SST PUREing og spining

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
Carliban
Rookie
Rookie
Posts: 12
Joined: 25 Mar 2012, 14:44

SST PUREing og spining

Post by Carliban »

Noen som har erfaring med sst pureing og/eller spining/flo av skaft?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: SST PUREing og spining

Post by furu »

Spine er ikke lenger relevant. Ny teknologi gjør at dette er tatt hånd om fra produsentens side. Det er min mening - sikkert noen som er uenige :)
Instagram @christianfuru
Carliban
Rookie
Rookie
Posts: 12
Joined: 25 Mar 2012, 14:44

Re: SST PUREing og spining

Post by Carliban »

Takk for kjapt svar Furu! Ganske sikker på at gutta på SST er ganske uenige ang relevansen. Jeg er en sucker for alt som de klarer å innbille meg kan hjelpe på rettere slag! Har bestilt meg to identiske Claymore-skaft fra gofworks der man kan velge pureing som tilvalg. Er dritspent på å teste de mot hverandre i "korrekt" posisjon og logoup posisjon på trackman!
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: SST PUREing og spining

Post by furu »

De er nok absolutt uenige ja :D

I går skrudde jeg rundt på min nye Big Bertha fw. Skaftet endrer posisjon etter innstillingene. Det sier seg selv at spine ikke kan ha den betydningen noen ønsker det skal ha.

Er det mulig at de aller beste spillerne merker forskjell? Ja. Men da snakker jeg topp i verden. Ikke lokalt i Vest-Agder. For oss andre har grafitteknologien nådd så langt at vi kan bekymringsløst svinge i vei.

Jeg har hatt fullstendig troen på dette tidligere. Bare så det er klart.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: SST PUREing og spining

Post by furu »

Det jeg må nevne her er det mentale. Du vet nå at skaftene du bestiller er garantert, fullstendig og absolutt 100% så presise som de kan bli. Uansett om spine er relevant eller ei. Du vet du har den beste hjelpen du kan få. Og det gir deg en mental fordel. Du tviler ikke på køllen når du skal svinge.
Instagram @christianfuru
Carliban
Rookie
Rookie
Posts: 12
Joined: 25 Mar 2012, 14:44

Re: SST PUREing og spining

Post by Carliban »

Ja, helt enig i alt du sier og man skal absolutt ikke undervurdere troen på eget utstyr.... SST virker som et dønn solid og ærlig selskap og jeg håper bare at de leverer det de lover iht optimalisering av skaftet. Kommer jeg til å merke forskjell? Har ikke peiling! Men dæven jeg gleder meg!

Her er et intervju like langt som første mosebok med eier og grunder av firmaet jeg fant:

http://www.golfwrx.com/307/golfwrx-interview-sst-pure/

Ganske interessant lesning for den som gidder :)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: SST PUREing og spining

Post by furu »

Skal lese det i kveld :)

Innen golfutstyr kan vi nærmest snakke om trosretninger og religion. Folk er ekstremt overbeviste om at de tror på er veien til nirvana. For noen av dem er det tilfelle at de faktisk har hatt veldig rett en gang, men at teknologisk utvikling har endret forutsetningene. Høres nesten ut som vanlig verdenshistorie :)
Instagram @christianfuru
Carliban
Rookie
Rookie
Posts: 12
Joined: 25 Mar 2012, 14:44

Re: SST PUREing og spining

Post by Carliban »

hehe, ja, den som sa at verden vil bedras, han hadde 100% rett! :)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: SST PUREing og spining

Post by furu »

Det er tidenes mest vanvittige "intervju" :lol: Skal se om jeg klarer å komme meg gjennom.
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: SST PUREing og spining

Post by veggiss »

Carliban wrote:Ja, helt enig i alt du sier og man skal absolutt ikke undervurdere troen på eget utstyr.... SST virker som et dønn solid og ærlig selskap og jeg håper bare at de leverer det de lover iht optimalisering av skaftet. Kommer jeg til å merke forskjell? Har ikke peiling! Men dæven jeg gleder meg!

Her er et intervju like langt som første mosebok med eier og grunder av firmaet jeg fant:

http://www.golfwrx.com/307/golfwrx-interview-sst-pure/

Ganske interessant lesning for den som gidder :)
tl;dr oppsummer den som gidder
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Carliban
Rookie
Rookie
Posts: 12
Joined: 25 Mar 2012, 14:44

Re: SST PUREing og spining

Post by Carliban »

Greit langt intervju ja. Brukte to kvelder på å komme meg gjennom!
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: SST PUREing og spining

Post by furu »

Jeg måtte gi opp. Sorry :oops: Det der var helt vanvittig. Kunne i det minste gitt det litt luft, satt noen punktum og rettet litt på setningene som bare fortsatte og fortsatte og fortsatte med alle mulige tanker og ideer om ting som var vanskelig å forklare men som han med sitt lekmannsspråk prøvde å gi oss best mulig innsikt i slik at vi skulle forstå hvordan han og hans selskap jobber for å gi skaftene et nytt og bedre liv :!:
Instagram @christianfuru
Carliban
Rookie
Rookie
Posts: 12
Joined: 25 Mar 2012, 14:44

Re: SST PUREing og spining

Post by Carliban »

Her er en link til en kort forklaring av SST Pure og hvordan de mener et skaft burde oppføre seg.

http://www.youtube.com/watch?v=ECfctlsR22w
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: SST PUREing og spining

Post by furu »

"Its most stable plane". Den er ganske sentral her. Ikke stabil vs ustabil. Men stabil vs. mer stabil. Hvor mye mer? Merkbart?

Vibrasjonstesten er grei. Den kan man gjøre selv også. Jeg tviler ikke på noe av det. Men jeg tviler på at det er så viktig nå. Som tidligere skrevet roterer vi skaftet i justerbare køller. Dette må skaftprodusentene ta hensyn til og det stoler jeg på at de gjør.
Instagram @christianfuru
Carliban
Rookie
Rookie
Posts: 12
Joined: 25 Mar 2012, 14:44

Re: SST PUREing og spining

Post by Carliban »

Det varier nok litt fra skaft til skaft, merke til merke og modell til modell, hvor mye forbedring man kan vente seg. Det jeg lurer mest på er hvor stor praktisk betydning det har. At oscilleringen blir forbedret med opptil 90% høres jo unektelig bra ut, men hva vil det si for mine ballbaner? At jeg slår i snitt 0.001% beinere? Det er mye argumenter fram og tilbake på diverse forum rundt dette. Mange påstår at de har hatt stor effekt av dette, mens andre igjen mener det er reinspikka sludder og vås. På den andre side, når jeg først bestiller meg nye skaft og det koster $15 pr skaft å få de ferdig levert optimalisert, ja takk, dette vil jeg gjerne teste ut.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: SST PUREing og spining

Post by furu »

Syns det er spennende at du prøver. $15 er ikke noe å si på nei :) Regner med at du kommer med en tilbakemelding.

Harrison Shotmaker er noe lignende. Stabilisering av skaft er sentralt. Jeg liker å bruke Shotmaker i driver. Det er ikke så mye hokus pokus prat som Pure og spine, derfor litt enklere å forholde seg til det for vanlige golfere.
Instagram @christianfuru
Carliban
Rookie
Rookie
Posts: 12
Joined: 25 Mar 2012, 14:44

Re: SST PUREing og spining

Post by Carliban »

Kommer tilbakemelding ja! Tenkte på det i sted, at etter det jeg har hørt om shotmaker, så blir forskjellen størst på billige skaft, og ikke så veldig mye på virkelig gode skaft. Det kan jo være tilfellet her også.

Legger ut mine erfaringer så fort jeg får skaftene installert og testa på trackman!
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: SST PUREing og spining

Post by Nerd »

Morsom debatt som kommer tilbake med jevne mellom rom, men langt fra alle forstår hva dette handler om i praksis.

Furu har rett når han sier at "Spine" ikke er noe tema som det kunne være tidligere, men det gjelder også FLO og PURE for det er egentlig det samme vi søker, bare med forskjellig utstyr.

SPINE FINDER
Typisk et rør med 2 kule lager, samt et 3 kule lager man holder i hånden og belaster skaft spissen med.
Man prøver med metoden å finne den retning som skaftet lettest bøyer seg.
Tanken er god, for å eliminere eventuell asymmetrisk oppførsel i skaftet, men metoden har flere åpenbare svakheter.
Vi vet IKKE om den var en "flatere" side av skaftet vi fant, eller om vi fant den letteste mot den tyngste side (tung ned), eller om vi fant det vi egentlig søkte, den bløteste med bøye villige siden. Vi vet heller ikke noe om hvor stor differansen i flex styrke er mellom den "bløte" og den "stive" siden, for alle skaft har en bløt og en stiv side.

PURE
Dette er high tech, der skaftet testes i en maskin som prøver mange alternative innstillinger, og med denne metoden finner man rent faktisk den innstilling der skaftet som det nå ble etter produksjon, er mest villig til å bøye seg (soft side)
Metoden har den svakhet, at denne "linjen" ikke nødvendigvis er den samme gjennom hele skaftet, så når vi kutter et skaft ned fra full lengde, til spille lengde, så hender det at den ideelle linjen har flyttet seg. PURE er også den kostbar metode, og t.eks Snainton i UK der man kan handle online, skal ha 170 GBP ekstra for 4-PW

FLO
Dette er den metoden jeg mener er den beste. På samme måte som PURE, testes skaftet i flere alternative instillinger, og man ser på oppførsel, samt at vi måler CPM/Flex styrken. Når vi har funnet 1 linje som er god, merkes denne, CPM noteres, og skaftet dreies nå 1/4 omdreining. Nå tester vi den andre FLO linjen, og de vil alltid ligge ca 90 grader fra hverandre.
Metoden er overlegen de andre fordi vi kan velge mellom den stive og den bløte side, alt detter hva vi ønsker, og hvor stor denne differansen er.

Flex styrken er her viktigere end "FLO" eller "Pure", for husk at bolden flyver allerede første gang vi treffer den, så det er kun den første flex linje som reelt set har betydning. Når skaftet ført er montert forblir det jo i denne posisjonen, med mindre man har en kølle med juster bar hosel.

På f.eks Titleist drivere med Connector, så vil et FLOet skaft, og et Pured skaft, begge virke i alle instillinger, for vi er på de 2 respektive Flo linjer, uanset instilling på connectroren, men har man et Floet skaft, og der er en flex differance av betydning (3-5 Cpm), KAN man utbytte denne asymmeriske ubalance når man monterer connectoren på.

Reglene fra USGA sier at vi kan justere flex, spine og Floie skaft så mye vi vil, men vi må IKKE montere et skaft i den hensikt å påvirke boldkurve, men regelen er tåpelig og brytes hver eneste dag, så jeg kan like gjerne lære dere å bryte den, for dette er greit å vite.
Vi har altså IKKE lov til å utnytte asymmertiske egenskaper for å påvirke fligh, men hva er det egentlig vi snakker om her? et skaft som kan instillines til FADE eller DRAW er det det handler om.

Det fungerer sånn at jo bløtere over all flex er i skaftet, jo mere vil kølle hodet lukke, og det gir "Bias mot Draw", og jo stivere det er gir BIAS mot FADE. Om vi da har et grafit skaft, der den bløte FLO linjen er la oss si 250 CPM og den stive er 255, så KAN man unytte dette:

DRAW
- Bruk den BLØTE linjen for flex i target line - det lukker bedre i = Draw
- Den stive siden havner da "opp ned" og begrenser toe drop - High toe = Draw

FADE
- Bruk den STIVE linen for flex i target line - den lukker mindre = Fade
- Den bløte siden havden da "opp ned", og toe vil falle lavere = Fade

Det er dette vi IKKE har lov til å gjøre, mens som foregår på alle "topp level" shops verden over, for uanset skal vi jo velge mellom 2 linjer, en stiv og en bløt, og når vi har lov til å flex matche, så heter det bare at vi valgte den som matchet best på flex.
Om man nå monterer Connectroren på, så dette igjen Matcher med instillingene på denne, vil effekten av justeringen bli større, mens om man installerer et PURED skaft, og ikke kjenner differansen i Flex og derav BIAS, så kan man være uheldig å installere skaftet, så BIAS i skaffet jobber MOT BIAS instillingen i connectoren. da ender du med en kølle der du kan justere uten at noe endrer seg, for skaftet BIAS opphever hele tiden effekten fra hosel instillingen.

Man skal altså ha ALT dette med i vurderingen, så ser man at FLO er idealet, for det er FLEX og BIAS det egentlig handler om, for bolden, ja den flyver avsted allerede første gangen du treffer den, så hva skaftet gjør av rare ting når det har pendulert 12 ganger frem og tilbake, er altså ikke noe som påvirker bolden.
Carliban
Rookie
Rookie
Posts: 12
Joined: 25 Mar 2012, 14:44

Re: SST PUREing og spining

Post by Carliban »

Da har jeg omsider mottatt skaftene, tok litt lang tid da jeg også hadde noen grep på back order.

Det ene skaftet ble installert iht instruksjonene fra golfworks og SST Pure i et Cobra ZL 9,5* hode. Jeg kappet driveren til 45" da dette er en lengde jeg er komfortabel med. Litt skeptisk til å kappe da, som nevnt i posten over, at skaftet endrer sterke/svake punkt. Men da det er uaktuelt å spille med en 48" driver ble dette resultatet :) Jeg ser nå at det går an å bestille skaftet ferdig trimmet, noe jeg helt klart skal benytte meg av når jeg bestiller 12 skaft til.

Enten er Claymore tidenes mest undervurderte skaft eller så funker pureing, eller så er det en kombo. Det som i allefall er sikkert er at svingen min over natta ble oppgradert til de grader. Jeg har nå spilt to runder på Byneset med det nye våpenet mitt og kan med hånden på hjertet si at jeg aldri i mitt liv har slått så beine driver, i allefall ikke på rad. Det bare flyr! Til sammeligning kan jeg ha 15-20 meter spinn, høyre og venstre med min trofaste Nike Covert. Med denne er det spredningen ned under fem meter. Ballen launcher rett opp i været og henger til den dropper rett ned. Nå er ikke jeg den som slår lengst, men det er en sann fryd å se den ballen ta av og lande på 230-240 m gang etter gang!

Nå er dette en justerbar driver og jeg skal ta meg en rangeøkt og teste ulike innstillinger for å se om det er skaftet som er vanvittig bra i seg selv, eller om SST Pure har åpnet en helt ny verden for spillet. Denne driveren er ikke til salgs for å si det sånn!

For de som lurer på dette skafte lages det av Aerotech, samme gjengen som lager Steelfiber skaft som spilles av bla Snedeker, Kuchar og Fred Couples. De vet hva de holder på med!

Først syns jeg skaftet kjentes ganske dødt ut, nesten som å svinge et lett spett i grunn, men ble fort vant til det.

Mer info kommer etter rangeøkt!

Over og ut!
Post Reply