Brannfakkel 1

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Brannfakkel 1

Post by JanB »

I årevis har jeg fulgt et titalls forum om temaet utstyr. Der diskuteres årets siste nyvinning, gode kjøp, hva passer best for "meg", xx vs yy, merke x og merke y. Alle diskusjoner er selvsagt farget av egen erfaring og hva media dytter på oss. Vi hiver oss på markedsføringsbølgen og kjøper drivere som kan endres i både lie, lofte og facevinkel for å tilfredstille en ukontrollert sving.

I mitt korte liv som golfer, men dog en senior, har jeg lært å gå før jeg kunne løpe. Jeg har lært å bevege mine køller før jeg ønsket å endre mitt resultat.

Hva mener jeg. Jo, jeg var som alle andre, jeg ville kjøpe meg til et bedre resultat. Jeg ville ha lettspillte køller for å komme lenger. Jeg ville ha "blades" fordi de store gutta hadde det. Jeg ville ha stålskaft fordi"jeg hadde jeg større hastighet" på svingen min.

Hey.. stopp en halv. Er det virkelig slik at en så lett blir fanget? Yess. Så lett er det. Ikke bare reklamen, men alt vi leser, alle kommentarer på golfbanen og på hull 19, allt vi leser i magasiner, alt vi suger til oss av forumstoff fra "de som vet bedre".

Joda, vi lar oss påvirke.

Så tok jeg djevelen i hånda og utfordret ham. Jeg kjøpte et jernsett datert 1984 av merket Ben Hogan, Radial. Kanskje noe av det mest vriene jeg kunne valgt. SW - 3I for den nette sum av 800,- NOK. Med dertil hørende et par golfsko, 2 stk wood, 1 stk putter (Bulls Eye), en bag og noe ekstra utstyr ellers. Ikke noe dårlig kjøp egentlig.

Skaft var selvsag av godt gammelt stål og grep var originalt. Før neste turnering var jeg overbevist om at dette ikke helt var min stil, men hadde lovet å gi historien en sjanse.

Resultatet og hvorfor jeg tør skrive om denne historien er vel kanskje gitt. Jeg hadde selvsag en drømmerunde og kan ikke klandre køllene et eneste slag for en 82 runde.

Poenget mitt er at du faktisk kan spille hvor godt som helt med hva som helst om du bare spiller golf. Litt flåsete sagt, men forstå meg rett. Du skal ikke tenke på verktøyet. Det er svingen din som bestemmer. Se tilbake på filmer fra golfens barndom og det utstyret de brukte. Det ser helt sprøtt ut.

Jeg tror at utstyret har litt mindre å si enn dine ferdigheter. Svinger du kølla på en god måte får du til et godt resultat enten den er fra 1973 eller 2013.

Dette sier jeg som er sponset til daglig av et anerkjent køllemerke og kan velge og vrake i øverste hylle, men som av og til tar frem noe nostalgisk og går en runde med køller laget for 40 år siden til glede og fornøyelse.

Det handler ikke om "forgivness" eller at man kan endre loft på kølla. Det handler om å svinge køllen likt hver gang.

Mange ganger blir jeg spøurt om å prøve den eller den driveren. Ofte er det en litt for bløt driver og jeg demostrerer at "denne vil komme til å slice litt for meg nå". Det gjør den fordi jeg tar min normale ballplassering og grep. Så sier jeg; med dette skaftet må jeg gjøre slik og så for å kompensere for dette skaftet og vekten på køllehodet. Se nå, nå skal jeg spille denne litt over til venstre først. Selvsag, spiller jeg ballen over mot venstre som en liten hook. Så, ok, da sier jeg. Se nå, så spiller jeg ballen spik rett nedover fairway, og ja, med justering av ballplassering og grep er det ingen sak.

Med dette lille eksemplel vil jeg bare vise at en kjøper seg ikke til et rett slag. En kjøper seg ikke vekk fra en slice eller hook. Lær deg din kropp og være stolt av din sving. Du kan utnytte den til det utroligste med et hvilket som helst verktøy.

Jeg tror på en golfsving som kan gjentas.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Brannfakkel 1

Post by kevin »

Huff, dette faller nok utstyrsnerdene tungt for brystet ;)
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: Brannfakkel 1

Post by Golfspilleren »

Brannfakkel? Nei.
Egentlig noe alle vet, men liksom mer substans fordi det kommer fra en "pro"?

Spill med det du vil og ha det gøy.
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Brannfakkel 1

Post by sirandrew214 »

Beklager, jeg klarer ikke ta dette som et bevis for at utstyret ikke har noe å si:

"Resultatet og hvorfor jeg tør skrive om denne historien er vel kanskje gitt. Jeg hadde selvsag en drømmerunde og kan ikke klandre køllene et eneste slag for en 82 runde."

En Teaching Pro med en drømmerunde på 82?! Nå vet jeg ikke hvordan forhold du spilte under osv, men det blir litt for tynt...

Jeg ser selvfølgelig litt av poenget ditt, man harikke behov for nytt utstyr hvert år, eller annet hvert år, men at det har skjedd en utvikling kan man vel ikke nekte for? Man MÅ ikke ha ny bil hvert 5. år heller, men jammen har det da skjedd ting med biler de siste 20 åra som gjør at det er verdt å bytte?
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Brannfakkel 1

Post by GunnarBull »

Jeg mener det har skjedd langt mer utvikling på bilfronten enn på golfkøllefronten. Jeg har selv samme erfaring som JanB, uten at det selvfølgelig kan kalles noe bevis.

Hadde et par timer til overs en formiddag i Trysil i fjor og stakk bort på golfbanen. Der samlet de sammen ca 10 køller av ymse kvalitet og design som jeg spilte 9 hull med. På par.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Brannfakkel 1

Post by furu »

Ikke noe problem for meg. Jeg er enig i jeg. Og uenig. Det er fullt mulig å ta begge standpunkt i en slik utstyrsdebatt fordi begge alternativ vil være riktig. Alle golfere passer inn i ett av standpunktene. Noen trenger nytt og bedre utstyr og spiller bedre med det.
Instagram @christianfuru
Pepto
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 22 Feb 2012, 07:40

Re: Brannfakkel 1

Post by Pepto »

Golf er jo ett mindgame ikke minst. Følelsen av nytt utstyr som ser bra ut kan hjelpe deg noe. Nye jern gir deg en bedre feeling enn noe rustne greier og en driver som faktisk kan få råte.

I bunn og grunn er det svingen som avgjør, men køller har blitt bedre.
LangJakke
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 173
Joined: 20 Feb 2012, 22:59
Hcp: 33

Re: Brannfakkel 1

Post by LangJakke »

Sikkert mye riktig, men steike å gøy det er med nytt golfutstyr... Eller, hvis du er glad i mange forskjellige idretter som meg:
Nye fotballsko, nye håndballsko, En ny fotball, nye ski, nye skisko, nye ski, nytt smørejern, nye joggesko..... Utstyrsfrik jeg?

cause we are living in a material world, and I am a material... Boy...

Men hjelper det på utførelsen av min idrett? Neppe...
Husk! Det er lettere å se sprek ut, enn å være sprek :-)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Brannfakkel 1

Post by furu »

Parking lot pro :D
Instagram @christianfuru
User avatar
Hagean
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 253
Joined: 07 Jul 2012, 01:40
Hjemmeklubb: Atlungstad Gk, Mjøsen GK
Location: Kristiansand

Re: Brannfakkel 1

Post by Hagean »

Mye artigere å klaske baller når man har noe pent å se ned på da ;-)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Brannfakkel 1

Post by furu »

Jeg tror ikke noen her inne reagerer så veldig på det JanB skriver. Vi har generelt veldig god kunnskap om utstyr. De vanlige golferne der ute vil kanskje tenke litt mer over det.
Instagram @christianfuru
rifer
Rookie
Rookie
Posts: 33
Joined: 04 Dec 2012, 18:23
Hcp: Avhengig av dagsform
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Brannfakkel 1

Post by rifer »

Det er nå ikke til å komme bort fra at utstyr er en del av interesse, nesten uavhengig av hva man driver med.
For malere er det pensler, for skigutta er det ski og smøring (den voksen er myyye bedre enn den andre) osv.

Har selv brukt mange år i friluft, og der er det like bra\ille. Telt, sovepose, klær, ryggsekk og alle andre mulige dippedutter. Hva er best på tur, hva er vekta, hva holder etc.
Man kan fint dra på tur i Nordmarka med det man har i skapet fra krigen, men turen blir ofte mye bedre om sekken veier mindre, klærne er vanntette, og bikkja faktisk kan bære egen mat i kløvet.
Poenget er at jeg kan fint spille med utstyr fra 19xx. Men det betyr ikke at jeg ikke gjerne vil ha et bedre grep, køllehoder som er noe mer tilgivende, skaft som passer min sving bedre, eller som bare gir meg større tro på egne ferdigheter.

Jeg mener generelt at joda, du kan fint spille golf med køllene fra loppemarkedet. Sannsynligvis får du derimot større glede av mer moderne køller, og hvis det gjør at du trives bedre hobbyen din så kan du gjerne bruker alle penga dine på det for min del.
(men hvis du er en nybegynner som leser det her, så sørg i alle fall for at du kjøper damekøller til kona, hun klarer seg faktisk ikke med jernkøller til herre fra tiden da fjernsynet var en ny oppfinnelse...)

Brannfakkel? Meh... Utstyrsinteressen vokser i takt med interessen for spillet, og at nordmenn generelt har mye penger de kan bruke på hobbyene sine hvis de vil det...
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Brannfakkel 1

Post by sirandrew214 »

Dette var nok mer fyrstikk en brannfakkel. ;)
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Brannfakkel 1

Post by sumo »

jeg ser hva du skriver, JanB, og skjønner hva du mener. men det betyr ikke at jeg er helt enig.
golf er som mange andre sier, en sport hvor egen prestasjoner definitivt kan bedres ved hjelp av nytt utstyr. ikke nødvendigvis fordi utstyret er så himla mye bedre, men pga det estetiske. nytt utstyr = bedre selvtillit til en viss grad. det er jeg helt overbevist om. det og stå med en flunkende ny kølle i hånda, kontra det og stå med en sliten, rusten og gammel kølle i hånda, vil ha påvirkning på hobby golferen.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
MatsJ
Rookie
Rookie
Posts: 32
Joined: 05 Mar 2011, 16:43
Hcp: 11.7
Hjemmeklubb: Grønmo

Re: Brannfakkel 1

Post by MatsJ »

Er gøy med litt nytt utstyr da! Forandring fryder etc.. og det hjelper ofte på selvtilliten!

Vurderer nytt jernsett i år... Taylormade tour preferred MC skal jeg prøve å få tak i :D
TM Tour Preferred MC Forged
Titleist Vokey + TM wedger
TM Rossa putter
TM RBZ Tour 9
TM Burner 3w og 4h
Cobra Baffler 3h
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Brannfakkel 1

Post by furu »

En ting som er viktig med hensyn til nytt utstyr er perioden med den første forelskelsen. Jeg har ofte med alt mulig rart på rangen. Alle som vil får teste det. Veldig mange opplever wow-øyeblikk. Hvis de seriøst vurderer å kjøpe køllen lar jeg dem ofte låne den noen dager. Spille litt med den og teste mer. Veldig mange kommer tilbake og sier at det ikke var noen forskjell i forhold til den gamle køllen.

Den første impulshandlingen basert på ett drømmetreff og 4 toppings er ikke alltid så fornuftig. Den bør vi styre unna.
Instagram @christianfuru
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Brannfakkel 1

Post by spiderboy »

Var vel dagens fyrstikk ja :) Artig likevel da. Ble mye respons JanB, det er bra!

Det er ganske marginale endringer som skjer på golffronten. Så en interessant video med Wishon for noen år siden der han oppsummerte utviklingen av golfutstyr og mente det ikke hadde skjedd mye revolusjonerende på en ganske lang stund. Klarer ikke å finne den igjen, men noen kan sikkert hjelpe til der.
Han snakker om de første perimetervektede PIng-køllene som et stort steg framover, først stålskaft og så grafittskaft som store gjennombrudd, overgangen fra persimmon trekøller til metallwood osv. I forhold til slike ting har det vel kanskje ikke skjedd det helt store siden Ben Hogan-settet ble laget. Det er mer små tweaks av vekting i hoder, styrking av loft, forlenging og endring av kickpoint i skaft og slike ting man snakker om.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
Post Reply