Årsrapport NGF

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Pepto
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 22 Feb 2012, 07:40

Årsrapport NGF

Post by Pepto »

Utifra hva jeg kan se så er golf inne i en litt nedadgående fase. Hva skyldes dette?

Jeg snakker utifra mitt område hvor nedgangen er merkbar:

Medlemskap har blitt mye dyrere de siste 5-6 årene, innslagspunktet for å starte med sporten har kanskje blitt litt for høyt. Snobbestemplet har sporten delvis klart å bli kvitt, men når man fort minimum må ut med 6 lapper for å spille 4,5-5 mnd er det mye i forhold til f.eks ski,turn etc. For min familie så må vi ut med ca 15 lapper for at alle skal få spille en sesong. Dette er bare i "startkontingent", utstyr + div kommer i tillegg. Hvis vi ser på hva mine barn driver med av sport ellers så kommer de ut på 1-2000 kroner pr sesong pr hode inklusiv utstyr. Her er det snakk om en helårsaktivitet samt en 8mnd sesong. Disse er heller ikke i stor grad påvirkelig av forhold slik som golf er. I golf spiller jeg maks 3 mnd med gode forhold her til lands, stort sett også mindre.

Så spørsmålet jeg egentlig stiller her er får man valuta nok for investeringen?

Kostnadsnivået har nok også påvirket rekruttering generelt. I min klubb daler antallet spillere fra år til år, men allikevel så ser jeg ikke ett snev av forsøk på rekruttering. Dette er helt fraværende og helt klart skuffende. Hva skal jeg gjøre hvis det ikke lenger er en golfbane få minutter unna min base.
Det viktigste mener jeg er å satse på barn og unge, det er her kraften i vekst må legges. Her brukes ikke en eneste krone på å få barn interessert i sporten, eksisterer ikke trening lek eller moro. Dette må foreldre gjøre på eget initiativ for sine egne barn. Tar jeg med mine barn opp for ofte tar jeg garantert livet av dems interesse for sporten. Jeg krever nok for mye og som sikkert de fleste vet så reciet familie man lettest blir irritert på :)
Det har vært veldig mange barn her jeg spiller, de fleste er bare med rundt og ser på sine foreldre spille. Mange foreldre har også spurt meg om det finnes noe opplegg for barn i klubben, svaret må da bli...kjør bil til en annen klubb så finner du en klubb med junioropplegg og til og med en pro. Problemetcer nok til tider at man må investere penger i klubben for å få vekst, rulle rundt på det samme gamle vil ikke løse problemene man har kommet i.

Få medlemmer og ingen plan gjør ikke lommeboken stor.klubben gikk med brukbart underskudd i fjor og er redd for at den trenden fortsetter nå. Spiller jeg golf i ukedagene så er jeg stort sett alene på banen, tar med da den frihet og dobbeltparkerer på den tomme parkeringsplasse.

Jeg er redd flere klubber blir nødt til å fjerne rakene fra bunkeren og gjøre plass til subsidierte bønder som skal dyrke poteter.

Det er for lett å havne i feil miljø og komme borti sport som sykkel,ski og fotball. Alle driver med dette, godtinnarbeidet og jobber med gode planer for fremdeles vekst. Golfklubbene og NGF har en jobb å gjøre her.

Sitter på iPad så orker ikke skrive mer akkurat nå, men føler at en endring må gjøres for at vi skal kunne drive sporten vår, utvikle oss og skape enda flere profiler som kan være gode ambassadører for sporten og Norge utad.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Årsrapport NGF

Post by furu »

Medlemskap har blitt billigere og det har dukket opp langt flere gode løsninger de siste 2-3 årene. I hvert fall her i området.

Gode, fornuftige klubber driver bra og vil alltid ha en plass. Dårlige klubber uten forstand vil forsvinne.

Kostnadsnivået virker høyere i golf enn andre idretter, men undersøkelser har vist at det ikke er tilfelle. Problemet er engangsinvesteringen som ofte kreves. VTG, medlemskap og utstyr. Og så skal man måtte betale alt i en gang. Fordeling, nedbetaling - vær kreativ og løsningsorientert.

Selv om antall spillere har gått gradvis ned er antallet fremdeles ganske høyt. Hva det faktiske tallet er - det blir en annen diskusjon. Men det er også der utfordringen ligger. Få de registrerte til å faktisk spille.
Instagram @christianfuru
Pepto
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 22 Feb 2012, 07:40

Re: Årsrapport NGF

Post by Pepto »

Her har det bare gått opp i pris, og delbetaling eller noen form for fleksibilitet eksisterer ikke,

Lokasjon har litt å si også. Drive en klubb i ett område med 4-10k inbyggere kan by på mer utfordringer enn områder med 50-100k
Selv om det da antakelig er fler klubber i det området
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Årsrapport NGF

Post by furu »

Absolutt. Markedet varierer sikkert voldsomt. I Stavanger-området ser det f.eks. ut til at bedriftsmarkedet er enormt stort sammenlignet med Bergen.

Fleksible klubber som ikke går til inkasso i mars er en forutsetning. Tror vi at Elixia hadde hatt mange medlemmer hvis de krevde 4.000,- i februar?
Instagram @christianfuru
Pepto
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 22 Feb 2012, 07:40

Re: Årsrapport NGF

Post by Pepto »

Jeg melder meg ut av min klubb i samme åndedrag som jeg melder meg inn.

Vet aldri hva neste årsavgift (bestemmes sent i desember, vi får vite prisen etter 31/12) samt at jeg ønsker selv å bestemme når jeg skal betale. Dette gjør jeg hvert år.
Strengt tatt så binder vi oss til å betale en ukjent sum hvis vi ikke melder oss ut innen 31/12
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Årsrapport NGF

Post by furu »

Det er faktisk en helt uforståelig greie med golfklubber. De krever at du melder deg ut senest 31/12, men prisen for det året du da har forpliktet deg til blir fastsatt flere uker etterpå. Hvor mange steder går du inn, kjøper noe og venter på regning på ? antall kroner 2 månedere senere? Greit nok at det oftest ikke er store variasjoner, men allikevel merkelig i mine øyne.
Instagram @christianfuru
Pepto
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 22 Feb 2012, 07:40

Re: Årsrapport NGF

Post by Pepto »

Greit å vite pris og hva klubben har planer om neste sesong før man betaler. I mon klubb vet jeg at mye har blitt sendt til inkasso.
I mitt tilfelle fra ett år til ett annet:
Pris øker -> kvitter seg med pro -> ikke noe juniortilbud

Så fra å ha ett tilbud, så går det til null ekstra. Betaler bare for å spille, men utover det står vi alene.

Kunne canal digital ha redusert ditt abo fra 50 kanaler til 4 uten informasjon og allikevel kreve samme pris eller høyere.
(Litt skral sammenligning, men tror det er ett poeng der ett sted)
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: Årsrapport NGF

Post by Golfspilleren »

Golf i Norge er for billig i forhold til andre europeiske land.
Jeg er sikker på at kontigentene kommer til å gå opp i fremtiden.
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Årsrapport NGF

Post by CharlieB »

Golfspilleren wrote:Golf i Norge er for billig i forhold til andre europeiske land.
Jeg er sikker på at kontigentene kommer til å gå opp i fremtiden.
Godt mulig du har rett i det, men siden Norge har ett hinsides høyt kostnadsnivå i forhold til resten av Europa. Så lurer jeg likevel på hvordan du kommer til den konklusjonen?


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Pepto
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 22 Feb 2012, 07:40

Re: Årsrapport NGF

Post by Pepto »

Tok bare ett kjapt søk over til Sverige. 5 lapper for medlemskap/spillerett pr år. Som sagt betaler 6 lapper her og har 4,5 mnd sesong.

Jeg bryr meg egentlig ikke noe om at det kan være dyrere i Europa. Vi må se hva som kan fungere her i landet.
Får jeg spille golf i 12mnd i året og ha tilgang på juniorarbeid og pro så gruser det min klubb hvertfall. Betaler gladelig mer hvis vi kunne hatt 12 mnd sesong.

Nå er vel sesong i Sverige (sør) mars-november, hele året hvis været tillater det
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Årsrapport NGF

Post by kevin »

Hos oss har årsavgiften økt med ca.30% bare de siste 3 årene. Kan ikke helt se at lønna mi har økt like mye...
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Årsrapport NGF

Post by furu »

Velger klubber å legge på årsavgiften og tappe eksisterende medlemmer for mer penger? Noen velger nok denne snarveien uten å tenke over konsekvensene. Kreative løsninger for å finne andre inntektskilder er nødvendig i dag. Bedriftsmarkedet virker å være dårlig utnyttet enkelte steder. Kanskje har de mistet interessen, men da må vi gjøre golf attraktivt igjen.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Årsrapport NGF

Post by kevin »

Nja, det er vel heller tapene på andelene man ikke selger lengre. Finnes knapt en håndfull klubber hvor folk vil betale for en aksje/andel. Så når man glir mer over til "vanlig" medlemskap, må man kanskje legge på årsavgiften endel for å ta inn det tapte.
Pepto
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 22 Feb 2012, 07:40

Re: Årsrapport NGF

Post by Pepto »

I mitt tilfelle er det nok nære det furu beskriver. Avslutte samarbeid med pro og fjerne tilbudet til barn og unge for å spare utgifter. Skru opp prisen på medlemskap og håpe at pengene renner inn, tilfellet er at medlemmene renner ut.

Hvertfall slik jeg opplever dette utenfra.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Årsrapport NGF

Post by kevin »

Pepto wrote:Tok bare ett kjapt søk over til Sverige. 5 lapper for medlemskap/spillerett pr år. Som sagt betaler 6 lapper her og har 4,5 mnd sesong.

Jeg bryr meg egentlig ikke noe om at det kan være dyrere i Europa. Vi må se hva som kan fungere her i landet.
Får jeg spille golf i 12mnd i året og ha tilgang på juniorarbeid og pro så gruser det min klubb hvertfall. Betaler gladelig mer hvis vi kunne hatt 12 mnd sesong.

Nå er vel sesong i Sverige (sør) mars-november, hele året hvis været tillater det
Det er få steder hvor det har vært så lang sesong i sverige de siste årene. Mye kaldt vær og snø, tilogmed helt sør.

Så faktisk et tilbud fra en bane i Malmø i dag. Spill resten av 2013 og 2104 for 3950,- sek. Det er ganske billig ja. Men det finnes dyrere medlemskap hos söta bror også.

Generelt er vel antallet medlemmer litt synkende hvert år. Men det virker også som om klubbene og forbundet har litt for dårlig kunnskap om hvor mange som faktisk spiller golf. En ting er antall medlemmer og spillere. En annen er f.eks antall registrerte greenfee-runder. Og hva med alle de uregistrerte rundene
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Årsrapport NGF

Post by CharlieB »

Liten tvil om at det mangler statistikk fra golfbox. Men en interessant ting jeg leste var at antallet medlemskap med etablert handikap har gått opp fra rundt 50% til 64%. Det tyder på at tiltak rundt om i klubbene for å løfte det ferskeste golferne funker. Eller at de medlemmene som er spiller mer.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Årsrapport NGF

Post by kevin »

Noen av de mest interessante tingene er:

- NGF går fortsatt med overskudd, og har i tillegg en meget fet konto. Sparer de for mye? Burde de brukt mer?

- i 2012 ble det ferdigstillt en 18-hullsbane. Det bygges omtrent ikke flere baner, men noen fler 9-hullsbaner har det blitt. Det kan være videreutvikling av 6-hullsbaner, som har minsket.

- De siste 3 årene har vi hatt flere internasjonale turneringer på norsk jord, som Ecco tour, Nordea tour, LETaccess og Challenge tour. Men det er ofte 3-årige avtaler og da spørs det hvordan det blir neste år? Står lite om det. F.eks Ecco tour og Nordea tour burde vi hatt mer enn 1 turnering, så lenge vi ikke har noen hjemlig proff-tour selv. Vi kommer aldri til å nærme oss svenskene og danskene om vi ikke får flere ut på tourene. I dag er det et fåtall som stiller i kval til de nordiske tourene, og enda færre som stiller i noen av turneringene. Flere har skaffet seg kategori, men spiller sjelden eller aldri på de tourene.

Når det gjelder kontigenter og frister, så er det Idrettsforbundet som har bestemt at antall medlemmer skal innberettes innen årets slutt. Derav fristen for å melde seg ut. For brukerne/medlemmene hadde det vært fint å vite hva neste års kontigent kom til å være før denne fristen. Mens for klubber og baneselskap er det naturlig å vente litt inn i det nye året, så man har full oversikt over hvordan det foregående året gikk. Forstår at det er vanskelig. Men mener å huske at på årsmøtet i år at det ble nevnt at idrettsforbundet har kommer med noen nye retningslinjer og at økning i avgifter skal varsles tidligere, i løpet av høsten en gang. Men om det bare gjaldt selve klubbavgiften er jeg usikker på. Men sånn jeg forstod det skal baneselskapet melde til klubben hva de ser for seg av avgifter for neste år, så tidlig som mulig.
Post Reply