50 millioner i potten. Gale-mathias eller helt greit?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
Jan E. Espelid
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 113
Joined: 04 Oct 2011, 17:34
Contact:

50 millioner i potten. Gale-mathias eller helt greit?

Post by Jan E. Espelid »

Neste år kommer Tournament of Hope, en ny turnering med nesten 50 millioner kroner i potten.

Fullstendig gale-mathias, mener jeg.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: 50 millioner i potten. Gale-mathias eller helt greit?

Post by Snowman »

Det er noen faktafeil i artikkelen din, og det med premiepottens størrelse er da ikke så oppsiktsvekkende. Du skriver at premiepotten er på 8,5 mill dollar og at det er den største premiepotten i noen turnering. Men det stemmer jo ikke!

WGC Match Play om en uke har også 8,5 mill dollar i potten, og det samme har WGC Cadillac Ch.ship 2 uker senere og WGC Bridgestone Invitational i august, dvs at premiesummen i Sør-Afrika blir den samme som i de tre. Dessuten er potten i The Players større, for den er på 9,5 mill. Det er dessuten en rekke turneringer, både majors og noen andre, som har 8 mill i potten, så det er en god del turneringer på omtrent samme premienivå.

For øvrig stemmer det ikke at par-turneringen World Cup of Golf spilles i Kina hvert år, for den spilles der annet hvert år (ikke nå i 2012). Det ble bestemt i forbindelse med at golf kom på OL-programmet, dvs at da bestemte man at World Cup og Golf skal gå annet hvert år på ulike kalenderår, slik at det ikke kommer i OL-år.

Det er lett å være enig med deg at enkelte premiepotter i golf er vanvittig store, men det er altså et synspunkt som kan fremføres mange flere steder enn når det gjelder den nye WGC-turneringen i Sør-Afrika.

( Var jeg slem nå? )
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: 50 millioner i potten. Gale-mathias eller helt greit?

Post by sirandrew214 »

Prinsipielt er jeg enig i at summene generelt er altfor høye, som i fotball også, men så lenge regnestykket går opp, så er det slik det blir.
For hvor hadde pengene gått, hvis de ikke ble brukt til premier?
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: 50 millioner i potten. Gale-mathias eller helt greit?

Post by Snowman »

sirandrew214 wrote:For hvor hadde pengene gått, hvis de ikke ble brukt til premier?
Det finnes jo andre idretter hvor en større andel av TV- og sponsorinntekter kanaliseres ut til de nasjonale særforbundene, dvs ikke like stor andel til de enkelte utøverne som i golf, slik at forbundene kan bruke mer til utvikling av spillere og sporten, dvs særlig landslagsvirksomhet inklusive i aldersbestemte klasser. Det fins alltid alternativ bruk av penger!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Jan E. Espelid
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 113
Joined: 04 Oct 2011, 17:34
Contact:

Re: 50 millioner i potten. Gale-mathias eller helt greit?

Post by Jan E. Espelid »

Ooops ...Snowman. Beklager. Opplysningene var basert på en pressemelding ... og det gikk litt fort i svingene når det gjelder beløpene. Hadde jeg tenkt meg (skikkelig) om ville jeg nok fanget opp unøyaktightene. Men jeg tok de for god fisk fordi kilden normalt er meget pålitelig. Ingen unskyldning, men en forklaring. Og et bevis på hvor viktig kildekritikk er.

Men fokusen på premiepottens størrelse er uansett det viktigste.
User avatar
norrbaggen
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 462
Joined: 22 Jan 2009, 23:29
Has thanked: 20 times
Been thanked: 8 times

Re: 50 millioner i potten. Gale-mathias eller helt greit?

Post by norrbaggen »

Ni som mener at store premiepotter på 50 mill og lignende er Gale-mathias. Hvor stor kan/ska/bør en premiepott vare mener ni?
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: 50 millioner i potten. Gale-mathias eller helt greit?

Post by Snowman »

Jan E. Espelid wrote:Ooops ...Snowman. Beklager. Opplysningene var basert på en pressemelding ... og det gikk litt fort i svingene når det gjelder beløpene. Hadde jeg tenkt meg (skikkelig) om ville jeg nok fanget opp unøyaktightene. Men jeg tok de for god fisk fordi kilden normalt er meget pålitelig. Ingen unskyldning, men en forklaring. Og et bevis på hvor viktig kildekritikk er.

Men fokusen på premiepottens størrelse er uansett det viktigste.
Vi har alle våre kilder, Jan, så det går bra, hehe :-) ...men til spørsmålet ditt:

Jeg syns faktisk premiepengene i de turneringene på 8+ mill kan være greit nok, for der er alle de beste med, og sånn sett speiler premiepengene kvaliteten på startfeltet. Men det som er helt crazy, er alle turneringene med 6+ mill og B-preget startfelt. Eksempler:

- Farmers Insurance Open hadde 6 mill, til tross for at den gikk samme helg som Abu Dhabi
- Waste Management Phoenix Open hadde 6,1 mill, til tross for at den gikk samme helg som Qatar
- AT&T Pebble Beach National hadde 6,4 mill, til tross for at den gikk samme helg som Dubai

Det er flere sånne eksempler senere i år, og det virker mye rarere enn 8+ mill når alle de beste er samlet.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: 50 millioner i potten. Gale-mathias eller helt greit?

Post by Golffreak »

Ser poenget ditt Snowman, men du kan ikke helt uten sammenligne ET og PGA premiepottene samme helg. "Desert swing" på ET har høyde premiepotter og relativt store turneringer på denne touren. PGA touren ønsker jo ikke at deres beste spillere skal fristes av å delta for mye på ET (som f.eks. Tiger gjorde..), og har nok en finger med i spillet for å øke premiepottene på PGA touren de helgene som ET har større turneringer. De store tourene samarbeider på visse områder, men konkurrerer naturligvis samtidig om de beste spillerne.

Så lenge sponsorene er villige til å spytte i så mye penger så blir premiepottene deretter. De genererer mye penger til veldedighet også, og vet ikke om å kanalisere mer penger inn i landsforbundene er til det beste for golfen (trenger f.eks. NGF mer penger egentlig?). Vil heller at spillerne som tross alt leverer "produktet" skal få pengene, enn et pampevelde som soler seg i glansen.. Hvor mye spillerne tjener avhenger av markedsinteressen, for i bunn og grunn så er det showbiz og reklameinntekter (hvor vi igjen kjøper produkter) som finansierer det hele.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: 50 millioner i potten. Gale-mathias eller helt greit?

Post by Snowman »

Golffreak wrote: ... vet ikke om å kanalisere mer penger inn i landsforbundene er til det beste for golfen (trenger f.eks. NGF mer penger egentlig?).

Skikkelig opplegg for unge lovende spillere er dyrt, og lovende spillere tjener ikke mye selv før resultatene har vært der. Det kan være mye fornuftig pengebruk rettet mot særlig tenåringer og unge voksne.

- samlingsdøgn under topp veiledning koster penger, hvis man samler unge spillere fra div klubber
- særlig hvis det er samlinger i syden i alle skoleferier om vintern (romjul/nyttår, vinterferie, påskeferie)
- også reisevirksomhet for lønnede trenere som besøker lovende spillere koster penger

osv.

NGF kunne vel gjort mye mer når det gjelder utvikling og oppfølging av flere unge spillere med mer midler, kunne de ikke?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Post Reply