
Has thanked: 14 times
Been thanked: 5 times

Re: Fascinasjonen mot Amerika - hva med Europa?

Post by Drizzit »

For min del er det du nevner der, 8, også av grunnene som for min del teller negativt for PGA touren. Jeg ser heller noen dårlige slag fra spillere langt nede på listene enn skryt fra annonsører, teite intervjuer eller presentasjoner av kjedelige spillere(som de viser 100 ganger). Er det en ettermiddag jeg ikke har tid til å se ET så ser jeg heller det i opptak framfor PGA.
Kun ved sjeldene annledninger som feks nå søndag at jeg synes PGA er skikkelig bra, men irriterer meg samtidig at de presenterer det så jævlig dårlig.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fascinasjonen mot Amerika - hva med Europa?

Post by furu »

Men nettopp disse tingene som irriterer oss som virkelig følger golfen er det som gjør at man har et forhold til det. De overdriver jo voldsomt med det borte i USA, en gylden middelvei hadde vært bra.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Fascinasjonen mot Amerika - hva med Europa?

Post by kevin »

Det var enormt mange som så sendingen i går, turneringen på PB hadde sin høyeste rating på 15 år. Tiger vs Phil er et supermøte som de fleste golfelskere vet å sette pris på.

Mye reklamepauser er det som ødelegger litt for sendingene i USA, men jeg gidder ikke kaste bort kalorier på å irritere meg over det. Reklame må til for at det skal bli så bra som det er. Tv-bildene vil jeg påstå er minst like bra på PGA som på ET, litt bedre vil jeg påstå. Bedre kameravinkler, mer kameraer og sving-sekvensene med høyhastighetskameraene.

Sendingene fra ET har alltid et opptak på 1-2t i starten, noe jeg synes er helt unødvendig. De kan nøye seg med å sende korte sekvenser med highlights av spillere som spilte tidligere på dagen, slik PGA touren gjør

PGA touren er årevis foran på tekniske løsninger på web som play by play og Shot tracker. ET har ignorert fansen som ikke ser på tv eller ikke har mulighet til å se på tv. De prøver seg litt fram nå men det er ikke spesielt imponerende foreløpig
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: Fascinasjonen mot Amerika - hva med Europa?

Post by Snowman »

kevin wrote: Sendingene fra ET har alltid et opptak på 1-2t i starten, noe jeg synes er helt unødvendig. De kan nøye seg med å sende korte sekvenser med highlights av spillere som spilte tidligere på dagen, slik PGA touren gjør.
De har jo ikke det på lørdager og søndager, det er jo bare torsdag og fredag, for å vise mer av de beste spillerne fra begge halvdeler av startfeltet. Men hvis man ikke vet det, så man er innom weben først, da blir det liten vits i.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Fascinasjonen mot Amerika - hva med Europa?

Post by kevin »

Jeg vet selvfølgelig om det, men synes fortsatt det er unødvendig. De kunne fortsatt vist highlights innimellom
mully
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 162
Joined: 28 Apr 2011, 13:25
Hcp: 4.6
Hjemmeklubb: Haga

Re: Fascinasjonen mot Amerika - hva med Europa?

Post by mully »

Reklamepausene på PGA Tour er grenseløst irriterende. Jeg foretrekker European Tour sin produksjon alle dager i uken, fremfor PGA Touren sin produksjon.
TaylorMade
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: Fascinasjonen mot Amerika - hva med Europa?

Post by Friedman »

Det er forskjell på produsksjonene i USA synes jeg. De mindre turneringene har gjerne mye pauser og innslag, mens de store turneringene som WGC og Majors er helt på høyde med ET-produsksjonen hva gjelder antall slag som vises, feks. Masters-produksjonen til CBS og US Open-produksjonen til NBC.

Men generelt vil jeg si at PGA-touren og USA er litt mer "sexy" enn ET. Det er liksom litt mer schwung over Justin Timberlake-turneringen fra Las Vegas kontra Østerrike Open, selvom starfeltene er like kjedelige.
No laying up
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Fascinasjonen mot Amerika - hva med Europa?

Post by kevin »

Friedman wrote:Det er forskjell på produsksjonene i USA synes jeg. De mindre turneringene har gjerne mye pauser og innslag, mens de store turneringene som WGC og Majors er helt på høyde med ET-produsksjonen hva gjelder antall slag som vises, feks. Masters-produksjonen til CBS og US Open-produksjonen til NBC.

Men generelt vil jeg si at PGA-touren og USA er litt mer "sexy" enn ET. Det er liksom litt mer schwung over Justin Timberlake-turneringen fra Las Vegas kontra Østerrike Open, selvom starfeltene er like kjedelige.
+1
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Fascinasjonen mot Amerika - hva med Europa?

Post by stianm »

Friedman wrote:Det er forskjell på produsksjonene i USA synes jeg. De mindre turneringene har gjerne mye pauser og innslag, mens de store turneringene som WGC og Majors er helt på høyde med ET-produsksjonen hva gjelder antall slag som vises, feks. Masters-produksjonen til CBS og US Open-produksjonen til NBC.

Men generelt vil jeg si at PGA-touren og USA er litt mer "sexy" enn ET. Det er liksom litt mer schwung over Justin Timberlake-turneringen fra Las Vegas kontra Østerrike Open, selvom starfeltene er like kjedelige.
What he said ^^
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: Fascinasjonen mot Amerika - hva med Europa?

Post by Snowman »

Noe av det mest fantastiske europeiske golfere har klart, var alle Mastersseirene på 80- og 90-tallet. Fremdeles gjør amerikanerne det lettere for sine egne å vinne Masters ved at det er mye lettere for PGA-tour-spillere utenfor OWGR topp-50 å komme inn enn tilsvarende fra ET, derfor blir amerikanerne overrepresentert i feltet. Men denne skjevheten var mye verre for 20 år siden, så da var det markant færre europeere i feltene, ofte bare ca 10 av ca 100 startende. Likevel, selv om de bare utgjorde 10% av startfeltet mange ganger (litt flere på 90-tallet enn 80-tallet), vant de igjen og igjen:

1980 Seve, 1983 Seve, 1985 Langer, 1988 Lyle, 1989 Faldo, 1990 Faldo, 1991 Woosnam, 1993 Langer, 1994 Olazabal, 1996 Faldo, 1999 Olazabal.

11 seire av 20 mulige, det var rett og slett fantastisk! På tide å vise tenner igjen, for den neste generasjonen av europeiske spillere, de som er i toppen nå, har ikke vunnet der en eneste gang.

Seve, Faldo, Langer, Olazabal, Lyle, Woosnam, det er 6 navn, og de lyder fremdeles mye mer imponerende enn Luke, Westwood, Rory, Kaymer, Sergio og G-Mac! Den nye generasjonen europeere er ikke helt på samme ennå!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: Fascinasjonen mot Amerika - hva med Europa?

Post by Friedman »

Jeg mener nå at Seve, Langer, Faldo og Olazabal var bedre spillere enn det G-Mac, Sergio, Westie og Donald noen gang kommer til å bli. Rory kan ta flere seiere på Augusta. Samme med Kaymer, selvom begge har dårlige minner fra sine besøk i Georgia så langt i karrieren.
No laying up
Post Reply