Swingweight?

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
radar1
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 263
Joined: 28 Apr 2011, 10:47

Swingweight?

Post by radar1 »

Hepp, spørsmål til dere som kan hjelpe.

Kan veldig grovt hva swingweight er.

"As for the technical definition of swingweight, here's how clubmaker Ralph Maltby describes it: "The measurement of a golf club's weight about a fulcrum point which is established at a specified distance from the grip end of the club."

Michael Lamanna, Director of Instruction at The Phoenician Resort in Scottsdale, Ariz., puts Maltby's definition in easier-to-understand terms: "Swingweight is a balance measurement and is the degree to which the club balances toward the clubhead." If Club A has a balance point closer to the clubhead than Club B, then Club A will feel heavier in the swing."

Def.2 er jo forståelig.

Jeg lurer på følgende; Titleist Ap2 jern har swingweight D2, de har TT DG skaft. Vil swingweighten endre seg hvis man bytter til KBS tour skaft?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Swingweight?

Post by furu »

At selve skaftet er tyngre betyr ikke at svingvekten endres. Tror jeg :) Noen må gjerne rette på meg, men jeg mener å ha lest at det er balansen/vektfordelingen i skaftet som vil avgjøre svingvekten. Å bare sette på tyngre skaft øker den statiske vekten men ikke nødvendigvis svingvekt.
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Swingweight?

Post by veggiss »

Pga profilen til KBS Tour skaftene mener jeg at svingvekten gå ned hvis du bytter fra DG. Hvor mye vet jeg ikke.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
radar1
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 263
Joined: 28 Apr 2011, 10:47

Re: Swingweight?

Post by radar1 »

Takk Furu og Veggiss. Var et sånn scenario jeg så for meg, men er litt usikker på om den går opp el ned, og hvor mye.
Hva kan man gjøre for å beholde svingvekten?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Swingweight?

Post by furu »

Kjøp "lead tape" hos f.eks. gamolagolf.co.uk.

Prøv køllene først. Er ikke sikkert du trenger å gjøre noe. Jeg er helt med på dette med svingvekt, men det er grenser for hva vi klarer å merke av forskjeller.
Instagram @christianfuru
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Swingweight?

Post by Golffreak »

Er vel en kjøkkkenmetode for å måle svingvekt hvis du vil, med å bruke en litt nøyaktig kjøkkenvekt etc. Har vært en link til dette inne her før, men du finner det sikkert hvis du googler litt. Da kan du teste før og etter hvis du skal montere skaftene selv. Får du dette gjort hos en køllemaker bør han jo måle svingvekten før og etter, og evt. justere med blytape eller blypulver. Hvis skaftene har omtrent samme totalvekt så ville det overraske meg om vektbalansen i skaftene er så forskjellig. Svingvekt er nå en ting, men litt mer moderne teori fokuserer vel mer på totalvekt om jeg ikke har misforstått? Selv om svingvekten skulle være den samme, så må det nødvendigvis være en forskjell hvis en kølle veier 2-300 gram mer eller mindre..(satt på spissen). I teorien nei, men i praksis?
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Swingweight?

Post by veggiss »

D2 i DG blir D0 med KBS Tour. Det kan kompenseres med blytape eller tungsten i hosel.

Golffreak: KBS skaftene er "counterweighted", så de gir litt lettere svingvekt enn skaft med tradisjonell vekting (PX, DG).
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Swingweight?

Post by Franz »

Svingvekten er sikkert "all over the place" på dette settet i utgangspunktet, så jeg foreslår å enten drite i hele svingvekten, eller måle det skikkelig hos noen som faktisk har peil. Jeg tenker ikke på det, for jeg mener det er en ubrukelig målemetode.
Post Reply