Meland GK - andeler og tilbakebetaling

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Meland GK - andeler og tilbakebetaling

Post by furu »

Meland GK på bt.no.

Negativ sak for dem. Interessant problemstilling.
Reidar Iversen er oppgitt over at han ikke får tilbakebetalt lånet han og andre privatpersoner ga Meland Golfklubb på 1990-tallet. - Jeg føler meg regelrett lurt.
Dette er vel stort sett et problem fordi noen trodde de skulle tjene penger på en sport som vokste inn i himmelen.
Instagram @christianfuru
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Meland GK - andeler og tilbakebetaling

Post by CharlieB »

Javisst er det negativt for Meland. Det er udetonert bombe som kan kjøre klubben konkurs. Det er flere andre klubber som sikkert har samme eller lignende problemstillinger.

Samtidig så synes jeg det er en tulle sak, det er 600 medlemmer som har samme problem, noen av disse sitter med lignende lån på seg selv, kona og x-antall unger. Da snakker vi om 40 000 ++ . De holder bom kjeft siden de vet at kjører de sak så får de enten en advokatregning på noen 100 knok, eller så går klubb og bane dukken så ingen har noe.

Det er flust opp av lignende historier over hele Norge, der folk i små og store lokalsamfunn har kjøpt aksjer i alle mulige greier til beste for "bygda". Som regel så går de på ett tap, men man har fått museet til smalahovets historie eller hva det nå er. Som på mange måter fyller sin funksjon og de fleste er fornøyd. Det er jo alltid noen som er misfornøyd.. Av prinsipp..

Dugnadsånden lever den men sunn fornuft has left the building...



Sent from my iPad using Tapatalk HD
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Meland GK - andeler og tilbakebetaling

Post by furu »

Ifølge vedtektene kan andelene selges - http://www.melandgolf.no/index.php/nb/klubb/vedtekter

Jeg skjønner ikke helt det som står i saken;
I forliksrådet kom vi med et forslag som kunne bidratt til at han fikk tilbakebetalt det han betalte for andelene sine, men det ble ikke akseptert.
Har de sagt seg villig til å betale tilbake deler av beløpet? Eller hele? Krever han mer enn de 10.000,- per andel (han sitter jo med to)?
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Meland GK - andeler og tilbakebetaling

Post by kevin »

Litt vanskelig å si noe om den saken når man ikke vet hele bakgrunnen, eller har tilgang til dokumenter. Men det som er litt merkelig er at Meland setter seg selv i denne situasjonen. Mange klubber har operert med type "medlemslån" eller hva man vil kalle det. Men det de fleste gjør etterhvert, er å konvertere dette til omsettelige spilleretter/andeler. Mange aksepterer det, noen ikke. Da må man finne en løsning for å betale ut de som vil ha tilbake pengene sine. Og man risikerer at flere trekker seg ut ved en slik konvertering.

Hvis det stemmer at han har fått tilbud om å få tilbake det beløpet han lånte til klubben, kan jeg ikke helt se hvorfor han skal kjøre denne saken videre. Det må jo koste mer enn det smaker, og da har han kanskje ikke satt seg helt inn i hvordan markedet for golf er for tiden.
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Meland GK - andeler og tilbakebetaling

Post by Pepper »

Antakelig en noe annen situasjon, men Asker hadde tidligere en ordning hvor alle som hadde skutt inn penger/lån til klubben da de meldte seg skulle få hele beløpet tilbakebetalt innen 2 år etter eventuell utmeldelse. Da et antall medlemmer begynte å melde seg ut for noen år siden fikk klubben et uhåndterlig problem. Løsningen ble at klubben avtalte med de gjenværende medlemmene som hadde den samme avtalen at de skulle få 25% av pålydene på innskuddsbeviset mot å frasi seg restbeløpet, og klubben lånte penger for å kunne betale de pengene. En slitsom periode, men medlemmene fikk noen av pengene sine og klubben ble reddet.
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Meland GK - andeler og tilbakebetaling

Post by CharlieB »

Tror kanskje ikke alle detaljene kommer frem i avisen, 10 000 virker lite som pris på andel, er ikke andelene på Meland 20 000, i alle fall i utgangspunktet?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Meland GK - andeler og tilbakebetaling

Post by furu »

Var 10 000 da de startet. Står i vedtektene.
Instagram @christianfuru
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Meland GK - andeler og tilbakebetaling

Post by sirandrew214 »

Nes hadde samme opplegget for 6-7 år siden, men "dreit" i å betale noe tilbake, da det ble for mange som meldte seg ut( hadde noe klausuler visstnok) Så 10000 kjappe tapte kroner der. :(
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Meland GK - andeler og tilbakebetaling

Post by CharlieB »

Andelsmodellen for å finansiere golfklubber er nok passe dau...

Sent from my iPad using Tapatalk HD
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Meland GK - andeler og tilbakebetaling

Post by kevin »

Så fikk han medhold i retten http://norskgolf.no/node/5477

Kan bli dyrt for Meland om mange krever lånet tilbakebetalt nå
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Meland GK - andeler og tilbakebetaling

Post by furu »

Dette kan absolutt bli en kostbar affære. For ikke bare får han pengene tilbake - han står også fremdeles som eier av andelene og kan bruke dem som han vil.

Eller kanskje til og med selge dem? Det er vel ingenting som tilsier at han ikke kan selge dem for 8.000,-?
Instagram @christianfuru
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Meland GK - andeler og tilbakebetaling

Post by sirandrew214 »

Hadde samme opplegg i Nes når jeg engang var medlem der. Men der slo de seg bare konkurs, så var den saken løst... :( (litt forenklet, men slik var det i grove trekk).
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: Meland GK - andeler og tilbakebetaling

Post by Golfspilleren »

Meland kan risikere å måtte betale tilbake 6.mill.

Jeg tipper konkurs før nyttår.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Meland GK - andeler og tilbakebetaling

Post by kevin »

Virker merkelig at han fikk beholde andelene også. Om han først skulle få 20k per andel, burde han bli bedt om å levere de inn.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Meland GK - andeler og tilbakebetaling

Post by furu »

Jeg kan ikke fatte og begripe dette med at han beholder andelen. Avtalen de den gang inngikk med klubben var altså at de lånte dem penger som de skulle få tilbakebetalt. Og for dette fikk de andel for evig og alltid. Naive golfklubber som havner i slike problemer pga dårlige/uklare vilkår? Et urealistisk syn på fremtiden for sporten den gang andeler/aksjer ble solgt til ivrige golfere?

Meland har ikke råd til å betale. Konkurs og ny klubb får sesongstart.
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: Meland GK - andeler og tilbakebetaling

Post by Snowman »

furu wrote:Jeg kan ikke fatte og begripe dette med at han beholder andelen.
Ikke jeg heller. Det med å selge aksjer med gjenkjøpsavtale, det er jo ille nok, men da får i hvert fall klubben inn aksjen igjen dersom de må punge ut. Men det som må ha skjedd her, må jo være at långivere har fått aksje gratis fordi de ga lån.

Men et par andre ting:

Hvis klubben hadde intensjon om å betale lånene tilbake, hvorfor startet de da ikke med det raskt? Da burde de jo betalt enten avdrag på alle lånene litt etter litt gjennom årene, eller innfridd noen lån hvert år. Eller har de kalt det lån, men oppfattet det som enten gave eller betaling for aksjen?

Det andre jeg vil si, det er at idrettsklubber som går konkurs, de ødelegger kredittverdigheten til fellesskapet idretts-Norge. En konkurs i denne golfklubben vil vel ikke bare ramme den typen långivere, men også en masse andre kreditorer, som leverandører av varer og tjenester.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Meland GK - andeler og tilbakebetaling

Post by CharlieB »

Hvis alle med slike andeler krever pengene sine så går klubben overende. Spørsmålet er jo om alle med slike andeler sier dette samtidig eller ei. En kan jo håpe at ett tilstrekkelig stort flertall har lyst til å bruke banen....


Sent from my iPhone using Tapatalk
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: Meland GK - andeler og tilbakebetaling

Post by Snowman »

Jeg oppfatter vel dette som noe annet enn å kreve penger tilbake for en andel, dvs den type ting som har skjedd der det er solgt aksjer med tilbakekjøpsavtale.

Her er det vel snakk om en långiver som krever at låntaker betaler tilbake noe som hele tiden har vært definert som et lån. Eller har jeg misforstått?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Meland GK - andeler og tilbakebetaling

Post by kevin »

Det var et lån ja, og han fikk jo tilbud i forliksrådet om å få pengene tilbake. Men det var tydeligvis ikke godt nok. Skulle gjerne ha lest dommen
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Meland GK - andeler og tilbakebetaling

Post by CharlieB »

Jo lån er det vel, så jussen i det er helt grei. Problemet er jo om alle med slike lån vil ha pengene sine samtidig. Da går klubben nedenom. At man ikke har klart å finne en fornuftig løsning på dette før er meg en gåte.. Men det er mye jeg synes er gåtefullt...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Post Reply