vekt på skaft

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
mully
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 162
Joined: 28 Apr 2011, 13:25
Hcp: 4.6
Hjemmeklubb: Haga

vekt på skaft

Post by mully »

Har et spørsmål i henhold til vekt på skaft.

Har spilt med TaylorMade Burner 2.0 i mange år. Stål skaft, stiff, 85g skaft. Spilt meg ned til 6,5 med disse, og iveren etter nytt utstyr melder seg jo etterhvert.

Etter en kølletest i fjor, endte jeg med Callaway X Hot Tour, stål skaft, stiff, 120g skaft. Jeg har siden jeg fikk settet, aldri helt fått dette til å funke bra. Sitter innimellom, men merker jeg er mer komfortabel med 85g skaft.

Hvor mye har den forskjellen på 35g tyngre skaft å si? Jeg merker jeg slår kortere med Callaway X Hot Tour settet, enn TaylorMade Burner 2.0.

Slår 145m med 7`er jern med TaylorMade settet.

Er det eventuelt enkelt å skaffe nye skaft til Callaway settet, med 85g vekt?
TaylorMade
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: vekt på skaft

Post by furu »

Det utgjør veldig stor forskjell. Enkelt og greit.

Har du fremdeles det gamle settet? Du kan jo putte de skaftene, eller 1-2 av dem, i de nye køllene og prøve deg fram. Vil også anbefale deg å prøve litt på noen av de mange demodagene som kommer utover våren.

Lengde er en ting, men hvor presis er du med de to forskjellige skaftene? 145 er ganske langt i forhold til snittet. Hvis du ligger på 135 er det helt normalt.
Instagram @christianfuru
mully
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 162
Joined: 28 Apr 2011, 13:25
Hcp: 4.6
Hjemmeklubb: Haga

Re: vekt på skaft

Post by mully »

Takk for svar Furu.

har fortsatt det gamle settet, skal prøve bytte skaft. Presisjonen med TaylorMade Burner 2.0 er så som så. Nå har jeg bare gått 2 runder med Callaway X Hot Tour settet, så bør vel spille litt mer med de før jeg tar en endelig konklusjon. Liker Callaway X Hot Tour settet, men tror jeg er komfortabel med lettere skaft.

Hva kjennetegner en spiller som velger 120g skaft kontra 85g?
TaylorMade
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: vekt på skaft

Post by furu »

Et tyngre skaft vil i mange - eller de fleste - tilfeller gi bedre tempo for en spiller som sliter med dette. En brå overgang og mye kraftig muskelbruk kan temmes med tyngre skaft. Noen liker også følelsen det gir, de syns de mister kontroll over køllehodet i baksvingen med lette skaft.

Hvis du behersker det tyngre skaftet og slår rimelige lengder med det bør du beholde det. Du ofrer ikke det for å få 5-10 meter mer med lett skaft.
Last edited by furu on 29 Mar 2014, 18:07, edited 1 time in total.
Instagram @christianfuru
mully
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 162
Joined: 28 Apr 2011, 13:25
Hcp: 4.6
Hjemmeklubb: Haga

Re: vekt på skaft

Post by mully »

Tok en runde på rangen i dag, med Callaway X Hot Tour settet. Føler jeg har bedre presisjon, men mindre lengde. Skal gi settet flere sjanser ute på banen, før jeg gjør noe med skaftet.

Takk for fine tips Furu!
TaylorMade
mully
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 162
Joined: 28 Apr 2011, 13:25
Hcp: 4.6
Hjemmeklubb: Haga

Re: vekt på skaft

Post by mully »

Stor progresjon i spill med jern, etter jeg har gitt Callaway køllene litt tid. Treffer flere greener, svinger med roligere tempo og får lengdene jeg har hatt tidligere. Største forskjellen er helt klart at jeg er mer presis enn før.

3 siste runder på Abu Dhabi Golf Club har resultert i henholdsvis 80, 79 og 81 slag (par 72 bane).

Nok engang, takk for tipsene Furu!
TaylorMade
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: vekt på skaft

Post by furu »

Godt å høre mully :) Fine runder på en sikkert forferdelig bane....... :D
Instagram @christianfuru
Post Reply