Kofstads seier; en ny trend, eller en enslig svale?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
Jan E. Espelid
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 113
Joined: 04 Oct 2011, 17:34
Contact:

Kofstads seier; en ny trend, eller en enslig svale?

Post by Jan E. Espelid »

Espen Kofstads imponerende avslutning og påfølgende seier i Italia gjør det enkelt å ta bølgen. Men det er ingen automatikk i at Kofstad-seieren fører til flere norske seiere.

Det er likevel ingen tvil om at Espen Kofstads første seier gjør det lettere for ham å vinne igjen. Og lettere for andre nordmenn å vinne. Samtidig som han har en rekke andre egenskaper som vil gjøre ham til et forbilde for flere norske, unge spillere.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Kofstads seier; en ny trend, eller en enslig svale?

Post by Snowman »

Jan E. Espelid wrote:Det er likevel ingen tvil om at Espen Kofstads første seier gjør det lettere for ham å vinne igjen. Og lettere for andre nordmenn å vinne.
Ja til første påstand, det tror jeg også på. Nei til andre påstand, det tror jeg IKKE på.

... det å mestre alt som skjer inni deg når du kjemper om en seier, det er noe hver og en må lære seg selv gjennom egen erfaring.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Kofstads seier; en ny trend, eller en enslig svale?

Post by Golffreak »

Mest enig med snømannen, men det gjør det LITT lettere for andre nordmenn da de gjerne har trent sammen en del etc og ser at det er mulig for alle.

Er lov å håpe at seiere på CT og etterhvert ET blir en trend :-)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Kofstads seier; en ny trend, eller en enslig svale?

Post by CharlieB »

At Kofstad har lært masse av seieren og at det gjør det lettere å vinne seinere tror jeg er hevet over enhver tvil. Hvordan det vil påvirke våre andre unge lovende er mer usikkert, at de vil bli inspirert det tror jeg vi kan slå fast. Forhåpentlig så har vi nok spillere på gang til at vi kan få litt momentum på norsk herregolf.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Kofstads seier; en ny trend, eller en enslig svale?

Post by kevin »

Tør påstå at Kofstad er den mest "modne" av de norske golfproene(herrer) og dermed ikke så overraskende at han hevder seg. At han skulle vinne var litt overraskende. Men han har fjoråret på CT som ballast og sånn sett den mest naturlige progresjonen og erfaringen. Jeg tror at det fører til flere topplasseringer i sesongen, selv om det blir tøft å vinne igjen.

Når det gjelder de andre så har alle de konkurrert mot Kofstad og helt sikker slått han mer enn en gang. De har reist sammen og trent sammen, og de vet at det er ikke sååå stor forskjell på deres beste golf og hans nivå. Dermed kan det gi inspirasjon og selvtillit, gjentar kan.

Prestasjonen er iallefall noe av det beste av en norsk mannlig golfer har levert, på en god stund.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Kofstads seier; en ny trend, eller en enslig svale?

Post by Snowman »

kevin wrote:Når det gjelder de andre så har alle de konkurrert mot Kofstad og helt sikker slått han mer enn en gang. De har reist sammen og trent sammen, og de vet at det er ikke sååå stor forskjell på deres beste golf og hans nivå.
Vel, ingen av dem har erfart at de kan spille opp mot sin beste golf under press når de ligger an til seier, og det er det som skiller.

... og de fleste høy-hcp'ere vet jo dette, for de slår alltid dårlig under "press" når de har spilt fort og bra, og derfor blir vinket fram for å gå igjennom. Da mista de flyten, gitt :lol:
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Kofstads seier; en ny trend, eller en enslig svale?

Post by kevin »

Vel, Børsheim presterte fantastisk under press da han ble nr.7 i ET-kvalet. Han sikret plassen, mens Kofstad var et stykke unna å klare det. Personlig tror jeg at Børsheim hadde hatt godt av å spille en full sesong på CT, før han tok steget opp. Men når han først klarte kvalet så måtte han jo ta sjansen.
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Kofstads seier; en ny trend, eller en enslig svale?

Post by CharlieB »

Dette høres sikkert merkelig ut, siden det kommer fra meg. Men jeg er helt enig med deg :-) Jeg og tror Børsheim nok kunne hatt utbytte av en full sesong på CT før steget opp til ET. Men klarer du kvalet så er det bare en ting å gjøre og det er å gi gass. Jeg tror Kofstad nå har en liten fordel, han har jobbet hardt med å matche nivået på CT i ett og ett halvt år. Tatt seieren og stiller litt sterkere når han, (forhåpentlig), tar steget opp på ET. Etter å ha lykkes en gang så er det lettere å gjennta, knallhard jobbing så er alt mulig.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Kofstads seier; en ny trend, eller en enslig svale?

Post by kevin »

Fra Mikkelsens blogg på NG:
Det faktum at herr Kofstad tok hjem seieren overskygger uansett denne skuffelsen, og vil være en enorm motivasjon for meg og andre norske spillere i tiden fremover.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Kofstads seier; en ny trend, eller en enslig svale?

Post by kevin »

For Kofstad har vel den seieren vært litt sånn "ketsjup-effekt". Han den 1.plassen, etterfulgt av 3.plass og nå en 5.plass.

Til sammenligning så har 22 år gamle Ben Kohles vunnet 2 uker på rad på Web.com Tour(tidl. Nationwide tour). I hans to første turneringer på det nivået :!: Har vel allerede sikret seg kortet for PGA tour neste år med de resultatene

Snakk om ketsjup-effekt!

Nå vant jo Svanum på Ecco tour også, så nå har norske spillere 3 seire der sålangt i år.
Post Reply