Solheim Cup

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Solheim Cup

Post by furu »

20-23 august er det klart for Solheim Cup, Europa vs. USA.

Årets turnering spilles på Rich Harvest Farms.

Image

Det europeiske laget ser for meg ut til å være vesentlig svakere enn USA. Suzann Pettersen er i mine øyne den store stjernen. Desverre har hun slitt med sykdom og ikke vært i toppform på lang tid. At Laura Davies er med (11 av 11 Solheim Cup, imponerende) er ikke et tegn på styrke. Noen av spillerne har vist bra form på LET i det siste (Luna, Brewerton) men nivået er vel realtivt mye lavere enn LPGA. Nordqvist imponerte med seier på LPGA (McDonalds), men har hun vist noe etter det?

USA stiller med Pressel, Kim, Stanford, Kerr, Gulbis - de virker rett og slett mye sterkere. Michelle Wie er også med.

Nå er dette noe helt annet enn rankinger og inntjente penger. Det er kvinne mot kvinne, alt kan skje.


Turneringen består av;
- åtte foursome-matcher
- åtte fourball-matcher
- tolv singlematcher
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Solheim Cup

Post by kevin »

Litt synd at det går i USA denne gangen siden jeg er hjemme på dagtid og ville da fulgt med "hur mycke som helst" :lol:

Det europeiske laget ser veldig sterkt ut,noe amerikanerne også har merket seg. Mange langtslående spillere. Men det skal mye til å få en borteseier her,amerikanerne har en egen evne til å mobilisere på hjemmebane,slik vi så under sist Ryder Cup.

Nordqvist har 2 topp10 plasseringer på LET og en 17.plass som best på LPGA. Men hun har kommet inn som et skudd og er vel arvtakeren etter Annika som svenskene har ventet på.

Synes også det amerikanske laget ser veldig sterkt ut,mye rutine i det laget. Spennende blir det uansett. Viasat golf skal heldigvis sende,så skal få med meg endel.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Solheim Cup

Post by kevin »

Golf channels intervju med Wie og Inkster ang Solheim cup

kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Solheim Cup

Post by kevin »

Livescore finnes her: Live score dag 1

Akkurat nå er det 2 1/2 mot 1 1/2 i matcher for USA
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Solheim Cup

Post by furu »

Det er sikkert bare jeg som syns at amerikanerne ser latterlig ut med malte amerikanske flagg i ansiktet og på kroppen, fletter med store bånd i rødt/hvitt/blått og alle mulige patriotiske greier. Paula Creamer er og har alltid vært den værste - i dag stiller hun med malt flagg på leggen.......
Instagram @christianfuru
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Solheim Cup

Post by Long-Hit-Wonder »

God bless America...;P
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Solheim Cup

Post by kevin »

Syns de er fine jeg,dette er noe de har brukt de siste gangene...og Natalie Gulbis er spesielt lekker uansett :D
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Solheim Cup

Post by furu »

Skuffer Pettersen litt? Hun og Gustafson tapte mot Creamer/Kerr og ligger nå under med to etter 8 mot Kim/Gulbis.

Noen andre enn meg som ser på og syns Inkster spiller ganske forferdelig? I vannet på et par 5 selv om slaget var ganske enkelt, 30 meter til høyre i bunkerkant på par, toppet hybrid (eller wood) fra fairway - det er noen av høydepunktene. Creamer koker sikkert men holder masken bak den nydelig ansiktsmalingen :D

I klubbmesterskapet stiller kevin med norske flagg på kinnene og golfsnakk.no i pannen :lol:
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Solheim Cup

Post by kevin »

Ha ha,isåfall må det være Borre-logoen,representrerer jo ikke noe land eller kontinent da :D

Tutta skuffer stort,og de europeiske spillerne har på langt nær den energien og humøret som de amerikanske. Europa er mye dårligere i singel-matcher statistisk,så de burde hatt en stor ledelse før de. Anna Nordqvist imponerer,ungjenta spiller glimrende golf. Og Christine Kim ser aldri ut som hun spiller godt,men slår ballen utrolig godt og har en enorm energi som smitter over på de andre.

Dessuten var de europeiske spillerne elendige på greenene. Er 2-2 i matcher akkurat nå
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Solheim Cup

Post by furu »

Pettersen spiller bedre i dag. Er i par med Nordqvist og de er 2up med to hull igjen.

Ellers så fortsetter den misforståtte "patriotisme-entusiasmen" fra Ryder Cup. Er absolutt for stemning, jubel og følelser men de amerikanske jentene ser mer ut til å høre hjemme på en high school turnering.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Solheim Cup

Post by kevin »

Ble veldig spennende matcher i går,og stillingen før dagens single-matcher er 8-8. Statistisk sett er USA mye bedre i single,men det skal nå spilles først da. Hvis kaptein Beth Daniel klarer å holde de amerikanske jentene skjerpet og spesielt Kim`s humør i sjakk så tror jeg at USA vinner dette.

Synes Michelle Wie har spillt kanonbra golf og virkelig fått sitt gjennombrudd både her og eller i år. Hun har modnet og viser spill og sving helt i toppklasse.
En jeg ikke visste mye om var McPhearson,hun er en utrolig god spiller med enorm selvtillit. Som da partneren hadde slått ut i "worst rough ever" på hull 16,hvorpå McPhearson sa at de måtte enten prøve å hakke den opp på greenen,men hun hadde ingen tro på at det kom til å gå. Hun ville heller gå tilbake og gå for HIO. Hun nevnte at hun har hatt 4 stk HIO så hun visste hvordan det skulle gjøres. Så de gikk tilbake og hun prøvde,landa ballen 2m fra pinnen....imponerende. Europa rota det til og de delte faktisk hullet der :shock:

For Europa så gjelder det å spille sitt livs singel-matcher i dag. Noen av de har imponert mye,som Brewerton og Nocera. De har vært strålende sammen,kan de holde samme spillet hver for seg? Norqvist har vært meget bra. Tutta har ikke vært så bra synes jeg og sliter tydeligvis med ryggen,fikk massasje og uttøyning under kveldens runde i går..det så ikke så bra ut. Ellers har det vært mye ujevnt spill,utrolig bra og utrolig dårlig i perioder. Som Alfredsson som slo et fantastisk innspill på et av de siste hullene og Tutta satte eagle,mens på siste så pitcha Alfredsson altfor kort,ganske dårlig rett og slett

Blir en utrolig spennende avslutning i kveld,gleder meg
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Solheim Cup

Post by furu »

Var skikkelig dårlig av Alfredsson på siste hullet i natt ja. Ca. 50 meter igjen, endte opp med en putt på minst 8 meter. De hadde mulighet til å dele matchen men putten gikk noen cm til siden. Pettersen (klarer ikke å kalle henne Tutta....) spilte ikke så gale. Puttet til tider veldig bra. Er tydeligvis noe hun sliter med fysisk ja og det ser ut til at det til tider går ut over det mentale også. Humøret er ikke på topp. Hun har spilt fire matcher og står med kun ett poeng. Ikke bra.

Brewerton og Nocera spiller veldig bra. Enig. Ikke så mange andre som utmerker seg på det europeiske laget. Nordqvist som kevin nevner er bra men kanskje litt ujevn? Alfredsson og Hjorth er heller ikke på topp.

Wie har virkelig fått et comeback, nytt liv, kall det hva du vil. Hun vokser med oppgave her og må bygge videre på det på LPGA.

Dagens matcher, med mine tips;

Pettersen vs. Creamer US
Brewerton vs. Stanford EU
Alfredsson vs. Wie US
Davies vs. Lang EU
Nocera vs. Inkster EU
Matthew vs. McPherson EU
Gustafson vs. Lincicome US
Luna vs. Castrale EU
Elosegui vs. Kim US
Hjorth vs. Kerr US
Nordqvist vs. Pressel EU
Moodie vs. Gulbis EU

7 - 5 til Europa er mitt tips.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Solheim Cup

Post by furu »

Pettersen ligger under med 2 mot Creamer etter 12 hull. Nå har ikke jeg sett fullstendig statistikk men hun må ha vært blandt de absolutt dårligste spillerne på det europeiske laget, om ikke den dårligste.

Wie var 3up etter seks hull mot Alfredsson. Nå er de like! Utrolig sterkt av Alfredsson.

Litt skuffende at Brewerton ligger under med tre mot Stanford.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Solheim Cup

Post by kevin »

Ser ut som det blåser en kraftig USA vind nå,litt sånn som forventet. Tror nok de tar dette relativt greit. Jeg tippet 14,5 mot 13,5 for USA i en konkurranse på golf.se,tror nesten det blir "verre" enn det for Europa. Men det er fortsatt en del golf igjen...mirakler har skjedd før

Suzann Pettersen har vært en av de dårligste denne uka. Spillt brukbart fra tee men det er også alt. Spiller utrolig tregt,så tregt at avisene skriver om det og spillere kommenterer det. Som kommentator Kracht sa,det virker som hun tenker altfor mye og altfor mye teknikk. Men hun hadde tydelige ryggproblemer i går og det kan jo være andre ting og,bra har hun ikke vært.

Mens wild-cardet Wie har spillt utrolig bra,blant de beste. Hun er den som har imponert meg mest
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Solheim Cup

Post by furu »

Og der tok USA seieren med 3&2 tap for Nordqvist.

Jeg mente før turneringen at USA var klart sterkere men syns ikke de har spilt bedre enn at Europa skulle klart dette.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Solheim Cup

Post by furu »

Ser at kevin gratulerer USA med seieren. Jeg tror jeg er født uten evnen til å glede meg over andres prestasjoner enn mine egne og de jeg holder med :lol:
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Solheim Cup

Post by kevin »

Ja jeg gratulerer alltid de som vinner fortjent,i den grad man kan si noe var fortjent. Men syntes USA var fryktelig overlegne i singel-matchene,helt som forventet. Europa hadde sjansen men de fallt igjennom på slutten. De lå veldig bra an men klarte ikke sette spikeren i kista...eller "close the deal" som andre ville sagt.
Så jeg synes det er på sin plass å gratulere en fantastisk bra prestasjon,og opprettholding av sin uovervinnelighet på hjemmebane i Solheim Cup.

Er ganske sikker på at Europa vinner på hjemmebane i Irland om 2 år,slik som de gjorde på Barsebäck i 2003. i 2007 tapte de i Halmstad med samme siffer som nå,16-12.
Post Reply