Smarttelefon ulovlig?

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Smarttelefon ulovlig?

Post by eivaan »

veggiss wrote:
eivaan wrote:
veggiss wrote:Haha...er det faktisk noen som reagerer på det? Så lenge de ikke forstyrrer meg kan folk gjøre hva faen de vil på banen. Er nok å irritere seg over om ikke man skal begynne å bry seg om at andre snakker i telefon på banen også, da har du seriøst et fokusproblem.

Er vel det de nettpp gjør...forstyrrer noe jævelig!!!!!
Hvis folk står og prater mens du skal slå ballen så forstår jeg deg, men jeg har enda til gode å spille med noen som ikke har såpass antenner at det skjønner at det blir feil.
Har opplevd å stå på både teested og green da det plutselig ringer i alsken toner og melodier...meget iriterende spør du meg!!
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Smarttelefon ulovlig?

Post by CharlieB »

eivaan wrote:
veggiss wrote:
eivaan wrote:
Er vel det de nettpp gjør...forstyrrer noe jævelig!!!!!

Hvis folk står og prater mens du skal slå ballen så forstår jeg deg, men jeg har enda til gode å spille med noen som ikke har såpass antenner at det skjønner at det blir feil.
Har opplevd å stå på både teested og green da det plutselig ringer i alsken toner og melodier...meget iriterende spør du meg!!
Da bruker du telefonen som peg,så slutter de med det.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
User avatar
ShooterMacgavin
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 494
Joined: 05 Apr 2011, 12:43
Hjemmeklubb: Drammen GK
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Smarttelefon ulovlig?

Post by ShooterMacgavin »

Ulovleg eller ei, hvem er den beste? Golfshot eller wegolf?
You're in big trouble though, pal. I eat pieces of shit like you for breakfast!
Martin899
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 131
Joined: 18 Jul 2011, 22:15
Hcp: 9,x
Hjemmeklubb: Aurskog, Miklagard

Re: Smarttelefon ulovlig?

Post by Martin899 »

furu wrote: Forhold deg til dette. Det er ikke rom for tolkning.
Hadde du bestemt her i verden tror jeg det hadde vært et begredelig samfunn. Jeg forholder meg til det jeg bil forholde meg til.
2012 sesongen: Hcp sesongstart 24,6/ nå 9,x --> Målsetting - 3

Jern
MP-63 P-4i
TP-12 wedges - 52, 56, 60
Hybrid
Cobra Baffler
Driver
Nike Vrs 9,5
Putter
Nike Method II
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Smarttelefon ulovlig?

Post by furu »

ShooterMacgavin wrote:Ulovleg eller ei, hvem er den beste? Golfshot eller wegolf?
Golfshot. De er så suverene at utviklingen av nye gps apper nesten har stoppet helt opp. Online community, brukervennlig - alt er der.

Golflogix inngikk i fjor et samarbeid med Golf Digest. Har ikke sett så altfor mye på det i det siste, men den kan være et alternativ. Hvis ikke funksjonene kun er for USA da.....
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Smarttelefon ulovlig?

Post by furu »

Martin899 wrote:
furu wrote: Forhold deg til dette. Det er ikke rom for tolkning.
Hadde du bestemt her i verden tror jeg det hadde vært et begredelig samfunn. Jeg forholder meg til det jeg bil forholde meg til.
Det var saklig det Martin899.

Nå mener jeg ikke å være respektløs, men du framstår for meg som en spiller som driter i reglene og gjør det som passer deg best. Det er jo mer eller mindre det du skriver. At du jukser hvis du vil. For det er det du gjør når du bryter reglene som "ikke passer for deg".
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Smarttelefon ulovlig?

Post by veggiss »

Regler og etikette får seile sin egen sjø i år, alle runder skal loggføres med golfshot...glemmer alltid å føre inn scorekort etter rundene, så statistikkføring går i dass ellers.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Hagean
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 253
Joined: 07 Jul 2012, 01:40
Hjemmeklubb: Atlungstad Gk, Mjøsen GK
Location: Kristiansand

Re: Smarttelefon ulovlig?

Post by Hagean »

Martin899 wrote:
furu wrote: Forhold deg til dette. Det er ikke rom for tolkning.
Hadde du bestemt her i verden tror jeg det hadde vært et begredelig samfunn. Jeg forholder meg til det jeg bil forholde meg til.
Dagbladet debattforum er den veien -->
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Smarttelefon ulovlig?

Post by Sharky »

furu wrote:
Martin899 wrote:
furu wrote: Forhold deg til dette. Det er ikke rom for tolkning.
Hadde du bestemt her i verden tror jeg det hadde vært et begredelig samfunn. Jeg forholder meg til det jeg bil forholde meg til.
Det var saklig det Martin899.

Nå mener jeg ikke å være respektløs, men du framstår for meg som en spiller som driter i reglene og gjør det som passer deg best. Det er jo mer eller mindre det du skriver. At du jukser hvis du vil. For det er det du gjør når du bryter reglene som "ikke passer for deg".

Det er jo akkurat det du er, respektløs. Det var du som påstod at martin899 dreit i alle regler osv.. Etter det jeg leser sier han bare at det er idiotisk at du ikke kan bruke GPS på mobil dersom du har installert en værapp eller whatnot i tillegg.. og jeg kunne ikke vært mere enig. Det er en helt idiotisk regel. MEN det er fortsatt en regel.

I dette tilfellet ser jeg ingen problem med å bruke en mobil til å føre score så lenge du er ærlig med deg selv og ikke bruker hjelpemiddel som ikke er lov. Selv om du hadde blitt "hengt" av USGA og de andre regelrytterne som styrer dersom du nettopp hadde brukt en telefon som inneholdt en "ulovlig" app i en seriøs turnering. Dette blir jo like dumt som den "debatten" vi hadde om det er greit å velge å ikke legge inn score for en runde nettop fordi det var en "dårlig" runde.. I Golf er det stor tillitt til at vi må stole på den enkelte spiller. Selv om ikke alle er like ærlige så syns jeg du skal slutte å peke fingre.. For alt jeg vet, kan det være at martin er mye strengere vedr. regler i sitt eget spill på banen enn det du selv er Furu :).

Men for all del Furu, det er helt unødvendig av deg å komme med kommentarer som "bryter du andre regler" "Jeg opplever dette slik at du selv setter grensen for hvilke regler du vil bruke." Dette er jo helt din egen tolking og ikke noe som Martin skriver selv..


Go Helg!
"The more i practice, the luckier i get"
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Smarttelefon ulovlig?

Post by yuran »

Det er både nærliggende og 'innenfor' å kunne anta at en som bryter én regel også er kapabel til å bryte flere uten særlig ettertanke. Selv har jeg gått hcp-tellende runder alene fra hcp 54 til 36, vel vitende om at det ikke er lov. Men så kjørte jeg 70 i 50-sonen på vei hjem også da 8-) Det finnes grader av alvorlighet når det kommer til regelbrudd mener nå jeg - også i golf.

Har vurdert bruken av apper, men syns det er masete å skulle drive med all den tastingen. Ser helt klart nytteverdien dog, så tror jeg skal få en kamerat til å pilotteste Golfshot så fort gresset er grønt nok.
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
Martin899
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 131
Joined: 18 Jul 2011, 22:15
Hcp: 9,x
Hjemmeklubb: Aurskog, Miklagard

Re: Smarttelefon ulovlig?

Post by Martin899 »

Sharky wrote:
furu wrote:Nå mener jeg ikke å være respektløs, men du framstår for meg som en spiller som driter i reglene og gjør det som passer deg best. Det er jo mer eller mindre det du skriver. At du jukser hvis du vil. For det er det du gjør når du bryter reglene som "ikke passer for deg".

Det er jo akkurat det du er, respektløs. Det var du som påstod at martin899 dreit i alle regler osv.. Etter det jeg leser sier han bare at det er idiotisk at du ikke kan bruke GPS på mobil dersom du har installert en værapp eller whatnot i tillegg.. og jeg kunne ikke vært mere enig. Det er en helt idiotisk regel. MEN det er fortsatt en regel.
.

Men for all del Furu, det er helt unødvendig av deg å komme med kommentarer som "bryter du andre regler" "Jeg opplever dette slik at du selv setter grensen for hvilke regler du vil bruke." Dette er jo helt din egen tolking og ikke noe som Martin skriver selv.

Go Helg!

Du har forstått riktig Sharky, thanku.

Ja Furu, det er respektløst, jeg har tidligere i tråden påpekt at jeg aldri har brukt en GPS på mobil, og ikke kommer til å gjøre det, fordi jeg ikke tjener noe på det(nettopp derfor er det idiotisk å forby).

Poenget her er at folk slutter med golf på grunn av for strenge regler som gjør sporten enda mer snobbete, og det er ikke noe vi trenger. Jeg var med i en kompisgjeng som spilte sammen. Nå har omtrent alle sluttet, pga vi begynte å spille turneringer, og de turte ikke å være med, pga det er alt for mye regler å forholde seg til!

Så; golf er en sport med latterlig mye regler man selv må gå utpå banen å huske, det er ingen dommere osv. Og da skal noen smarte jævla mennesker innføre enda fler regler, kun fordi de syntes det er morsomt. Forby kun for å forby.
2012 sesongen: Hcp sesongstart 24,6/ nå 9,x --> Målsetting - 3

Jern
MP-63 P-4i
TP-12 wedges - 52, 56, 60
Hybrid
Cobra Baffler
Driver
Nike Vrs 9,5
Putter
Nike Method II
User avatar
heiaespen
Forumvant
Forumvant
Posts: 78
Joined: 08 Jun 2012, 20:11
Hcp: 15,5
Hjemmeklubb: Bærum GK
Location: Jar, Bærum
Contact:

Re: Smarttelefon ulovlig?

Post by heiaespen »

Så lenge golfen har såpass mange regler, og så lenge man er sin egen dommer og bøddel så vil det alltid variere hvordan forskjellige spillere "dømmer" seg selv. Heldigvis så spiller det ingen trille for de aller fleste av oss hvorvidt andre velger å jukse eller være litt selektive med hvilke regler de husker og ikke husker.
Dersom det dukker opp en i min flight som bommer på ballen og kaller det en prøvesving, som dytter ballen til et bedre lie i håp om at vi ikke så det, som har 15 køller i bagen og som har høydemåler på laseren sin så værsegod. På samme måte som at jeg ikke ringer kona hans om han skulle være utro med pølseselgerinnen eller ringer politiet fordi han kjørte for fort på hjemveien så gidder jeg heller ikke bruke energi på fortelle han hva som er rett og galt på en golfbane. Han spiller sitt spill, og jeg spiller mitt spill.

Derfor kommer nok også jeg som veggiss å bruke Golfshot til å registrere mine runder, en app som er utrolig fin for å registrere runder, men som ikke vil hjelpe meg noe nevneverdig på banen. Dersom det dukker opp en i min flight som påpeker dette og krever at jeg skal legge den bort så får jeg vel bare gjøre det, men samtidig vil jeg smile med vissheten om at mitt liv sannsynligvis er ekstremt mye mer jovialt og bekymringsfritt enn livet til regelrytteren fra helvete.

Amen.
Hdcp sesongstart 2012 = 54
Hdcp sesongstart 2013 = 26
Hdcp sesongstart 2014 = 15,5
Mål for sesongen 2014 = 9,9
heikkih
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 319
Joined: 22 Jun 2009, 10:15
Hcp: 17
Hjemmeklubb: Losby Golfklubb
Location: Oslo

Re: Smarttelefon ulovlig?

Post by heikkih »

Golfreglene rundt smarttelefon har sterkt behov for en modernisering. Slik det er i dag har man ikke lov til å sjekke yr.no under en golfrunde for at den skal være tellende.

På NGF's dommerforum i år ba jeg om en rask håndsopprekking på hvor mange av 89 golfdommere i Norge som hadde og brukte apps som fører statistikk eller score, samtidig som de har gps, aksellerator og lett tilgang på værmelding/vindretning. Jeg tok ikke noen opptelling, men etter et kjapt estimat var det var rundt 15% som svarte bekreftende, og dermed bryter reglene selv.

Når man i tillegg kan gjøre alt det som er ulovlig etter golfreglene bare vha en nettleser (chrome/safari) på telefonen, blir det ennå mer problematisk.

Avstandsmåling i seg selv har også mange begrensninger (både telefon, laser, gps, klokke), forutsatt at det i det hele tatt er tillatt i lokale regler.

For de som vil lese mer om dette så er de aktuelle stedene:
- Regel 14.3 (decision 14.3-16)
- Appendix I - B.9. Lokale regler på avstandsmåling
- Hele Appendix IV
Titleist 910D2 10.5° Aldila RIP Phenom 60 S
Titleist 913F 17° Aldila RIP Phenom 60 S
Titleist 913H 21° Aldila RIP Phenom 65HYB
Titleist AP1 710 5-PW Nippon NS Pro 105T R
Titleist Vokey SM5 50°, 54°, 58°, KBS Hi-Rev
Scotty Cameron Big Sur S Long
heikkih
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 319
Joined: 22 Jun 2009, 10:15
Hcp: 17
Hjemmeklubb: Losby Golfklubb
Location: Oslo

Re: Smarttelefon ulovlig?

Post by heikkih »

Og bare så det er sagt: innimellom bruker jeg golfshot og andre verktøy for score/statistikk selv også.
Titleist 910D2 10.5° Aldila RIP Phenom 60 S
Titleist 913F 17° Aldila RIP Phenom 60 S
Titleist 913H 21° Aldila RIP Phenom 65HYB
Titleist AP1 710 5-PW Nippon NS Pro 105T R
Titleist Vokey SM5 50°, 54°, 58°, KBS Hi-Rev
Scotty Cameron Big Sur S Long
rifer
Rookie
Rookie
Posts: 33
Joined: 04 Dec 2012, 18:23
Hcp: Avhengig av dagsform
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Smarttelefon ulovlig?

Post by rifer »

Den diskusjonen her er jo veldig lik den om man kan skrive seg ned i handicap alene på runden.
Man bryter regler ved å gjøre det, men hvis det gjør at spilleren syns det er morsommere, og får mer lyst til å spille golf, så værsågo' for min del.
Så om du vil bruke smartphone med vindmåler, høydemåler, caddiemåler, puttelinjemåler etc på dine egne runder, så go for it.

På den annen side, jeg kjører ikke i 90 hvis fartsgrensa er 70, og politibilen ligger bak meg. Så følg reglene jo mer seriøst det blir, og om du har gått med smartfonen din framme hele turneringsrunden så er det ikke umulig at noen faktisk forteller deg at du har brutt regler, med straff som passer til.
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Smarttelefon ulovlig?

Post by Rotten »

Jeg synes denne debatten er rimelig syk. Blander sammen både det ene og det andre her.
Jeg bruker Golfshot (gratisversjonen) hele tiden når jeg spiller selskapsrunder. Jeg bruker ikke telefonen til noe annet, blir brukt kun i steden for scorekort. Gir også glimrende statistikk.
Jeg vil ha meg frabedt å bli kalt en jukser fordi jeg gjør dette!
Reglene sier at man ikke skal bruke smarttelefoner, og jeg ville seff. ikke gjort det i konkurranse pga. dette, men kom ikke å fortell meg at føring av score digitalt gir meg noen fordel på golfbanen av noen slag.
Om jeg absolutt vil jukse ved å se på vær-app eller gps, så er jo seff det mulig, men jukse er det gode muligheter til uansett.

Dette kan IKKE sammenlignes med den typen juks som vi alle innerst inne hater; "late" som det bare var en prøvesving, flytte litt på ballen for å få bedre lie, skrive feil score etc. etc.
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
heikkih
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 319
Joined: 22 Jun 2009, 10:15
Hcp: 17
Hjemmeklubb: Losby Golfklubb
Location: Oslo

Re: Smarttelefon ulovlig?

Post by heikkih »

Rotten wrote:Dette kan IKKE sammenlignes med den typen juks som vi alle innerst inne hater; "late" som det bare var en prøvesving, flytte litt på ballen for å få bedre lie, skrive feil score etc. etc.
Helt enig med deg. Ettersom golfreglene rundt bruk av smarttelefon faktisk avviker fra det som har blitt normal praksis blant golfere har man et problem.
Titleist 910D2 10.5° Aldila RIP Phenom 60 S
Titleist 913F 17° Aldila RIP Phenom 60 S
Titleist 913H 21° Aldila RIP Phenom 65HYB
Titleist AP1 710 5-PW Nippon NS Pro 105T R
Titleist Vokey SM5 50°, 54°, 58°, KBS Hi-Rev
Scotty Cameron Big Sur S Long
User avatar
Zeph
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 169
Joined: 14 Mar 2011, 00:15
Hcp: 11

Re: Smarttelefon ulovlig?

Post by Zeph »

Å bruke telefonen som scorecard er lov så lenge du ikkje brukar GPS-en.

Eg synest dei bør endre denne regelen. Det blir for strengt å forby ein funksjon på grunn av ein funksjon du ikkje brukar. Golfreglane er basert på tillit. Ingen kan sjekke om du ikkje juksar i løpet av ein runde ved å dytte ballen litt her og der. I tillegg er det etter mi meining svært avgrensa kor mykje nyttig ein kan få ut av ein applikasjon som måler den slags. At det ikkje er lov er greit, men sjansen for at det er eit problem, dersom det er lov å applikasjonen på telefonen, er svært liten.
A multi-functional device, such as a smartphone or PDA, may be used as a distance measuring device provided it contains a distance measuring application that meets all of the above limitations (i.e., it must measure distance only). In addition, when the distance measuring application is being used, there must be no other features or applications installed on the device that, if used, would be in breach of the Rules, whether or not they are actually used.
Utheva del meiner eg dei bør fjerne.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Smarttelefon ulovlig?

Post by furu »

Da er vi ikke bare inne på tolkning av hva som er "idiotiske" regler og velge selv hva man skal følge. Da er det også snakk om en gradering - at noen regler er mer alvorlig enn andre.

Jeg skjønner godt hva dere mener. Forbudet er tullete. Men jeg syns to typer vannhinder er like tullete. Kan jeg da følge reglene for rødt på både gult og rødt? Antall straffeslag vil bli det samme, det er bare droppereglene jeg ikke vil følge. Poenget er at vi ikke kan ta disse avgjørelsene selv.
Instagram @christianfuru
User avatar
barcentrale
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 02 Jan 2009, 15:52
Hcp: 6.1
Hjemmeklubb: Oslo GK
Location: Oslo

Re: Smarttelefon ulovlig?

Post by barcentrale »

Skjønner hva du mener og, Furu.. Men mener du at hvis en bryter en tullete regel bevisst, så betyr det implisitt at man er villig til å bryte alle regler? Den slutningen blir for meg veldig på kanten, og jeg mistenker deg nesten for å minelegge tråden med en provokasjon for krangelens skyld..
"Golf and sex are the only things you can enjoy without being good at them." - Jimmy DeMaret
Post Reply