Bytte ut jernkøllene?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Fossi
Forumvant
Forumvant
Posts: 59
Joined: 11 Sep 2013, 17:06
Hjemmeklubb: Byneset Golfklubb
Location: Trondheim

Bytte ut jernkøllene?

Post by Fossi »

Jeg har et sett med Callaway Forged køller som jeg kjøpte brukt. Jeg føler ikke disse er veldig egnet med tanke på mitt nivå som "nybegynner". Det er mye gode tilbud i butikkene nå, men jeg vet ikke helt hva jeg skal se etter. Jeg ønsker ikke et helt nybegynner-sett da jeg tross alt har spilt en del golf tidligere. Jeg har blant annet sett på Callaway Razr X og Callaway x hot Pro, men sliter litt med å vite hva man skal velge. Jeg får ikke teste køllene i butikken da de ikke har utstyr til dette. Er det noen som kjenner disse settene og kan gi meg en pekepinne? Eventuelt anbefale noe annet? Det trenger ikke være Callaway, men det er nå det jeg har fått tilbud på.
Last edited by Fossi on 14 Sep 2013, 00:18, edited 2 times in total.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bytte ut jernkøllene?

Post by furu »

Vanlig Razr X er på ganske store hoder med en del offset. Svært tilgivende. Veldig artig å spille med. Hvis du foretrekker mindre hoder og mindre offset er X Hot Pro eller Razr X Tour gode valg. De er fremdeles tilgivende, og mye lettere å spille med enn dine Forged jern.

Av køller du bør finne til god pris vil jeg også nevne Cobra AMP Cell. Du kan også finne god pris på TaylorMade RocketBladez ganske snart vil jeg tro. Disse to settene havner litt mellom X Tour og Razr X. En type kølle veldig mange bør og kan spille god golf med.
Instagram @christianfuru
smalahove
Rookie
Rookie
Posts: 32
Joined: 27 Jun 2013, 18:06

Re: Bytte ut jernkøllene?

Post by smalahove »

Jeg testet pro'ene mot de vanlige x-hot'ene før jeg endte opp med de sistnevnte. Jeg likte bedre utseende på pro'ene, de kortere jernene og skaftet - men jeg endte som sagt opp med x-hot'ene da resultatene fra 6 jernet og oppover var bedre, rett og slett. Har begynt å spille igjen i år etter flere års pause, men dette er første gang jeg faktisk klarer å få 4'er jernet til carre 170m (før gikk 4 jernet gjerne kortere enn 5).

Hadde jeg hatt råd/muligheten hadde jeg kjøpt de korte jernene i pro serien, og de lange i den vanlige serien.
Hvis du skal kjøpe et helt sett, hadde jeg vurdert min spilleferdighet på jernene fra 7 og oppover.
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Bytte ut jernkøllene?

Post by Lefthook »

Det viktigste med Jerna er gode grep. På delt andreplass kommer skaft og Lie vinkel som passer til deg. Hvis du har problemer med 3 og 4 jern så finnes det hybrider som er mye enklere å få god vart med, med mindre man har høy svinghastighet. Snakker da om >110 Mohammed med driver.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bytte ut jernkøllene?

Post by furu »

Lefthook wrote: Snakker da om >110 Mohammed med driver.
Alternativ 1: Ny hastighetsberegning kalt Mohammed.
Alternativ 2: Autocorrect.
Alternativ 3: Et teknisk begrep innenfor enkelte golfmiljø.
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Bytte ut jernkøllene?

Post by veggiss »

Lol!

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk 4
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Bytte ut jernkøllene?

Post by Rotten »

Overrasker meg at ikke Furu er oppdatert innen den nyeste golfterminologien :-D
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Bytte ut jernkøllene?

Post by Lefthook »

:D
Fossi
Forumvant
Forumvant
Posts: 59
Joined: 11 Sep 2013, 17:06
Hjemmeklubb: Byneset Golfklubb
Location: Trondheim

Re: Bytte ut jernkøllene?

Post by Fossi »

Da har jeg vært og prøvd litt forskjellig. X hot pro ble jeg rett og slett ikke komfortabel med. Vanlig X hot grodde litt på meg etterhvert. RocketBladez køllene var de jeg spilte mest jevnt med. Prøvde og et Ping-sett, men fikk ikke helt god følelsen den, selv om tallene var ganske bra. Så spiller jo pris ganske kraftig inn. Jeg tror nok det kan bli et sett med Rocket Bladez på meg i nær fremtid, jeg må bare bli enig med meg selv om jeg skal bruke 1000kr ekstra på enda en hybrid eller om jeg skal lære meg å spille med 4-jern.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bytte ut jernkøllene?

Post by furu »

Du fikser 4i i RocketBladez :) Men - selges ikke settet først og fremst med 5-PW?

Kjøp en brukt hybrid. Sikkert noen som har noe til salg her inne. Under 500,- for en fin og ganske ny modell bør være mulig i disse dager.
Instagram @christianfuru
Fossi
Forumvant
Forumvant
Posts: 59
Joined: 11 Sep 2013, 17:06
Hjemmeklubb: Byneset Golfklubb
Location: Trondheim

Re: Bytte ut jernkøllene?

Post by Fossi »

Jeg har funnet RocketBladez i 5-p og 4-9+pw/aw. Det er jo litt prisforskjell. Så har jeg en Callaway 3i og vurderer å skaffe meg en 4i. Men det blir dyrere med 5-P og 4i enn 4-pw/aw. Time will show.
raysv
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 335
Joined: 17 Apr 2013, 19:05
Hcp: 21,9
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Bytte ut jernkøllene?

Post by raysv »

Har ikke onlinegolf nå også et kjempe bra tilbud på Rocketbladez?

Nå er jo jernene i rocketbladez settet lavt loftet, så skal ikke se bort i fra at du klarer deg med 5i, så kjøper deg en hybrid som furu foreslår :D
Driver: Ping G30 11 reg.
Woods: Ping G30 5w
Hybrids: Ping G30 4h
Irons: Cobra F7 One 5-GW
Wedges: Cleveland 588 reg 56, Cleveland RTX 588 60
Putter: Odyssey Versa Tank 2ball
Post Reply